[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 102
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 102


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Fullextra.hu: Amatőr Irodalmárok Klubja!


Amatőr Irodalmárok Klubja!
[ Amatőr Irodalmárok főoldala. | Regisztrálj! ]

Csatlakozz te is közénk! A tagjainknak lehetősége van saját írásaikat publikálni, és a többiekéhez hozzászólni.

Csodaszép...14.
Ideje:: 03-07-2015 @ 11:41 am


18. Solymár

Solymár a középkori Pilis megyei község, melynek neve királyi solymászok lakóhelyére utal, a „Krautgarten" nevű dűlőben feküdt.
IV. Béla király Solymárt a szigeti apácáknak, ők pedig 1355-ben a Laczkfi családnak adták.
A török kor elején Solymár elnéptelenedett.
1546., 1559. és 1562. évi defterekben pusztaként szerepel.
Később a Vattay család birtoka lett.
1593. III. 20-án Corvin János a várat és tartozékait, valamint a Boros Jenő birtokot eladta 1000 forintért Ráskai Balázsnak és fiának, Tamásnak.
A falu neve először egy IV Béla által 1266. május 5-én aláírt oklevélben fordul elő, mint Solomar.
A római kori lelőhelyek azonban azt bizonyítják, hogy Solymár a római korban már lakott terület volt.
A parasztlázadás borzalmai, a parasztok és nemesek által egyaránt okozott pusztítások még nem merültek feledésbe, amikor egy még borzalmasabb korszak, az ún. török világ viharfelhői tornyosultak Magyarország felett.
A Vörösvári-árok szélén fekvő településre érdemes betérni a Mátyás-dombon álló, 14-15 századi késő gótikus – kora reneszánsz Szarkavár romjainak kedvéért.
A köztudatban sajnálatosan téves módon Szarkavár néven ismertté vált solymári vár egy középkori vár, mely Solymár mellett, a Pilis és a Budai-hegység magaslatai között egy kisebb, de meredek oldalú dombon emelkedik.
A korábban nem igazán látványos romterület a 2005-2006 folyamán végzett nagyszabású fejlesztés (a várfalak eltérő magasságba történő felmagasítása, az eredeti öregtorony és kapuzat feltételezett alakját idéző kilátótorony és kapu, valamint színpad építése, stb.) révén nyerte el jelenlegi állapotát.
2013. júniusáig szabadon látogatható volt, 2013. július 1. óta hivatalos nyitvatartási rend szerint látogatható, belépődíj fejében.

Értékes berendezésű a Templom téren álló barokk kegytemplom is, ahol az 1780-ban Budaújlakról ideszállított Mária-kegykép is látható.
Előzetes bejelentés alapján, vezetővel végigjárható a Solymári-Ördög-lyuk.
A jégkorszakot megelőző időkben, a hévizek hatására kialakult barlangban óriás jávorszarvas, barlangi medve és farkas, illetve gyapjas orrszarvú maradványai láthatók.
A barlang a Budai Tájvédelmi Körzet része.
Kellemes, könnyű séta a Paprika patak mentén, kis hidakon átkelve. A Shell benzinkúttól végig a sárga jelzésen haladunk a Rózsika forrásig. A réttől balra-egyenesen, már jelzés nélkül, de a fő csapáson megyünk a solymári Szarkavárig.
Az út eleje nagyjából sík, az emelkedő a várnál van.


19. Üröm

Az először 1212-ben említett kis budai faluban a régészek a rómaiak nyomát is megtalálták.
A 333 méteres Kő-hegy lábánál elterülő település szépségére József nádor első felesége Alekszandra Pavlovna Romanova (a legendás orosz cárnő Nagy Katalin ükunokája) is felfigyelt, ezért a nádor meg is vásárolta neki a falut.
Ám a cári sarj gyermekágyi lázban meghalt, így az ide szánt nyaraló már nem épült meg .
József nádor azonban úgy határozott, hogy nejét Ürömön temetteti el és egy sírkápolnát emelt Alekszandra emlékére.
A 2004-ben felújított épület a falu ékkövévé vélt.

A 17 éves cárevna hamar belopta magát a magyarok szívébe.
Nem csak hogy megtetszett neki Magyarország, de magyar ruhákban is járt, átvette szokásainkat. Szívesen vett részt bálokon, vadászatokon, kirándulásokon, így vetődött el egyszer Ürömre is.
Halála után sírja sokáig az orosz diplomaták zarándokhelye volt.
A világháború után az épület pusztulásnak indult. 1981-ben a sírhelyet kifosztották, a holttestet megcsonkították.
Egy ortodox lelkész a földi maradványokat szőnyegbe csavarva, taxival vitte fel a budai várba, a férje mellé.
2004-ben az épület felújítása és újraszentelése után került vissza a kápolnába, amelyet neki emeltek.

Ürömi mediterrán és ciklopkő
A különleges éghajlati körülmények hatására a tengerben egyszerre képződött a mésziszap és az agyag, s a kettő együttese hozta létre azt a kőzetet, melyet ma budai márgának nevezünk.
Nedvesség hatására a kő, azonnal vízzáróvá válik, azonban impregnálni a szennyeződések, a könnyebb takarítás és az élettartam növelése érdekében mindenképpen érdemes.
A kőzetek színét a természetben a két, illetve három vegyértékű vas egymáshoz való viszonya határozza meg.


Utoljára változtatva 03-07-2015 @ 11:46 am


Hozzászólás írása
Hozzászólás írása
További
További
Irodalmár profil
Irodalmár profil
Üzenet küldés
Üzenet küldés

Posted Comments

Hozzászóló: fényesi
(Ideje: 03-07-2015 @ 03:44 pm)

Comment: Ismét egy remek ismeretterjesztő írás! üdv. fTJ


Hozzászóló: perucz
(Ideje: 03-07-2015 @ 06:45 pm)

Comment: fényesi: Örülök, hogy olvastad és köszönöm a véleményedet. István


Hozzászóló: a_leb
(Ideje: 03-07-2015 @ 10:46 pm)

Comment: Jó leírás ismét, István. aLéb


Hozzászóló: perucz
(Ideje: 03-08-2015 @ 07:48 am)

Comment: a_leb: Kedves Béla! Örülök, hogy olvastad. Jól esik a véleményed. Szeretettel köszönöm. István


Hozzászóló: blue
(Ideje: 03-08-2015 @ 01:01 pm)

Comment: Örömmel olvastam...egy kicsit az Ürömről, a fekete jutott eszembe...gaby :)


Hozzászóló: perucz
(Ideje: 03-08-2015 @ 03:18 pm)

Comment: blue: Örülök, hogy olvastad. A fekete üröm egy részt gyógynövény, másrészt az allergiások egyik ellensége. Nem tudom te melyik oldaláról ismered? Szeretettel: István


Hozzászóló: blue
(Ideje: 03-08-2015 @ 10:13 pm)

Comment: Sajnos az allergiás oldalról...ahogy Te bemutattad, úgy viszont az Üröm nagyon szép. :) és persze nem fekete...:)


Hozzászóló: AngyaliAndi
(Ideje: 03-09-2015 @ 02:31 pm)

Comment: Nagyon szeretem olvasni az ismertetőidet! :)))))))))))))))))


Hozzászóló: perucz
(Ideje: 03-09-2015 @ 03:13 pm)

Comment: AngyaliAndi: Kedves Andi! Én pedig szeretem írni őket, főleg, ha van aki szereti olvasni. Az a bajom, nem vagyok olyan ügyes, hogy képet is tudjak melléjük tenni. Köszönöm, hogy olvastad. István


Hozzászóló: Almasy
(Ideje: 03-09-2015 @ 03:20 pm)

Comment: Nagyon szeretem a pilisi hegyeket, falvakat, kisvárosokat.Szinte az én kedvemért írtad. köszönöm.GyuPP


Hozzászóló: perucz
(Ideje: 03-09-2015 @ 08:02 pm)

Comment: Almasy: Örülök, hogy tetszik ez az országrész, de rövidesen más tájakra is el fogok látogatni. Remélem oda is szívesen jössz velem. Szeretettel. István


Irodalom ©

PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.37 Seconds