[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 259
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 259


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Fullextra.hu: Amatőr Irodalmárok Klubja!


Amatőr Irodalmárok Klubja!
[ Amatőr Irodalmárok főoldala. | Regisztrálj! ]

Csatlakozz te is közénk! A tagjainknak lehetősége van saját írásaikat publikálni, és a többiekéhez hozzászólni.

A szabadúszó
Ideje:: 12-21-2016 @ 06:25 am


SZÉLES SÁNDORRAL BESZÉLGETTÜNK


Széles Sándort talán nem kell bemutatnom – a sportrajongók többsége nyilván ismeri a nevét. Ha megkérdeznénk róla az utca emberét, ilyesmit válaszolnának, hogy „a Gyurta Dániel”, meg „a Risztov Éva”. De ez már a múlt. Én inkább azt mondanám, hogy az „Óvodától az Olimpiáig”, mert ez a jelen, és ez lesz a jövője is Széles Sándornak.

2014-ben megjelent életrajzi könyvének a címe A halálraítélt. Ennek ellenére van okunk a bizakodásra, mert 2015 óta a magyar úszósport halhatatlanja.
Kétszer nyerte el „Az év edzője” címet, valamint a Magyar Köztársasági Érdemrend tisztikeresztjének és a Magyar Érdemrend középkeresztjének a kitüntetettje. Huszonhárom évesen úszóedzőként diplomázott a TF-en, 1991-től mesteredző.

Mit szólnál, ha a riport címe A szabadúszó lenne?
Vállalható, mert e pillanatban állástalan, tehát szabadúszó edző vagyok. Bár érzésem szerint nem sokáig.
Ezt értelmezhetem úgy is, hogy miután apa (Gyárfás Tamás) lemondott, a változások érinteni fognak téged?
Reményeim szerint igen.
Ha egyetlen szóval kellene jellemezned az exelnök urat, mi lenne az?
Mostohaapa.
Akik a bevezetőben felsorolt kitüntetésekre felterjesztettek, illetve a mellőzésedet javaslók között van átfedés? Magyarul, a mór megtette, a mór mehet?
A nevek nem sokat változtak, csak mintha a gerincek lennének hajlékonyabbak. Amikor elkezdtek jönni az eredmények, úgy gondolták, már nélkülem is ugyanúgy megy minden tovább.
Szomorúan tapasztalom, hogy (nem csak az úszósportban) a kiváló bajnoki teljesítmények nem mindig párosulnak szellemi vagy jellembeli kvalitásokkal. Nincs kellő idő vagy igény ezek fejlesztésére? Vagy, hogy másképpen tegyem fel a kérdést: Az ókori olimpiák győztesei egyebek mellett életre szóló színházbérletet kaptak a megbecsülés jeléül. Szerinted hányan élnének ezzel a kedvezménnyel?
Gyakran megyek színházba, ahol idáig kevés bajnokkal találkoztam. Bár lehet, hogy csak az Operába járnak. De ott sem láttam őket.
Forgassuk vissza az idő kerekét. Hogyan kezdődött?
1500 m-es válogatott úszóként voltak ugyan eredményeim, helyezéseim, de rá kellett jönnöm, hogy nem én voltam a legfényesebb izzó a csillárban. Átpártoltam az öttusához. A máig legendás Csepel SC klubjába, Benedek Feri bácsi keze alá. Olyan versenyzőket, kiváló sportolókat nevelt vagy edzett, mint Balczó András, Móna István, Török Ferenc, majd a későbbiek során az én korosztályomból Fábián László, Maracskó Tibor, Villányi Zsigmond, Martinek László és más remek sportemberek. Egyetlen kiemelkedő eredményem volt – 1976-ban Lengyelországban a junior-világbajnokságon harmadik helyezést értem el öttusában.
Az életrajzodból kitűnik, hogy már aktív sportolóként is tudatosan építetted a jövődet. Erről szeretnék kicsit bővebben hallani.
Valóban céltudatos és kitartó ember vagyok. 1979-ben diplomáztam a Testnevelési Főiskolán mint úszóedző. Huszonnégy éves koromban már edzőként segítettem Széchy Tamás stábjában az úszókat. Először az utánpótlást, ahol akkoriban olyan sportolók voltak, mint Darnyi Tamás vagy Szabó József, akik a későbbiek során olimpiai bajnokok lettek. 1986-tól négy évig a BVSC lány úszóit készítettem fel, majd Széchy Tamás hívó szavára visszamentem mellé dolgozni. Akkor már szakmai berkekben úszópápának hívták. És valóban, az eredményessége alapján joggal kapta ezt a kissé túlzó címet, hiszen Wladár Sándor, Szabó József, Darnyi Tamás, Czene Attila, Rózsa Norbert olimpiai bajnok, Hargitay András és Verrasztó Zoltán világbajnok lett. Széchy mellett sajátítottam el mindazt, ami engem is sikeres edzővé tett. Joggal érezhetem azt, hogy az egyetlen olyan edző vagyok, aki méltóképpen tudta folytatni örökségét.
Tőled is halottam, hogy Széchy Tamás teljhatalmú úr volt az uszodában. Mondanál egy példát, hogy miben nyilvánult ez meg?
Egy alkalommal az olimpiai felkészülés hajrájában éppen edzést tartott, amikor Kádár János ellátogatott az uszodába. Széchynek jelezték, hogy a párt főtitkára keresi. Ránézett az órájára, és azt mondta, kéretik várni fél órát, mert akkor ér véget az edzés.
Térjünk vissza a te munkásságodhoz. Olyan versenyzők sikerének kovácsa voltál, mint Verrasztó Dávid, Verrasztó Evelyn, vagy a 2012-es olimpián aranyat nyerő Gyurta Dániel és Risztov Éva. A napjainkban kibontakozó Kapás Boglárka eredményeihez is tevékenyen hozzájárultál. Sikereid szaporodásával az irigyeid száma is jelentősen megnőtt. Ennek köszönhető, hogy a partvonalon kívülre tettek?
Ennek is. A sikerekben sütkérező „eltartottjaim” egyre inkább a napfényre kívánkoztak. Minek következtében felhők jelentek meg fölöttem az égen. Ennek az első jele az volt, amikor Aczél Endre újságíró fanyalogva azt mondta, ha 201 méter lenne a Gyurta távja, akkor már nem ő a bajnok. Neki pedig igazán tudnia kellett volna, hogy ha húszperces a műsorideje, akkor a huszonegyedik percben már nincs adásban.
Ezek után a jól értesültek a homoszexualitásomról kezdtek el sutyorogni a tanítványaim és a szüleik fülébe. Nem zavarta őket, hogy a párommal, Csillával huszonnégy éve boldogan élünk. Amikor ez lecsengett, a követező téma az volt – ugyanazoktól –, hogy ütöm-verem a tanítványaimat, merthogy azt is megtanultam Széchy Tamástól. De ugyan már, elmúltak azok az idők, amikor ilyesmit lehetett tenni. Ha ilyen történne, már másnap ezen csámcsogna a sajtó. Aztán a gyengébb változat az volt, hogy kiabálok a gyerekekkel. Ez manapság a kezdő edzők betegsége. Az én habitusomba ez nem fér bele. Én szakmai érvekkel dolgozom.
Na, igen, ezek elég gusztustalan dolgok. A legutolsó támadást az állítólagos (így fogalmaztak álszentül) alkoholproblémáid miatt indították.
Valóban voltak ilyen gondjaim, de több mint két éve letettem a poharat. Olyannyira, hogy a szilvesztert még kölyökpezsgővel sem ünnepeltem meg. Kazany előtt már fél éve egy kortyot sem ittam. Két éve súlyos betegséggel hoztak haza onnan. Hetekig kórházban feküdtem, és akkor is célozgattak rá, hogy persze, az alkohol az oka. Nem az volt.
Mitől válik világklasszissá egy úszó? Kicsit megkerülöm a kérdést. Biztosan kevesen tudják, hogy szívesen sütök-főzök, ráadásul sokak szerint kiválóan. Ha süteménnyel kínálom a barátaimat, elismerően bólogatva esznek belőle, és azt mondják: „Érződik rajta, hogy ezt a Széles Sanyi »gyurta«.” Persze ha nincs otthon alapanyag a süteményhez, akkor inkább másból főzök, de az is finom lesz. Visszatérve a kérdésedhez, szükség van egy szakmailag felkészült edzőre és egy elhivatott, formálható tehetségre.
Befejezésül: teljesítenéd egy kívánságomat?
Szeretnék olyan fotókat látni rólad, melyeken világversenyeken az újabb bajnokaiddal együtt szerepelsz.
Köszönöm a beszélgetést.


Utoljára változtatva 12-21-2016 @ 06:26 am


Hozzászólás írása
Hozzászólás írása
További
További
Irodalmár profil
Irodalmár profil
Üzenet küldés
Üzenet küldés

Posted Comments

Hozzászóló: nemtom
(Ideje: 12-21-2016 @ 06:27 am)

Comment: Megjelenik 29.- én


Hozzászóló: fényesi
(Ideje: 12-21-2016 @ 07:47 pm)

Comment: Jelenjen is! Üdv. fTJ


Hozzászóló: a_leb
(Ideje: 12-22-2016 @ 08:07 pm)

Comment: Remek riport, nagyon jó volt olvasni, őszinte beszélgetés ez inkább, és mégis átfogó, minden benne van. A "Valóban céltudatos..." kezdetű bekezdésben középtájt elcsúszik szerintem a ragozás egyes szám elsőből, kétszer is átolvastam :-). Ja, meg egy soremelés a "Mitől válik világklasszissá egy úszó?" kérdés után nekem hiányzik :-). Tamás, remek írás, no, nagy élvezettel olvastam. aLéb


Hozzászóló: Anna1955
(Ideje: 12-30-2016 @ 07:49 am)

Comment: Nehéz élet a nagyokat kinevelni, felfedezni, meglátni a gyermekben a jövőt. Talán a bajok ezzel vannak összefüggésben. Tetszett a riport, mert nem hiányzott belőle az őszinteség érzése.


Irodalom ©

PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.32 Seconds