[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 159
Tag: 3
Rejtve: 0
Összesen: 162

Jelen:
Tagi infók Anna1955 Küldhetsz neki privát üzenetet Anna1955 Anna1955
Tagi infók winner Küldhetsz neki privát üzenetet winner winner
Tagi infók Almasy Küldhetsz neki privát üzenetet Almasy Almasy


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Fullextra.hu: Amatőr Irodalmárok Klubja!


Amatőr Irodalmárok Klubja!
[ Amatőr Irodalmárok főoldala. | Regisztrálj! ]

Csatlakozz te is közénk! A tagjainknak lehetősége van saját írásaikat publikálni, és a többiekéhez hozzászólni.

Tisztelgés Domján Edit előtt
Ideje:: 02-16-2007 @ 07:41 pm

Aki valamennyire otthon van a színház világában, annak bizonyára ismerősen cseng ez a név. Jászai-díjas színésznő, aki alig 40 évesen saját kezével vetett véget az életének 1972. december 25.-én éjszaka.
Számomra ez a hír megdöbbentő. Ahogy mondani szokták én még akkor kósza gondolat sem voltam. Egészen mostanáig nem sokat tudtam az életéről. Sőt inkább semmit. Pedig már egészen pici gyerekkorom óta ismerem a nevét, és mégsem jutott eszembe soha, hogy utánanézzek ki is volt ő valójában.
Még ma is a polcon porosodik az a pár kazetta, amin Domján Edit mesél. Ezeken nőttem fel, soha nem feledem el a kedvenceimet róla. Egy nap véletlenül odaesett a tekintetem, és valami fura érzés vett erőt rajtam. Meg akartam hallgatni újra. Igenám, de nem volt a birtokomban erre alkalmas eszköz, sajna mind tönkre ment. Aztán jött a mentő ötlet: internet!! Nem létezik, hogy annyi hülyeség mellett nincsenek fent ezek a mesék, az nem létezik, hogy valaki aki szintén ezen nőtt fel nem akarja megosztani másokkal ezeket az élményeket, hiszen ez a hang, egy életre beivódik az ember lelkébe, szívébe, agyába. Keresni kezdtem, és persze aki keres talál.
Másnap unokatesómékhoz mentünk, de nem bírtam ki, hogy ne hallgassam meg, amiket találtam. Hátradőltem és engedtem hogy a hangja átjárjon. És újra átéltem azt az érzést amit gyerekként éreztem mikor hallgattam. Újra gyerek akartam lenni, önfeledt, vidám, gondok nélküli lény. De ehelyett egy 18 éves fiatal lány vagyok, új problémákkal, új érzésekkel, új gondolatokkal. És mégis a hangja felébresztette a bennem épp csak délutáni pihenését töltő gyereket.
Unokatesóm kinevetett mikor hozzájuk érve még mindig hallgattam. Kinevetett és tudom, hogy hülyének nézett, de ő ezt nem értheti. Neki fogalma sincs róla milyen hatalmas élmény ez. Dehiszen honnan is tudhatná? Soha nem hallotta... Pedig ő még tényleg gyerek - bizonyos szempontból -. Amikor látom őt, beszélek vele - 2 évvel fiatalabb mint én - mindig elgondolkozom azon, merre is tartanak a mai fiatalok - nem mintha én nem ide tartoznék - , miért felszínesek, felelőtlenek, nem törődömök, bunkók és még sorolhatnám. Engem nem így neveltek, és ezért hálát is adok a szüleimnek. Nem voltak szigorúak, csak az én érdekeimet nézték mindig, hogy nekem meglegyen mindenem, és rengeteg tiszta értéket köszönhetek nekik úgy érzem. Domján Edit a tökéletes példa erre. El sem tudnám képzelni, milyen lenne ezek nélkül az élmények nélkül. És ez még nagyon sok mindennel így van.
Ezek a mesék az ő hangjával fontos emberi erényeket, értékeket közvetítenek, sokat tanulhat belőle egy gyerek és közben élvezi is, azonosul a figurákkal, látja maga előtt a képeket, és ebben feledhetetlen érdemei vannak a művésznőnek. Sokkal értékesebb ember lehet valakiből ha ilyen meséken- amik még 10-18 évvel ezelőtt mentek a tv-ben – nőnek fel, és nem pedig azokon, amiket ma adnak. Hisz abban mit lát? Az erőszakot, hogy megoldhat bármit mások átvágásával, stb. Kérdezem én, ha a gyerek egész nap azt nézi, vajon mennyire lesz egészséges lelki világa? Ez persze relatív.
Tehát úgy éreztem tisztelgek a színésznő emléke előtt, és megírom ezt a fogalmazást. - Persze némi életrajzböngészés után. - És most itt vagyok, és megemlékezem róla, de ezt legjobban úgy tehetem majd meg, hogy a meséket - amiket ő keltett igazi életre - tovább adom majd a gyerekeimnek - már ha lesznek - . Remélem mások is megteszik majd.

Nyugodjon békében!
2006.09.26.


Utoljára változtatva 02-16-2007 @ 07:41 pm


Hozzászólás írása
Hozzászólás írása
További
További
Irodalmár profil
Irodalmár profil
Üzenet küldés
Üzenet küldés

Posted Comments

Hozzászóló: prayer
(Ideje: 02-16-2007 @ 07:51 pm)

Comment: Kedves "Kicsilány"! Nekem is kedvencem volt a színésznő. Igaz, nem annyira a mesék birodalmából, mint inkább a színházból, vászonról. Hangja nagyon meleg, kedves, kellemes. A hétfői kívánságműsorban is többször kérik a Petőfi rádióban.


Hozzászóló: Minilany
(Ideje: 02-16-2007 @ 08:01 pm)

Comment: Nekem sajnos nem volt szerencsém látni őt színházban, pláne mivel jó 15 évvel később születtem, minthogy ő meghalt... Biztosan hatalmas élmény volt :) A másik amit nagyon sajnálok, hogy Hofi Géza előadására nem jutottam el, pedig akkor már nagyon tervbe volt véve, mikor elment... :(


Hozzászóló: szemilla
(Ideje: 02-16-2007 @ 08:54 pm)

Comment: na, mikor ilyet olvasok, nekem rögtön az jut eszembe, hogy ne mondja senki, hogy a fiatalok bunkók és felszínesek, meg ilyenek, mert lám! itt vagy egy ilyen lány, aki veszi a fáradtságot és megemlékezik valakiről, akinek igazából csak a hangját ismerte, de az is elég volt ahhoz, hogy felfedezze, ezzel egy csoda részese lehetett ő is.... nagyon jól tetted, hogy megírtad ezt az emlékezést -nekem legalábbis örömet szereztél vele.


Hozzászóló: Minilany
(Ideje: 02-16-2007 @ 09:00 pm)

Comment: szemilla, már ezért megérte, ha örömet szereztem :) Jó, azért kivételek természetesen vannak, a barátaim mind egytől egyig ilyen emberek :) Köszönöm, hogy olvastál :)


Hozzászóló: libbentlibe
(Ideje: 02-17-2007 @ 12:35 am)

Comment: én is köszönöm a megemlékezést. :) azt hiszem, most megyek, és meghallgatom az Esti meséket :)


Hozzászóló: Minilany
(Ideje: 02-17-2007 @ 12:36 am)

Comment: libbentlibe :))


Hozzászóló: Argosz
(Ideje: 02-17-2007 @ 01:44 pm)

Comment: Szeretem a lelked.:-) Arról pedig, amit itt írtál és amit olvashattam, nos bennmarad a szó! Szóval, mégis csak van remény! Mert addig nincs baj, amíg ilyen fiatalok vannak, mint pld. te.


Hozzászóló: Minilany
(Ideje: 02-17-2007 @ 02:06 pm)

Comment: Árpád! :) Köszönöm :) Csak sokan nem értik meg ezt a lelket... :)


Hozzászóló: Captnemo
(Ideje: 02-17-2007 @ 02:56 pm)

Comment: Domján Edit különösebben nem fogott meg. Addig, amíg egy sanzont nem hallottam énekelni (Fátyolos a szemed). Talán leginkább ot is a szöveg, és a hang."A csóknál ne sírjál, mert minden könnycsepp nekem fáj" Valahogy még a verseimre is hatással volt nagyon sokáig. És ettől kezdve persze Domján Edit a kedvenceim közé tartozott...


Hozzászóló: Minilany
(Ideje: 02-17-2007 @ 03:06 pm)

Comment: Captnemo, igen, azt hiszem mindenkit a hangja varázsolt el :) Örülök, hogy sikerült egy jó "témát" találnom :)


Hozzászóló: Anna1955
(Ideje: 02-18-2007 @ 06:44 pm)

Comment: A kedvencem volt...a hangja a lénye, mindig csodálattal töltött el...Örülök, hogy olvastalak...:))))


Hozzászóló: Minilany
(Ideje: 02-18-2007 @ 09:02 pm)

Comment: Én köszönöm, hogy olvastál :)


Irodalom ©

PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.31 Seconds