[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 135
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 135


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Fullextra.hu: Amatőr Irodalmárok Klubja!


Amatőr Irodalmárok Klubja!
[ Amatőr Irodalmárok főoldala. | Regisztrálj! ]

Csatlakozz te is közénk! A tagjainknak lehetősége van saját írásaikat publikálni, és a többiekéhez hozzászólni.

Parázsnyi lüktetés
Ideje:: 01-04-2010 @ 05:26 pm

Bajusz Ferenc sovány, alacsony ember volt, nevéhez méltóan dús bajusszal volt megáldva, apró kecskeszakáll és sűrű szemöldök is színesítette még az ábrázatát. A teremtő csupán a feje tetején spórolt, merthogy – minek is szépítsünk – Bajusz Ferenc kopasz volt, ahogy mondani szokták: a Nap a feje búbján gyönyörködött magában. Buja szemöldöke alatt a nagy, barna szemek rezignált nyugalommal nézték a világot.

            - Furcsán vagy te összerakva – mondogatta neki barátja, Öszme Gyula, a pataki vadőr. Különösen festettek ezek ketten: bizony minden száj mosolyra húzódott, ha megjelent valahol egymás mellett az apró, vézna Bajusz és a hatalmas, tenyeres-talpas Öszme. És ehhez még hozzájön, hogy nemcsak külsőleg különböztek egymástól: míg Öszme a racionális, gyakorlatias, szókimondó, néhol már-már nyers modorú emberek hadseregébe tartozott, addig Bajusz csöndes-bús, filozofikus – mondjuk így – művészlélek volt. Mégis, valami különleges módon nagyon ragaszkodtak egymáshoz, a férfibarátság jeltelen, ám elszakíthatatlan kötelékével.

            Bajusz gyakran járta a területet puskával a vállán. Ritkán lőtt. Öszme ugratta is gyakran:

            - Te, ne vidd el a puskát, csak fájdítja a hátad! Vigyél inkább egy könyvet, azt’ olvass föl az őzeknek!

            Hát igen, a könyv. Bajusznak ez nagy-nagy szerelme volt.  Öszme, mikor meglátogatta őt odahaza, sóhajtozott is néha:

            - Egyszer rád dől ez a rossebsok könyv, azt’ betemet, Ferikém! Veszélyes a tudomány, hallod-e.

            Bajusz csak mosolygott a bajusza alatt. Öszme találomra leemelt egy könyvet – Ünnepnapok volt a címe - , belelapozott, aztán rásandított Bajuszra:

            - Ide figyelj, nem vagy te valami rokona ennek a Széchenyi Zsigmondnak? Ez a szemöldök, hallod-e. Gyanús vagy te nekem, Feri, titkolsz te valamit. Habár a haja... Neki van…

Volt még egy dolog, amit Öszme sosem hagyott szó nélkül, mégpedig ha Bajusz megjelent a vadászház előtt ütött-kopott, öreg UAZ-ával.

            - Rossz helyre jöttél, ez nem a roncstelep – mondogatta a testes vadőr - , mér’ nem cseréled már le ezt az ócskavasat? Emmá’  csak hörög, mint a haldokló rosseb.

- Tudod jól, Gyula – szólt csendesen Bajusz – hogy bent a városban csak busszal járok. Csak ha ide jövök, akkor fogom be ezt a vén lovat – mosolygott. -  Nincs szívem lecserélni, hozzám nőtt, sőt, nevess csak ki, de én szeretem ezt a kocsit! Hogy is mondjam, ez az autó nálam a vadászat első állomása. Mondjam így: ez már egy kis erdődarab.

- Bolond vagy te, hallod-e – morgott Öszme -, de hát köllenek a bolondok, mer’ túl szép lenne a világ nélkülük…

           

Augusztus végi délután volt, mikor befordult Bajusz UAZ-a a pataki vadászház elé. Öszme már várta barátját:

- Mér’ nem jöttél szamárháton, hallod-e. Kiszaladnak a bikák az erdőből, ha meglátják ezt a csotrogányt. Idén elmarad a bőgés, asszem.

      - Irigykedsz, Gyuszikám, tudom. De ne félj, ha meghalok, rád hagyom ezt a kocsit.

Hogy Öszme mit válaszolt erre, azt inkább nem írom le.

- Gyuszikám, kiülök a Tölgyes-lesre – szólt Bajusz -, nézelődöm, meg hallgatózom egy kicsit, hátha… Szeretem ezt a nyárvégi hangulatot. Amikor már közeleg az ősz. Nyugodt. Finom.

- Az. Finom. A pacal, az a finom, nem az ősz.

- Na, jövök majd, Gyulám, szervusz – lengette meg a kalapját a vézna vadász.

- Te, Feri…

- Tudom, a puskát minek viszem. Megszokás, Gyulám, megszokás – és visszakacsintott vadőr barátjára.

Már majdnem éjszakába hajlott át az este, amikor Öszme utána ment Bajusznak a Tölgyes-leshez, merthogy ilyenkor már rég vissza szokott jönni. Bajusz egészen úgy festett, mint aki alszik: feje a les oldalának dőlve, karjai elernyedve. Csak a nyárvégi-őszeleji csillagok őrizték első óráit – örök álmának.

  Öszme Gyula bácsi meséli ezt el nekem a pataki vadászházban, odakint dermedt téli este van. Pattog a tűz a szobában, és narancssárga szellemtáncot fest az agancsok köré. Gyula bácsi feláll, kimegy a ház elé. Utána nézek. A ház előtt egy öreg, ütött-kopott UAZ áll, ahhoz lépdel. Megáll előtte, nézi. Mintha meg is simítaná, de ezt nem látom biztosan. Aztán kivesz az ülésről egy tarisznyát és behozza a házba. Becsukja az ajtót, leül. A tarisznyából egy rongyos füzetet vesz elő.

- Ez a Ferié volt. Nem is tudtam, hogy verseket is írt. Sose mondta. Ebbe a füzetibe’ vannak e. Ez az utósó. Figyelj. Ezt pár nappal, hát, az… előtte… azelőtt írta. Figyelj csak.

És lassan, tagoltan olvasni kezd:

 

„Parázsnyi lüktetés. Ennyi volt. Ennyi csak.

Belémült csendeknek erdőnyi árnyéka.

Születünk bömbölve, meghalunk hallgatag.

A többi csak koboldok citerajátéka.”

 

Elhallgat. Rám néz. Aztán megint maga elé.

- Rosseb tudja, de ez a parázs, meg a citera meg minden…ez … szép. Ugye, szép?

Választ nem vár, fel se néz, és látom, hogy egy kövér könnycsepp szalad le cserzett képén.

Csendesen felállok, és kimegyek a ház elé. A jeges szél arcomba csap, megremegek, összébb húzom az ingemet. Szemben a csupasz fák fekete ujjaikkal mintha az ég felé mutatnának.

 



Utoljára változtatva 01-04-2010 @ 05:34 pm


Hozzászólás írása
Hozzászólás írása
További
További
Irodalmár profil
Irodalmár profil
Üzenet küldés
Üzenet küldés

Posted Comments

Hozzászóló: naiva
(Ideje: 01-04-2010 @ 09:35 pm)

Comment: Miért van az, hogy majdnem minden írásodon meghatódom?:)) Most is ez történt. Nagyon jó, nagyon emberi, szép történet!


Hozzászóló: lena1
(Ideje: 01-05-2010 @ 07:25 pm)

Comment: Szépen megírt történet!


Hozzászóló: a_leb
(Ideje: 01-06-2010 @ 09:07 am)

Comment: Nagon szép, tetszett. aLéb


Hozzászóló: Anna1955
(Ideje: 01-06-2010 @ 08:47 pm)

Comment: Megérinti az ember lelkét... Szeretettel olvastalak...:))))


Irodalom ©

PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.36 Seconds