[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 276
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 276


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Fullextra.hu: Amatőr Irodalmárok Klubja!


Amatőr Irodalmárok Klubja!
[ Amatőr Irodalmárok főoldala. | Regisztrálj! ]

Csatlakozz te is közénk! A tagjainknak lehetősége van saját írásaikat publikálni, és a többiekéhez hozzászólni.

Fény panzió 15
Ideje:: 09-19-2015 @ 06:49 am

Fény panzió 15

Másnap a Voyager űrjárművön küldött üzenet került terítékre. A „Nemo kapitány” váratlan felbukkanása is ráirányította a figyelmet erre a témára. Még aki nem volt jelen, már az is tudott az emlékezetes szópárbajról, amit a jövevény a tiszaláposi igazgatóval vívott az űrpostáról. Természetesnek vették, hogy most az igazán illetékes igazgató úrtól kapnak előadást a világűrbe küldött üzenetről. Ő aztán a kicsit fontoskodó, egy kicsit tetszelgő, de mindenképpen szemléletes ismeretterjesztő stílusában elmesélte, hogy a Voyager aranylemez borítóján levő ábrák egyebek mellett azt szemléltetik, hogyan kell „lehallgatni" a korongot, és utalnak a Föld elhelyezkedésére is. Bizonyos mennyiségű lebomló radioaktív anyag is van a küldeményen, hogy támpontot adjanak a keletkezés pontos idejének kiszámításához.

A vendégek gondos felkészülése most is megmutatkozott, mert szemléltetésül mindenkinek a ke­zébe nyomták a 30 cm átmérőjű korongot. Látszatra tökéletes másolata volt a Voyager Aranylemeznek, csak hát keménypapírból. És nyilván nem lehetett lejátszani a tartalmát, a 115 képet, a zenét és a különféle természetes hangokat. És ami a legbecsesebb volna, a nyelvünkön is megszólaló üzenetet: „Üdvözletet küldünk magyar nyelven minden békét szerető lénynek a világegyetemen."

Odaadó figyelem kísérte a színvonalas előadást, és illően komoly hozzászólások következtek, bár volt némi fészkelődés. Maga Hegymeg úr is forgolódott, Evelint szerette volna látni, hogy ta­núja volt-e a remek szereplésének, de hát a hölgy messze járt. Ekkor jött Gerzson, az ördög ügy­védje szerepében:

 – Biztos, hogy ennyire kimerítően unalmas üzeneteket kell küldeni a világűrbe? Állítólag tele van mindenfajta lényekkel az univerzum, mégis pont a mi specifikumainkra lennének kíváncsiak? Valami érdekesebbet kellene küldeni, ami elgondolkoztatja őket. Ha már azt szeretnénk, hogy fel­figyeljenek ránk... A kreativitásukat kellene megcélozni. Legalább ennyivel becsüljük meg őket!

Általános meglepetésre az elnök úr kislánya, a szeleburdinak ismert Zsuzsika folytatta Gerzson gondolatmenetét.  Eddig fel se tűnt, hogy Mar­gitka oldalán ő is beült a komoly felnőttek közé, és együtt sutyorognak valamiről. Erőt merítve a tanító néni közelségéből, most gyerekes lendülettel szólásra jelentkezett:

 – Egy Rubik-kockát kellene nekik felküldeni! – A vakmerőségétől maga is megijedve, halkan hozzátette: – Hogy játszva ismerjék meg az emberi természe­tet...

Ezt aztán tényleg az elnök úr lányához méltó, meghökkentő gondolatnak találták! Anikó nem törődött a komolykodók fejcsóválásával, odaszaladt a kislányhoz és megölelte.

 – Van még új a Nap alatt! No, Gerzson, ehhez mit szólsz?          

 – Szégyellem, hogy nem nekem jutott eszembe! Amit én csak pedzettem, a fiatal észjárás mindjárt formába öntötte. Megfelelő animációval olyan képet kell küldeni, ami rögtön a kocka forgatását szemlélteti. Ha igazán lelkes lények, akkor a játékszenvedély megfogja őket is.

Végül a merevebb észjárásúak is elfogadták az ötletet. Amikor lecsitult az élénkség, akkor meg Margitka tréfálta meg a hagyományos gondolkodásúakat. A vendégek projektorához lépett és a nevezetes Phaisztoszi korongot vetítette a hallgatóság elé.

 – Én egy ilyet is küldenék a földönkívülieknek. Kréta szigetéről származik ez a 3600 éves, 15 cen­timéter átmérőjű agyagkorong. Tehát pont a fele a Voyager Aranylemeznek. Láthatjátok, hogy csigavonalba rendezett írásjelek sokasága sorakozik rajta. A korongon található feliratot előre elkészített pecséte­lőkkel nyomták a puha agyagba, spirálisan haladva belülről kifelé. Ezt követően az agyaglapot ma­gas hőfokon kiégették, így rögzítettek egy összefüggő szöveget, aminek az értelmét eddig senki­nek sem sikerült megfejteni.

 – Vagyis fejtsék meg nekünk egy nálunk okosabb civilizációban! Szívességből?

 – Úgy is lehet mondani. De inkább azért, hogy meglepjük őket egy érdekes feladvánnyal. És hogy ismerkedjenek a kultúránkkal. A feltevések szerint egy naphimnuszt rejt a szöveg.

 – Honnan jutott az eszedbe ez a képtelenség? Egy régész veszett el benned?

 – Ne lepődjetek meg, egyik tanító kollegámtól vettem az ötletet, aki szerint a korong tulajdon­képpen egy ókori gyermekjáték. Ki is próbálta 7 – 8 éves alsó tagozatos gyerekekkel. Felnagyítva kinyomtatta, kartonpapírra ragasztotta és dobókockát tett mellé. Először neveket adtak a jeleknek aztán a korong közepétől indították a játékot. Mindenki annyi figurát léphetett előre, amennyit a kockával dobott. (Lábjegyzet: Friedrich Klára közleménye alapján.)

Tetszett a kedves ötlet, de természetesen nem vették komolyan. Jókedvűen nevetgéltek, tré­fálkoztak. Hegymeg úr foglalta össze a véleményt:

 – Ha már ennyire akarjátok, majd keresünk nektek játékos kedvű rejtvényfejtőket a világűrben. Akár a szintén rejtélyes 15. századi Voynich kéziratot is elküldhetjük nekik, hiszen azt se érti meg senki mind a mai napig.

Most Anikó vette át a szót:

 – Nekem is van egy javaslatom. Ezt fejtsék meg a világűrben, vagy ha úgy tetszik, fordítsák le maguknak! – Színpadias hanglejtéssel szavalni kezdett:

 

panyigai panyigai panyigai

ü panyigai ü

panyigai panyigai panyigai

ü panyigai ü

 

Mint egy karnagy, beintett a barátnőinek, és kórusban szavalták tovább:

 

      kudora panyigai panyigai

       kudora ü

       panyigai kudora kudora

       panyigai ü

 

Lendületbe jöttek és zsivány mosollyal végig szavalták Weöres Sándor játszi versének összes szaka­szát. Az igazgató úr méltán volt büszke a földijeire. Szólt a szemüveges titkárnőjének, hogy ő is mutassa meg, mit tud. Az nem is kérette magát:

 

Ange amban ulanojje

balanga janegol

mo hítula e mante

u kuaháj imanan.

Jakale munni temme

a jajja mimenó

golopandu amenija

u kuaháj imanan.

 

 – Ha ezt lefordítják a földönkívüliek, többet fognak tudni rólunk, mint mi magunk. Csak nehogy ellenünk fordítsák a titkot!

 – Ha ettől féltek, nehezítsük meg nekik a megfejtést! – Ezt egy pesti bank kiküldöttje javasolta, aki eddig Etelka főnökasszonnyal egyeztetett, mert szokás szerint túllépték a bőséges, de mégis csak véges hitelkeretet, amit az elnök úr biztosított az alapítványiaknak.

Most együtt jöttek a terembe. Kíváncsi tekintetek kísérték a magabiztos fellépésű ismeretlen hölgyet, de az igazi meglepetés eztán jött. Ugyanis a csinos bankár kisasszony valójában egy bámulatos rövidtávú memóriával megáldott amatőr fejszámoló volt. Dallamosan csengő hangján fordítva mondta fel az imént hallott halandzsa verset:

 

Ejjonalu nabma egna

logenaj agnalab

etnam e alutíh om

nanami jáhauk u.

Emmet innum elakej

ónemim ajjaj a

ajinema udnapolog

nanami jáhauk u.

 

 – Ő a mi segítőkész bankárunk – magyarázta Etelka az ámuldozóknak.
     Könnyedén megérintette a karját, hogy bemutassa:
     - A neve... - megdöbbenve tapasztalta, hogy nem jut az eszébe, miként hívják. Pedig az imént még biztos volt benne, hogy megjegyezte.
     És a vendég nem sietett a segítségére. Bemutatkozás helyett kedvesen integetve lépdelt kifelé, majd beszállt a panzió előtt várakozó kocsijába és diszkréten elhajtott, mintha soha ott se lett volna.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Utoljára változtatva 10-23-2015 @ 05:11 am


Hozzászólás írása
Hozzászólás írása
További
További
Irodalmár profil
Irodalmár profil
Üzenet küldés
Üzenet küldés

Posted Comments

Hozzászóló: fényesi
(Ideje: 09-19-2015 @ 12:55 pm)

Comment: Érdekes és izgalmas gondolatok! grat. fTJ


Hozzászóló: winner
(Ideje: 09-19-2015 @ 08:43 pm)

Comment: Itt jártam és olvastalak...


Hozzászóló: a_leb
(Ideje: 09-20-2015 @ 07:05 pm)

Comment: Olvaslak, bár ritkán jössz. Így kicsit el- elvesztem a fonalat. Szívesen olvaslak. aLéb


Hozzászóló: thyborc
(Ideje: 09-24-2015 @ 01:35 pm)

Comment: Köszönöm, kedves Fényesi! Üdv. Tibor


Hozzászóló: thyborc
(Ideje: 09-24-2015 @ 01:37 pm)

Comment: Köszönöm, kedves Winner! Üdv. Tibor


Hozzászóló: thyborc
(Ideje: 09-24-2015 @ 01:39 pm)

Comment: Köszönöm, kedves A_Leb! Üdv. Tibor


Hozzászóló: Anna1955
(Ideje: 09-27-2015 @ 07:59 am)

Comment: Olvastalak és van mit pótolnom. :))


Hozzászóló: AngyaliAndi
(Ideje: 10-05-2015 @ 08:31 am)

Comment: Ez a rész is nagyon tetszett! :))))))))))


Hozzászóló: thyborc
(Ideje: 11-22-2015 @ 04:56 pm)

Comment: Köszönöm, kedves Anna. Tibor


Hozzászóló: thyborc
(Ideje: 11-22-2015 @ 04:58 pm)

Comment: Köszönöm, kedves Andi. Tibor


Irodalom ©

PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.39 Seconds