[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 248
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 248


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Fullextra.hu: Amatőr Irodalmárok Klubja!


Amatőr Irodalmárok Klubja!
[ Amatőr Irodalmárok főoldala. | Regisztrálj! ]

Csatlakozz te is közénk! A tagjainknak lehetősége van saját írásaikat publikálni, és a többiekéhez hozzászólni.

Csodaszép Magyarország 70.
Ideje:: 04-05-2016 @ 09:40 am


Acsád

A Szegedy család kastélya

A falu Szombathelytől 14 km-re északkeletre, a Gyöngyös-sík északi részén, az Ablánc-patak mellett fekszik. Határos települések: Meszlen, Salköveskút, Vasszilvágy, Gór, Csepreg.
Vonattal megközelíthető a Sopron–Szombathely-vasútvonalon.
Neve a régi magyar Acsád személynévből ered, mely az Acsa személynév kicsinyítős változata.
A község területén már római korban éltek emberek, ezt bizonyítja, hogy határában 1930-ban római kőszarkofág került elő.
A hagyomány szerint az Ablánc-patakon települt ősi malomban már az 1. században gabonát őröltek. Ablánc nevű határrészén feküdt a középkori Ablánc falu, melynek 865-ben szentelték fel a templomát.
Acsád települést 1255-ben Achad néven említik először.
A Szombathely és Bük között félúton fekvő település volt a Szegedy család egyik központja.
Az itt található SZEGEDY-KASTÉLY késő barokk stílusban épült, amelyet később klasszicista ízlés szerint újítottak fel.
Az épületben a látnivalók élére kívánkozik a díszterem, amelynek mennyezetét freskók díszítik. . Dísztermében empire stílusú faliképek láthatók.
Az uradalom műemléki védettséget élvez.
Parkja arborétum, természetvédelmi terület.
Az elmúlt évben csodálatosan felújított műemlék kastélyban a Vas Megyei Önkormányzat Időskorúak Szociális Otthona üzemel.
Így látogathatósága korlátozott.


Egy hosszú élet munkája, eredményei elismerést és tiszteletet érdemelnek. Aki ezt a szép kort megéli, a tisztelet érzését vívja ki embertársaiban. 2013. április 4-én Csercsics Andrásné (Margit néni), az acsádi Vas Megyei Időskorúak Szociális Intézetének lakója betöltötte a 100. életévét.

A kastélyparkhoz kapcsolódó híres platánsort az 1820-as években telepítették.
A falu gyöngyszemének is lehetne nevezni az Acsádot és Büköt összekötő út mellett az Ablánc patakot és Ablánc majort, mely ma csárda és fogadó.
A falu határában szép erdők találhatók, különösen az Ablánc-malom környéke ideális kirándulóhely.


Vályi András szerint "ACSÁD. Nevezetes falu Vas Vármegyében, birtokosa Szegedy Uraság, a’ kinek szép kastéllyával díszeskedik, lakosai katolikusok, fekszik Kőszegtöl két mértföldnyire, 12határja sík térségből áll, mellynek a’ földgye termékeny, réttye elegendő, nem külömben legelője marháinak legelésére gazdag, fája a’ mennyi szükséges, szőlő hegyei kevesek ugyan; de e’ fogyatkozását a’ földeknek jósága megelőzi, vagyon kereskedések is a’ szomszéd Kőszegi piatzon, melly szép tulajdonságokra nézve az első Osztálybéli helységek közzé számláltatott."
Vas vármegye monográfiájában ezt olvashatjuk:"Acsád, 110 házból álló magyar község, a szombathely-soproni vasútvonal mentén, 726 r. k. és ág. ev. lakossal. Van vasúti állomása, postája és távirója s körjegyzőségi székhely. Szegedy György és Béla cs. és kir. kamarásoknak itt csinos kastélyuk van, melyet Szegedy Ferencz hétszemélynök építtetett 1824-ben."

Nevezetessége a Kastélyon kívül, hogy itt található Magyarország legidősebb páfrányfenyője, 1820-ban telepítették.
Ugyancsak nevezetes a kastélyhoz kapcsolódó védett platánsor.
A Nagyboldogasszony tiszteletére szentelt római katolikus temploma 1600 körül épült.


Utoljára változtatva 04-05-2016 @ 09:40 am


Hozzászólás írása
Hozzászólás írása
További
További
Irodalmár profil
Irodalmár profil
Üzenet küldés
Üzenet küldés

Posted Comments

Hozzászóló: AngyaliAndi
(Ideje: 04-06-2016 @ 06:14 pm)

Comment: Örülök, hogy olvashattam! :)))))))))))))


Hozzászóló: a_leb
(Ideje: 04-07-2016 @ 03:07 pm)

Comment: Itt is jót kirándultam most gondolatban. aLéb


Hozzászóló: perucz
(Ideje: 04-09-2016 @ 11:32 am)

Comment: AngyaliAndi: Azt látnád, én hogy örülök annak, hogy olvastad. Köszi. István


Hozzászóló: perucz
(Ideje: 04-09-2016 @ 11:34 am)

Comment: a_leb: Örülök a kirándulásodnak és szeretettel köszönöm. István


Hozzászóló: Almasy
(Ideje: 04-17-2016 @ 07:13 pm)

Comment: Köszönöm, igazán érdekes beszámoló volt. Már nem találok jelzőket érdemeidre, mivel kis hazánkat nekünk megmutatod ölellek GYUpp


Hozzászóló: perucz
(Ideje: 04-20-2016 @ 11:29 am)

Comment: Almasy: Szeretem visszaismételni a szerzett élményeket. Néha még jobbak is lehetnének. köszönöm kedves szavaidat. Szeretettel: István


Irodalom ©

PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.31 Seconds