[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 276
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 276


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Fullextra.hu: Amatőr Irodalmárok Klubja!


Amatőr Irodalmárok Klubja!
[ Amatőr Irodalmárok főoldala. | Regisztrálj! ]

Csatlakozz te is közénk! A tagjainknak lehetősége van saját írásaikat publikálni, és a többiekéhez hozzászólni.

Bampa háta gömbölyeg
Ideje:: 02-25-2004 @ 02:45 pm

BAMPA HÁTA GÖMBÖLYEG


Bampa is a Harmatos réten lakott. Ugyanolyan csoszogó, hátán házat cipelő pici csiga volt, mint a többi száz meg száz testvére. Boldogan éltek, és egész nap vidáman bújócskáztak, fogócskáztak a fűszálak között.
Egyszer aztán, amikor Bampa félrevonult és a csigaházát letette egy fa alá, hogy kipihenje magát, meglátott egy ide-oda ugráló szöcskét. "Megkérem, hogy tanítson meg ugrani, és akkor én leszek a legügyesebb csiga!" -gondolta, azzal megindult a szöcske után, de hiába iparkodott, nem érte utól. Ekkor egy fürge gyík futott el mellette. "Ha megtanítana szaladni, mindenkinél gyorsabb csiga lennék!" -motyogta és a gyík után csoszogott, de meglátott egy katicabogarat. "Ha nekem adná a pöttyös kabátját, én lennék a világ legszebb csigája!" -gondolta, és már ment is a katica felé, de az kapta magát, és elrepült.
Közben olyan messzi tekergett, hogy eltévedt és nem találta meg a csigaházát; kereste késő estig, de mintha a föld nyelte volna el.
Visszament a Harmatos rétre és elmesélte a testvéreinek, hogyan veszítette ela házát, azok meg kicsúfolták, kinevették.
- Nem lehetsz a testvérünk, mert ház nélkül nem vagy igazi csiga! -kiabálták és világgá kergették.
Háza nélkül, egyedül csoszogott Bampa. Ha szél fújt, bolrok tövébe húzódott, és lapulevelek alá bújt, ha esett az eső. Nem tudta, merre menjen tovább; útszélre lapult hát, és keserves sírásba kezdett.
Egy útjelző lépett oda hozzá, leguggolt, és a táblájával szelíden megsimogatta.
- Ne sírj, Bampa -mondta.- Biztosan találsz majd házat... sokkal szebb házat, mint a régi volt.
Bampa csodálkozva kapta fel a fejét.
- Te tudod, ki vagyok? És tudod, hogy elkergettek?
- Tudom -bólintott.- Az útjelzők mindíg mindent tudnak -mondta mosolyogva.
Ekkor egy kockás házú csiga közeledett az úton. Bampa eléje ment, bemutatkozott, elmesélte, hogyan lett földönfutó, azután azt mondta:
- Ha elhiszed, hogy igazi csiga vagyok, légy a barátom, és maradj velem.
- Engem Mébinek hívnak -kezdte a kockás házú, azzal homlokon csókolta Bampát.- Elhiszem, hogy igazi csiga vagy. Veled maradok, és örökre a barátod leszek -ígérte, és nem is ment tovább.
Az útjelző lába mellett heverésztek a fűben. Nagyon sokat beszélgettek, sokat játszottak, és rengeteget nevettek. Sőt, egészen közel hajoltak egymáshoz, és elmesélték a titkaikat.
- Tudod, nekem az a titkom -súgta Bampa-, hogy szeretnék egy házat építeni, úgyanolyan piros házat, mint a régi volt, vagy tarkabarkát, mint a testvéreimé... és akkor megint gömbölyeg lenne a hátam... igazi csiga lehetnék, és visszamehetnék a Harmatos rétre... Szeretnék... -ismételte, majd nevetve tette hozzá:- De nem érdekes, hisz' itt vagy te, meg az útjelző... és ez nagyon jó... -elcsuklott a hangja, és elfordította a fejét, hogy ne lássa Mébi, amint egy könnycsepp gurul végig az arcán.
Amikor Bampa egy lapulevél árnyékában aludt, Mébi halkan odébb csoszogott, és a kockás házát fölcipelte egy sárga kutyatej levelére; sokáig maradt ott mozdulatlanul, és eltűnődve meredt maga elé.
Észre vette az útjelző, odament hozzá, nézte egy darabig, azután megszólította:
- Látom, segíteni akarsz Bampán.
- Igen. És ha te tényleg mindent tudsz, akkor...
Az útjelző összerántotta szemöldökét, és megköszörülve a torkát, lassan kezdte:
- Messze innen, a Harmatos réten, ahol Bampa testvérei laknak, él egy nagyon öreg és nagyon bölcs csiga. Olyan vénséges már, hogy a szemei maholnap leragadnak. Egyedül ő tudna segíteni...
Mébi arca fölragyogott.
- Elmegyek a Harmatos rétre! -motyogta.
- Csakhogy hosszú ám az út! -folytatta az útjelző.- Neked akár egy hónapig is eltart, ha sietsz... az öreg csiga meg pontosan hét nap múlva lesz háromszáz esztendős, és a jóslat szerint háromsáz évig él, egy nappal se tovább.
- Hét nap? -tűnődött Mébi.- Hét nap, és hét éjszaka?
- Nem érsz oda. A leggyorsabb csiga sem érhet oda.
Mébi nem válaszolt. Lemászott a sárga kutyatej leveléről és fölnézett az útjelzőre: - Merre van a Harmatos rét? -kérdezte.- Légy szíves, mutasd meg az útat!
- Jobbra menj, jobbra van a Harmatos rét! -mutatta táblájával.
Mébi megindult hátán a kockás házzal és ment, ment, de olyan gyorsan, ailyen gyorsan rajta kívül egyetlen csiga sem tudott volna menni.
Néhány nappal ezután egy bibircsókos orrú, lapátfülü, kopasz óriás lépett az útjelzőhöz. Akkora volt, mint egy jegenyefa, mégis a pici csigákra fájt a foga: szőrőstűl-bőröstűl, házastól, mindenestől ette meg őket. Járta az erdőt, járta a mezőt, és jaj volt annak a csigának, aki a szeme elé került, akit megszimatolt, vagy akiről csak hallott valamit.
- Hol az a csiga!? -dörmögte és kivicsorította a fogát.- Azt hallottam, erre járt. Szép kockás a háza, Mébinek hívják, és nagyon finom! -nyalta meg a szája szélét.- Na, hol a csiga, ki vele! -üvöltötte, és két ujjával erősen megszorította az útjelző tábláját, az meg reszketni kezdett; félelmében csak úgy vacogtak a fogai.
- Elmen -kezdett mesélni.- Azt mondta, fölszál egy csigabuszra és elmegy Afrikába, ahol néger csigák élnek. Elment, hogy meglátogassa őket.
- Néger csigák? -csodálkozott az óriás.- Milyenek azok?
- Olyanok, mint az igaziak, csak négerből vannak -füllentett, majd szabadon maradt táblájával elmutatotta a messzi jegenyék felé.- Balra menj -mondta.- Balra van Afrika.
Az óriás ámuldozott még egy darabi, majd nagy léptekkel megindult.
Bampa előmászott a lapulevél alól, ahonnan eddig kukucskált; rosszallóan csóválta meg a fejét, és mérgesen nézett a távolodó óriás után.
Mébi mitsem tudott az óriásról; evés nélkül, alvás, pihenés nélkül iparkdott árkon-bokron át, körül se nézett, meg sem állt, csak ment, ment, amilyen gyorsan tudott... és a hetedik nap éjjelén meg is érkezett a Harmatos rétre.
Lihegve kezdte mesélni, mi járatban van, de az öreg csiga közbe vágott:
- Időben érkeztél, Mébi, mert reggelre én már nem leszek. Ideértél, megérdemled hát, hogy segíthess a barátodon -mondta halkan és nagyon-nagyon lassan, majd hátáról a házát letette Mébi elé.- Tessék. Én úgyse cipelem többé. Vidd el a barátodnak, hadd legyen gömbölyeg a háta, mint az igazi csigáké... Hadd csoszogjon vissza a Harmatos rétre a testvéreihez... -fáradtan pislantott egy mélyet, és már csak nehezen bírta újra kinyitni a szemét.
Mébi megköszönte a csigaházat, és pihenés nélkül, boldogan indult vissza.
Közben az óriás megmászta a távoli hegyeket, de nem találta Afrikát, hát kapta magát, és dübörgő léptekkel, ordítozva rohant vissza az elágazásig.
- Becsaptál! Arra nincs is Afrika! -üvöltötte, azzal megragadta, és eltörte az útjelző tábláit.- Néger csiga, mi?! Afrika, mi?! Eltérítettél, mi?! -kiabálta, majd fölkapta az útjelzőt és úgy bedobta a lapulevelek közé, hogy két helyen is megrepedt a dereka..- Megyek, megkeresem azt a csigát! Megkeresem nélküled is! -és már lépett is egyet jobbra a Harmatos rét felé.
"Mébi...! Harmatos rét...!" -villant át Bampa agyán.- "Csak szeretnéd, pajtikám!" -motyogta mérgesen és egy szép piros bogyót kapott a hátára.
- Tedd le azt a bogyót! -nyöszörögte a füvek közül a megrepedt útjelző.- Álombogyó a neve, és örökké aludni fogsz, ha megeszed! Tedd le! Légy szíves, tedd le! -könyörgött, de Bampa nem hallgatott rá, hanem az út közepére csoszogott, hátán a piros álombogyóval, és az óriás után kiáltott:
- Állj csak meg, te óriás! Gyere vissza! Majd adok én neked kockás csigát!... Majd adok én Harmatos rétet! -fenyegetőzött.
Az óriás megfordult, és akkorát kacagott, hogy a közeli fákról ijedtükben mind lepotyogtak a levelek.
- Nicsak! Milyen jópofa kis pöttöm! Igazi csiga! -csapta ösze örömében a kezét.- A hátad is gömbölyeg... szép piros! Ha-ha-ha!
- Ne bántsd! -kezdte halkan az útjelző.- Ne hidd el... Nem is igazi csiga... az csak egy bogyó a hátán... Ne bántsd őt, óriás! -szuszogta, azzal megpróbált fölkászálódni, de kimerülten visszarogyott a földre, az óriás meg észre se vette, csak ragyogó szemmel nyalogatta a száját.
- Jaj, de szeretlek! Jaj, de szeretlek, te gömbölyeg hátú csiga! -lihegte, majd két ujjával a szájába tette Bampát, s véle az álombogyót. Jóízűen csámcsogott néhányat, hogy csak úgy csorgott a nyála végig az állán, azután a hasához kapott, és holtan vágódott el a földön.
Mébi alig bírta cipelni az öreg csigától kapott csigaházat; erőlködve, lassan csoszogott, és csak nagy sokára érkezett az elágazáshoz.
Még élt az útjelző. Törött táblával, repedt derékkal, szuszogva feküdt a lapulevelek, magas füvek között. Elmesélte, hogy az óriás egy kockás házú csigát kereset meg, hogy a Harmatos rétre akart meni... mesélt a piros bogyóról is, meg arról, hogy Bampa egy gömbölyeg hátú, igazi csiga volt.
- Menj el, Mébi! -súgta.- Menj el innen a Harmatos rétre. Biztosan találsz ott barátokat, és boldog leszel... Tudod, mi a legnagyobb dolog? Másokért... -mondta, de már nem bírta befejezni.
Nem ment el Mébi. Örökre az elágazásnál maradt.
Az üres csigaházat egy lapulevél alá tette, az alá, amelyik alatt Bampa a legszívesebben aludt, és virágszírmokkal földíszítette, hogy a világ legszebb csigaháza legyen.

A lapulevél alatt ma is ott a csigaház; mindennap friss, illatos szírmok díszítik, és esténként, amikor minden elcsendesedik, valami nagyon halk sírásfélét hallani: mintha egy pici csiga sírna a fűszálak között.


Utoljára változtatva 02-25-2004 @ 02:45 pm


Hozzászólás írása
Hozzászólás írása
További
További
Irodalmár profil
Irodalmár profil
Üzenet küldés
Üzenet küldés

Posted Comments

Hozzászóló: csingi
(Ideje: 02-25-2004 @ 02:50 pm)

Comment: Szellemke, köszönöm, hogy elhoztad ezt a mesét. Felnőtt életemben, mióta nem a gyerekeimnek olvasok mesét, ez volt az első, ami megmelegítette a szívemet.


Hozzászóló: DaySleeper
(Ideje: 02-25-2004 @ 06:04 pm)

Comment: írtam már a topicba kritikát.. szóval: [color=lightcoral]elbűvölően érzelmes és van mondanivalója..[/color] ha ezt egy kisgyerek olvasná, szerintem nagyon szomorú lenne Bampa miatt.. és átérezné a lényeget. nagyon tetszett!!


Irodalom ©

PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.36 Seconds