Küzdőtér |
|
|
|
Fullextra.hu: Amatőr Irodalmárok Klubja! |
|
|
|
|
Romák Ideje:: 09-15-2009 @ 12:49 am |
|
|
|
|
Romák
Kinőtt kúltúrákban nőttek fel Fekete haj, barna szemek Pej lovak urai ők
Pattog a ritmus ajkukon, bádog kancsó dong, míg a többi gyékényt fon
Tarka ruha, raj kalap Tenyérbe köpött alku, mint üzleti alap
Fonnyadt kutya falka Port csahol a tálban Hiába a balga
Huncut pillák alatt, szén csillámú ábránd kerget gyerekhadat
Hol vannak a vályogok? Szénégető házak, ahol a tűz lobog
A szívükben táborok, sátras kordék lőcsei Demizsonok, jó borok
Égig érő lelkük táncol Jövendőt mond a vén százévnyi ráncból
Jövőt, de milyent? A múlt, elgurult végleg megpihent
Most panelok karámja kocsmák pultján múltjukat zabálja
És hosszú vándorlatok helyett a kényszer kísért századok
Puszták ködjébe vesző a vén tradíció, mit a feledés benő
S most olvadni kell a többek táborába, mert ezt várják el
De bőrük barna marad, fekete szemük sem fakul Nemzenek még gyerekhadat
A jövő század romáit, egy új nemzedéket Hagynak itt
Akiket a nagy tégely olvaszt mohón Illanjon a kétely
Tűnjön, hiszen helye nincs A rácsokat mi emeljük, s kezünkben a bilincs
Ezért a felelősség súlya reánk kell, hogy üljön Újra és újra
|
|
|
|
|
Utoljára változtatva 09-15-2009 @ 12:55 am
Hozzászóló: zyuwataneo (Ideje: 09-15-2009 @ 03:03 am) Comment: Az a veréb, amelyik nem talál ennivalót, nem tud fölnőni időben az aktuális kihívásokhoz, az élet nyújtotta feladatokhoz, az a földre esik, elpusztul, de állítólag nincs az ATYA tudta nélkül ez se! Veszélyes dolog, ha nem hullatunk érte könnyet, de az is, ha hagyjuk, hogy vesztében (estében) a mi lelkiismeretünkre hulljon, és úgy üssön bennünket agyon!
Persze gondolkodni, nem mondom, hogy helytelen dolog volna róla, de ez esetben úgy tűnik, hogy maga a gondolkodás erről, is már magában egy veszélyes csapda! Komoly érzelmi, és lelkiismereti veszteség nélkül szinte lehetetlen kimenekülni belőle!
Persze, úgy vélem , tudtad te ezt már magadtól is!
|
|
|
|
|
Hozzászóló: Lyza1 (Ideje: 09-15-2009 @ 05:08 am) Comment: Magával ragadó, mély érzelmű, igaz írás...Mindenképp megoldást kell találni számukra, hogy felzárkózzanak, de hogyan, ha mások is az ő sorsukba csöppennek, önhibájukon kívül?...Ördögi kör ez mindig az is volt, az is marad...Lyza |
|
|
|
|
Hozzászóló: prince60 (Ideje: 09-15-2009 @ 07:16 am) Comment: Kedves Neo! Az első betűtől az utolsóig minden szavaddal egyettértek. Köszönöm jöttödet.((Zoli |
|
|
|
|
Hozzászóló: prince60 (Ideje: 09-15-2009 @ 07:18 am) Comment: Igen Lyzácska, valóban olyan, mintha egy ördögikör lenne. Szeretettel: Zoli |
|
|
|
|
Hozzászóló: vp_rozika (Ideje: 09-15-2009 @ 07:19 am) Comment: Szia Zoli! Sokat töprengtem már én ezen, hol romlik el nálunk a roma-kérdés. A lányom pedagógus, nem egy kis roma-gyerek került már ki a keze alól. A nyolc osztályt legtöbbike elvégzi, aki jó eredménnyel, általában továbbtanul, de a többi hol kallódik el??? Valahol itt kéne megfogni a sorsukat. Versedhez gratulálok! Rozika |
|
|
|
|
Hozzászóló: prince60 (Ideje: 09-15-2009 @ 07:31 am) Comment: Kedves Rozika! A nejem hátrányos helyzetű gyerekeket tanít. Rengeteg kis-romagyereket ismerek. Valóban, akkor még nem lenne késő. Köszönöm állandó figyelmedet. Szeretettel Zoli |
|
|
|
|
Hozzászóló: csitesz (Ideje: 09-15-2009 @ 08:10 am) Comment: Kedves Zoli! Tetszett a versed. Nagyon jó képekkel vázoltad föl a szituációt, a múltat, jelent, érzékeltetted az esetleges jövőt. Az utolsó részben az aktuálpolitizálás, hogy pl. a súlyuk vállunkon, az a részmeről nem hiányzik. Magát a roma kérdést sokféleképpen lehet megítélni. De ez szerintem nem egy vers feldadata. Maga, a cigányság, mint velünk élő népcsoport témájának felvezetése, mint mondtam, tetszett. üdv. Józsi |
|
|
|
|
Hozzászóló: prince60 (Ideje: 09-15-2009 @ 08:19 am) Comment: Csitesz Bátyó! Természetesen nem egy versnek kell ezt a problémát megoldani. S abban is egyettértek, hogy nekik kéne a leginkább akarni. Köszi, hogy jártál nálam. ((Zoli |
|
|
|
|
Hozzászóló: Lacoba (Ideje: 09-15-2009 @ 08:24 am) Comment: Különös dolgok kavarognak bennem versed olvasásakor, Zoli! Kérdések. Ránk nőtt kérdések. Csak úgy farvizen. Hibás-keresés – sosem önmagán kezdve, hanem, hogy mit kellett volna... vagy kellene tennie másoknak, egyéneknek, társadalomnak stb. Ez is olyan faramuci helyzet, csapda, mint a morva fejedelem esete, aki saját népét sem kímélte, mert nem akart mellé állni a hadba, és manapság azt is a mi képünkre mossák, őt pedig tisztára... Zeno... példája találó. A történelem és az élet kegyetlen. Nem tudom, hogy ki(k)nek kellene felvállalnia és főként MIT? A történelem azt bizonyította, hogy ha egy vezér vagy gondolkodó ki tudott emelkedni az adott közegből, és a jó irányba tudta terelni népét, akkor volt esély a túlélésre. Ha nem, akkor nem... Az egész kérdés öncsapda, hiszen a megoldás nem a segítés milyenségében (mennyiségiségében) van, hanem abban, hogy mit is kéne segíteni. No, ez a MIT teljesen tisztázatlan (szerintem nincs is), pedig ez a kiindulópont. |
|
|
|
|
Hozzászóló: prince60 (Ideje: 09-15-2009 @ 08:34 am) Comment: Lacobá! Nagyon feladtad a leckét, mert amikor írtam, akkor ilyen mélységig nem gondoltam a dologba. S azt kell mondjam, egyettértek, mert belegondolva tényleg ( a "MIT")ez az alapvetés. Közben arra is gondolok, hogy aki eddig hsz.-t írt mindenkivel egyett kellett értenem, mert a témával kapcsolatban, rengeteg igazság van. Köszönöm figyelmedet és a hsz.-t. ((Zoli |
|
|
|
|
Hozzászóló: norbert (Ideje: 09-15-2009 @ 09:12 am) Comment: Én itt, most pusztán csak annyit írnék, ez egy nagyon kifejező, erős vers lett. Gondolkodásra késztet, érezni csábít. Tetszett.:-)
Üdv.:
Norbi |
|
|
|
|
Hozzászóló: a_leb (Ideje: 09-15-2009 @ 10:23 am) Comment: Zoi, érdekes veret ítál. Van benne némi idealizmus, van benne nagy adag tisztelete a múlt szabadságának, , és némi realizmus is. Nem akarja megoldani a problémát, csak felveti a felelősséget. Lacobával kell egyetértenem a tartalom vnatkozásában. A vers tetszett, jól épített, szép munka.
aLéb |
|
|
|
|
Hozzászóló: Si (Ideje: 09-15-2009 @ 10:34 am) Comment: A felelősség! Mit ront el végletesen ez a türelmetlen társadalom és szélsőséges közhangulat? Milyen veszteségekkel jár a beilleszkedés? Ki, miért felelős? Millió kérdést lehetne felvetni, de felelet alig akad. |
|
|
|
|
Hozzászóló: Welentze (Ideje: 09-15-2009 @ 03:33 pm) Comment: Zoli!
Teljesen azonosulni tudok a verseddel. Örülök hogy teljes képet adtál a romélet múltjáról, jelenéről, jövőjéről. Gratulálok: Krisztina |
|
|
|
|
Hozzászóló: blue (Ideje: 09-15-2009 @ 04:07 pm) Comment: A vers jó...a tartalom? - nos, ezt a témát inkább nem feszegetem...vannak rendes romák is, hiszen a fiam egyik osztálytársa is az, másik fiam táncostársa...de, ott az a de...pussz:)))) |
|
|
|
|
Hozzászóló: prince60 (Ideje: 09-15-2009 @ 05:14 pm) Comment: Kedves Norbi köszönöm az olvasást. Úgy látszik ez az a nap, amikor mindenkivel egyet fogok érteni. ((Zoli |
|
|
|
|
Hozzászóló: prince60 (Ideje: 09-15-2009 @ 05:21 pm) Comment: Kedves Si! Igen. Így van. Nem könnyű objektíven ebben a témában állástfoglalni. Köszönöm a figyelmet. ((Zoli |
|
|
|
|
Hozzászóló: prince60 (Ideje: 09-15-2009 @ 05:24 pm) Comment: Szia Krisztina! Köszönöm kedves commentedet. ((Zoli |
|
|
|
|
Hozzászóló: prince60 (Ideje: 09-15-2009 @ 05:28 pm) Comment: Kedves Kékem! Ilyen-olyan módon látjuk és látják mások is. Valóban a kivételek elbizonytalanítják az embereket. Köszönöm örökös figyelmedet. Szeretettel: Zoli |
|
|
|
|
Hozzászóló: varga80 (Ideje: 09-15-2009 @ 09:40 pm) Comment: A munka szeretetét kellene először definiálni számukra, s azt, hogy mik az igazi értékek, melyek által a társadalom is befogadná őket. |
|
|
|
|
Hozzászóló: kiralylany (Ideje: 09-15-2009 @ 09:57 pm) Comment: Politizálni nem akarok, a versed meg: tetszett! (Na jó, kicsit azért mélyebben hatott, de sok óra munka után és ilyen ritkán hsz-elve, mint mostanában teszem ez a "tetszett" sem kevés)
Üdv. L |
|
|
|
|
Hozzászóló: prince60 (Ideje: 09-15-2009 @ 09:59 pm) Comment: Kedves Varga80! Valóban, ez is egy szempont és ez is egy jó felvetés. ((Zoli |
|
|
|
|
Hozzászóló: erda (Ideje: 09-15-2009 @ 11:16 pm) Comment: Kedves Zoli!
Előttem már minden lényeges elhangzott, a többin még gondolkozom, de nagyon összetett, jó verset írtál, gratulálok! :) Éva |
|
|
|
|
Hozzászóló: prince60 (Ideje: 09-15-2009 @ 11:22 pm) Comment: Kedves Évi! Köszönöm a cömmentedet. Nagyon örülök, hogy újra itt vagy. Ezt megírtam priviben is, de valahová eltűnt. Szeretettel Zoli |
|
|
|
|
Hozzászóló: szucsistvan (Ideje: 09-16-2009 @ 02:33 pm) Comment: Nagyon-nagyon jó a versed.
Igazad van. Elsősorban rajtuk múlik |
|
|
|
|
Hozzászóló: Anna1955 (Ideje: 09-16-2009 @ 04:00 pm) Comment: Többször elolvastam és visszatértem...Elgondolkodtattál...Már van annak húsz éve is, hogy olvastam a "Füstös képek" című Lakatos Menyhért könyvet. Mindenkinek ajánlanám. Én úgy gondolom, a felelősség a miénk is, hiszen a hatvanas évek elején vagy már előbb is, erőszakkal lett az ősi hierarchia megszüntetve a kultúrájukban. Nehéz kérdés ez, és nehéz lesz a megoldás is... Nagyon tetszett a versed...:)))) |
|
|
|
|
Hozzászóló: prince60 (Ideje: 09-16-2009 @ 10:29 pm) Comment: Drága Fenség! Bizony nem kevés és köszönöm is szépen ((Zoli |
|
|
|
|
Hozzászóló: prince60 (Ideje: 09-16-2009 @ 10:30 pm) Comment: Drága Éva! Köszönöm a figyelmedet. Szeretettel Zoli |
|
|
|
|
Hozzászóló: prince60 (Ideje: 09-16-2009 @ 10:31 pm) Comment: Köszönöm István, hogy megtisztelsz a verseim olvasásával. ((Zoli |
|
|
|
|
Hozzászóló: prince60 (Ideje: 09-16-2009 @ 10:34 pm) Comment: Köszönöm Anna a hsz-t. Megszerzem az említett könyvet, mert kicsit szeretném beleásni magam a témába. Szeretettel Zoli |
|
|
|
|
|