[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 272
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 272


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Fullextra.hu: Amatőr Irodalmárok Klubja!


Amatőr Irodalmárok Klubja!
[ Amatőr Irodalmárok főoldala. | Regisztrálj! ]

Csatlakozz te is közénk! A tagjainknak lehetősége van saját írásaikat publikálni, és a többiekéhez hozzászólni.

Csodaszép 41. Tét (Sokoró)
Ideje:: 10-08-2015 @ 09:32 pm


Sokoró halomvidék

A tájegység alacsony dombvonulata 150 méterrel emelkedik ki a Kisalföld környezetéből.
Minden oldalról hordalékkúpságok határolják, amelyekből a dombvidék szigetszerűen magasodik az alacsonyabb terület fölé.
A vidék szinte minden kis falvában tájház várja az utazókat, bemutatva a kistérség emberének hajdanvolt életét.
A szabadkéményes konyhában hosszú téli estéket idéz a búbos kemence, míg a tisztaszoba az elmaradhatatlan tükörrel és a szentképpel a szegény zsellércsaládok egyszerű mindennapjainak elmaradhatatlan kellékeiről tájékoztat.

47. Tét
A Sokoró központja.
Magyarország északnyugati részén, a Kisalföld délkeleti területén, a 83-as főút mellett helyezkedik el, Győr és Pápa között éppen félúton.
A település a megye déli határán a sokorói dombok lankáinak és a Marcal-medence (Rábaköz) síksága találkozásánál lelhető fel.
Legközelebbi vasútállomása: Gyömöre-(vásártér) (a Győr–Pápa–Celldömölk-vasútvonalon) tőle 4 km-re van.
Az egykori mezőváros és járási székhely 2001. július 1-jétől ismét város.
A település nevét valószínűleg első birtokosairól a Thet törzsnemzetségtől kapta
A kőkorszaktól kezdve lakott hely. A római korban a veteránusok villája, a honfoglalás után a nyugati gyepű harmadik vonalának fontos őrhelye, ahova a XI. században a besenyők települtek.
A település határa több helységből keletkezett.
Az Öreg Tét elnevezés 1209-ből ismeretes, amikor is „villa veteris Thet” néven szerepel.
Tét legnagyobb földesurai a Pokyak voltak, egészen a XVII. század végéig. István tiszteletére monostort alapítottak, ennek romjait várromnak nézvén, tévedésből nevezték el Pokvárnak a dombot.
A Tanácsköztársaság után törzskönyvezik a pusztákat. (Fenyves, Betlehem, Pokvár, Lesvár, Szarkavár, Szent Imre, Ürgehegy, Szentkút, Csangota és Barcza-tag)
Látnivalók:
Római katolikus templom (Téten): késő barokk (1818). Tornya a homlokzatból ugrik előre.
Hajója ötbolt-szakaszos, szentélye félköríves záródású. Oltára klasszicista stílusú, a padok a XIX. század első feléből valók.
Belsejében szép klasszicista oltár látható. A közelmúltban igényesen felújított templom bárki számára megtekinthető. Kulcsa a szomszédságában levő plébánián kapható meg(Fő utca 125.).
A mostani templom az 1820-as években épült.
2004-ben megkezdődött a belső felújítás
Az eredeti 6 szobor mellé hetedikként Szent Anna a kis Máriával a nagyanyák és édesanyák védőszentje is megtalálható. A templom padjai fűthetőek és kárpittal bevontak.

Evangélikus templom: klasszicizáló, késő barokk (1778), torony nélküli épület.
Érdekessége, hogy az oltár a megszokottól eltérően nem a bejárattal szemben, hanem a jobb oldalon található. A vörös márvány keresztelőkútja 1868-ból való. (Fő u. 23.)
Az evangélikus harangtorony a Fő u. 75. számú ház előtt található.
Római katolikus templom (Tétszentkút): barokk (1726-ban). A templom mellett a Magyarok Nagyasszonya-szobor. Téttől 3 km-re a 83-as számú út mellett Tétszentkúton.
TÉTSZENTKÚT (Búcsújáróhely)
Tét egyházközség filiája akkor keletkezett, amikor 1715-ben III. Károly tisztje, Aillert Keresztély itt egészségét visszanyervén, a gyógyerejűnek vallott kút mellé hálából kápolnát építtetett.
Búcsújáróhely lett, hívek sokasága kereste fel testi és lelki felgyógyulás miatt.
Később ismét pusztulásnak indult olyannyira, hogy búcsúk alkalmával a benntartózkodó hívek a kápolnában megáztak.
1993-1996 között Kondor Lajos csikvándi születésű és Fatimában élő atya támogatásával több 10 millió forint értékben kívül-belül megújult. A környék egyik legszebb temploma lett.

Páduai Szent Antal-kápolna (a temetőben) A kápolnától jobbra az 1849-es csornai csatában hősi halált halt Dzwonkovszky László és Münster Ede magyar honvéd századosok obeliszk síremléke.
Kisfaludy-emlékmű: A híres költő és drámaíró Kisfaludy Károly (Tét, 1788. február 5. – Pest, 1830. november 21.) szülőháza helyén áll..
Pokváry-kastély
Tét egy része Poknak hivatott, és itt a család Szent István vértanú tiszteletére monostort alapított 1251-ben. A monostor egy domboldalon, azon a helyen állott, amelyet a hagyomány tévesen a mai napig Pokvárnak nevez. Pokvár várként nem, csak monostorként létezett. 1869-ben Bayné egy kúriát építtetett, melyet később amikor a nagy kastély felépült, "kiskastélynak" neveztek el. Az új kastély 1904-1905 között épült.
A II. világháború alatt a kastélyt a tulajdonosok elhagyták, a háborút követően a kastélyba a helybéliek költöztek be, majd az Állami Erdőgazdaság vette bírtokba.1965-től a Honvédelmi Minisztérium használta a kastélyt.
A rendszerváltást követően magán kézbe került. Teljesen felújították és jelenleg lovas kastély szállóként üzemel.

Híres szülötte Kisfaludy Károly költő, író, festő, akinek emlékét a településen állandó kiállítás és egy emlékmű őrzi.
Említést kell tenni a község kulturális szerepéről is. 1795–1796-ban itt volt plébános Révai Miklós.
A reformkor négy kiváló literátora téti születésű: a két Kisfaludy, az itt plébánoskodó Pázmándi Horváth Endre (mindhárman a Magyar Tudományos Akadémia alapítótagjai voltak), valamint Berzsenyi költőbarátja, Téti Takács József földbirtokos.
(A feleségem szintén téti születésű, amit csak azért említek meg, mert nagyon rosszul esne neki, ha ezt nem tenném.)

A dunántúli tájszólás kapcsán el kell mondanom a sokoróaljai városban ismertté vált rigmust.
Aki járt ezen a vidéken, tapasztalhatta, hogy az itteniek az „é” betű helyett sokszor „í”-t mondanak, pl. pénz helyett píz-t, négy helyet nígy.
A történetet egy téti fiatalember, humorista tette ismertté, amit a nagyapjától hallott.
A téti focimeccsre nem érkezett meg a kirendelt bíró (játékvezető). Ezért egy helyi sportembert állítottak a helyére, hogy levezesse a meccset.
Ő aztán egy 11-est ítélt a vendégcsapat javára.
Ekkor hangzott el a nézők közül az ismertté vált rigmus:

„Mit itété te títi tetű, tán átátá?”
(értsd.: mit ítéltél, te téti tetű, tán átálltál?)

Szabad fordításban ez így hangzana: „Kedves bíró sporttárs, mit tetszett fújni?”
Más fordításban: „Te téti parazita, talán az ellenfél lefizetett?”
A humorista örül, hogy a dalba foglalt változata ilyen népszerű lett a házibulikban és a plakátra is felkerült. Ez neki nagy elismerés.


Utoljára változtatva 10-09-2015 @ 09:46 pm


Hozzászólás írása
Hozzászólás írása
További
További
Irodalmár profil
Irodalmár profil
Üzenet küldés
Üzenet küldés

Posted Comments

Hozzászóló: a_leb
(Ideje: 10-09-2015 @ 02:57 pm)

Comment: Nagyon tetszett az eleje, és nagyon tetszett a záró rész személyessége és humora miatt is, ami nem annyira most, az a középső, a nevezetességeket felsoroló rész. Ott kicsit mintha "összecsaptad" volna, pedig nagyon megérdemelné az írásod, hogy belefésüld a közepét is ebbe a remek keretbe. Örömmel olvastalak. aLéb


Hozzászóló: perucz
(Ideje: 10-09-2015 @ 09:55 pm)

Comment: a_leb: Örülök, hogy olvastad és (az eleje és a hátulja )tetszett. Igazat adok, mert a látnivalók csakugyan többet érdemelnek. Eredetileg is beírtam, de túl hosszúnak tartottam, így kihagytam. Azt hiszem igazad van, hogy ezt rosszul tettem, és már pótoltam is. Köszönöm figyelmedet. Szeretettel: István


Hozzászóló: Almasy
(Ideje: 10-10-2015 @ 03:54 pm)

Comment: Téged olvasva mindig rájövök, hogy mennyi szépség és érdekesség van kis hazánkban, amiről eddig nem tudtam és bután elmentem mellette. Köszönöm munkásságod, mindig örömmel, kíváncsian olvaslak.ölellek GYUpp.


Hozzászóló: lena1
(Ideje: 10-10-2015 @ 07:14 pm)

Comment: Köszönöm az új ismereteket kedves István!


Hozzászóló: fényesi
(Ideje: 10-10-2015 @ 10:57 pm)

Comment: Gyula Bátyámnak igazsága vagyon! Én is köszönöm az utazást! fTJ


Hozzászóló: perucz
(Ideje: 10-11-2015 @ 10:00 am)

Comment: Almasy: Már csak azért is érdemes volt leírnom, mert szépen meg tudod dicsérni. Örülök, hogy olvasod és tetszik is. Szeretettel. István


Hozzászóló: perucz
(Ideje: 10-11-2015 @ 10:02 am)

Comment: lena1: Ha nem is teljesen újak, örömmel írom ezeket az ismertetőket. Ahol jártam, nekem is élmény újra szembesülni az emlékekkel. Köszönöm, hogy olvastad. Puszi: István


Hozzászóló: perucz
(Ideje: 10-11-2015 @ 10:04 am)

Comment: fényesi: Kedves János! Akárcsak Gyula bátyánknak, neked is örülök, amikor így vélekedsz az ismertetőimről. Szeretettel köszönöm. István


Hozzászóló: pirospipacs
(Ideje: 10-11-2015 @ 11:29 am)

Comment: Teljességre törekszel a bemutatásban, pedig, ha a bevezető rész stílusában vinnéd végig, akkor sokkal nagyobb hatást gyakorolnál az olvasóra, mert ott szólítasz meg, és én abban a stílusban várom a folytatást is. :) Értem én, hogy mindent szeretnél megmutatni, de az irodalom vonzereje éppen abban rejlik, hogy titkokat enged boncolgatni az olvasónak... Így is tetszik, de mivel azt látom, hogy megy neked a líra is, ezért szívesen terellek abba az irányba. A keret valóban tökéletes. :) Örömmel olvastalak. pipacs


Hozzászóló: perucz
(Ideje: 10-12-2015 @ 10:24 am)

Comment: pirospipacs: Kedves pipacs! (bár nekem jobban tetszene az Ilike, Ica, Ilonka). Nagyon örülök, hogy teszik az ismertetőm. Annak pedig különösen, hogy ilyen mélységben foglalkozol az írásom formájával, tartalmával. Valóban mindent szeretnék bemutatni, amit persze én magam gondolok. Van, amikor ez kevés, van úgy, hogy sok. A_leb a látnivalók részletezését hiányolta. Igazat adtam neki és pótoltam. Nagyon jól esik, hogy feltételezed rólam, hogy lírai képekkel is mindent el tudok mesélni. Mindenesetre köszönöm, hogy felhívtad a figyelmemet. Szem előtt fogom tartani. Szeretettel: István


Hozzászóló: AngyaliAndi
(Ideje: 10-16-2015 @ 08:42 am)

Comment: :)))))))))))))))) Nagyon jól szórakoztam! :))))))))))


Hozzászóló: perucz
(Ideje: 10-16-2015 @ 02:05 pm)

Comment: AngyaliAndi: Köszönöm, hogy olvastad és örülök, hogy tetszett. Szeretettel: István


Hozzászóló: winner
(Ideje: 10-17-2015 @ 09:43 pm)

Comment: Itt jártam és olvastalak.


Hozzászóló: Anna1955
(Ideje: 10-18-2015 @ 06:18 am)

Comment: Minden írásod rádöbbent, mennyi mindent kell megnéznem, mert Téged olvasva, ez igénnyé válik bennem. Szeretettel: Anna :))


Hozzászóló: perucz
(Ideje: 10-18-2015 @ 09:01 am)

Comment: winner: Örülök, hogy olvastad, mert akkor nem írtam hiába. Köszönöm, hogy itt jártál. István


Hozzászóló: perucz
(Ideje: 10-18-2015 @ 09:06 am)

Comment: Anna1955: A véleményedet olvasva az a sláger jutott eszembe, amit a neved kapcsán biztosan sokszor hallottál, hogy "Ó, drága Anna...!", Nagyon örülök, hogy ilyen hatással van rád az írásom. Nagyon szeretem ezeket a település kincseket. Mindegyiknek van érdekessége. Köszönöm kedves véleményedet. Szeretettel: István


Irodalom ©

PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.37 Seconds