[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 317
Tag: 1
Rejtve: 0
Összesen: 318

Jelen:
Tagi infók Almasy Küldhetsz neki privát üzenetet Almasy Almasy


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Fullextra.hu: Amatőr Irodalmárok Klubja!


Amatőr Irodalmárok Klubja!
[ Amatőr Irodalmárok főoldala. | Regisztrálj! ]

Csatlakozz te is közénk! A tagjainknak lehetősége van saját írásaikat publikálni, és a többiekéhez hozzászólni.

Csodaszép Magyarország 57.
Ideje:: 01-15-2016 @ 08:53 am


Velem

Leletek a Szent Vid tövében

Velem község Magyarország nyugati határán a Kőszegi-hegység lábánál fekszik, Kőszeg városától 8 km-re.
A község és környéke lakott volt már az újkőkorban is. A tárgyi emlékek legjelentősebb lelőhelye a község feletti 586 méter magas Szent Vid-hegy.
Itt egy, az i. e. 13-11. század idején kialakult, őskori erődített telep maradványait tárták fel, amely a hegyek alján futó kereskedelmi utat felügyelte. A közelben talált réznek és antimonnak köszönhetően kiemelkedő jelentőségű fémfeldolgozó és fémműves telep alakult ki az erődítmény aljában.
Az Árpád-korban is erődített helyként szolgált, de egyes vélemények szerint vára Karoling eredetű.
1944-45-ben, a világháború utolsó hónapjaiban, a menekülő Szálasi-kormány rendezkedett be a községben. A Stirling-villában helyezték el a miniszterelnökséget, őrizték a Szent Koronát 1944. december 29. és 1945. március 19. között. Emlékhelye ma is megtekinthető. 1944. december 24-én pedig itt tartották az utolsó országgyűlést. A Stirling-villa és környéke ma népművészeti alkotótelep.
A Kőszegi-hegység talán legidillikusabb kisközsége Velem, ahol a pihenésre vágyók szubalpin levegőjű, különleges mikroklímával bíró területén lelhetnek tökéletes nyugalomra a fizetős vendégházak, panziók valamelyikében.
A falu ideális úti cél azoknak is, akik szeretnek a természetben kiadós, hosszú sétákkal kikapcsolódni.
A falu fölé magasodó, ókeresztény vértanúról elnevezett, 586 méter magas, SZENT-VID HEGY ormán álló kápolna elől mesés panoráma tárul a kiránduló elé.
Tiszta időben akár Badacsonyig is el lehet látni innen, de Szombathely vagy a Gyöngyös patak völgye még párás időben is szinte teljesen tisztán kivehető.
A jó fizikumúak tervezhetnek túrát távolabbra is, hiszen nem messze innen található a HÖRMANN-FORRÁS és a 882 méter magas ÍROTTKŐ, amely a Dunántúl legmagasabb pontja.
(nem vitatkozok a 883 métert tudókkal sem, de én még így tanultam !)
A hegy tetejére érve az 1913-ban épült kilátóból gyönyörű körpanoráma tárul a turista szeme elé.
A hegy azonban nem csak a kilátójáról ismert, hanem az itt fellelt RÉGÉSZETI LELETEKRŐL is,
Először Rómer Flóris hozott a felszínre 1869-ben egy római kori vízvezeték töredéket.
Később báró Miske Kálmán egy kőszegi asszonytól egy 3000 éves bronztárgyat vásárolt meg, amelyet az a közelben talált. A báró ennek nyomán kutatni kezdett, minek eredményeképpen késő bronzkori leletekre bukkantak.
A kelták idejéből származó bánya szellőzője a templom előtti plató alatt látható, ahova lépcsőn lehet lesétálni.
Nevezetessége még a Vizimalom ( a Kőszegszerdahelyivel összeérő malom sor volt).
Egykoron 4 malom működött a Szerdahelyi-patak mentén, közülük csak egy maradt fenn.
1965-ben műemléki védettség alá helyezték, majd 1980-ban helyreállították és múzeummá alakították. A malom ma is teljesen üzemképes.
A hagyomány szerint Savanyú Jóska (1845–1907), a híres bakonyi betyár is menedékre talált itt egy alkalommal.
De nem csak betyárok teremnek ezen a vidéken, hanem a Népművészeti Stúdiónak egy fiatal mesterembere, aki 2015-ben Sao Paolóban, szakmai olimpián, WorldSkills versenyen, mint bútorasztalos, aranyérmet szerzett. Neve László Attila.
Novákfalva (a térképen nem található !)

A Velem határában csodaszép környezetben megépült hat és fél hektáros üdülőfalu hivatalos neve: Novákfalva Millenniumi Emlékpark és Üdülőfalu.
Az építkezés négy évvel ezelőtt kezdődött, előbb az emlékpark, majd az apartmanházak, később a nagycsaládosok házai készültek el, a beruházás azonban csak jövőre fejeződik be, amikor már uszoda, babamúzeum és egy jurtamúzeum is várja a vendégeket.
A 65 ezer négyzetméteren 55 kis ház épült, minden háznak neve van.
A házak előtt tüzifa halmok láthatók, mivel a fűtés és sütés-főzés csodaszép fatüzelésű kemencékben lehetséges.
A szépen kialakított út mentén történelmi személyiségeink mellszobra, történelmi zászlóink, az aradi vértanúk emlékhelye látható.

A botanikus kertben 3200 fajta növény található. A kedves kis „állatkert”-ben juhok, kecskék, malacok, lámák, őzek és egy kis póniló is van. Olyan szelídek, hogy meg lehet őket simogatni.
Az üdülőfalut az építtető (Novák Tamás vállalkozó) – állítólag – bosszúból nevezte el saját magáról, mert nehezen kapta meg a rengeteg engedélyt.


Utoljára változtatva 01-21-2016 @ 02:41 pm


Hozzászólás írása
Hozzászólás írása
További
További
Irodalmár profil
Irodalmár profil
Üzenet küldés
Üzenet küldés

Posted Comments

Hozzászóló: fényesi
(Ideje: 01-15-2016 @ 08:28 pm)

Comment: Bizony mondom, ide el kell mennem! Köszönöm! Üdv. fTJ


Hozzászóló: perucz
(Ideje: 01-16-2016 @ 01:43 pm)

Comment: fényesi: Bizony, hogy megéri! Örülök, hogy itt jártál. Szeretettel. István


Hozzászóló: Almasy
(Ideje: 01-16-2016 @ 03:32 pm)

Comment: Voltam Velem-ben. Még szüleimmel motoroztunk . Emlékszem viccelődtünk a Velem névvel.Sajnos ezt a sok tudnivalót a faluról, akkor bizony nem tudtam. Köszönöm, hogy most megtudhattam. Érdekes volt, nagyon. Ölellek GYUpp


Hozzászóló: perucz
(Ideje: 01-17-2016 @ 09:53 am)

Comment: Almasy: Nagyon gyorsan változik, szépül a település. Érdemes ellátogatni. Örülök, hogy olvastad. Szeretettel. István


Hozzászóló: a_leb
(Ideje: 01-18-2016 @ 04:02 pm)

Comment: Jártam ott, írásod nyomán felidéződtek bennem az ottlét emlékei bár munkaügyben voltam...). Akkor találkoztam Novákfalván Novák Tamással is, csodáltam elkötelezettségét, céltudatosságát az üdülőfalu tekintetében is, remek környezetet teremtett. ... de emlékeim szerint ez négy évnél jóval régebben történt... A "legidillebb" szó nagyon zavart, szerintem ahelyett keress valami mást. Örömmel olvastalak. aLéb


Hozzászóló: perucz
(Ideje: 01-19-2016 @ 11:20 am)

Comment: a_leb: Novák Tamás csakugyan elkötelezett. Nem sokan lennének képesek ennyi szépet összegyűjteni egy kis helyen. A legidillebb-et legidillikusabbra váltottam (bár magyarul is írhattam volna). Köszönöm, hogy olvastad. Szeretettel. István


Irodalom ©

PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.26 Seconds