[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 307
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 307


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Fullextra.hu: Amatőr Irodalmárok Klubja!


Amatőr Irodalmárok Klubja!
[ Amatőr Irodalmárok főoldala. | Regisztrálj! ]

Csatlakozz te is közénk! A tagjainknak lehetősége van saját írásaikat publikálni, és a többiekéhez hozzászólni.

A látogató
Ideje:: 03-08-2007 @ 03:41 pm

A látogató

I.

            A látogatónak semmi sem jelzi, átlépte-e már a szabad világ és az Intézmény közötti határt.

           Régóta ballagok a széles, salakos úton. Kétoldalt – ritkásan bár, de az úthoz is, egymáshoz is elég közel – tanyák fészkelnek a szikesek, kaszálók, kifésült szántók között. Lágyan hullámzó vidék: lekoptatott kunhalmok tucatját sejteni a zsendülő vetések alatt.

            A csatornákon átívelő hidakon látni először betont és vaskorlátot, bár előbb is megbújhatott már a bodzás, akácos, cickafarkos árokpartok mentén egy-egy rácsozat, hogy figyelmeztesse a letérőt, és visszaterelje az útra. Nem tudom. Nem álltam meg sehol, nem bóklásztam erre-arra. Hosszú utakon, mikor úgy érzi az ember, hogy időtlen-idők óta gyalogol, mikor gondolatai nem futnak már vissza oda, ahonnan elindult, nos, ilyenkor beszűkül a tudata. A szomjúságtól..? Fáradtságtól..? Szédülékeny lesz, látótere peremén elmosódnak a részletek, és igyekszik az út közepén maradni: ott gyorsabbnak tűnik a haladás, a zuhogó napfény élesen rajzolja ki a salakrögöket, minden egyes kődarabkát, madártollat, szénaszálat, aszott békatetemet; futnak eléje, s már át is lépi őket. Mikor azonban megáll, s zsebkendővel szárítgatja a verejtéket, szembe fordul a lengedező széllel s hűvösétől észhez tér valamelyest, döbbenten látja, hogy már jócskán bent jár, drótfonatok, magas kerítések, rácsos kapuk között, a nyári telephely szívében.

            A kapuk résnyire nyitva, nem áll egyiknél sem őr, vagy másvalaki, akit ha itt látnék, nem csodálkoznék... Furcsamód nyomaszt hiányuk… Szorongva, szinte bűntudattal csusszanok át a rozsdás rácsok résein. Mintha figyelnének, távolról... Gondolom, van erre megfelelő eszközük...
          
A ketrecek útvesztőjéből előbukkan egy mosolygós, kerek arcú fiatalember, és a kezét nyújtja:

            – Isten hozta..!

           – Jó napot..!

            – Későbbre vártuk...

            – Egyenesen ide jöttem.

            – Gyalog..?

            – Gyalog.

            – Nem kellett volna sietnie...! – Erre nem tudok mit mondani. Siettem..? Nem siettem. Vagy mégis..? Mindegy. Itt vagyok.

            – Jól van, jöjjön, megmutatom a helyét!

II.

            Távol lenni mindentől, elfelejteni mindent, nem törődni „semmi mással, csak a beojtott virággal” – mondhatom: nem nehéz. Néhány perc csupán, míg elhalnak a mosolygós fiatalember léptei, s kifakul az utolsó kép, mit róla őrzök: válla fölött hátranéz, mosolya vigyorrá nyílik, legyint, elfordítja a fejét, s rázkódó válla mutatja csak, hogy fékevesztetten röhög rajtam… Hangját nem hallom: mindenféle más zajt kelt a friss, meleg szél, felbúgnak körülöttem a rácsok, csettegnek a laza, ám biztos reteszek, vasrudakhoz koccannak a lakatok, s oldalt döngve-bongva nyelvel a széllel egy bádogbódé félig felfeslett teteje…

            Furcsa kéjjel tölt el a gondolat, hogy semmit nem kell csinálnom. Teendőim maguktól sorjáznak és oldódnak meg, semmiféle erőfeszítésre nincs szükség ahhoz, hogy összébb túrjam a sarokban a szalmát, számítva arra, hogy az éj azért hűvösebb lesz; hosszan elpiszmogok etetőtálkámmal, míg lekaparom róla az idők folyamán szagtalanná, seszínűvé szikkadt ételmaradékot, egy hajdani lakó nyomát talán – nem is undorodom, nem is gondolok rá… Életemben most érzem talán először azt, hogy csupán létezem, s minden mozdulatom, minden tárgy körül, minden, amit látok és hallok, nem létezésem korlátja, hanem jól illeszkedő építőeleme…

            Próbálok józan maradni, felmérni az új helyzetet, az állapotot, amibe önként cseppentem – ám nem tudom, mi a Józanság… Ha megmérném ketrecem szélét-hosszát, akkor vajon józanabb lennék, mint ha nem mérném meg..? Ha fel-alá járnék, az elérhetetlenné vált dolgok utáni vágy szomorú extázisában, tekintetemmel a rácsokon túli „szabadságot” fürkészve, vajon józanabb lennék, mint most, mikor ülök csak, lehajtott fejjel, elnehezedő pillákkal, a szalmán, s egész egyszerűen csak engedem pupillám mélyére hatolni a földről visszaverődő, szürkülő fényt minden üzenetével együtt, hagyom lágyan eltűnni a sötétben, amely lassan kibomlik körülöttem, és puhán betakar..?

            A szél az, ami felébreszt. Mintha láthatatlan kezek ráznák a rácsokat, s dörömbölnének minden hullámlemezen, s körül az üres ketrecek oldalán, rozsdás vasain… Egészen átfagytam. Kabátommal takargatom azt a kis meleget, amit alvósarkom tegnapról megőrzött: oda is be-becsap a szemetelő, reggeli eső. Mintha e tavaszi felhők földig nyúló pászmái szőnék, az elmosódó háttérből lassan megformálódik, közeledik a fiatalember alakja. Gumicsizmáját is takarja igen bő esőköpenye – most nem mosolyog. Ételt hozott, kelletlenül bök a tálkám felé, türelmetlenül topog, míg a rácshoz nem illesztem, hogy belezúdíthassa a híg kását, majd – egy morcos pillantást villantva rám – szó nélkül távozik. Ha nem hallanám csizmája cuppogását a mélyülő sárban, látomásnak is vélhetném, amint feloldódik az esőszálak szövetében…

            Eszem, ha van mit. Néha – egyszer reggel, másszor este – megfeledkeznek rólam, vagy más dolguk akad, nem tudom… Ilyenkor nem eszem. Barátkozom az éhséggel, s az Éhség barátkozik velem. Nincs jelentősége, hisz egyszer úgyis megszűnik. Érdemein felül semmivel sem foglalkozom: felemelem, leejtem – és kész. Van úgy, hogy túl sok figyelmet szentelek a rácsoknak, s érzem: bordáim már vasrudak, s minden lélegzetvétel rozsdapikkelyeket dörzsöl le, horzsolódik, fáj a tüdőm, fémhártyává válik, s hopp! – már ketreccé válok magam is, lakó nélkül, üresen, csengek-bongok, zakatolok a szélben, céltalanul csapkodok hullámlemezeimmel… Nehéz elkülönülni a jól ismert dolgoktól. Minden a részemmé válik, s mindennek része leszek… Felemelő érzés, szédítő… Így alszom el mindig, eszméletvesztve…

            Aggódnak értem. A minap maga az Igazgató is megjelent, a mosolygós fiatalember kíséretében, s hosszú, komor szónoklatot intézett hozzám, miszerint csak saját felelősségemre maradhatok, és hogy nem felelnek a beláthatatlan következményekért, és hogy a törvényes szempontokat figyelembe véve alá kellene írnom a nyilatkozatot, meg hogy lám, kinyitják az ajtót, s akkor távozhatok amikor akarok, s egyáltalán nem érti, meg hogy legyek tekintettel az ő igen kényes helyzetére, ebben a pozícióban nem engedheti meg magának, hogy egy ilyen jöttment stb., ne éljek vissza a nemtudommármivel, s legalább szólaljak meg, a kurvaistenit az ilyen eszement városi kurafinak..!!

            Úgy hittem, helyben infarktust kap. Nem történt azonban semmi, végül is… semmi. A fiatalember szemrehányó tekintettel felém köpött a rácsokon keresztül, majd átkarolta az Igazgatót, s gyengéden eltámogatta a közelemből.

            Nyitva hát az ajtó. Tudom. Nem számít. Egy dologgal több, amivel foglalkoznom kellene… és ugyebár ebből a szempontból mindegy, hogy zárva-e, nyitva-e… Azt hiszik, ez a szabadság..?! Hogy ez határozza meg szabad vagy nem szabad mivoltomat..?! Az Igazgató..! Hmm… Egykori osztályfőnökömre emlékeztetet, aki történetesen az irodalomtanárom is volt… Önelégülten sétálgatott ketrecem körül, be-benyúlt, átvette szép kis fogalmazásaimat, bólogatott, s viszonzásul tálkámba zúdította szép, kerek kis ötöseit. Jól megvoltunk, magam is önfeledten róttam kis köreimet, majd ugyanilyen önfeledten, eltelve az iránta való bizalommal, egyszer szépen kisétáltam a nyitott ajtón… A legközelebbi órán szinte eszét vesztve rontott az osztályba. Megsajnáltam őt is, mint most az Igazgatót: még nevemet is elfeledte, hisz asztalcsapkodás közepette csak Hogyképzeledezt, Felforgatóelem, Aztánmegnézhetnédmagad voltam neki… Hmm… Létezett egyáltalán..? Dühe, gesztusai, pozícióféltése álom-élményeimhez volt csak mérhető. Nem fontos. Nem változott semmi. Jobban fáztam talán picit a ketrecemben, jobban be kellet takaróznom, s kulcsaik ide, kulcsaik oda – elmentem, mikor úgy éreztem, itt az idő.

III.

            Itt az idő. A reggeli kását még maradéktalanul megeszem, majd – anélkül, hogy körülnéznék, vagy bármit is mozdítanék – csendben kisétálok az ajtón. Érzem: figyelnek, távolról... Gondolom, van erre megfelelő eszközük… Sehol egy lélek. Őr sem, senki sem… Üres minden ketrec. Nem valami felkapott hely: egyedül én vagyok itt látogató..?

            Észre sem veszem, mikor maradnak el mögöttem az Intézmény létére utaló utolsó rácsok, drótkerítések, szögesdrót-gomolyagok… Az árkokon átívelő hidakon már semmi jele, hogy oda tartoznának. Hosszú utakon elfásul persze az ember, s nem figyel már egyébre, csak arra, hogy az út közepén maradjon, ahol gyorsabbnak tűnik a haladás, ahol élesebben rajzolódnak ki a salakrögök, kődarabkák, ahol gyorsabban rohannak feléje s tűnnek el mögötte az út apró részletei anélkül, hogy különösebb figyelmet kellene fordítani rájuk… Nehezére is esne a látogatónak mindenre figyelni, hisz élesedik a napfény, ellustul a szél, s a fülledt, sárgába ért vetések között kénytelen megállni kicsit, hogy letörölje zsebkendőjével az arcát csíkozó verejtéket…

            Vaksi, fény- és verejték-marta pislogása közepette alig is ismeri fel a hídon utána-feléje rohanó alakokban a Mosolygót és a hadonászó Igazgatót. Valljuk be: ideje se nincs rá, hisz az ordibálók buzdításától megveszett kutyák – íme – már utol is érik, s mély hörgéssel rugaszkodnak a torkának.



Utoljára változtatva 03-09-2007 @ 11:18 am


Hozzászólás írása
Hozzászólás írása
További
További
Irodalmár profil
Irodalmár profil
Üzenet küldés
Üzenet küldés

Posted Comments

Hozzászóló: Lacoba
(Ideje: 03-08-2007 @ 05:45 pm)

Comment: Stewev nem az írásról, annak teljes átélésől írok most neked, mert az remek. Hatalmas bátorság egy ilyen élethelyzet feldolgozása, a megfelelő tömörség mellett az érthető mondandó minden szösszenésének papírra vetése. Minden hasonló élethelyzet, sőt milliónyi jegyzet itt van - most éppen a kezemben - a családomon belül átélt hasonló borzalomról. Stewev én még nem vagyok elég erős ezt megírni, sokszor tudatosan dobok rá spongyaként egy másik lapot, és örülök a mának, hogy nem dolgoztam hiába, hogy nem hiába adtam fel mindenem, sikereimet, hivatásomat, hogy teljesen megnyissam valakinek azt a kaput, mert most már van eredmény. Nem olyan, amilyet szeretne az ember, de úgy érzem a szörnyűségeket már sikerült legyőzni. Ezért is nem merek egy betűt sem beírni, mert oly kézzel foghatóan itt van a közelmúltban... Bátor vagy. Gratulálok!


Hozzászóló: stevew
(Ideje: 03-08-2007 @ 06:38 pm)

Comment: Köszönöm, Lacoba..! Egyébként évekig csak az első rész volt meg, magam sem tudtam, minek a kezdeménye... A folytatás - ki tudja, miért - ma "ugrott be", azon melegen közzé is tettem. Örülök, hogy tetszett.


Hozzászóló: Eroica
(Ideje: 03-08-2007 @ 08:36 pm)

Comment: Kedves Stevew! Szerintem az Intézménnyel mindenkinek szembe kell néznie az életben legalább egyszer. Az Intézménybe mindenki bekerül, korra, nemre, bőrszínre, lakóhelyre, bankkártyájának összegére, méreteire stb, való tekintet nélkül. Jó, hogy írtál róla.Köszönöm: Eroica


Hozzászóló: szemilla
(Ideje: 03-09-2007 @ 08:42 am)

Comment: döbbenetes! nem is jut más eszembe, csak az, hogy döbbenetes.


Hozzászóló: stevew
(Ideje: 03-09-2007 @ 06:03 pm)

Comment: Eroica, Szemilla: hálásan nyugtázom, hogy itt jártatok. :)


Hozzászóló: Fata_Morgana
(Ideje: 03-09-2007 @ 11:32 pm)

Comment: Nagyon jónak tartom én is, érdemes volt elolvasni. Gratulálok!


Hozzászóló: Anna1955
(Ideje: 03-10-2007 @ 03:33 pm)

Comment: Nagyon jól írsz...:))))


Hozzászóló: naiva
(Ideje: 03-11-2007 @ 11:13 am)

Comment: Elgondolkodtató írás... azt hiszem még fogom olvasgatni, és filózgatok rajta...


Irodalom ©

PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.38 Seconds