[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 99
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 99


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Fullextra.hu: Amatőr Irodalmárok Klubja!


Amatőr Irodalmárok Klubja!
[ Amatőr Irodalmárok főoldala. | Regisztrálj! ]

Csatlakozz te is közénk! A tagjainknak lehetősége van saját írásaikat publikálni, és a többiekéhez hozzászólni.

Csodaszép...21
Ideje:: 04-25-2015 @ 06:20 pm


26….Kőszeg

Kőszeg az Alpok keleti nyúlványai között a Kőszegi-hegység lábánál fekszik, mely a határon túl a Borostyánkői-hegységben folytatódik.
A település a Gyöngyös-patak völgyében helyezkedik el.
A Kőszeg nevet a város egy Árpád-kori várról kapta, melynek romjai még ma is láthatóak az Óház kilátónál.
Kőszeg neve a kő, illetve a szeg, szeglet szavak kapcsolódásából keletkezett. Német neve a Güns, a Gyöngyösre utal, ami a Rába bal oldali mellékfolyója.
A vend neve Küseg a magyar formát veszi át.

1248-ban említik először ezen a néven egy oklevélben.
Magát a várost Kőszegi Henrik és fia, Iván építtette
A 160–180 cm széles városfal kiépítése a 14. századtól indult és a 15. században is folytatódott.
Az erdők a Kőszegi-hegységben védelem alatt állnak, az egyes fajokat mégis a környezetváltozása okozta pusztulás fenyegeti.
A gesztenye Európa melegebb részein sokáig fontos táplálékforrásként szolgált, Franciaország egyes részein, Korzikán, Portugáliában vagy Észak-Olaszországban a 18–19. században sokszor a gabona helyett használták, ezért is hívták „kenyérfának” a szelídgesztenyefákat akkoriban.
Gazdag múltja révén sokszor jelentős szerepet töltött be Magyarország és Ausztria történelmében.
Vas vármegyében egyedüliként már 1328-ban királyi városi címet kapott, amelyet 1648-ban szabad királyi városi ranggal erősítettek meg.
1532-ben Jurisics Miklós várkapitány megvédte városát a török elleni támadástól, ezáltal megakadályozva Nyugat-Magyarország és Bécs elfoglalását. A város sikeres helytállása először a hírnevet, majd a gazdaság felvirágzását hozta el.
Kőszeg ostroma
A személyesen I. Szulejmán szultán vezette török hadsereg 1532-es hadjáratának hadi eseménye volt a nyár végén.
A vas vármegyei viszonylag kis vár több mint három hétig ellenállt a török támadásoknak a horvát Jurisics Miklós várkapitány vezetésével. A várat alig félszáz katona védte, mellettük képzetlen parasztok is harcoltak a túlerő ellen. A várvédőket segítette az időjárás is.
Az utolsó roham (amely egyesek szerint a végső roham is lett volna) elmaradt. Hogy miért?
Nos, erre elég nehéz választ találni. Először is az volt a furcsa, hogy a török betartotta a szavát, amely a védők szempontjából mindenféleképpen előnyös volt.
Az ajánlat abból állt, hogy a vár ugyan a védőknél maradhat, ha törökök kitűzhetik rá a lófarkas zászlót.
Jurisicsnek 200 emberrel s a rommá lőtt várral a háta mögött nem sok esélye lett volna, ezért elfogadta az ajánlatot, s így 1532. augusztus 29-én 11 órakor (ezért Kőszegen a mai napig 11-kor meghúzzák a harangot) a törökök elvonultak a vár alól.
A történészek hosszú ideig úgy gondolták, hogy egyszerűen a rossz időjárás és az ősz közeledte miatt hagyták félbe az ostromot.
Mivel ezt követően a háborúk már elkerülték, mára országunk műemlékekben egyik leggazdagabb városa lett.
A történelmi városközpont felújításáért 1978-ban Hild János-díjat kapott, majd 2004-ben a Magyar Televízió nézőinek szavazata alapján az „Az év települése” címet érdemelte ki.
2009-ben „Magyarország legjobban fejlődő ökoturisztikai desztinációja” címet érte el a Kőszegi-hegység településein működő Írottkő Natúrparkért Egyesület, a Kőszegi Tájvédelmi Körzet központja, számos látnivalót kínál a természet szerelmeseinek.
A városban három kultúra keveredik: a magyar, a német és a horvát. A németek a 200 évig tartó osztrák fennhatóság alatt települtek be, míg a horvátok a török támadását követően.
A szőlészetet és borászatot a rómaiak honosították meg, majd erről 1279-ben is említést tesznek, illetve az 1740-től vezetett „Szőlő Jövésnek Könyve” ad tanúbizonyságot. .

A Kőszegi-hegység
A Kőszegi-hegység természetes szépségei mellett jelentős építészeti emlékekkel is büszkélkedhet.
Itt halad el az Országos Kéktúra útvonala az Írott-kő felé.
A Jurisics térről jól látható a Kálvária templom, amely barokk stílusban épült 1734-ben, majd a Remetelak egy évvel később. A stációk 1763-ban épültek, 1890-ben Ludwig Schöne tervei szerint átalakították őket.
A templombelső 1947-ben kiégett.
A templom mögötti erdőben magasodik Ausztria felé nézve a trianoni kereszt.
Az egyik hegycsúcson van az Árpád-kori vár romjaira épült Óház-kilátó, ami a Fő térről is látható. Először 1896-ban emeltek itt kilátót, ez 1917-ben egy szélviharban összeomlott, majd 1996-ban épült az új, ma is látogatható épület.
Messze a várostól, az erdőben áll a Stájerházak épületegyüttese.
Kőszeg számos forrással is büszkélkedhet, legismertebb a Hétforrás és a szénsavas kút a Temető utca – Hermina utca sarkán.

Néhány híres kőszegi:
Hadik András huszártábornok (1710–1790), a magyar huszárok élén Berlin megsarcolója,.
Jurisics Miklós várkapitány (1490–1544), az 1532-es kőszegi ostrom során maréknyi csapatával megvédte a várost. Tettéért báró címet kapott, majd később öt alsó-ausztriai terület kapitánya lett.
Lóránt Gyula válogatott labdarúgó , az Aranycsapat tagja, olimpiai bajnok 1952-ben.
Ottlik Géza író (1912–1990), az Iskola a határon című mű írója (1959)
Széchy Mária (Murányi Vénusz), 1676. október 15-től 1679. július 18-án bekövetkezett haláláig a városban élt. A Szent Jakab-templomban, a jezsuiták egykori templomában helyezték örök nyugalomra

Nem lenne szép tőlem, ha nem említeném meg a MÁV Nevelőintézetet, melynek, mint félárva vasutas gyermek, egy évig lakója voltam.
Az árvaházat 1912-ben kezdték el építeni, és épp száz évvel ezelőtt, augusztus 10-én avatták fel, azzal a céllal, hogy a vasutas árváknak fedél kerüljön a fejük fölé. Az ingatlan első tulajdonosa a Magyar Szent Korona Országainak Vasutas Szövetsége, majd a Magyar Királyi Államvasutak, jelenleg pedig a MÁV ZRt.
A bezárás előtt az intézményt a Vasút a Gyermekekért Alapítvány működtette, de a bentlakásos iskolát mindenki csak MÁV gyermekotthonként emlegette. Az utolsó időszakban 160 körüli volt a gyermeklétszám.
A vasúttársaság az amúgy jó hírű, szakmailag elismert otthon bezárását a támogatási rendszer megváltoztatásával indokolta


Utoljára változtatva 04-25-2015 @ 06:20 pm


Hozzászólás írása
Hozzászólás írása
További
További
Irodalmár profil
Irodalmár profil
Üzenet küldés
Üzenet küldés

Posted Comments

Hozzászóló: lena1
(Ideje: 04-25-2015 @ 08:11 pm)

Comment: Köszönöm a hasznos tanulmányt kedves István! Szeretettel.Magdi


Hozzászóló: fényesi
(Ideje: 04-25-2015 @ 10:01 pm)

Comment: Ismét egy remek ismeretterjesztés! Köszönet! fTJ


Hozzászóló: perucz
(Ideje: 04-26-2015 @ 07:26 am)

Comment: lena1: Én pedig köszönöm Magdika, hogy olvastad, annak meg nagyon örülök, hogy tetszik. Szeretettel. István


Hozzászóló: perucz
(Ideje: 04-26-2015 @ 07:28 am)

Comment: fényesi: Örülök a véleményednek kedves János és köszönöm, hogy olvastad. Szeretettel. István


Hozzászóló: Lyza1
(Ideje: 04-26-2015 @ 08:32 am)

Comment: Remek történelmi és helyismereti leírásodat köszönöm, kedves István!..szeretettel...Lyza


Hozzászóló: perucz
(Ideje: 04-26-2015 @ 12:47 pm)

Comment: Lyza1: Én pedig azt köszönöm, hogy olvastad és véleményezted. Szeretettel. István


Hozzászóló: a_leb
(Ideje: 04-26-2015 @ 05:37 pm)

Comment: Komoly, tartalmas leírás ismét, István, érdekes volt. aLéb


Hozzászóló: perucz
(Ideje: 04-26-2015 @ 09:34 pm)

Comment: a_leb: Örülök, hogy olvastad és szeretettel köszönöm a véleményedet. István


Hozzászóló: Almasy
(Ideje: 04-27-2015 @ 05:47 pm)

Comment: Megint csak köszönet jár Neked.Sokat tanultam, mint mindig Téged olvasva. ölellek GYUpp


Hozzászóló: perucz
(Ideje: 04-27-2015 @ 08:13 pm)

Comment: Almasy: Örülök, hogy olvastad és szeretettel köszönöm a kedves véleményedet. István


Hozzászóló: alberlaci
(Ideje: 04-27-2015 @ 09:54 pm)

Comment: Nagyon szép az amit az olvasók elé társz. Kedvet kap az aki még nem látta ezt a csodás várost, hogy ellátogasson oda. Én is még csak képen láttam. Örömmel olvastalak: Laci


Hozzászóló: perucz
(Ideje: 04-27-2015 @ 09:59 pm)

Comment: alberlaci: Csakugyan úgy van ahogy mondod. Sok érdekesség van ebben a városban is és szerintem valamennyi városban, sőt falvakban is rengeteg szépség található. Örülök, ha fel tudok belőlük egy-két képet villantani. Köszönöm, hogy olvastad. István


Hozzászóló: AngyaliAndi
(Ideje: 05-04-2015 @ 09:43 am)

Comment: Örülök, hogy ezt is olvashattam! :))))))))))))


Hozzászóló: perucz
(Ideje: 05-04-2015 @ 01:17 pm)

Comment: AngyaliAndi: Nagyon jól esik, hogy örömet szerezhettem neked. Szeretettel köszönöm: István


Irodalom ©

PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.37 Seconds