[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 66
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 66


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Fullextra.hu: Amatőr Irodalmárok Klubja!


Amatőr Irodalmárok Klubja!
[ Amatőr Irodalmárok főoldala. | Regisztrálj! ]

Csatlakozz te is közénk! A tagjainknak lehetősége van saját írásaikat publikálni, és a többiekéhez hozzászólni.

Csodaszép Magyarország 74. Velem
Ideje:: 05-04-2016 @ 09:22 am


Velem

Leletek a Szent Vid tövében

Velem község Magyarország nyugati határán a Kőszegi-hegység lábánál fekszik, Kőszeg városától 8 km-re.
A község és környéke lakott volt már az újkőkorban is. A tárgyi emlékek legjelentősebb lelőhelye a község feletti 586 méter magas Szent Vid-hegy.
Itt egy, az i. e. 13-11. század idején kialakult, őskori erődített telep maradványait tárták fel, amely a hegyek alján futó kereskedelmi utat felügyelte. A közelben talált réznek és antimonnak köszönhetően kiemelkedő jelentőségű fémfeldolgozó és fémműves telep alakult ki az erődítmény aljában.
Az Árpád-korban is erődített helyként szolgált, de egyes vélemények szerint vára Karoling eredetű.
1944-45-ben, a világháború utolsó hónapjaiban, a menekülő Szálasi-kormány rendezkedett be a községben. A Stirling-villában helyezték el a miniszterelnökséget, őrizték a Szent Koronát 1944. december 29. és 1945. március 19. között. Emlékhelye ma is megtekinthető. 1944. december 24-én pedig itt tartották az utolsó országgyűlést. A Stirling-villa és környéke ma népművészeti alkotótelep.
A Kőszegi-hegység talán legidillikusabb kisközsége Velem, ahol a pihenésre vágyók szubalpin levegőjű, különleges mikroklímával bíró területén lelhetnek tökéletes nyugalomra a fizetős vendégházak, panziók valamelyikében.
A falu ideális úti cél azoknak is, akik szeretnek a természetben kiadós, hosszú sétákkal kikapcsolódni.
A falu fölé magasodó, ókeresztény vértanúról elnevezett, 586 méter magas, SZENT-VID HEGY ormán álló kápolna elől mesés panoráma tárul a kiránduló elé.
Tiszta időben akár Badacsonyig is el lehet látni innen, de Szombathely vagy a Gyöngyös patak völgye még párás időben is szinte teljesen tisztán kivehető.
A jó fizikumúak tervezhetnek túrát távolabbra is, hiszen nem messze innen található a HÖRMANN-FORRÁS és a 882 méter magas ÍROTTKŐ, amely a Dunántúl legmagasabb pontja.
A hegy tetejére érve az 1913-ban épült kilátóból gyönyörű körpanoráma tárul a turista szeme elé.
A hegy azonban nem csak a kilátójáról ismert, hanem az itt fellelt RÉGÉSZETI LELETEKRŐL is,
Először Rómer Flóris hozott a felszínre 1869-ben egy római kori vízvezeték töredéket.
Később báró Miske Kálmán egy kőszegi asszonytól egy 3000 éves bronztárgyat vásárolt meg, amelyet az a közelben talált. A báró ennek nyomán kutatni kezdett, minek eredményeképpen késő bronzkori leletekre bukkantak.
A kelták idejéből származó bánya szellőzője a templom előtti plató alatt látható, ahova lépcsőn lehet lesétálni.
Nevezetessége még a Vízimalom ( a Kőszegszerdahelyivel összeérő malom sor volt).
Egykoron 4 malom működött a Szerdahelyi-patak mentén, közülük csak egy maradt fenn.
1965-ben műemléki védettség alá helyezték, majd 1980-ban helyreállították és múzeummá alakították. A malom ma is teljesen üzemképes.
A hagyomány szerint Savanyú Jóska (1845–1907), a híres bakonyi betyár is menedékre talált itt egy alkalommal.

De nem csak betyárok öregbítik Velem nevét, hanem egy fiatalember, aki a Velemi Népművészeti Stúdiónak a tagja, László Attila, aki 2015 augusztusban Sao Paolóban WorldSkills versenyen, mint bútorasztalos, aranyérmet nyert.


Novákfalva (a térképen nem található !)

A Velem határában csodaszép környezetben megépült hat és fél hektáros üdülőfalu hivatalos neve: Novákfalva Millenniumi Emlékpark és Üdülőfalu. Az építkezés négy évvel ezelőtt kezdődött, előbb az emlékpark, majd az apartmanházak, később a nagycsaládosok házai készültek el, a beruházás azonban csak jövőre fejeződik be, amikor már uszoda, babamúzeum és egy jurtamúzeum is várja a vendégeket.
A 65 ezer négyzetméteren 55 kis ház épült, minden háznak neve van.
A házak előtt tűzifa halmok láthatók, mivel a fűtés és sütés-főzés csodaszép fatüzelésű kemencékben lehetséges.
A szépen kialakított út mentén történelmi személyiségeink mellszobra, történelmi zászlóink, az aradi vértanúk emlékhelye látható.
A botanikus kertben 3200 fajta növény található.
A kedves kis „állatkert”-ben juhok, kecskék, malacok, lámák, őzek és egy kis póniló is van. Olyan szelídek, hogy meg lehet őket simogatni.
Az üdülőfalut az építtető (Novák Tamás vállalkozó) – állítólag – bosszúból nevezte el saját magáról az üdülő telepet, mert nehezen kapta meg a rengeteg engedélyt.


Utoljára változtatva 05-04-2016 @ 09:22 am


Hozzászólás írása
Hozzászólás írása
További
További
Irodalmár profil
Irodalmár profil
Üzenet küldés
Üzenet küldés

Posted Comments

Hozzászóló: a_leb
(Ideje: 05-10-2016 @ 12:23 pm)

Comment: Velemben voltam, és emlékeim szerint ennek már jócskán több mint tíz éve, Novákfalva akkor is állt már, Novák Tamással is volt szerencsém a saját kis rezidenciájában találkozni. A leírás Velem helységet és környékét szép érzelmi töltéssel, tiszta történeti megközelítéssel írja le, örömmel olvastam. El is döntöttem, teszek arra egy kirándulást :-). aLéb


Hozzászóló: Almasy
(Ideje: 05-11-2016 @ 10:00 am)

Comment: Nagyon nagyon régen, még szüleimmel én is voltam Velemben. Most Általad sok mindent megtudtam erről a szép falunkról. ölel GYUpp


Hozzászóló: perucz
(Ideje: 05-12-2016 @ 09:54 am)

Comment: a_leb: Néhány évig Kőszegen laktam, ami adta a helyzetet, hogy legalább havonként átmenjek Velembe. Akkor még nem gondozták ennyire, de mégis szép volt. Köszönöm, hogy olvastad. Üdv.: István


Hozzászóló: perucz
(Ideje: 05-12-2016 @ 09:56 am)

Comment: Almasy: Nagyon szép lett. Úgy 50 éve a közelében laktam, már akkor is szép volt. Köszönöm, hogy olvastad. Üdv.: István


Hozzászóló: AngyaliAndi
(Ideje: 05-19-2016 @ 09:06 am)

Comment: Kíváncsivá tettél, meg fogjuk látogatni! :)))))))))))))))))


Hozzászóló: perucz
(Ideje: 05-21-2016 @ 07:32 am)

Comment: AngyaliAndi: Nem fogjátok megbánni! Köszönöm, hogy olvastad. Szeretettel: István


Hozzászóló: Anna1955
(Ideje: 05-23-2016 @ 05:21 am)

Comment: Csatlakozom Andikáékhoz. Nem hagynám ki. Szeretettel olvastalak: Anna :))


Hozzászóló: perucz
(Ideje: 05-23-2016 @ 01:33 pm)

Comment: Anna1955: Nagyon örülök, hogy tetszenek a leírásaim. Köszönöm, hogy olvastad. Puszi: István


Irodalom ©

PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.36 Seconds