[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

FULLEXTRA.HU OLDAL
A FACEBOOKON IS!




Könyvet szeretnél?




Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Versműhely



Pályázati lehetőségek



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: quietcool
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9080

Most jelen:
Látogató: 27
Tag: 2
Rejtve: 0
Összesen: 29

Jelen:


Támogatónk


Fullextra Szépségszalon
CÍMVÁLTOZÁS!
2016.jan.11-től
Bp.XVIII. Üllői út. 365.


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

Ajánlott weblapok
· 1: Egy lélek csillan
· 2: Sidaversei
· 3: Olvasás lap.hu
· 4: Ararát
· 5: Janusvers
· 6: S. Farkas Zsuzsanna honlapja
· 7: Péter Erika honlapja
· 8: Dezső Ilona Anna honlapja
· 9: kortársirodalom.lap.hu
· 10: SOmannák
· 11: vers zene.lap.hu
· 12: Fényfa
· 13: Zsefy Zsanett
· 14: Kaláka
· 15: Gligorics Teru Versei
· 16: Harmatcsepp .. a lélek útján ...
· 17: Orbia
· 18: Wendler Mária portál
· 19: Máté László honlapja
· 20: Hegedűs Csaba honlapja

cheap cigarettes sorry.
Fullextra.hu: Fórumok

fullextra :: Téma megtekintése - Elemzés a saját automatikus írásomról
  
  

    
Tudnivalók.
Tudnivalók. 
Keresés
Keresés 
Taglista
Taglista 
Csoportok
Csoportok 
Profil
Profil 
Belépés
Belépés 
Üzeneteid olvasásához jelentkezz be
Üzeneteid olvasásához jelentkezz be
Tartalomjegyzék » A Mi Költősulink

Új téma nyitása   Hozzászólás a témához
Elemzés a saját automatikus írásomról
Előző téma megtekintése :: Következő téma megtekintése  
Szerző Üzenet
AndrisF
Standard User
Standard User


Csatlakozott: Dec 07, 2017
Hozzászólások: 11
Tartózkodási hely: Budapest

HozzászólásElküldve: 2017 Dec 17 Vas 7:40    Hozzászólás témája: Elemzés a saját automatikus írásomról Hozzászólás az előzmény idézésével

Nekem őrült nagy számú munkám keletkezett, mert hogy tudatelőttesből (nem érvényes már a freudi tudatalatti elképzelés) írok. Ez pedig nem igényel előkészületet, úgy nevezett szokványos versírást (téma kitalálása, verslábak figyelése, szótagszám számlálása, rímek keresése, formai eszközök kitalálása, alkalmazása stb.), utólagos javítgatást sem kíván. Sőt, az tilos lenne. Le kell ülni a géphez, "elhúzni a fátylat" az agyadban, és csak az ujjaid járnak. A figyelmed csupán a szóismétlések kiszűrésére korlátozódik.

És utólag derül ki, hogy miről és mit írtál. Epigrammát vagy eposzi méretű művet. Időmértékes verset, rímes verset, a sorok tördelve vannak vagy margótól margóig írtál szabadverset. Nagyon ritkán fordul elő, hogy valamit tudatosan kell csinálni. Utoljára akkor, amikor egyszer csak azt írtam: "Jaj, jaj, fogynak a sorok. / Ha elfogynak, meghalok".

És akkor tudatosan elkezdtem fogyasztani a sorok betűszámát. Végül egy betűre jutottam. És akkor írtam két üres sort, majd azt írtam (derült ki utólag), hogy "Akkor mennem kell Sesztakovhoz!"

Sesztakov, mint aztán a gúglon megnéztem, a "Holt lelkek" c. Gogol darab főhőse, aki holt lelkek kufárkodásával foglalkozik. És mentem hozzá elkérni a járandóságom.

Kérem, én erről a Sesztakovról életemben nem hallottam. Tanultam a Revizorról 55 éve a gimnáziumban, de a tanárnak nem volt ideje ilyen dolgokra kitérni, mint "Holt lelkek", nem hogy Sesztakov nevére.

Emlékezetem szerint a nevet ismeretterjesztő előadáson sem hallottam, tévében, egyebütt. Ez már örök titok magad, miért mond ki a szituációhoz abszolút illő nevet az ember automatikus írásban, amit még sohasem hallott.

Az automatikus verseim között keletkezett több oldalas kb. 6 hosszú versszakból álló időmértékes vers, jól felépített sztorival, csattanóval a végén, monumentális, másfél oldal terjedelmű szabadvers, amely mindössze egy mondat, az asszociációi kápráztatóak. Keletkezett epigramma. Keletkezett sok szerelmes vers, mind különböző témáról, különböző formai és hangulati elemekkel, régies nyelvezetű groteszk vers, gúnyos csasztuska, letaglózó szabadvers a megveretésemről, politikai töltetű formabontó vers, a Jeti-vers. Kis szösszenet. Mitológiai vers, hosszú, három oldalas, rímes Orpheusz útjáról Dante poklában. Pedig ott észnél kéne lenni, hogy melyik bugyorban miért bűnhődnek, kik, stb.

Én ezt nem értem. Játszik velem a tudatelőttes? Vagy az egész csak egy mítosz, amit magam teremtettem magamnak. De a dolgot bizonyítani látszik az, hogy másfél év alatt ezer körüli versem keletkezett. Ezt józanésszel, tervezgetve, latolgatva, javítgatva, kigondolva, tudatosan fizikai képtelenség lett volna megcsinálni. És a másfél évben biztos nem tévedek, a darabszámban sem.
Vissza az elejére
Felhasználó profiljának megtekintése Privát üzenet küldése Email küldése
zsoloo
Gold Member
Gold Member


Csatlakozott: Jan 10, 2006
Hozzászólások: 101

HozzászólásElküldve: 2017 Dec 17 Vas 23:04    Hozzászólás témája: Hozzászólás az előzmény idézésével

Talán arra utal professzor úr, hogy a kellő passzív emlék- és élményanyaggal rendelkező médiumra az alkotási folyamat egyfajta katalizátorként hat, így talán könnyebb a felötlő saját impulzushalmazából kiemelni az éppen illeszkedőt egy hozzávetőleg orientált tevékenységhez: az íráshoz.
Az efféle automatizmusok feltételezik persze a formák előzetes megtanulását,( ld. epigramma, időmértékes vers.. stb) és egyfajta zsenialitást, mely közvetlenül és szabadon kezelni képes a fentieket. Tehát a tudatelőttes élményanyagot egy tetszőleges formába irányítottan leképezni.
Szerényen fogalmaz, amikor a fátyolról és az ujjakról ír. Legtöbbünknek gondot okoz néha az épkézláb verssor összeszedése is, valamint az, hogy a néha tényleg száguldó érzéseinkkel lépést tartva legalább megközelítőleg hasonlítson rá a visszaadásra kerülő szöveg.
Felettébb gyanúsak számomra az efféle mondatok: idézem:És utólag derül ki, hogy miről és mit írtál.
Az ember vagy öntudatlan állapotban van, vagy tudatosan cselekszik. Az előbbi állapotában keletkeztetett ún. művei-t nem tudom értékelhetőként elfogadni, bármennyire csodálatosnak tűnne, ha létrejönne. Utóbbi állapota viszont kizár bármilyen öntudatlan alkotótevékenységet. Ezzel nem mondom azt, hogy ne létezne tudatalatti, csupán azt állítom, hogy mielőtt megfogalmazásra, lejegyzésre kerülne, többé nem az. Szükséges a rendező, koordináló, logikus/ vagy épp érzelmi kontroll. Szerintem nincs olyan, hogy :álmomban írtam, legfeljebb olyan, hogy: megálmodtam, majd felébredve leírta.
A műveltség tényét tagadni nem szükséges, hiszen az inkább dicséretes, mint rejtegetni való.
Nyilván át kellene nézni az említett írásokat többféle szempont szerint, így eldönthető volna, hogy esztétika, verstan, logika, ..stb szerint következetesen besorolhatók-e a róluk kijelentett kategóriákba, valóban nyújtják-e azt az élményt, mely az adott kategória ismérve.
Minden tiszteletem egyébként az olyan íróknak, akik könnyeden, szinte erőfeszítés nélkül képesek szinte bármely irodalmi alakban megnyilvánulni és ilyen rendkívül termékenyek.
Az egy bökkenő nálam az, hogy elhiszem-e, létezik-e ilyen, és ha igen, akkor természetes, tudatmódosítás nélküli- folyamat az, amit látok.
Vissza az elejére
Felhasználó profiljának megtekintése Privát üzenet küldése
AndrisF
Standard User
Standard User


Csatlakozott: Dec 07, 2017
Hozzászólások: 11
Tartózkodási hely: Budapest

HozzászólásElküldve: 2017 Dec 18 Hétfő 14:44    Hozzászólás témája: Én sem hiszek magamban. Hozzászólás az előzmény idézésével

2014 januárjában kezdtem írni egy agyműtétnél elkövetett orvosi műhiba következtében. Az Amerikai Úton 2013-ban kétszer műtöttek lokális vízfejűséggel. Végül a szelepet, amely a liquort kiengedi, tévedésből 70 százalékosra állították be. Az azt jelenti, hogy a szabályos agyvíznyomás 70 százalékánál már ürít a szelep. Így jelentős agyi liquornyomás-csökkenés jön létre. Aminek következtében a hosszú távú emlékezet jelentős javulása következik be; az asszociáló képesség felszabadul, tehát váratlan, ritka asszociációk sorozatos megjelenése tapasztalható; rendkívül gyors tanulás észlelhető: egy szöveg hallása vagy elolvasása, egy szituáció megélése utáni szó szerinti emlékezés, és ezzel egyidejűleg emlékezés az összes lehetséges modalitásban, tehát az érzékszervek mindegyikének részvétele az emlékképben. Sőt, a belső visszajelzésekre való emlékezés (éhségérzet, fáradtságérzet, hőmérsékletérzet, és szituáció (legyen az akár régen megélt helyzet, kitüntetett élmény) újraélés szerű felidézése megy végbe.

Ez váltott ki bennem hihetetlen mértékű kreativitási (később ismétlődő több hónapos időtartamú) időszakokat. Ezek tények. Például 2014 márc-ápr-máj hónapokban 453 novellát írtam. Rengeteget olvastam hozzájuk, memorizáltam, amit lehetett, és ahogy egy kötet elkészült, megszerkesztve átküldtem a nyomdába. Még az év során megjelentek magánkiadásban. Meg lehet számolni a novellákat. Tehát ez is tény. Az e-mailek dátumai is olvashatók, amikor egy-egy kötet szövege átment a nyomdába.

Pénzforrásaim azt tehették lehetővé, hogy abban az évben 12-12 példányban megjelenjen a 3 kötet. Leadva a köteles példányokat, ami 7 db., alig maradt nekem is belőle. Már akkor tapasztaltam, hogy automatikusan írok. A dátumok, helységnevek, nevek nagy részét is a roham alatt (tehát a külső figyelmi kontroll kikapcsolása során) írtam. Amit nem tudtam akkor leírni, ilyen jellegű tényadatot, azt utólag illesztettem a szövegbe. Ez még novella esetén megbocsátható.

A verseimben csak az elütéseket lehet javítani automatikus írásnál a bretoni technika követése esetén. Tehát, ha nem hiszed, ahhoz jogod van, de még nem volt olyan, hogy utólag változtattam volna a szövegen. Hogy ez így van, azt a gyakori e-mailek bizonyítják. Tehát közöttük nem volt idő tervezgetésre, javítgatásra, ha éppen úgy adódott. A nyomda a verseket szépen összegyűjtötte, és a 2 hónap aktív időszakom alatt (2015 márc-ápr), amikor a 17 kötetes verses füzet projektet végrehajtottam, a nyomda a verseket összefésülte, és szólt, ha kész a kötet (32-36 oldal). Általában friss vers, esetleg régebbi novella, hogy az általam előre megtervezett határidőt tartani tudjam.

A 17 kötet itthon megtekinthető, néhányból néhány példány van még. Szívesen küldök. Adj címet. A 18. kötet borítója a Képtárban megtekinthető. Továbbá a nem jogtiszta képek miatt csak magánkiadásban megjelent, és éppen képek nélküli hívatalos kiadás alatt levő főművem képes változatának fedőlapja szintén a Képtárban látható. Régi címe: "Illusztrált erotikus versek". Az új, képek nélküli változat várható címe: "Cseppenként gerjesztelek / 110 erotikus vers". Megtalálható a Képtárban az első novellás kötet borítója is. A kötet 400 oldalt tartalmaz.

A 17 kötetes verses füzet sorozat elkészítése során amikor a nyomda szólt, hogy kész a kötet (a címet előre megadtam), az általam előre átküldött René Magritte persziflázsok (utánérzések) alapján a nyomda remek grafikusa megtervezte a borítót, és a nyomtatást beosztották úgy, ahogy fizetni tudtam. Havi 40 ezer forintot havi két-két kötetért 20-20 példányban. (Baromi olcsó.) A 18. ráadás kötet, a "Burkaversek" 2015. szeptemberében készült el. Ennek a fájlját küldtem át egy év erőgyűjtés után 2016. augusztus végén 60 magyar nyelvű irodalmi folyóirathoz. És megindult az e-mailek áradata. Két hétig csak néztem csodálkozva az elfogadásokat, majd a számítógépet egy hónapra kikapcsoltam.

Utólag derült ki, hogy 15 irodalmi fórum fogadott el a fájlból verseket. A papíralapúak 1-2 verset fél év késéssel megjelentetve, az online fórumok 3-26 darab versig azonnal leközöltek az online felületükön a fájlból válogatva.

Megsértődve az igazságtalanságon, hogy korábbi sorozatos, semmivel sem gyengébb novella és versbeküldéseimre 2014. januárja óta, amikortól írok, 2016. szeptember 1-ig, az első elfogadási e-mail megérkezéséig, soha egyetlen szerkesztőség sem reagált a beküldéseimre, 2016. szeptember 14.-e óta nem írok verset. Áttértem az esszére, kritikára, riportra, tanulmányra, illetve korábbi 453 novellám és mintegy 1000 versem megjelenését menedzselem.

Nos, a fátyolelhúzás az metafora. Az előre nem tervezettség (tematikusan és formailag) az biztos, az utólagos javítgatás tiltott volta és a tilalom betartása is. Ami nem biztos, a tudatelőttes milyensége. Hogy a figyelem milyen mértékben van kikapcsolva. Például tudom, hogy működik egy rutin, amely a szóismétlés elkerülését figyeli. Továbbá valamikor véget ér az ujjgyakorlat. Három sor vagy négy oldal vers után. Amit megfigyeltem, igen gyakori, hogy ilyenkor az Isten vagy a halál megjelenik a szövegben. Ekkor állnak meg az ujjaim. Hogy hogyan lehet a szöveg általában koherens és megformált, azt nem tudom. Szakemberként be kell valljam, ezt az automatizmust nem vizsgálták mondjuk pszichofiziológiai eszközökkel. A szaktudományt nem érdekli a téma. Az önmegfigyelés az nem tudományos eljárás. Tehát egyet értek veled. Kóklerség az egész.


Legutóbb AndrisF szerkesztette (2017 Dec 19 Kedd 3:21), összesen 2 alkalommal
Vissza az elejére
Felhasználó profiljának megtekintése Privát üzenet küldése Email küldése
zsoloo
Gold Member
Gold Member


Csatlakozott: Jan 10, 2006
Hozzászólások: 101

HozzászólásElküldve: 2017 Dec 18 Hétfő 21:15    Hozzászólás témája: Hozzászólás az előzmény idézésével

Félre ne értse tisztelt professzor úr!
Nem a kötekedés hangján szerettem volna megszólítani, pusztán érdekelt annak a rendkívüli kreativitásnak és páratlan termékenységnek az oka, melynek létezését nem vitatom. Kérdésemre a válasza is megérkezett, nem természetes úton, hanem egy beavatkozás folytán változott meg.
Változást előidézhetnek serkentőszerek, stimulátorok. Számomra ezek nehezen fogadhatók el, mint a művészi teljesítményt hitelesen megalapozó és megengedhető segédeszközök. (Nyilván Ön sem hivatkozott erre, mint művészi mankóra) de egy életmű, vagy művészi korszak értékelésekor különbséget kell tenni a természetes heves érzelmi reakciók által, vagy hosszú gyakorlás, fejlődés útján elért, és a műhiba folytán keletkezett képességek gyümölcsei között. Persze ez is messzire vezethet (adott esetben egy csecsemőkori oxigénhiányos állapot okozta különleges képességek pl.) De csak, ha a mindenki által ismert Beethoven példáját vesszük elő, aki köztudottan betegség okozta halláskárosodással terhelt állapotában komponált lenyűgöző zenei darabokat, pusztán a zseniális belső hallására alapozva. // A megjegyzés megjegyzéseként fűzöm hozzá, hogy az ő példája mégsem teljesen releváns, hiszen a belső hallás hibátlansága önmagában csodálatos adottság, melyre a betegség legfeljebb ráerősített.//
Ami az Ön esetében nyilvánvalóan értékes, az az írás szeretete, az idő és energia rászánása és a személyes élményekből táplálkozó érintetlen zseni megmutatása, a tanult sokrétű tudásanyag művészi szintű beépülése. Szeretnénk hinni, hogy a műtéti beavatkozás nélkül is hasonló tehetséggel volna képes / vagy éppen képes is volt, ill. lesz művelni a választott művészeti ág bármely irányát.
Nyilván mindenki a saját tevékenységében arra büszke, amit tudatosan tesz, amiben érvényesül az akarata, tehát a tudatossága, azaz megjelenik benne az ..én írtam.. és nem pedig az ..általam, ki tudja hogyan leírattatódott.. .
Talán minden író tisztában van vele, hogy bizonyos nagyon eltalált szövegrészeik, rímpárjaik eredete nem az elsődleges tudatából jön, hanem mélyebbről. Egyszer csak ott van, megízlelhetően, számára is érdekesen és beépül a készülő szövegbe anélkül, hogy ezen tudatosan rágódott volna előtte. Talán ez a tudatelőttiség, amit Ön is említ. Egy már korábban feldolgozott információ, ami a mélybe került megszólításra várva, és felbukkanásának ingere, pont az a kereső vágyérzet, mely a jelenlétét igényli.
Ehhez nem szükséges műhibának történnie, ez az agyműködés természetes reflexe egy látszólag hiányzó valami megtalálására.
Szerintem - vélemény - az Ön esetében ez a reflex erősödött fel látványos mértékben.
Ettől azonban nem vált tudat előtti íróvá, csupán hiper-érzékennyé. Mintha a szunnyadó emlékei között ébren tudna közlekedni. És ez Önt látványosan segíti a feladatok, problémák megoldásában.
Vissza az elejére
Felhasználó profiljának megtekintése Privát üzenet küldése
AndrisF
Standard User
Standard User


Csatlakozott: Dec 07, 2017
Hozzászólások: 11
Tartózkodási hely: Budapest

HozzászólásElküldve: 2017 Dec 19 Kedd 5:02    Hozzászólás témája: Hozzászólás az előzmény idézésével

Kedves Zsoloo! Kérlek, tegeződjünk! És felejtsd el, hogy professzor is vagyok. Én egy közönséges ember szeretnék lenni mások szemében. Ez a professzorság egy stigma. A pályámon kellett. Ahogy a többi cafrang is.

Valóban nagyon logikusak a fejtegetéseid. Én nem filózok rajta annyit. Csak megvetés jár annak, aki elkülönül, kitüntetett kaszt tagjának hiszi magát. "Ez van". Nem tehetek róla. Kétségtelen, hogy egész életemben súlyos teher volt, hogy "okos" voltam. Tehát érdekes gondolat, csak kipróbálhatatlan, hogy orvosi műhiba nélkül ki volnék és mit csinálnék. 1956 körül tanárok és diákok vertek fizikailag. A "Megveretek" c. automatikus versem nem minden alap nélküli fikció. (Jó lenne leközölni, mert érdekes, csak melyik rovatba.)

Csak egy példát. Szentesen gimnázista koromban egyedül mentem haza a főutcán (Kossuth Lajos út), és a rivális gimnáziumból jött egy falka hasonló korú diák. Körbevettek és jól helyben hagytak. Meg is mondták miért. Mert én vagyok a "szellemi toprongy".

Ez nagyjából azt jelentette, hogy orvos apám demokratikus elveit követve (sosem fogadott el hálapénzt), nem igazán fordított gondot az ökltözködésemre. Én ezt természetesként éltem meg. Úgy néztem ki e tekintetben, mint egy szegény sorban felnőtt család 13. gyermeke. Tehát a kinézet is magyarázza a toprongy kifejezést. Meg hát akkor "szégyen" volt, ha valaki okos, és nem munkás vagy paraszt származású. (Rákosi rendszer.) Én csak "egyéb" kategória voltam, nem "X-es". Másodikos koromban az országos középiskolai Arany Dániel matekversenyen megyei első lettem, országosan hatodik. És nem a Fazekas Gimnázium matematikai versenyisállójából, ahol pl. Lovász László (később az MTA elnöke) volt kortársam. No ennek híre ment, és ezért is utált a hangadó kortárs fiatal Szentesen.

Meg nem káromkodtam. Ez súlyos bűnnek minősült akkortájt. Szemüveges voltam, és a verekdésnél először biztonságba kellett helyeznem a szemüveget. Ez is beleillett a "szellemi toprongy" típus tulajdonságaiba. Nem tudtam jól focizni. Csak tájékozódási futásban (lásd Monspart Sarolta) lettem hamadikos koromban dél-magyar első csapatban. Később, elsős egyetemistaként egyéniben voltam dél-magyar első. És beválogattak az országos ifi csapatba. De Szentesről nem igazán lehetett Budapestre edzésre járni. Így ez a lehetőség ugrott.

Nos, a pályám érdekesen alakult. Ugye az Arany Dániel miatt felvételi nélkül felvettek a JATE matematikus szakára. Ekkor még csöves számítógép volt az MTA Számítástechnikai Kutatóintézetében. Ural II. Végzésemkor Pestre kerülem egy embargót kijátszva behozott tranzisztoros géphez. Ott villágyors karriert csináltam. Három év munkaviszony után a Matematikai Osztály vezetője lettem. 17 évig róttam papírra a számítógépes programokat (ahelyett, hogy vezettem volna). A végén már volt számítógépes hálózat a cégnél. Ekkor már főoszályvezető-helyettes voltam. 17 év számítástechnika. De az inteaktivitás, ami már a Commodor és Sinclar mikroszámítógépeken megvolt, az MTA Pszichológiai Kutatóközpontjában ért, mint pszichológus tudományos munkatársat.

Ez nem különösebben fontos. Csak hát az érdekes, hogy az állati és emberi tanulást modellező és szimuláló eredményein miatt pszichológusi végzettség nélkül nemzetközi eredményeim miatt meghívtak az akadémiára, ahol az akkor tipikus tudományos karriert futottam be. A 2002-ben USÁ-ban publikált művészetpszichológiai eredményem miatt tananyag lettem. Benne vagyok minden művészetpszichológiai szöveggyűjteményben és szaklexikonban angol és magyar nyelven.

A rendszerváltákor Sorostól 4 millió forintnyi dollárt kaptam a magyar egyetemisták demokráciaképének vizsgálatához. Ebből két projektet finanszíroztam, illetve vezettem. Egy East-East projektet Szlovénia és Szlovákia részvételével, és egy East-West projektet két spanyol és egy svéd kollégával.

Nos, ezt következően jött az írói tevékenységem. Jelenleg 147 vers-, 10 novella- és 6 esszépublikációm van. A többi művészeti ághoz - mint jól sejtetted - is van közöm. Diafilmtől az abszurd drámán keresztül a zajfestészetig. Az első kabarészerzői pályázaton Boncz Gézával az első 10 helyzett között voltam. A zajfestészetemről most készül a "Müterem" rovatunkba egy kiállításom.

Bocs. Ez már dicsekvés. Utálom magam.

De hát a kreativitás az ilyen, ha ilyen. Sok lábon áll. Nagyon kedves, hogy hozzászóltál immár harmadszor a műveimhez. Szeretek köztetek lenni. A fórumon levők között mindig ott golyózik a nevem. És nagyon érdekel a remek barátok életrajza, versei, a Képtár, most már a Műterem is, a blog, az Irodalmi Klub, egyszóval minden.

Köszönöm kedves Zsoloo!
Vissza az elejére
Felhasználó profiljának megtekintése Privát üzenet küldése Email küldése
zsoloo
Gold Member
Gold Member


Csatlakozott: Jan 10, 2006
Hozzászólások: 101

HozzászólásElküldve: 2017 Dec 19 Kedd 15:46    Hozzászólás témája: Hozzászólás az előzmény idézésével

Természetesen elfogadom az invitálást, András, köszönöm!
Érdekes irányt vett beszélgetésünk. Sok életrajzi információt osztottál meg velünk. Ez a pályamunkádat tekintve érthető. Ami feltűnt, rendkívül pontosan nyilvántartod például irodalmi alkotásaid számát. Magam nem tudnám, legfeljebb közelítőleg a sajátoméit. Nem is a nagy számosság miatt, csupán azért, mert túlnyomó részük nem képvisel olyan értéket, mely megérdemelné a kitüntetett figyelmet.
A dicsekvés különben egészséges dolog, ha olyannal dicsekszik valaki, amúgy tényleg értékes.
Ám az ítéletet én az utókorra bízom. Ők majd döntenek, hogy fontosnak tartják-e annyira, hogy emlékezzenek rá. De jól tudom, hogy jó bornak is kell cégér, mert a világ alapvetően egy lusta, feledékeny dög, csak azt memorizálja, amit tüzes vassal a homlokára sütnek. Nagyon mézillatúnak kell lennie annak a cukorkának, melyet magától szájába vesz és elszopogat.
Így áll a dolog az irodalommal is: ami felpiszkál, megcsiklandoz, elülteti a bolhát a fülbe, ami sodrásával elterel az addigi utamról, letaglóz, vagy a gyönyörűségbe emel: ma már ezeken kívül nem izgat fel senkit, ami nem ilyen, és a többi hozzászólás pusztán udvarias tiszteletkör.
Vannak ábrándozók, tiszták, élettől lapáttal hátba vertek és csak úgy, csiszolatlan gyémántok, akik mellett nem mehetsz el, mert írásuk az a só és bors, ami neked a hiányzó fűszer.
Akik nem unaloműzésként, vagy megszokásból, netán a másoknak megfelelésért írnak, hanem egyszerűen a bensőjük csudaszép. És amikor kitárják ablakaikat, a szürke szobából te a rálátsz a végtelen és színpompás kertjükre, betelsz az illattal és a harmóniával és magad is efféle kert ültetésére vágysz ezután.
Irodalmat nem lehet matematikailag teremteni. A kevésből sokat extrapolációja itt nem működik.
Bár tudjuk, hogy a szimmetriák, a kellemes asszimetriák és belső harmóniák, az összhangzatok matematikai alapokon nyugszanak, ezek teremtésére nem mindenki képes.
Tekinthetünk tudományként magára a művészetre is, megfoghatjuk az ösztönösen tökéletes mozdulatot, elemezhetjük a kiszaladt mondatok miértjeit - ha meg akarjuk ölni az egyszerit és megismételhetetlent. Talán tanulság marad a jambikus sor, ám ha nincs ki élettel, fájó vagy éppen ringató tartalommal töltse meg, csak eszköztári kellék, semmi más.
A professzorság megszolgált díj, mely kötelez, ahogy a névtelenség egy kellemesen meleg felejtés-takaró. Ki jobban, ki kevésbé vágyja a figyelmet, vagy vágyik csupán szólni a láthatatlan nézőközönség előtt. Az efféle portálok hasonlatosak a színpadokhoz, melyek deszkáira a reflektor szembe vakító fényébe bátortalanul lép ki a szerepléshez nem szokott hétköznapi ember.
Aztán a bíztató szavak, a taps, a mosolygó arcok elfeledtetik vele a feszengést, ráébred, hogy a másik oldallal együtt, mint művész és közönsége, csak így kerek a történet.
Akkor mély levegőt vesz, megszólal.. és kinyílik a világ!
Vissza az elejére
Felhasználó profiljának megtekintése Privát üzenet küldése
AndrisF
Standard User
Standard User


Csatlakozott: Dec 07, 2017
Hozzászólások: 11
Tartózkodási hely: Budapest

HozzászólásElküldve: 2017 Dec 20 Szerd 0:12    Hozzászólás témája: Nem mentegetőzök!!! Hozzászólás az előzmény idézésével

Kedves zsoloo!

Nem szoktam a nevem megadásakor az összes cafrangom felsorolni. Csak a rendszer valamiért nem engedett egyszerűen Farkas Andrásként bejelentkezni. Akkor előbújt belőlem a kisördög, és valóban kiírtam a hivatalos nevemet. Ritkán teszem. Polgárpukkasztó. Pedig már nem a 20. század ötvenes éveiben vagyunk. És érdekes, hogy még mindig szégyellni kéne, és "Jaj, csak meg ne tudják!" attitüddel kezelni az "érdemeimet".

A műveim számát azért tartom nyilván ilyen pontosan, mert tudós koromban az egzisztenciám függött tőle, és például a pályázatok írásánál is mindig közölni kellett a publikációs listát. És ha nem volt elég darabszámra, és a megjelenési hely minősége tekintetében, könnyen utilaput kötöttek az ember talpára. A pályázatnál pedig nem kaptál kutatási pénzt, konferencia kiutazási lehetőséget, asszisztenciát, eszközt (pl. számítógépet).

Ugye nem mondtam, pedig érdekes, 1991-ben meghívtak a Sorbonne-ra, az Esztétikai Intézetbe franciául tartani két 40 perces előadást a kutatásaimról. És tudod mi maradt meg belőle? A havas Eiffel-torony látványa. Meg 3 magyar költő barátságos iszogatás közbeni ledorongoló szavai (együtt laktunk közös előtérrel, társalgóval Párizsban a Magyar Intézetben, mert az sokkal olcsóbb volt, mint a szálloda). És az akkori friss szerelmes verseim egyik este emlékezetből leírtam, és megmutattam nekik borozgatás közben, mondják meg, mit érnek? Kiderült, semmit sem érnek. Már megint szégyellni kellett a teljesítményem.

El is dugtam egyéb párizsi emlékeimmel, és most "költő" koromban találtam meg őket 26 év múlva. És bár éreztem, hogy igazságtalanok voltak velem (Marsall László Kossuth-díjas költő, a Kádár-rendszerben indexen levő munkanélküli és kollégái. A párizsi ösztöndíjat sebeik gyógyítgatására adta oda nekik az új rendszer kárpótlásként). Akkor hatásukra elnyomtam magamban az efféle kreatívitást, és eldugtam a Párizsban leírt papírokat mélyre, sűrű szégyenkezés közepette.

Most ezt kell megélnem újra. A teljesítmény szégyen, kedves Zsoloo! Bújj a bőrömbe és próbáld ki, milyen ezt a közönségreakciót átélni. Valóban logikusak a fejtegetéseid. De én biztos nem filózok magamon annyit. Kétségtelen, hogy egész életemben súlyos teher volt, hogy "okos" voltam. 1956 körül a tanárok és a diákok rendszeresen vertek fizikailag érte. A "Megveretek" c. automatikus versem nem minden alap nélküli fikció. (Az óta kitettem az egyik versem helyett. Sajnáltam szegény letörölt versem, de csak három versem lehet publikus).

Megpróbálok a 12 szerelmes vers közül kettőt ide áthozni. Bár Hajnal Éva költőnő - amikor megtaláltam a verseket, véletlenül a "Litera-túra" c. laphoz küldtem be megméretni - másnap reggelre az online irodalmi fórumukon 5 verset a 13-ból megjelentetett, olyan rossz volt (lásd Marsall László, Kossuth-díjas lesújtó véleménye). Fényképes életrajzzal. És állandó munkatársi kinevezéssel.

Farkas András

1991.06.30.05:10-től 1991.08.12.20:00-ig.

FÉRFIKOROM LEGSZEBB SZERELME

ZSUZSAVERSEK


1991.06.30. hajnali 05:10.

HAJNALBAN HAZAFELÉ

Számban tövig elszívott cigaretta
sarkamban a hajnal kutyái
egy leélt élet
settenkednek régi veszélyek
s Te csak nevetsz, ha néha beszélek
szeretem el nem hangzó szavaid

Szeretem nyakad ívét
ajkadon az örök mosolyt
s mindent, mi Te vagy
mert nekem tárod fel tested titkait

Szememből könnyet dörzsölök
a felkelő nap fénye hasít
s bennem a kétség sötét vitorlás
mit ismeretlen szél messze taszít

Hagyj élni még kegyetlen elme
férfikoromnak legszebb szerelme
született s kíván beteljesedni


1991.07.02.03:30.

SZERELMES SZÉP SZAVAIMMAL

Szerelmes szép szavaimmal körülölellek
Leszek altatódalod, s Te leszel kisgyermek
Míg álmaid ködén, mint messzi fény derengek
Szerelmes szép szavaimmal körülölellek

Szerelmes szép szavaimmal körülölellek
Leszek az első imád, s Te leszel még gyermek
Míg háborgó lelkedben szép békét teremtek
Szerelmes szép szavaimmal körülölellek

Szerelmes szép szavaimmal körülölellek
Leszek az első érintés, s Te már nem gyermek
Míg a vágytól elvarázsolódnak a testek
Szerelmes szép szavaimmal körülölellek


Legutóbb AndrisF szerkesztette (2017 Dec 23 Szomb 3:06), összesen 4 alkalommal
Vissza az elejére
Felhasználó profiljának megtekintése Privát üzenet küldése Email küldése
zsoloo
Gold Member
Gold Member


Csatlakozott: Jan 10, 2006
Hozzászólások: 101

HozzászólásElküldve: 2017 Dec 20 Szerd 10:53    Hozzászólás témája: Hozzászólás az előzmény idézésével

Kedves András!
Ahogy én látom, e versek miatt, meg úgy általában a sűrűn következő diadalívek miatt sincs miért szégyenkezni. A költészetet ki-ki szubjektív módon értelmezi. Azért szerencsére bizonyos mérőzsinórok rendelkezésre állnak, ha vitára kerülne sor.
Bolond szájból a vélemény is komolytalan, de hát ki méltó, hogy igazságot tegyen? Még a legnagyobbakat is elkaphatja a düh, féltékenység, netán a rosszindulat, hogy pályatársa művészetét alul becsülje. Viszont is: érdemtelenül magas polcra helyezve önértékelési zavart támaszthat.
Letenni a voksot sok-sok megerősítést, hitelesítést követően az idő távlatából visszafelé lehet: bizony ez, vagy az kiemelkedő alkotó volt.
A gyümölcsök, melyről felismerhető lenne, az adott saját korában nem feltétlenül látványosak, hiszen maguk az irodalmat művelő közéleti szereplők sem feltétlenül közismertek.
Él tovább tehát a jó remény: "Én túllépek e a mai kocsmán" a mai kritikusok hada hadd ostromoljon, aki fütyöl, fütyöljön, aki tapsol, annak tapsa se részegítsen annyira, hogy elfeledjem: a holnap az enyém!
Megtanulunk lassan egyre jobban írni - nem helyesebben, csak igazabbul. Valahol ez a dolgunk a világban. Egyre boldogabban élni, lerázva a kötelékeket, hogy a költő szavával szólva ";A mindenséggel mérd magad!" /József A.:Ars poetica


Legutóbb zsoloo szerkesztette (2017 Dec 20 Szerd 13:25), összesen 1 alkalommal
Vissza az elejére
Felhasználó profiljának megtekintése Privát üzenet küldése
AndrisF
Standard User
Standard User


Csatlakozott: Dec 07, 2017
Hozzászólások: 11
Tartózkodási hely: Budapest

HozzászólásElküldve: 2017 Dec 20 Szerd 12:13    Hozzászólás témája: Köszönet. Hozzászólás az előzmény idézésével

Kösz a h betű miatt.
Vissza az elejére
Felhasználó profiljának megtekintése Privát üzenet küldése Email küldése
AndrisF
Standard User
Standard User


Csatlakozott: Dec 07, 2017
Hozzászólások: 11
Tartózkodási hely: Budapest

HozzászólásElküldve: 2017 Dec 21 Csüt 13:18    Hozzászólás témája: A versciklus folytatása. Hozzászólás az előzmény idézésével

1991.07.06.07:00.

MÚLTAMON MERENGVE

Voltam kaland, voltam csak lehetőség
Láncolt magához pusztán keserűség
És nem voltam szerelme senkinek

Öleltek forrón, öleltek hidegen
Maradtam mindenkinek csak idegen
És nem simogattak bársony kezek

Született harag, született felejtés
Hosszú éjszakán kísértett már egy sejtés
És nem hittem: még újjászületek


1991.07.07.18:00.

I. EPIGRAMMA

Egyek vagyunk együtt
Én egy, a másik egy Te
Különös matek
Ha kivonunk egyből egyet
Én semmi leszek


1991.07.07.18:30.

II. EPIGRAMMA

Annyi minden van, mit szeretnék megmutatni
Tudatom rétegeiben hosszan kutatni
Hogy megtaláljuk együtt mindazt, ami lényeg
És íme, legközépen megtaláltunk Téged


1991.07.17.16:00.

TÜZESVÍZ

Mint tüzesvíz az indiánnak
Az vagyok neked
Mákony, furcsa varázslat
Forró halál és jeges semmi
Megrészegülten új testet nyerni
Beléd hatolok
Atomjaim a vér áramán
Bejárják minden sejted
Te még nem sejted
Bennem egy óceán rejtőzködik
Hullámaim felkorbácsolnak
Ha akarom, épen nem marad csónak
Csak ritkán borzol a szél
De akkor is végtelen a mély
Az életet adtam
Az őssejt bennem született
Az óta már csak kövület
De közben ember-istenné vált
Prométheusszá, hogy lopjon tüzet
S a tüzesvízben most mindez egyesült


1991.07.20.02:20.

VÁGYÓDVA VISZONZÁSSAL

Nagyon kellesz most
Miért vagyok messze?
Nagyon kellek most
Mert messze vagyok

Nagyon messze vagy
Miért most kellesz?
Nagyon vagyok most
Mert kellek messze


1991.07.26.02:20.

BEKÖSZÖNT BOLDOG BÖJT

Az élvezet ízeivel telítődve
Teltek napjaim Teveled
Történelmet írtak bennünk a percek
Mézzel itatódott át a testünk
Lelkünkben fogant örök harmónia

Ma véget ér a csendes orgiák hava
És beköszönt boldog böjt


1991.07.26.02:30.

PÖTTYÖS

Ülök Nálad pöttyös konyhai széken
Tálalod vacsorám. Te főzted, énértem
Fenséges ízt érzek a számban

Ülök Nálad pöttyös konyhai széken
Félszáraz pezsgőt iszunk. Ezt is megértem
Fenséges ízt érzek a számban

Ülök Nálad pöttyös konyhai széken
Ajkam ajkadon. Vénuszdombodhoz értem
Fenséges ízt érzek a számban

Ülök Nálad pöttyös konyhai széken
A képzelet szegény. Mi mindent elértem
Fenséges ízt érzek a számban

Ülök Nálad pöttyös konyhai széken
De ez csak álom már. Így hát nem is értem
Még mindig fenséges ízt érzek a számban


1991.08.01.21:00.

MEMENTO MEMORY

"Memento mori
emlékezz a halálra" (temetők kapuja)

A neszek mindig meghalnak
Hajad illata a semmibe vész
Mint régi film képei
A tétova mozdulatok, az ölelés
Villózva peregnek
Marad utánuk a vaksötét

Párnádon kisimulnak a ráncok
Már nem őrzik arcom lenyomatát
Testemben kicserélődnek a sejtek
Felejtik bőröd bársonyát

Kérlek, ne hidd, hogy gyorsan felejtek
A memóriámra mindig emlékezem
Memento Memory


1991.08.04.09:20.

ALABÁSROM

Egy kis nyugalomra vágyom
Hogy gondolataim létráján
Leereszkedjem hozzád
Jákob felfelé ment
Hogy elérje Istent
Én lefelé
Örvénnyel falazott alagútba
Szikrázó zöldek
Medúza-szín lilák
Szemed smaragdja
Az önkívület fehér habja
Körmeid karéja
Sikoly
Borzongás
Béke
Bánat
Bölcső
Alabástrom
Egy kis nyugalomra vágyom
Zaklatott édes nyugalomra
Terád


1991.08.12.20:00.

SZONETT

Az útjaink kezeimen az erek
Elágaznak, egymást újra elérik
A külön ágat évtizedben mérik
Ne gondolj e múltra, mikor ölellek

Az összes dimenziót, időt, teret
Feledd, mert testeink csak egymást kérik
Míg éden alma gyönyörünk beérik
Bejárom ajkad, kebled és öledet

Kérlek, ne csukd le két csillogó szemed
Tudom jól, a gyönyör nem baj, ha késik
Én így maradnék örökre Teveled

Szívdobbanásaink már egymást érik
Zihál tüdőnk és egész testünk remeg
Most meghalunk a közös ébredésig
Vissza az elejére
Felhasználó profiljának megtekintése Privát üzenet küldése Email küldése
AndrisF
Standard User
Standard User


Csatlakozott: Dec 07, 2017
Hozzászólások: 11
Tartózkodási hely: Budapest

HozzászólásElküldve: 2017 Dec 23 Szomb 18:34    Hozzászólás témája: Hozzászólás az előzmény idézésével

Ünneped legyen áldott, meghitt, csendes, szeretetteljes, problémamentes, ihletett, boldog, szeplőtelen gondolatokkal teli, foganjon meg benned a Szentlélek, legyél sokoldalú gyönyöröktől ékes, hamvas és fantáziadús, könnyed, szökkenő gondolatod is szép és teljes, transzcendens és reális, kultúrád irigyeljék, meghittséged elzárjon a világ gondjaitól, legyél regölő és akit regölnek, álmodban kisgyermek, szeretett és szerethető, az élet legyen álmod, csordultig legyen kanálod, bánat kerüljön és rezignáltság, depresszió és lehangoltság, fikció és valóság, adj és adjanak, míg nem késő, hagyjanak élni, remélni, hagyják, hogy azt szeresed, ki arra érdemes, mézillatú legyen életed, Te pedig légy kolibri, aki egy helyben tud lebegni, és szeretni és szereteni és szereteni.
Vissza az elejére
Felhasználó profiljának megtekintése Privát üzenet küldése Email küldése
Hozzászólások megtekintése elölről:   
Új téma nyitása   Hozzászólás a témához    Tartalomjegyzék » A Mi Költősulink Időzóna: (GMT +1 óra)
1 / 1 oldal

 
Ugrás:  
Nem készíthetsz új témákat ebben a fórumban
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban
Nem módosíthatod a hozzászólásidat a fórumban
Nem törölheted a hozzászólásaidat a fórumban
Nem szavazhatsz ebben fórumban

Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
iCGstation v1.0 Template By Ray © 2003, 2004 iOptional -- Ported for PHP-Nuke by nukemods.com
Forums ©

PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.33 Seconds
pharmacy online