[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 339
Tag: 1
Rejtve: 0
Összesen: 340

Jelen:


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Fullextra.hu: Amatőr Irodalmárok Klubja!


Amatőr Irodalmárok Klubja!
[ Amatőr Irodalmárok főoldala. | Regisztrálj! ]

Csatlakozz te is közénk! A tagjainknak lehetősége van saját írásaikat publikálni, és a többiekéhez hozzászólni.

Levél a családról
Ideje:: 05-27-2009 @ 11:54 am

Hát, kedves Barátom, igazán nem panaszkodhatsz, hogy nem igyekezlek kárpótolni a hosszú hallgatásért, de be kell vallanom neked, most súgnak a fülembe onnan fentről, és tudod, én mindig azt vallottam, egy író dolga, hogy megossza, amit csak ő hallhat meg.

No, szóval, miután már ilyen szépen átrágtam magam a leváláson, és a szerelmen, ma a család körül forogtak a gondolataim.
Eszembe jutott, mikor jó egy éve elköltöztem otthonról. Húúú, hogy én mennyire féltem! El sem tudtam képzelni, mi lesz velem. Csak azt éreztem biztosan, hogy "itt az idő"! Persze, többször megfordult már a fejemben, hogy nem jó helyen vagyok, de erről is azt gondoltam: "lehetetlen", egy négy gyerekes anya nem hagyhatja el a családot.
Aztán jött a Szerelem, és jött a Bátorság, és úgy tűnt minden adott. Találtam egy padlásszobát a nagy könyvtár mellett, közel a színházhoz és úgy éreztem ez az a jel, amire vártam: mennem kell.
Talán Bogyót is ezért volt könnyebb megértenem, mert amit tett, sok mindenben emlékeztetett arra, mikor én jöttem el otthonról. Ő is csak kiugrott a semmibe, mert biztosan tudta, hogy "itt az idő".
Azért persze, ez kicsit olyan volt, mint mikor a hóhért akasztják. Hiába ismered a másik szerepet, mikor el kell játszani, csak a tiédre gondolsz. De ezért is: igyekeztem visszagondolni, milyen is volt az, mikor útrakeltem.

Azóta, látod, igazolt az élet, és azt mondják szerencsés vagyok. Azon törtem a fejem, vajon egy sportoló gondol-e a szerencsére az emelvény tetején, mikor eléri a dobogó legfelső fokát. Úgy képzelem, hogy nem. Hálát ad a sorsnak a gondolatokért, a kapott erőért, a lehetőségekért, de pontosan tudja, hogy a sors önmagában nem elég. Kell hozzá a tett is, kell hozzá az ember, akinek nyitva a füle és meghallja az üzenetet, és nyitva a szíve és megtalálja magában az akaratot és mozgósítja erejét, és cselekedni kezd. A szerencse, Barátom, csak arra jó, hogy ne kelljen kinyitnod a füled, és ne kelljen megvizsgálnod a szíved. Mert ugyan miféle szerencse érhet bárkit? Aki nyer a lottón, az tán szerencsés? Bizony mondom, szerintem nagyobb szerencsétlenség nem is érheti az embert, mintha csak úgy, az ölébe pottyan egy csomó pénz, és azt hiszi, hogy most már övé a világ. Mert a világ, megsúgom neked, Barátom - nem eladó.

Szóval, ott tartottam, hogy lehetetlennek gondoltam, amiről ma már tudom, hogy nem lehetetlen, de azért most elméláztam rajta egy kicsit, hogy vajon miféle félelmek szorítottak engem, hogy ennyit vártam erre az "itt az időre".
Először az ágy jutott eszembe. Az lett idegen. De ugyebár, a házasság része a szex, és egy jó feleség kiszolgálja az urát.
Ma már csak fogom a fejem, Barátom, hogy hogyan lehettem ilyen ostoba! Hát, hol élünk? A középkorban? Talán még mindig törvénybe van iktatva az első éjszaka joga? Mert bár itt már nem szűz lányok bújnak esténként az ágyba, de hova vezetnek vissza a gyökerek, ha nem ide? Hogy akié a föld, azé a jog. Vagy talán kötelez bármiféle törvény a házastársi szexre? Ki verte a fejembe, hogy nekem szeretkeznem kell a férjemmel, akkor is, ha már nem vagyok bele szerelmes?
Ó, persze! A szeretet... Hiszen szeretetből is lehet szeretkezni! Sokáig én is ezzel áltattam magam, de aztán jött a Szerelem, valami örökre kinyílt bennem, és már többet akart, mint a test gyönyörét. A lelkemet akarta! Emlékszem, akkoriban bukkantam rá Radnóti versére, az Előhang egy monodrámához és csak szavaltam, szavaltam, úton-útfélen, hogy mindenki megértse: "Lélek vagyok! Élni szeretnék."

Tündérbogyó, szerencsére (na, ugye! itt a magas labda) mutatta az utat. Én azt mondtam neki: ha megtaláltad a magad útját, indulj el rajta! És ő elindult, úgyhogy nem volt mese, nekem is követnem kellett. Remélem, Barátom, érted: nem Tündérbogyót kellett követnem, hanem a saját utamat. Emlékszem, egyszer azt mondta még a legelején, hogy ha "rendbe hozod az életemet, én is rendbe hozom a tiédet". Ez olyan viccesen hangzott, hogy muszáj volt fülig szaladnia a számnak, de azért kedves gondolatnak találtam. Ki hitte volna, hogy így lesz.

Szóval, elindultam az utamon, és közben égett a bőr az arcomon, hogy ott hagyom a négy gyereket. Ezt is nem tudom, ki verte a fejembe, hogy aki eljön a háztól, az elhagyja a gyerekeit is! Mert hiszen, hogyan is hagytam volna el őket? Itt járnak iskolába, és végre nem kell buszozniuk, hanem van hova betérni iskola után, és tudunk együtt tanulni, és nem vonulunk külön szobába, hogy ne is lássuk egymást, hanem malmozunk és amőbázunk, és lemegyünk a tóhoz megetetni a ludakat. Miféle rend írja elő, hogy egy anyának a házban a helye? Nem is értem, Barátom, hogy is gondolhattam én arra, hogy elhagytam a gyerekeimet! Hiszen a gyerekeknek nem a ház kell, hanem az anya, aki törődik velük, aki figyel rájuk, akinek el lehet mondani a titkokat.

Le a kalappal a gyerekeim előtt, hogy első percől fogva tiszteletben tartották a döntésemet, és nem büntettek a távolmaradásukkal, mert ugyebár, aki bűnösnek érzi magát, azzal bármit meg lehet tenni. Bár bizonyára ez azért van, mert én sem büntettem soha senkit, én mindig csak azt vártam el tőlük, hogy viseljék a következményeket. Ez nem egyenlő a büntetéssel!
Nem könnyű kitalálni, mire neveljük a gyereket, mert ezt sem tanítják az iskolákban, ami meg ugyebár az ilyen női magazinokból kiolvasható, azt még sosem emelték törvényerőre!
Úgyhogy, itt is csak a belső parancs hangja segíthet, és igazából nem értem, miért féltettem annyira őket, hogy nem értik mi történik velem.
Hiszen, én mindenek előtt azt szeretném megtanítani nekik, hogy az élet szép! Mi másért szültem volna négy gyereket a világra, ha nem azért, mert hiszem: az élet szép! Nem azt mondtam, Barátom, hogy könnyű, hanem hogy szép. Én sosem mondtam a gyerekeimnek, hogy könnyű az élet, de ahhoz hogy elhiggyék valóban szép, ahhoz nem elég mondani nekik, hanem úgy is kell érezni. Látniuk kell a mosolyodon, érezniük a mozdultaidból, a hangodból, hogy te bizony az életet valóban szépnek látod.
Hát, én már évek óta nem láttam szépnek az életet, csakis börtönnek, ahol azt kell tenni, amit mondanak.
De egyszercsak kinyitottam a fülem, és bábeli volt a zűrzavar. és mindenki arra hivatkozott, hogy ez az élet rendje, de azt igazában senki sem mondja, hogy az élet szép! Pedig az élet rendje nem lehet a zűrzavar, nem igaz? Jaj, mi lesz az én gyerekeimmel? Hát a maguk börtönére szültem őket?

Vizsgálgatni kezdtem a cellám falát. Mikor épült körém? Hiszen a férjem szeret, és szeretetből nem épít börtönt az ember a felesége köré, mióta Kőmíves Kelemen befalazta az ő asszonyát. Szeret... Ízlelgettem a szót... Mit jelent az hogy szeret... Figyelgettem, ahogy a leandereivel bánik. Meglocsolgatja őket, leszedi a levéltetveket, várja, hogy a bimbók virágot bontsanak... Igen, a leandereit biztosan szereti, mert törődik velük, de velem...? Velem vajon törődik-e?
Hát, persze! Hogyne törődne! Hiszen értünk dolgozik éjjel-nappal. Ő keresi a pénzt.
Tehát, aki pénzt keres, az szeret.

Kezdtem gyanítani, hogy sánta ez a kutya. Már hogyan is lenne egyenlő a pénzkeresés a szeretettel? Ez is ennek a beteg világnak a szövődménye, hogy azt hisszük, aki pénzt keres, az gondoskodik rólunk, vagyis szeret.
Miféle rend az, ahol a gondoskodás, a törődés pénzzel mérhető?
Talán az esti mesék nem a szeretetről szólnak? És a mákos süti? A tiszta ruha? A kirándulások? Az orvosnál kapott simogatások, hogy "tudom, ügyes leszel, fájni fog, de elmúlik hamar"?
Aki pénzt keres- dolgozik. És aki minden mást csinál, hogy a család puha fészek legyen, az mit csinál? Lopja a napot?
Igenis, én szeretem a gyerekeimet, és törődök velük, és dolgozom, ha nem is fizettek érte.
Én is kivettem a részem a munkából, csakhogy ebben a világban nem a munkának van becsülete, hanem a pénznek! Ettől éreztem olyan nyomorultul magam, ettől hittem, hogy nekem nincs jogom semmihez, csak ülni a hét torony tetején és nézni, hogyan ropják lent a táncot a tűz körül a szegénylegények.

Ehj, szaladnak a sorok, pedig csak el akartam mondani neked, hogy látod, ez sem volt lehetetlen! Ki lehet szabadulni mindenhonnan, hogyha az ember kinyitja a fülét, és biztatja a szívét, hogy ne félj, ne reszkess, itt van a saját utam, menni fogok rajta.
És látod, akkor kitisztul az ég, és megjutalmaznak az angyalok.
Sosem hittem volna, hogy a férjem lesz az egyik legjobb barátom, de hát mi más lehetne? Hiszen a gyerekeket egyformán szeretjük, és nem akarjuk elfelezni a fejük felett a házat, és azt szeretnénk, ha mindkettőnket tisztelnének, úgyhogy szövetségben kell maradnunk, de ez nem is olyan nehéz, mint gondolnád. Csak hagyni kell, hogy legyen szeretet, amely nem kutatja feleslegesen a titkokat, és nem dörzsöli a másik orra alá a fájdalmakat, csak igazi, mély barátságban azt keresi, miben fejlődik legtöbbet a jellem: a tiéd, az enyém, a gyerekeké.

Tegnap volt a szülinapom, 46 éves lettem én. Mindig azt hittem, hogy majd egyre nehezebben viselem ezeket az ünnepeket, amik csak a koromra emlékeztetnek, de tegnap be kellett látnom, hogy az élet egyre jobb és egyre izgalmasabb, és csak számoljuk az éveket, bánom is én, csak el ne felejtsem, hogyan jutottam el idáig!
Otthon, a házban, a gyerekeim renddel fogadtak. De nem ám akármilyen renddel!

A lányok kitakarították a lakást, még a fürdőszobából is kivitték a kuka tartalmát, ahhoz pedig tényleg gyomor kell, a hálószobából is összeszedegették a (na, nem árulom el, hogy mit!)... Hát, igen, a hálószoba most tényleg hajléktalan szállóhoz hasonlít leginkább, gyalázat volt, mi volt már benne.
Blanka meg is jegyezte, hogy még mi mondjuk, hogy rendetlenek...:)
Én megeskedtem, hogy senkinek nem árulja el, miket talált a hálószobában és akkor többé nem mondjuk, hogy rendetlenek, de ígérjük, hogy megpróbálunk mi is egy kicsit rendesebbek lenni:)
Jaj, olyan édesek voltak! Ragyogott a szemük az igyekezettől, és felvették azt a nyári ruhájukat, amiben én úgy szeretem őket! Blanka két csuriba fogta a haját, Zsófi copfba:
igazi jó kislányok voltak, olyanok, amilyenről minden anya álmodik magának.
Blanka minden lépcsőfokra vágott betűket és minden betű gyönyörűen ki volt festve: az egyik pöttyös, a másik csillagos, a harmadik szivecskés...
Szóval úgy vonultam fel az emeletre, mint valami anyakirálynő, a lábam mellett köszöntöttek a betűk: 
B O L D O G S Z Ü L E T É S N A P O T ! !
Aztán megszólalt a számítógépen a zene: oh, happy day! A háttérben pedig Blanka által készített rajz, rajta Giling-galanggal és a felirattal: Boldog szülinapot, anya!
Az asztalon a torta, amit Zsófi készített, barackos, pudingos csokitorta..
Jesszusom! fogalmam sincs, hogy volt minderre idejük!

Szóval, Barátom, látod, ilyen ez a XXI. század. Ott van benne a lehetőség, hogy jól csináld, mert nincsennek szabályok. Törvények vannak, de szabályok nincsennek! Azokat neked kell megtalálnod, hogy az otthonod ne börtön legyen, hanem menedék a gyerekeidnek.
 
 
 


Utoljára változtatva 05-28-2009 @ 03:56 pm


Hozzászólás írása
Hozzászólás írása
További
További
Irodalmár profil
Irodalmár profil
Üzenet küldés
Üzenet küldés

Posted Comments

Hozzászóló: Anna1955
(Ideje: 05-27-2009 @ 03:14 pm)

Comment: Elolvastalak, és ha mindentől elvonatkoztatva írok véleményt, akkor azt mondom, igen ez egy igazán jól és olvasmányosan megírt írás. Képes elhitetni, és úgy érzékeltetni, a történéseket, hogy ne gondolkodjon el az olvasó mélyebben, s bölcsnek érezze amit olvas. Viszont, ha a tartalomba mélyebben belegondolok, akkor már erős kétségeim támadnak. A jog a saját úthoz, vajon miért egyoldalú? Vajon mi is történt volna, ha a négy gyermeket nem vállalja a férj? Intézetbe kerülnek? Nem akarom élezni a kérdést, de egyoldalúnak érzem annak megítélését is, hogy mit jelent a pénz egy család életében. Úgy gondolom, hogy a pénzért végzett munka sem kevésbé szeretetre méltó tevékenység, mint a család fészkének karbantartása. Sőt a pénzért végzett munka sem szórakoztatóbb, mint a gyermekek nevelése a hétköznapokban. Írásodban pejoratív az, ahogy erről szólsz, pedig a létbiztonságra is szükségük van a gyermekeknek, nem csak a tavon úszkáló kiskacsákra. Nem hinném azt sem, hogy egy házasságban kötelező lenne a szex, mert ha kötelezőnek érzi bármelyik fél, nem kell csinálni. Úgy gondolom, hogy a leírtakat tanulságosnak és követendő példaként értékelni, súlyos hiba lenne. (az írás ugyanis ezt sugallja) Egyben vagyok biztos, hogy ha mindenki a saját útját járja a nagy önmegvalósításban, akkor annak a kárvallottjai mindig a gyermekek. Írásod szerint a férj az, aki lemondott a saját útról, a gyermekeiért és érted, aki még azt is megkérdőjelezted ebben az írásban, hogy egyáltalán szeretett-e. Nehéz kérdés ez a "jog" ha nem csak önmagunkra gondolunk.


Hozzászóló: lenaneni
(Ideje: 05-27-2009 @ 03:59 pm)

Comment: Mindenki tudja vagy sejti, hogy az élet szép, és hogy a boldogságot itt a földön kell keresni. És eltelik azzal az életünk, hogy rohanás, munka, zsúfolt közlekedés, promlémák, szemét. Hol a szépség? Csak vágyakozunk rá, és közben irigyeljük mások boldogságát. És egyáltalán, szép az élet? És van boldogság? Vagy csak mese? /// Valamikor az emberek tudták vagy sejteték, hogy egy másik út is vezet Indiába, és tudták, hogy csak veszélyes, hosszú tengeri úton lehet oda elérni. És került egy bátor ember, aki nekivágott, és felfedezte Amerikát. Mindig kellenek bátor emberek, akik új utakra indulnak, hogy felfedezhesség az új lehetőségeket és hogy kitágítsák a valós világot, ///Minden mondatot, gondolatot megszívlelendő.


Hozzászóló: szemilla
(Ideje: 05-27-2009 @ 05:03 pm)

Comment: Ilonkám, csak óvatosan azzal a megszívleléssel, mert nem szeretném, ha veszélybe sodornád a buta gondolatok miatt magad! :)


Hozzászóló: szemilla
(Ideje: 05-27-2009 @ 05:08 pm)

Comment: Anna:) természetesen nem akarlak semmiről meggyőzni, ha neked az olvasottakkal kapcsolatban ez a véleményed, akkor azt én tiszteletben tartom. Mindenki ismeri a betűket, aki olvasni tud, senkinek nem tartanak gépfegyvert a fejéhez, hogy értsen egyet velem, az életet mindenki csak maga élheti meg. És persze, tényleg nagy kérdés, hogy mi lett volna ha... legalább elgondolható, hogy rosszul is végződhetne. Vajon miért olyan ijesztő, ha valami nem végződik rosszul? És miért kellene mindenképpen valakinek beleszakadnia abba, hogy ha nem működnek a dolgok, akkor másképp kell működővé tenni őket? Ami a konkrét esetet illeti, bár nem nyilatkozhatok a férjem nevében, csak a férjemről, de ő köszönöm, jól van.


Hozzászóló: Anna1955
(Ideje: 05-27-2009 @ 06:17 pm)

Comment: Az írásodról és annak bennem felmerült értelmezéséről írtam véleményt. Maradjunk is ennél. Nem az az ilyesztő, ha nem végződik rosszul. Sőt, jó lenne ha a felbomló családok nagyrésze elmondhatná ezt. Az ilyesztő ebben az, ha valaki nem veszi észre, nem látja, hogy csak a környezete mérhetetlen toleranciája, segítőkészsége, és szeretete az, ami lehetővé tette, hogy működőnek érezze. Az még nem jelenti azt, hogy müködőbb lett. A légtornász is bonyolult mutatványokra képes a tudattal, hogy háló van alatta.


Hozzászóló: szemilla
(Ideje: 05-27-2009 @ 06:33 pm)

Comment: kedves Anna:) én is csak az írásom értelmezésénél szeretnék megmaradni:) és úgy gondolom, a védőháló nincs ott senki alatt, azt mindenki szőheti magának -szeretetből. Persze, ez is csak egy vélemény, én csak az én életemet ismerem, és csak arról beszélhetek.


Hozzászóló: szemilla
(Ideje: 05-28-2009 @ 07:59 am)

Comment: Kedves Anna! Ma újra átolvastam, amit írtam, és átolvastam azt is, amit te írtál a hozzászólásodban. Bevallom, tegnap kicsit fájt, hogy én úgy érzem, senkit nem akartam bántani az írásommal, és mégis úgy éreztem, mintha hirtelen azzal szemben kellene megvédenem magam, hogy bántok másokat a gondolataimmal. De most, hogy újra átolvastam a hozzászólásodat, most úgy érzem, jobban értem, amit "értelmezésként" ideírtál. A pénz... Hogy egyoldalúan ítélem meg a pénz szerepét a családban. Igazán nem védekezésképpen, vagy magyarázatként, csak hogy válaszoljak a felvetett problémára: tisztában vagyok, hogy EZT a világot a pénz működteti. És tudom, hogy mivel EBBEN a világban élünk, ezért pénzre is szükség van. Megjegyzem, én is keresek pénzt, könyvelek itthon, a munkaadóm a férjem -ezt hívják közös vállalkozásnak. Én csak úgy gondolom, hogy az igazi érték, az nem a pénz, hanem a munka, a szeretet, a tudás. És természetesen elismerem a férjem érdemeit a létfentartásban, ha nem így lenne, akkor nyilván nem ilyen viszonyban lennénk. Ő pedig elismeri azokat az értékeket, amiket én mutatok fel a gyerekeknek. Most ez köt össze minket, és a gyerekek szeretete. Mert bárki, bármikor megnézheti a gyerekeimet. Ők egyszerűen csak imádnivalók.


Hozzászóló: lenaneni
(Ideje: 05-28-2009 @ 03:50 pm)

Comment: Most, hogy újra átolvastam az írásodat, látom, hogy tényleg ijesztő gondolatok is vannak benne: rengeteg emberre hatnak bénítóan és elnémítóan.


Hozzászóló: Anna1955
(Ideje: 05-28-2009 @ 11:05 pm)

Comment: Köszönöm Ági, hogy végiggondoltad. Nem bántani akartalak, csak a figyelmedet felhívni egy másik igazságra, amitől még nem lesz a tiéd sem kevésbé igaz. De nem mehetünk el a tény mellett, hogy létezik egy másik oldal. Szívböl örülök, hogy jól vagytok, és aki ismer engem, az tudja, hogy ez nem csak frázis. :))


Irodalom ©

PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.39 Seconds