[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 294
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 294


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Fullextra.hu: Amatőr Irodalmárok Klubja!


Amatőr Irodalmárok Klubja!
[ Amatőr Irodalmárok főoldala. | Regisztrálj! ]

Csatlakozz te is közénk! A tagjainknak lehetősége van saját írásaikat publikálni, és a többiekéhez hozzászólni.

Lyukóbánya
Ideje:: 09-06-2006 @ 12:01 pm

Megdöbbentő volt tegnap, amit a tévében láttam. Nem is volt gyomrom sokáig nézni, aztán mégiscsak visszasompolyogtam a képernyő elé. Az egyik legnagyobb magyarországi szénbánya, a Lyukóbánya felszámolásáról szóló dokumentumfilmet vetítették. Beszéltek benne a borsodi szénbányászatról, a kezdetekről egyszerű, kétkezi munkásemberek. Akik nem is dolgoztak még máshol. Akiknek az életük volt a bánya. Orrukban a szén illata, már hiányzott, ha nem érezték - állítják ők. Esténként fáradtan, koromfeketén a szénportól estek haza, de csinálták, nem panaszkodtak, nem volt megállás. Ott voltak a kezdeteknél – és most a végnél is.
Sokáig húzódott a dolog, emiatt talán is nem hitték el, hogy valóban eljön az a nap, amikor búcsúzni kell. De végül eljött.
Szívszorító volt látni, ahogy kemény férfiemberek könnyeztek, amikor a búcsúünnepség keretében felszínre tolták az utolsó csillét. A bányamester pedig hivatalosan jelentette: a kitermelés ezennel befejeződött. Idős bácsi elsárgult fogait közelről mutatja a kamera, amint a bányászhimnuszt énekli búcsúzóul:
..."S te kisleány ne bánkódjál, bányászként halni
Szép halál! Egekbe szállani fel, fel!
Szerencse fel! Szerencse fel! Szerencse fel!"

A bánya bezárt. 1938-tól 2004-ig működött, a borsodi szénmedence legnagyobb termelésű aknája volt. Családapák, idős, nyugdíj előtt álló emberek kerültek az utcára. Miért?
„Mert valakinek így állt érdekében” – mondja az egyik munkás bátran bele a kamerába – veszteni valója úgysincs már.
– Törődnek is ezek azzal, hogy emberek kerülnek az utcára? Valakinek megtelt a zsebe, ennyi. Megmondom én ezt betyárböcsülettel, mert ez biztos, hogy így volt.
Beszél arról is, hogy idefenn, a felszínen is van egyfajta világ. De ott lenn, a föld alatt az egy másik világ.
– Miért más az a világ? – kérdi a riporternő.
– Odalenn kérem mindenki egyenlő. Nincs úr, meg nincs szolga. Onnantól, hogy felveszed a csizmát, meg felveszed a kobakot – ott mindenki egyforma.

Igaza lehet. Hiszen a bánya nem válogat. Nem nézi, kire omlik rá, ha egyszer beomlik. Egyformán temetője lesz igazgatónak, művezetőnek, vájárnak. Az egyenlőség, amiről olyan sok fennkölt szónoklat született már, az ott lenn megvolt. Mint ahogy a bajtársiasság, a nehéz fizikai munkát végző és veszéllyel együtt élő ember összekovácsolódása is.
- Jó csapat voltunk – mondja könnyeivel küszködve egy másik munkás.

Valahol a bányászközösség is egy apró kis részlet a régebbi, talán a jobbik világból. És most ezt is elvették tőlük, tőlünk.
Szétszélednek a munkások, ki erre, ki arra. Egy részüket átveszi Márkushegy, de nem mindenkit. Sőt.
És van, aki talál munkát, van, aki nem.
Semmit nem tehettek. Kishalak ők ahhoz. Kishalak, akik a privatizáció után kikerültek a védett kis öbölből a tőkekapitalizmus harcos, nyílt vízére. S tudjuk: a nagy hal megeszi a kishalat – a nagy tőkecápa őket is felfalta. Nem számít neki a bajtársiasság, sem a családok, sem a hagyományok, sem az emlékek. Semmi. Csak a PÉNZ, a PÉNZ, a PÉNZ.

Lyukóbánya - a borsodi szénmedence legnagyobb termelésű aknájaként - 66 éve alatt 38 millió tonna szenet termelt ki. Az éves termelés mennyiségét tekintve az ország föld alatti szénbányái között hosszú ideig az első helyen állt. Bezárásával a bányatelken belül mintegy 15 millió tonna kitermelhető szén a föld alatt maradt.”
Forrás: Bányászati és Kohászati Lapok - BÁNYÁSZAT 138. évfolyam, 3. szám
 



Utoljára változtatva 09-06-2006 @ 12:24 pm


Hozzászólás írása
Hozzászólás írása
További
További
Irodalmár profil
Irodalmár profil
Üzenet küldés
Üzenet küldés

Posted Comments

Hozzászóló: veva
(Ideje: 09-06-2006 @ 12:22 pm)

Comment: Már évek óta riasztgatták őket! :( Valamikor ott dolgozott az öcsém.


Hozzászóló: Rien25
(Ideje: 09-06-2006 @ 12:29 pm)

Comment: És ez a legrosszabb, hiú reményt táplálni... talán mégis...talán mégis... MÉGSE.


Hozzászóló: Tupir
(Ideje: 09-06-2006 @ 12:33 pm)

Comment: Egy kis írónia: a régi miskolci BORSODI SZÉNBÁNYÁK épülete ma már az APEH székháza lett...


Hozzászóló: Netelka
(Ideje: 09-06-2006 @ 01:24 pm)

Comment: Itt is gratulálok. Remek írás - fontos mondanivaló.


Hozzászóló: zsuka49
(Ideje: 09-06-2006 @ 08:34 pm)

Comment: Nagyon jól írtál, gratula: Zsuzsi


Hozzászóló: kisssp
(Ideje: 09-06-2006 @ 09:17 pm)

Comment: Örültem az írásodnak. Nem tudtam elfogulatlanul olvasni, mivel jártam ott, lent, amikor még javában működött. Barátaim is vannak az ottani volt bányászok között. Ez egy nagyon szomorú történet... Jól írsz! Tetszett ez is! Üdv.: Péter


Hozzászóló: zseka
(Ideje: 09-06-2006 @ 11:10 pm)

Comment: Szombaton megtartották a városban a Bányász-napi megemlékezést. Megható volt látni, hogy néhány tíz, volt bányászember könnyes szemmel hallgatta meg az ünnepi beszédet, gratulált a kitüntetett idős embereknek, s valódi könnyeket hullatva hallgatták a Miskolci Fúvószenekar játszotta Bányászhimnuszt. Két évvel ezelőtt avattak egy bányász szobrot....tudom, errefelé mindenre kevés a pénz, de mégis....ennek a vidéknek a bányászemléke többet érdemelt volna....Itt mindenki számára akkor vált világosá, hogy megfordíthatatlan a döntés, amikor Lyukóbányából a volt Szénosztályozóhoz tartó, 26-os utat átivelő csilleszállító vastraverzét elkezdték bontani....


Hozzászóló: hyspan
(Ideje: 09-06-2006 @ 11:20 pm)

Comment: Aki volt bányában, átérzi. Jó írás!


Hozzászóló: Netelka
(Ideje: 09-07-2006 @ 06:27 am)

Comment: Szerintem, aki nem volt, az is.


Hozzászóló: Rien25
(Ideje: 09-07-2006 @ 07:26 am)

Comment: Köszönöm mindenkinek. Én átéreztem, megsirattam, egy újabb darabját söpörték el a magyar "hagyományoknak". És a bányával mindig úgy voltam, sose dolgoznék ott, de aztán megtanultam tisztelni, és szerintem semmi nem kovácsolja jobban össze az embereket, mint az ott végzett munka. Ezek a bányászok azért többet érdemeltek volna. Rien


Hozzászóló: csizi
(Ideje: 09-08-2006 @ 08:25 am)

Comment: Jót írtál, igazi cikk. Gratulálok a kiemelt linkhez. ( is )


Hozzászóló: Rien25
(Ideje: 09-08-2006 @ 02:04 pm)

Comment: Kösz, csizi. Rien


Irodalom ©

PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.33 Seconds