[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 294
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 294


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Fullextra.hu: BLOG, Napló!


BLOG, Napló!
[ Blog (napló) főoldala. | Regisztrálj! ]

A tagoknak lehetősége van saját blogot (Naplót) vezetni, és azokhoz hozzászólni.

Realizmus a költészetben
Ideje:: 02-15-2015 @ 07:23 pm

Van Martin Opitznak egy Elégia című verse. Huszonnyolc sor; ebből huszonhét mesterien kezelt közhely. A nap leszállt, mondja a költő, a világ nyugodni tér, én azonban nem alhatom: egyre csak virrasztok, és emésztem magamat szorongó szerelmemben; sírok, miközben kedvesem békén pihen. Úgy vagyok, mint Pán, ha látja az édesen szunnyadó nimfákat: míg azok mit sem sejtve szenderegnek, ő "jár-kel, sóhajtozik, kiált jajongva, fájón", hegyet-völgyet felver panaszával; de szavára csak a visszhang válaszol. "Így alszol, életem, míg én esengek árván - mondja a költő - , te pihensz, én meg virrasztok, míg csak el nem jön, és le nem csap rám a halál." Így a huszonhét sor. Nagyon szépen, behízelgő szomorúsággal, varázsos holdfény-ragyogással; a maga nemében így is remekmű. Annak a közhelyekből építkező verstechnikának a remeke, amelyet voltaképpen az igazi költői művészetnek tartottak, míg a romantika a művésziség mértékévé az egyéniséget nem tette. Így a huszonhét sor. A huszonnyolcadikban váratlanul történt valami. A Múzsa edig is ott állt Opitz mellett; puha kézzel simogatta a homlokát. Most váratlanul belemarkol a szívébe. Kifreccsent egy csöpp vért a papirosra. A márványsimaságú közhelyek után egy csöpp igazi valóságot. Egy sikoly csap föl, és fölvisszhangzik rá a megelőző huszonhét sor. Egy helyhatározó egyszerre csak odaszögezi egy igazi küszöbre ezt az egész pallérozott fájdalmat, ezt az egész, Astaria után való könnyes epekedést.Rögzíti a világban. Lerántja a verset a valóságba, és fölemeli vele az örökkévalóságba. Míg csak le nem csap rám a halál, írja a költő, illendően és szabályosan. Úgy, ahogyan a szerelmes költőnek, a meghallgatást nem nyerő Pánnak a halálért epekednie kell. S akkor odaveti utána, verset záró sornak, egy mellékmondatban: " Auf den ich sehnlich wart allhir bei deiner Tür." Nem akárhol. Nem Pán hegyei-völgyei között. Nem holmi nimfát-látott forrásnál. Itt. Ezen a szent helyen. A küszöbödön. Az ajtód előtt. Itt; és most már mindent elhiszek. Pánt is, a jajongást is, a virrasztást is, a könnyeket is. Itt, az ajtód előtt. Ezért. Körülbelül ez a realizmus a költészetben. (Rónay György: Jegyzetlapok)


Utoljára változtatva 02-15-2015 @ 07:23 pm


Hozzászólás írása
Hozzászólás írása
További
További
Blogozó profil
Blogozó profil
Üzenet küldés
Üzenet küldés

Posted Comments

Hozzászóló: estelente
(Ideje: 02-17-2015 @ 01:08 pm)

Comment: Szép! Köszönöm! J.


Journal ©

PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.33 Seconds