[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 241
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 241


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Fullextra.hu: Amatőr Irodalmárok Klubja!


Amatőr Irodalmárok Klubja!
[ Amatőr Irodalmárok főoldala. | Regisztrálj! ]

Csatlakozz te is közénk! A tagjainknak lehetősége van saját írásaikat publikálni, és a többiekéhez hozzászólni.

Erdélyi pillanatok
Ideje:: 09-10-2007 @ 04:06 am

Immár három éve, hogy két hetet töltöttünk a férjemmel Erdélyben. Igazából az amerikai barátainkat furikáztattuk, Karcsit és a feleségét, cserébe pedig elszállásoltak bennünket is a vendéglátóik. Így nemcsak a derékig érő virágos mezőket volt alkalmunk megismerni, hanem az ott élők mindennapjaiba is beleláthattunk.

Első napunkat egy parókián töltöttük, teljes tudatlanságban. Csak másnap derült ki, hogy Mária-jelenésre jöttünk, s az itt óriási szenzációnak számít. Itt találkoztunk először majdani vendéglátóinkkal: Imrével és Gizikével.
Imre egészen olyan, mint a Mikszáth regények módos gazdái: nagy hasú, kis bajuszú, karimás kalap a fején, kampós bot a kezében.
Hanem a mosolya! Na, az aztán olyan huncut, hogy a nők alélva omlanak össze, ha közelébe kerülnek. Gizike, a felesége amolyan igazi parasztasszony. Fogsora erősen hiányos, de ez itt már kezd megszokottá válni. Szemüvegét zavartan tologatja az orrán, mikor bemutatnak bennünket egymásnak.
Ötvenesek lehetnek, az a tíz év se ide, se oda - gondolom. - Könnyebb lesz, ha tegeződünk!
Kicsit megdöbbennek a közvetlenségemen, csak utólag jöttem rá- illetlen dolog volt a részemről, mindketten már a hatvanat is betöltötték, Gizike anyám lehetne. Különben sem szokás székely emberrel csak így összebratyizni! Ha valamit, hát a tiszteletet minden székely gyerek az anyatejjel szívja magába.
Na, ezzel már nem igen van mit tenni, mire ráébredtem a baklövésre, már késő volt helyre hozni a hibát.

Karcsiék még elbúcsúznak Rózsikától, meg az atyától.
- Majd jönnek utánunk, mi csak menjünk előre Gizikéékkel - mondják.
Nem kell kétszer mondani, már ott sem vagyunk! Imre az öreg Mercivel csak úgy szeli az utat, mi meg a luxusjárgányunkkal majd frászt kapunk, hogy melyik gödörben törik ki az autó kereke. Szinte magam előtt látom azt a kerek képét, hogy fülig ér a szája.
- Na, ezek az elkényeztetett népek, most felköthetik a gatyájukat, ha lépést akarnak tartani velem!
Megállunk egy útszéli kávézóban, ismerkedni kezdünk egymással. Kérdem, voltak-e már máskor is a jelenésen.
- Pontosan kétszer: először és utoljára! - mondja huncutul Imre.
Ezen jót nevetünk, én meg megkönnyebbülök, jó kezekbe kerültünk, „talál a szó”- ahogy itt mondják. Így már könnyebb lesz kibírni azt a két hetet, ami tegnap még olyan ijesztően soknak tűnt ott, Szőkefalván. Mielőtt tovább indulnánk, érdeklődöm, messze van-e még, ahova megyünk.
Imre az út végébe néz, mintha most mérné le a kilométereket, aztán megfontoltan így szól.
- Két kőhajításnyira - majd rám néz, mosolyog a bajusza alatt és hozzáteszi - Jó két kőhajításnyira.

Aha! Jófej az öreg! Remélem tudja, hogy én mekkorát dobok, mert akkor nem lehetünk messze. Már sötétedik, mikor elérjük a Máréfalvi székelykapukat. Ez itt már egészen más, mint Nagyváradnál, a hegyek összeölelkeznek, a mezők virágoktól színesek, a fenyők az égig érnek. Kezdem jól érezni magam. Aztán végre bekanyarodunk a földútra, a lámpa fényénél kirajzolódik a panzió. Két hatalmas kutya őrzi a portát, de mint a gyerektelen pároknál mindig, ezek is jól neveltek. Hatalmas bundájuk, olyan selymes, hogy rögtön beléjük szeretek. Simogatni kezdem a nyakukat, a gerincüket, máris összebarátkoztunk.
Na, ja! Könnyen megy ez az embernek, mikor kiszökött a lelke a palackból! Hamar kerül meleg étel az asztalra. Jólesik a forró leves, és a meleg fogadtatás.
Közben vevő érkezik- kiderül, eladó a panzió.
- Szerencsét hoztatok! - kacsint ránk Imre.
Hát, ennek igazán örülök.
Megérkeznek Karcsiék, éjfél is elmúlt, mire ágyba kerülünk.

Másnap már magasan jár a nap, mikor előkecmergünk a szobából. Most látom csak igazán, milyen gyönyörű helyen vagyunk! A panzió egy domboldalon áll, a közelben van minden: fenyves, mező, patak. Mikor a házigazda meglátja, hogy felkeltünk, körbe vezet a birtokon. Először a fáskamrába indul, ami majdnem akkora, mint maga a panzió. Itt található az agregátor, ezzel csinálnak este áramot, mellette a körfűrész, hisz itt az erdő, fa van bőven, csak fel kell dolgozni.
- Mindennek ára van. Van aminek nagy, van aminek kicsi, de mindennek ára van - kezd rá Imre, és érzem előre most valami olyasmit hallok majd, amit soha nem felejtek el.
- 1998-ban, az agregátorból kipattant egy szikra. Éppen két nappal korábban csépelték ki a zabot, két napig járt a gép, míg a végére értek. A zab lángot kapott, olyan hangja volt, hogy csak úgy surrogott a levegő! Ropogott az istálló fája a tűzben, a 16 ménes szélnek eredt, volt, amelyiket a harmadik faluból hozták vissza. A malacok is mind elszaladtak, három koca közül egy ma is fut valahol, leégett 80 tonna széna, 4 hintós szekér, két szán, gyalupad…
Ahogy meséli, arcára még most is kiül a fájdalom.
- Mikor a feleségem meglátta, hogy ég az istálló, rohant az út felé segítséget hívni. Láttam, majd az eszit veszti az az asszony. Megfogtam, leültettem, s azt mondtam neki: Csak nézd! Most már nincs mit tenni. Majd kezdjük elölről.

Szeretnék valamit mondani, de nem jön ki hang a torkomon. Megsimogatom a karját.
- Könnyen kell venni az életet! Ami ki van ránk mérve, azt ki kell bírni. Nem lehet vele mit kezdeni.
Tetszik nekem ez az ember nagyon! Büszkén mutogatja tovább a portát, a karámban lévő juhokat, a mezőn legelő lovakat. Be akarom én is lopni magam a szívébe, mondom neki, tudok ám tehenet fejni, három évig tanyán éltem én is.
- Na, akkor- öleli át a vállam- éppen egy ilyen lyány kell nekünk, aki tud tehenet fejni. Ha ideköltözöl hozzánk, mi örökbe fogadunk! -mondja, s magához húz.
Na, ez könnyen megy nekem mostanság! Persze, boldog ember -jó társaság.
Reggeli előtt még lezuhanyzok. A kazánban már ég a tűz, a zuhanyból csak vékony sugárban folyik a víz, mégis tökéletes minden.
Reggelihez már terítve az asztal. Saját készítésű sajt, vaj, orda, tükörtojás gőzölög az asztalon, a tea tízféle fűből, persze azt is mind itt szárították… Simogat a vendégszeretet. Minden igazi. Minden jóízű, még a beszéd is. Karcsi elmondja az asztali áldást
- Ki ételt, italt adott, annak neve legyen áldott!
Én Gizikének köszönök mindent. Most valahogy rosszul esik ez az áhítat. Mert az Úr is megtette kétségtelenül a magáét, de az asztalon mégiscsak Gizike szorgoskodását dicséri minden. Karcsi rossz néven veszi a köszönésemet, Imre megérzi a feszültséget.
- Bizony fontos dolog, hogy a gyerek félje az Istent!- kontrázza Karcsi szent beszédét. - Mert ha azt mondom:  fiam, ne lopd el ezt a sótartót, mert megbüntet a gazda, akkor a gyerek körbenéz, s mikor nem látja a gazda, zsebre vágja a sótartót. De ha azt mondom: ne lopd el, mert megbüntet az Isten, fogja a kezében a sótartót...
Nem fejezte be a mondatot, csak  sokat sejtetően, mosolyogva magasba emelte a mutatóujját.
Jól van, na! Megértettem.
- Ámen- sütöm le a szemem.

És erre az emberre mondta a Karcsi felesége, hogy ennek csak hat osztálya van! Meglehet. De hogy bölcsebb volt mindannyiunknál, az egészen bizonyos.



Utoljára változtatva 09-10-2007 @ 04:06 am


Hozzászólás írása
Hozzászólás írása
További
További
Irodalmár profil
Irodalmár profil
Üzenet küldés
Üzenet küldés

Posted Comments

Hozzászóló: csitesz
(Ideje: 09-10-2007 @ 04:36 am)

Comment: Írásodból kisüt, hogy nagy élmény volt a számodra Imrével, Gizikével, a környezettel találkozni. Bár nagyon régen jártam Székelyföldön, de én is ugyanezt éreztem. Most felidéztem az akkori emlékeim. tetszett az útibeszámoló. puszi Józsi


Hozzászóló: Lyza1
(Ideje: 09-10-2007 @ 06:15 am)

Comment: Gyönyörűen leírtad a környezetet és az élményeidet! gratulálok! Lyza


Hozzászóló: mickey48
(Ideje: 09-10-2007 @ 09:22 am)

Comment: " Minden Igazi" - írásod magávalragadó, és elragadó...egyszer talán én is kijutok Erdélybe - nagyon szeretnék...


Hozzászóló: Netelka
(Ideje: 09-10-2007 @ 09:39 am)

Comment: Imádom Erdélyt, a színeit, az illatait, a szavait. Örülök, hogy írtál ezekről - a következőt a Magazinba küldd :)


Hozzászóló: Eroica
(Ideje: 09-10-2007 @ 11:00 am)

Comment: De jó, hogy megírtad!!!


Hozzászóló: Angeli
(Ideje: 09-10-2007 @ 02:48 pm)

Comment: Van még? Orromban érzem a virágos mező illatát, számban az ételek ízét! Még kérek! :-)


Hozzászóló: bg
(Ideje: 09-10-2007 @ 08:35 pm)

Comment: Nagyon jó írás, öröm volt olvasni. Hogy te milyen életre való vagy!...Gergely


Hozzászóló: Captnemo
(Ideje: 09-11-2007 @ 12:22 pm)

Comment: Egyetértünk. Nem az iskolában töltött évek számítanak alapvetően. Apámnak a nyolc osztályt úgy kellett összeszednie, mint Pistabának a nyugdíjhoz az éveket. Mégis mondom a mai napig, hogy sok egyetemista összesen nem tud annyit, mint Ő tudott. Jó volt olvasni írásod!:)


Hozzászóló: AngyaliAndi
(Ideje: 09-11-2007 @ 07:42 pm)

Comment: Valószínű, mert ő az élettől tanult. Puszi: Andi


Hozzászóló: agnes
(Ideje: 09-12-2007 @ 04:37 am)

Comment: Nagyon jó volt olvasni,...látni,...amit irsz.


Irodalom ©

PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.46 Seconds