[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 310
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 310


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Fullextra.hu: Amatőr Irodalmárok Klubja!


Amatőr Irodalmárok Klubja!
[ Amatőr Irodalmárok főoldala. | Regisztrálj! ]

Csatlakozz te is közénk! A tagjainknak lehetősége van saját írásaikat publikálni, és a többiekéhez hozzászólni.

Csodaszép...4.
Ideje:: 01-17-2015 @ 02:19 pm


Ócsa.

A község és talán az egész régió legértékesebb műemléke a premontreiek által alapított templom és monostor.
A monostornak ma már csak a nyomai láthatók.
Az építmény a Bélapátfalván található ciszterci apátsági templom mellett az egyetlen hazánk területén épen maradt középkori (latin kereszt alaprajzú) templom.
A bélapátfalvitól eltérően két hatalmas tornya is van.
Az építésekor a vidék mocsaras volt (tízezer éve itt folyt a Duna), ezért legalább tízméteres alapot kellett ásni ahhoz, hogy az épület irdatlan súlyát elbírja.
A köveket Óbudáról hozatták: leúsztatták a Dunán, majd ökrös szekerekkel hordták az építkezés helyszínére.
A felújítást (1994-98) Europa-Nostra díjjal ismerték el, erről tanúskodik a bejárat mellett elhelyezett emlékplakett.
A templom érdekessége, hogy a főhomlokzaton nincsen kapu, ugyanis a mellette épült monostor felé egy oldalkapun keresztül áll összeköttetésben.
A főkapu helyén, kívülről két kőbe vésett arab felirat van: „Juszuf” illetve „Allah akbar!” (Isten hatalmas!) felirattal, melyek a török hódoltság idején kerültek oda, amikor az oszmánok dzsáminak használták az épületet.
A templomot a református gyülekezet használja.
A legenda szerint a 18. században Mária Terézia úgy rendelkezett, hogy ha a váci püspök be tud jutni az ócsai templomba, akkor az visszakerül a katolikusokhoz, ellenkező esetben a protestáns felekezet tulajdonában maradhat.
A rendeletnek és a püspök érkezésének gyorsan híre ment, s ekkor több ezer protestáns hívő zsúfolódott össze az épületen belül és kívül, hogy a templomukat megtarthassák, így a püspök nem tudott bejutni, dolgavégezetlenül kellett visszatérnie Vácra.

A templom tövében nádfedeles tájházakban a vidékre jellemző házak és berendezéseik tekinthetők meg.
A vidék látnivalókban talán leggazdagabb része az Ócsai Tájvédelmi Körzet részét képező ócsai öregfalu, amely máig megtartotta eredeti településszerkezetét, régi stílusú házait, élő néphagyományait.
Itt még manapság sem ritka, hogy lovas kocsival, vagy népviseletbe öltözött emberekkel találkozunk.
A lakóházban bemutatott, jórészt helyben gyűjtött használati tárgyak, munkaeszközök, ruhák és bútorok a száz, kétszáz évvel ezelőtt élt ócsai emberek mindennapi életét tárják elénk.
Mindenképpen érdemes megnézni a kenyérsütéshez használt eszközöket, a kenyérdagasztót és a búbos kemencét, amely ma is működik. A konyhában levő csikó-tűzhelyet melegítésre és főzésre is használták.
A melléképületben és az udvaron a gazdálkodás eszközei találhatók, melyek közül különösen a mocsaras vidékhez kötődő tárgyak, szerszámok érdekesek.
Ha a kiállítás megtekintése meghozza kedvünket, a kézműves foglalkozások keretén belül magunk is hozzáláthatunk néhány egyszerűbb népi technika elsajátításához.


Százhalombatta

Százhalombatta Budapesttől 27 kilométerre fekszik, délnyugati irányban, a Duna nyugati partján, a „Mezőföld csücskében”.
A Benta-patak itt folyik a Dunába.
A hallstatti (régészeti) kultúra idejéből származó halomsírokról elnevezett város történelméről átfogó képet nyújt a település ókori nevét (Matrica) viselő múzeum.
A Hallstatt-kultúra egy régészeti komplexum, ami az elnevezését a felső-ausztriai Hallstatt településről kapta, melynek közelében a 19. század közepén több mint 900 kora vaskori (i. e. 750–450 körüli időszak) sírt tártak fel..
Arisztokráciája hegyormokon vagy meredek dombokon létrehozott nagy kiterjedésű településeken, 8-10 méter magas faszerkezetű földsáncokkal megerődített várakban élt.
Halottaikat kamrasírokba temették, a férfiak mellé vasból készült fegyvereiket, gyakran lovukat és kocsijukat helyezték.
Ennek emléke az előkelők mintegy 120 halomsírja (a Révai-lexikon még 126 halomsírról beszél, ma már csak mintegy 90 ismerhető fel), melynek 6 hektáros területén ma a Régészeti Park terül el.
A legenda szerint a Tárnok-patak völgyében zajlott le a sorsdöntő csata a rómaiak és a hunok között.
A monda szerint Detrik (szász barbárok fejedelme) és Macrinus Potentiánál megütközve a hunokkal azokat a Tárnokvölgybe szorította vissza.
A hagyomány szerint itt temették el Kevét (Keveháza-Kajászó), Bélát és Kadosát.
Arany János Keveháza című költeményében írja le a véres ütközetet (120 ezer hun és 210 ezer római katona esett el.)
A Batta név először 1318-ban fordul elő oklevélben.
A 19. század elejéig a falu neve Százhalom (Szászhalom? Sok szász halott?), Batta a mellette fekvő puszta.
A Batta név állítólag török eredetű és „itatót” jelent
A város neve egybeolvad a határában elterülő hatalmas erőművel és kőolaj-finomítóval. A 200 méteres vasbeton kémény égő gázfáklyája már messziről is jól kivehető.
Este egyedi látvány tárul az utazó elé: a megannyi fénytesttel megvilágított üzem olyan hatást kelt, mintha önálló város volna


Utoljára változtatva 01-17-2015 @ 02:19 pm


Hozzászólás írása
Hozzászólás írása
További
További
Irodalmár profil
Irodalmár profil
Üzenet küldés
Üzenet küldés

Posted Comments

Hozzászóló: szilfer
(Ideje: 01-17-2015 @ 07:21 pm)

Comment: Többször jártam Ócsán, meglátogattam a templomot is, és a skanzent is. Sok fotót készítettem az ófaluban, tényleg nagyon hangulatos. Örülök, hogy írtál róla.


Hozzászóló: a_leb
(Ideje: 01-17-2015 @ 07:27 pm)

Comment: Jó volt olvasni, örömmel tettem. aLéb


Hozzászóló: AngyaliAndi
(Ideje: 01-17-2015 @ 07:33 pm)

Comment: Örülök, hogy olvashattam! :)))))))))


Hozzászóló: perucz
(Ideje: 01-17-2015 @ 09:34 pm)

Comment: szilfer: Kedves Feri! Én pedig örülök, hogy elolvastad. Talán még ismerős részeket is találtál benne. Persze ott a helyszínen nagyobb élmény találkozni az emlékekkel. Köszönöm, hogy itt jártál. István


Hozzászóló: perucz
(Ideje: 01-17-2015 @ 09:35 pm)

Comment: a_leb: Szeretettel köszönöm, hogy olvastad: István


Hozzászóló: perucz
(Ideje: 01-17-2015 @ 09:37 pm)

Comment: AngyaliAndi: Náladnál csak én örülök jobban, hogy olvastad. Szeretettel: István


Hozzászóló: Almasy
(Ideje: 01-18-2015 @ 06:14 pm)

Comment: Remek leírás, élvezettel olvastam, sokat tanultam megint, egy főnyeremény vagy.köszönöm. Gyupp


Hozzászóló: perucz
(Ideje: 01-19-2015 @ 04:09 pm)

Comment: Almasy: Kedves Béla! Örülök, hogy tetszik az írásom. Szeretettel köszönöm. István


Irodalom ©

PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.36 Seconds