[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 292
Tag: 1
Rejtve: 0
Összesen: 293

Jelen:


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Fullextra.hu: Amatőr Irodalmárok Klubja!


Amatőr Irodalmárok Klubja!
[ Amatőr Irodalmárok főoldala. | Regisztrálj! ]

Csatlakozz te is közénk! A tagjainknak lehetősége van saját írásaikat publikálni, és a többiekéhez hozzászólni.

Csodaszép M.o.: 90.: Celldömölk
Ideje:: 09-26-2016 @ 03:45 pm


Celldömölk

Marcus Aurelius szőlője

A Sárvártól keletre, a Ság-hegy tövében fekvő Celldömölk városa Kemenesalja központja.
A Marcal és a Rába közti tájegységet a sík tájból kiemelkedő Ság és Kis-Somlyó vulkáni kúpjai, dús erdei és hangulatos falvai teszik változatossá.
Celldömölk városa évszázadok óta ismert Búcsújáró-hely.
1252-től már egy okirat tudósít a búcsújárásról.
A zarándokok számára, a folyamatos növekedés miatt 1744-ben új templom építésébe fogtak.
A két, egyenként 50 méter magas toronnyal büszkélkedő BAROKK TEMPLOM 1748-ban készült el (falképeit Dorfmeister István festette), három évtizeddel később pedig a szombathelyi megyés püspök, Szily János fel is szentelte.
A mellette álló Kálvária kápolna 1755-ben, míg a kolostor 1864-ben készült el.
Ám Celldömölk nem csak búcsújáról ismert.
A város délkeleti részén még állnak a hajdani, 1252-ből származó Apátság romjai.

A település pályaudvarára VASÚTI SKANZENT telepítettek.
Említést érdemel a környékbeli települések adományaiból 1934-ben emelt TRIANON-EMLÉKMŰ.
A város fölé magasodik az eredetileg 291 méter magas, mára azonban 278 méteresre „zsugorodott” Ság-hegy, amely a Balaton-felvidék vulkáni tanúhegyeinek legnyugatibb tagja, egyben TÁJVÉDELMI KÖRZET.
Az egykori vulkán hatalmas krátere a mai napig megőrizte a kitörések emlékét.
Ez egy GEOLÓGIAI TANÖSVÉNY bejárásával tüzetesebben is tanulmányozható.
A hegytetőn EMLÉKMŰ örökíti meg Eötvös Loránd 1891-ben itt végzett torziós-inga- kísérletét.
A Ság-hegy a Kis-Somlyóval kiegészülve a SOMLÓI BORVIDÉK része.
Érdekes, hogy itt egyedülálló módon az északi lejtőkön is folyik szőlőművelés.
Az ókori források tanúsága szerint az első szőlőtőkéket még a rómaiak, jelesül maga Marcus Aurelius Probus császár ültette.

Csodatévő Mária-szobor:
Celldömölk templomának csodatévő Szűz Mária-szobrát nagy tisztelet övezte, ám a török közeledtére a bencések a szobrot Dénesdre menekítették ( A csallóközi falu ma Szlovákiához tartozik), a szobor azóta is ott található.
Az Apátság újjáéledése az 1739-ben a faluba érkező Koptik Odó apátnak köszönhető.
Ő Ausztriából magával hozta a mariazelli csodatévő szobor másolatát.
A szobrot eleinte egy kis fakápolnában őrizték.
Az apát a közelben kutat ásatott, s a munkálatok során egy nagy kő a mélyben dolgozó kőműves fejére esett. A munkás megsebesült, de csodával határos módon meggyógyult. A felépülés hírére zarándokok ezrei látogatták a fakápolnában álló Madonna-szobrot, s a néphit szerint ezek során további csodás imameghallgatások és gyógyulások történtek.
Az egyház többévi vizsgálódás után 1745-ben kegyelem-szerzőnek és csodatévőnek nyilvánította a Mária-szobrot.

Eötvös Loránd ingája
Édesapja Eötvös József az első felelős magyar kormány vallás- és nevelésügyi minisztere volt.
Eötvös Loránd fizikus nevéhez számos megfigyelés, kísérlet, felfedezés fűződik.
Több műszert szerkesztett, ennek egyike a gravitációs tér helyi változásainak mérésére szolgáló eszköz a torziós inga, amely a város múzeumában található.


Utoljára változtatva 09-26-2016 @ 03:45 pm


Hozzászólás írása
Hozzászólás írása
További
További
Irodalmár profil
Irodalmár profil
Üzenet küldés
Üzenet küldés

Posted Comments

Hozzászóló: a_leb
(Ideje: 09-30-2016 @ 07:24 pm)

Comment: Érdekes, történeti és tájleírásokban egyaránt gazdag írást hoztál, örömmel olvastam. Széles kitekintésű, ugyanakkor tömör, jól szerkesztett leírás. aLéb


Hozzászóló: perucz
(Ideje: 10-02-2016 @ 11:15 am)

Comment: a_leb: Mindig azt hittem, hogy egy szürke kis település. Meglepődtem, amikor körülnéztem. Örülök, hogy tetszett. Üdv.: István


Hozzászóló: Almasy
(Ideje: 10-05-2016 @ 07:14 pm)

Comment: Megint sokat kaptam Tőled. Érdekes beszámolót egy jó nevű, de sajnos általam nem látott városról. Most már szinte láttam remek írásod után. Köszönöm. GYUpp.


Hozzászóló: perucz
(Ideje: 10-06-2016 @ 11:05 am)

Comment: Almasy: Egy darabig én is azt hittem, hogy csak egy vasúti csomópont. De aztán valamiért be kellett mennem a városba. Azonnal más lett a véleményem. Ölellek: István


Irodalom ©

PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.29 Seconds