[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 239
Tag: 1
Rejtve: 0
Összesen: 240

Jelen:


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Fullextra.hu: Amatőr Irodalmárok Klubja!


Amatőr Irodalmárok Klubja!
[ Amatőr Irodalmárok főoldala. | Regisztrálj! ]

Csatlakozz te is közénk! A tagjainknak lehetősége van saját írásaikat publikálni, és a többiekéhez hozzászólni.

Bera Margit legendája
Ideje:: 09-11-2005 @ 11:50 am

Van ennek már vagy nyolcvan éve is, hogy megtörtént. Apám mesélte a minap. Ő is úgy hallotta nagyapámtól, s most, hogy elmúlt hetven éves, tovább adja a legendát.

Bera Margit, aki különben nagyapám nővére, a legszebb lány volt a faluban. Már tizenhat éves korában egész csapat fiú kísérte haza a mezőről munka után, de neki nem kellett más, csak a Koncz Pista. Pedig Koncz Pista szegény családból származott, egyedül nevelte az édesanyja a faluszéli nádfedeles házikóban, Bera Margitnak meg szép hozománya volt.
Tudta azt minden legény, hogy jól jár az, aki elveszi feleségül. Szájára is vette őket a falu, hogy a Koncz Pista majd elveszi Bera Margitot a házzal együtt, de mire a szülők fülébe jutott a dolog, már úgy maradt Margit, nem volt mit tenni. Hozzáadták Konc Pistához.

A fiatalok nagyon szerették egymást. Csak rájuk kellett nézni, és mindenki láthatta, Pista nem a hozomány miatt szerelmesedett Margitba. Margit pedig ahogy gömbölyödött, csak még szebb lett. Még nem töltötte be a tizennyolcat, mikor megszülte a kis Margitot.
Hanem a Pistában volt valami nyugtalanság.
- Kimegyek Amerikába szerencsét próbálni –állt Margit elé egy napon.
- Ugyan, minek mennél! –nézett rá szelíden az asszony. Jó nekünk így ahogy van.
- Már pedig én menni akarok! Nem szeretem, hogy az emberek a hátam mögött sugdolóznak, hogy csak a ház miatt vettelek feleségül.
- Ne törődj azzal, majd elhallgatnak –bújt Margit az urához.
- El kell mennem! Értsd meg!
- Ha elmész, nem fogsz visszajönni. Itt a kis Margit. Én meg mindennél jobban szeretlek. Mit akarsz még? –kérdezte kétségbeesve az asszony.
- Eressz, Margit! Ha úgy szeretsz, ahogy mondod, eressz el! – nézett rá kétségbeesve Koncz Pista.
- Menj, ha annyira akarsz! – felelte dacosan Bera Margit, és kifutott a házból.
A kis Margit éktelen sírásba kezdett. Pista felvette és addig ringatta, míg a karjában el nem aludt a csecsemő.

Két hét múlva Pista összepakolt és elment a reggeli busszal. Margit már hajnalban kiment kukoricát kapálni, el sem búcsúzott az urától. Magára kötötte a gyereket, és megállás nélkül dolgozott estig. Mikor a faluba híre ment, hogy a Pista elhagyta, mindenki kérdezősködni kezdett mi történt, de ő csak annyit mondott:
- Elment, mert el akart.

Egy este aztán az anyja leült az ágya szélére.
- Nem lesz ez így jó, lányom. Megölöd magad a munkával. Ha elment Pista, hát elment. Találsz magadnak másikat. Itt van ez a szegény gyerek is. Szüksége van rád.
- Gyűlölöm, édesanyám! Gyűlölöm! –szakadt ki Margitból a keserűség.
- Jaj, ne mondj ilyet lányom, mert megijesztesz!
- Képes volt itt hagyni a kis Margittal együtt! Sosem szeretett igazán! Hiába szerettem, mégis elment! Nem akarok többé tudni róla.
Hiába nem akart Margit tudni Pistáról. Éjjel egész teste Pista után sírt. Rázta a hideg a nagy paplan alatt. Összekuporodott.
- Na csak rázzon, ahogy akar. Gyötörjön csak, bánom is én! Nem fogok utána sírni - duzzogott magában.
Hajnalban úszott a verítékben. Égett a bőre. A gyomrában meg a gombóc egyre csak dagadt. Szeretett volna lenyúlni a torkán, hogy kirántsa magából, de nem lehetett.

Így telt el hat hónap. A kis Margit már megtette az első lépéseit, de Bera Margitnak még egy mosoly se hagyta el az ajkát.
Aratás után aztán bált rendeztek.
- Menj, csak lányom, te is! Rád fér már egy kis mulattság! –mondta az anyja Margitnak.
De Margit csak ült szótlan a szobában, mint mindig. Hanem este felé mégiscsak készülődni kezdett. Kivasalta a ruháját, szépen befonta a haját, még pirosítót is tett az arcára.
Mikor aztán elkezdődött a tánc, Margitnak nem kellett soká várnia. Hamarosan megpörgették. Ő meg olyan önfeledten járta, mint aki minden bánatát ki akarja táncolni magából.
- Ülj le, Margit! Nagyon ki vagy melegedve – fogta karon Antal Feri.
- Nem számít az! –nevetett Margit. –Csak pörgess meg Feri! Szédülni akarok! El akarok szédülni! – és szájon csókolta a fiút.
Látta Antal Feri, hogy jobb nem vitatkozni Margittal. Átölelte a derekát, és csak járták a táncot. Azt mondják, látták őket eltűnni a pitvarban, de ezt elnézte nekik a falu. Ráfért már Margitra ez a kis szórakozás.
Két hét múlva Margit tüdőgyulladásban meghalt.
A kis Margitot a nagyanyja nevelte fel.

Egyszer kiment Amerikába, hogy megkeresse az apját. Egyedül élt egy lepusztult kis házban. A falon ott volt Bera Margit fényképe.



Utoljára változtatva 09-11-2005 @ 11:50 am


Hozzászólás írása
Hozzászólás írása
További
További
Irodalmár profil
Irodalmár profil
Üzenet küldés
Üzenet küldés

Posted Comments

Hozzászóló: Bogika
(Ideje: 09-11-2005 @ 01:01 pm)

Comment: Szép történet, minden keserűségével együtt.


Hozzászóló: szkallas
(Ideje: 09-11-2005 @ 01:28 pm)

Comment: Kedves Szemilla! ... igaz - legendas torteneted! nagyon elethu, szivbemerkoloan igaznak ereztem.... talan igaz is volt, ugye? gratulalok!


Hozzászóló: Anna1955
(Ideje: 09-11-2005 @ 05:28 pm)

Comment: Azt hiszem ez a kaszt rendszer most megint fénykorát éli, és bizony áldozatait is szedi... Nagyon jól írtad meg ezt a szomorú történetet. Mennyire ártalmas ha egy kis közösségben minden félét meggondolatlanul beszélnek az emberek. :))))


Hozzászóló: hori
(Ideje: 09-12-2005 @ 12:26 am)

Comment: Valahogy mindig azt vártam, hogy haza jő az a fránya Pista, de csak nem. Meglepő a vége, de sokkal jobb így, mintha visszajött volna. Szóval klassz!! :) (Azért örülök, hogy ilyet is írsz!!)


Hozzászóló: szemilla
(Ideje: 09-12-2005 @ 07:57 am)

Comment: Köszönöm, mindenkinek, hogy hozzám szólt:) (Hóri, az jó, ha örülsz, mert ez azt jelenti, hogy jó úton járok... és jó úton járni: jóóóóóó!)


Hozzászóló: csizi
(Ideje: 09-12-2005 @ 08:40 am)

Comment: Igen jó úton jársz. Igen, jó úton jársz, tetszett, folytasd! Üdv: cs


Hozzászóló: mango
(Ideje: 09-12-2005 @ 05:22 pm)

Comment: ...tényleg jó ez,szemi :)


Hozzászóló: boblogan
(Ideje: 09-13-2005 @ 05:14 am)

Comment: Ízes falusi történet. Tetszik ez nekem. :)


Hozzászóló: vp_rozika
(Ideje: 09-13-2005 @ 05:48 am)

Comment: Szia szemila! Valódi múlt század eleji, vagy még régebbi korból való történet... Irodalmi olvasmányaim alapján is így emlékszem, mindig a szegény, de nagyra törő fél okozza a tragédiát. Jó lenne, ha a történelem nem ismételné magát, mert most ismét hasonló kort élünk. Rozika


Hozzászóló: fenyesi
(Ideje: 09-13-2005 @ 08:49 am)

Comment: Valóban, egy Tőled szokatlan (írásmód, téma) írás! Na, csak tessék tovább így ..., mert alakul! üdv. fényesi


Irodalom ©

PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.35 Seconds