[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 253
Tag: 1
Rejtve: 0
Összesen: 254

Jelen:
Tagi infók Almasy Küldhetsz neki privát üzenetet Almasy Almasy


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Fullextra.hu: Amatőr Irodalmárok Klubja!


Amatőr Irodalmárok Klubja!
[ Amatőr Irodalmárok főoldala. | Regisztrálj! ]

Csatlakozz te is közénk! A tagjainknak lehetősége van saját írásaikat publikálni, és a többiekéhez hozzászólni.

Csodaszép...6.
Ideje:: 01-26-2015 @ 12:04 pm


Törökbálint

A nagyközség a Tétényi-fennsíkon terül el.
A települést körülölelő védett erdőség vonzza a kirándulókat és a lelkes gombászokat.
A 264 méter magas Anna-hegyen álló kilátóból remek panoráma nyílik a közeli Budaörsre és a budai hegyekre.
A területet a kereszténység előtti időkben a kelta avariszkok, majd időszámításunk kezdete utáni I. századtól a rómaiak birtokolják.
A II.-III. században Pannónia útjainak kiépülésével indul fejlődésnek az itteni római telep (kasztrum).
Anonymus szerint Árpád fejedelem ajándékozza ezt a területet Kond vezérnek, akinek fia Csörsz, a közelben épít várat.
Feltehetően innét kezd el nőni és fejlődni a későbbiekben Torbágy (Turobag), amely talán a régi neve a Törökbálintnak, Turwallnak.
Törökbálint névadójának Török Bálintnak története, élete jelképszerű.
Ez a rendkívül ügyes ember addig állt egyik oldalról a másikra, egyik király szolgálatától a másikéig, amíg az egyik legnagyobb és legtekintélyesebb ura lett az országnak - hogy aztán a Héttoronyban végezze...
Volt magas rangú bán, kegyvesztett száműzetett, "jól nősült" birtokos, mohácsi túlélő hős, király- és ellenkirály párti szövetséges, hódító és hódoló úr, roppant hatalommal bíró gróf és kormányzó. Kortársai leírása alapján is indulatos, ingatag jellemű, de büszke és lovagias ember volt, akit végül a török szultán csellel elfogatott, majd az isztambuli Héttorony közé záratott. I
tt halt meg Török Bálint az 1550-es évek környékén.
Hogy Törökbálint hogy kapcsolódik névadójához, arra ma nem tudunk egyértelmű választ adni.
Egyes vélekedések szerint Ő épített a csiki völgyre néző hegy kúpjára egy várat, egy másik álláspont szerint egy kasztellumot épített, amelynek romjai a XVIII. század elején még láthatóak voltak.
Hogy pontosan mi az igazság, azt nehéz eldönteni. Egy biztos, az 1541-től 1686-ig tartó török uralom elpusztította nemcsak Magyarország legnagyobb részét, de semmivé tett minden követ, minden írást is amely a múltról, múltunkról szólt.
1693-tól Törökbálint a jezsuiták tulajdonába kerül, akik nemcsak elszántságuktól, hitüktől vezérelve, hanem tudásukat és hatalmukat is latba vetve látnak hozzá az ország újjáépítéséhez.
A török kiűzetése után az elnéptelenedett vidékre először katolizált szerbek (rácok) telepednek le, majd az atyák rendeleteinek köszönhetően a Fekete-erdő környékéről német (sváb) telepesek érkeznek.
A német ajkú lakosok hamarosan felül is múlják létszámban az itt élő szerbeket.
A jezsuita rend feloszlatása után Mária Terézia Majláth József kir. kamarai tanácsosnak adományozza a falut, akinek gazdálkodása, faluszépítése és - szeretete Ez idő tájt mintaszerűnek nevezhető.
Az új tulajdonos a jezsuiták szép fekvésű, de elhanyagolt kolostor épületét egy második emelettel megnagyobbítja és lakályosabbá teszi.
Sajnos halála után fia, örököse nem méltó apja dicsőségére, emlékére, pénzzavarainak köszönhetően a falut hamarosan elzálogosítják.
Az elzálogosítás során a Festetics család tulajdonába megy át a birtok. Miután ideköltöznek, nemcsak gazdaságilag emelik a helységet magas színvonalra, de állandó itt tartózkodásukkal és főúri életükkel külső fényt is kölcsönöznek neki.
Festetics Ágoston helyre állítatja a kastélyt és a templomot, mintaszerűen gazdálkodik, de iskolaépítéssel, hangszereléssel is segíti a községet.
Kegyúri kötelességeit nemcsak ittléte alatt, hanem elköltözése után is pontosan teljesíti.
2007-ben került átadásra az Európai Uniós páyázaton elnyert támogatás segítségével felépült Munkácsy Mihály Művelődési Ház új épülete. A 4.000 m2 alapterületű művelődési ház színházterme 320 fős, a szomszédos terekkel egybenyitva 500 férőhelyes. 4 szinten 12 rendezvényterem várja a látogatókat.
Szintén az új épületben kapott helyet a Volf György Könyvtár is.
(Volf György Törökbálinton született magyar nyelvész)
Nevezetessége a Walla-kastélyban berendezett kályhamúzeum, ahol igazi ipari műremekek láthatók. (Kastély u. 3.)
Akinek Törökbálintra vezet útja, biztosan észreveszi azt az eklektikus kastélyt, mely tornyával a Vajdahunyad várára, ezzel együtt pedig az erdélyi templomépítészetre hasonlít.
Ez a kastély ad otthont több mint nyolcvan darab különleges öntöttvas kályhának.
A kastély
Ha a járókelő valakit megkérdez, azonnal megtudhatja, hogy ez a Walla-villa, melyet Walla József, az iparosból nagypolgárrá emelkedett mozaiklap- és cementgyáros építtetett 1895-ben.
A településen az 1800-as évek végén és az 1900-as évek elején öt épület fűződött id. Walla József nevéhez. Közülük három (az Árpád utcai villa, a Kastély utcai kastély és a régi temetőben lévő családi kripta) ma is áll, s műemléki védelmet élvez.
A család egykor az Árpád utcában lakott. A telek Kastély utcai végén, a Tükörhegy tetejére Walla József eklektikus stílusú, leginkább középkori lakótoronyra emlékeztető várat építtetett, amely elsősorban kilátói funkciót tölthetett be.


Utoljára változtatva 01-26-2015 @ 12:04 pm


Hozzászólás írása
Hozzászólás írása
További
További
Irodalmár profil
Irodalmár profil
Üzenet küldés
Üzenet küldés

Posted Comments

Hozzászóló: a_leb
(Ideje: 01-26-2015 @ 01:22 pm)

Comment: Komolyan, nagyon jó, hogy ezeket a kis történeti, helytörténeti írásokat hozod, meglepődök, milyen keveset tudok ezekről a helyekről, pedig járok arra nem egyszer. Azt hiszem, ha magamnak kéne utánajárnom, nem tenném, úgyhogy nagyon köszönöm, hogy felteszed ezeket az írásokat. aLéb


Hozzászóló: blue
(Ideje: 01-26-2015 @ 01:30 pm)

Comment: Vissza a történelembe...ez jó. Örülök, hogy feltetted. gaby :)


Hozzászóló: perucz
(Ideje: 01-26-2015 @ 03:30 pm)

Comment: a_leb: Örülök, hogy jónak tartod. Szeretettel köszönöm. István


Hozzászóló: perucz
(Ideje: 01-26-2015 @ 03:32 pm)

Comment: blue: Örülök, hogy olvasod Gaby. Annyival is jobb, mint a történelem óra, hogy nincs visszakérdezés.


Hozzászóló: sodrelap
(Ideje: 01-26-2015 @ 04:57 pm)

Comment: István, rengeteg információt tartalmaz az írásod, mégsem érzem telítettnek magam... :-) Törökblint és Török Bálint valószínűleg csak névrokonok (voltak)... :-) Írod: "Anonymus szerint Árpád fejedelem ajándékozza ezt a területet Kond vezérnek, akinek fia Csörsz, a közelben épít várat.". Itt áthallásom van, ma is osztogatják, ajándékozzák a földeket, akkor most is fejedelemség van? :-) Szeretettel olvastalak: Pali


Hozzászóló: Almasy
(Ideje: 01-26-2015 @ 06:52 pm)

Comment: Csak a dicséret hangján lehet Rólad szólani!! GYUpp


Hozzászóló: perucz
(Ideje: 01-26-2015 @ 08:01 pm)

Comment: sodrelap: Örülök, hogy olvastad és megjegyzést is fűztél hozzá, ami nagyon tetszik. Azt hiszem, hogy ma nem fejedelemségek(.nek) osztogatnak, hanem osztogatók fejetlenkednek. Szeretettel köszönöm, hogy itt jártál. István


Hozzászóló: perucz
(Ideje: 01-26-2015 @ 08:02 pm)

Comment: Almasy: Kedves Béla! Csak az öröm hangján tudom szeretettel megköszönni kedves szavaidat. István


Hozzászóló: AngyaliAndi
(Ideje: 01-28-2015 @ 08:26 am)

Comment: Jártam ott, nagyon szép hely. :)))))))))))))))))


Hozzászóló: perucz
(Ideje: 01-28-2015 @ 11:53 am)

Comment: AngyaliAndi: Csakugyan szép hely és még számtalan szép helyünk van. Örülök, hogy olvastad. Szeretettel köszönöm: István


Irodalom ©

PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.41 Seconds