[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 339
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 339


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Fullextra.hu: BLOG, Napló!


BLOG, Napló!
[ Blog (napló) főoldala. | Regisztrálj! ]

A tagoknak lehetősége van saját blogot (Naplót) vezetni, és azokhoz hozzászólni.

Levél a Kamarától
Ideje:: 07-29-2007 @ 07:01 pm

Bevallom, a Magyar Orvosi Kamarát csak afféle díjbeszedő szervezetnek tartottam, akinek muszáj a sápot időnként leadni. Lassan változott a véleményem eladdig, hogy ahová hajdan morogva léptem be - másképp nem engedtek volna praktizálni - oda most önként, igazi választás gyanánt írtam alá a belépési nyilatkozatot, és azóta árgus szemekkel figyelem ám, hogy mit csinálnak. Izgatottan várom a küldeményeiket is (amelyek korábban nemegyszer felbontatlanul hevertek az asztalomon, mígnem egy rendcsinálás vagy takarítás áldozatául estek).

  A minap egy vékony boríték érkezett a Kamara hivatalos logójával. Egyetlen lapot találtam benne, azt se magyarul. Egy MediCarrera nevű svéd egészségügyi munkaerő-toborzó szervezet bemutatkozó levele volt angol nyelven. Azt tudatta, hogy Svédországban (ahol, pechjükre, nincs ilyen kiváló egészségügyi "reform", mint minálunk) igen sok doktor vonul ám nyugállományba seperc alatt, és a jó svédek ott állnak majd orvos nélkül. A rövid, de igen informatív levélke röviden vázolta a svéd egészségügyi struktúrát, melyben jelenleg is 85%-ot tesz ki az államilag biztosított szektor (hogy nem jöttek rá, hogy privatizálni kell az egészet?). Decentralizált az ellátás, 80 nagyobb kórházi bázisú központ van, de munka oroszlánrésze persze az alapellátásban dolgozók vállain nyugszik. Ide kéne beállni, keresnek sebészt, belgyógyászt, altatóorvost, tüdőgyógyászt (még én is kellhetek valakinek!), radiológust, izotóp-terapeutát és mindenkit, aki hirtelen az eszükbe jutott. Az első lépés, hogy meg kellene tanulni svédül. Sebaj, mert az oktatást ők díjmentesen (!) megszervezik, úgy, hogy Pesten kezdik, aztán, sajnos el kell menni pár hónapra Barcelonába (!), de itt is svédül kell tanulni, nem katalánul vagy spanyolul, csak gondolom, az éghajlat kellemesebb. Végül a féléves turnus végén Svédországban fejezik be az okítást. Még mielőtt a végleges szerződést aláírná a delikvens, módja van egy "guided tour"-on is résztvenni a későbbi lehetséges munka helyszínén, nehogy azt mondhassa bárki, hogy átverték. Fél év persze nagy idő, ezt ők is tudják, ezért a kiesett jövedelem helyébe csengetnek valami ösztöndíjfélét.

   Emlékszem volt évfolyamtársakra, barátokra, kollégákra, akik külföldi (persze zömmel nem svéd) munkahelyeken kötöttek ki. Hirtelenjében egyet sem tudok mondani, aki hazatelepült volna azóta. A fő nehézséget a hosszú egyedüllét jelentette rendszerint a családfőnek, aki előrement, hogy megalapozza a kinti lét feltételeit, majd óvatosan, ottani munkahelyén is titkolva, valósággal kicsempészte a családját. Miért kellett titkolni? Mert a kinti közvélemény tartott a sok bevándorlótól. Ha kijön a család, persze, hogy senki sem akar majd hazamenni. Ez a félsz nem is volt alaptalan.

Egyik barátom, aki megelégelte, hogy húsz év után is idegenként, megtűrtként kezelik, családjával  együtt haza akart jönni.

 "Haza? Hova haza? Hát itthon vagyunk!" - mondták a felnőtté csepererett gyemekek angolul, ahogy illik. Maradtak.

  A svédeknél más a taktika. Az egyedül érkező, a szingli a gyanús. Nem jó neki itt? Miért nem hozta a családját? Ha egyszer pénzt és energiát feccölünk bele, akkor maradjon csak itt, dolgozzon nekünk, nem jár ő se rosszul. Összeget nem írtak, de el lehet képzelni, mit jelent a "good salary with progression, depending on the integration to work". Ja. Amit az előbb a nyelvtanfolyamról mondtam, az nemcsak a célszemélyre, hanem az egész családra érvényes, őket is szívesen látják az ingyen kurzuson. Továbbá hivatalból segítenek munkát, iskolát, óvodát találni a családtagoknak, segítenek költözni (!) lakást keresni. Miért ilyen jók? Azt nem írják, de gyanítom, megéri nekik. Ha kinn a család, ritkábban kell hazajárni Magyarországra, többet lehet ügyeltetni, készenléteztetni a doktort. A keresett pénz zöme sem kerül ki az országból. Addig-addig, míg elhalványul  a szülőhaza képe, vagy ha az nem is, a hazaköltözés vágya mindenképpen csitul.

    ...És felébredvén, itt ért a kezem abba a bizonyosba, gondolhatnátok. De nem, amit leírtam, szóról szóra igaz.  

Hogy csomagolok-e már? Nem. Pedig... lenne okom. A munkahelyem, ahol huszonkét évet lehúztam, bizonytalan. Az összes többi orvosi munkahely bizonytalan. Újabb leépítésektől lehet tartani. A jó kollégák egymás ellen fordulnak, a kenyérharc a háttérben élesedik, ahogy már annak lenni kell. A privát szféra TB szerződés nélkül biztos éhenhalás. Van egy nyaraló, az árából elélnék két évig, talán. Ha hagynának. És aztán? Ez a pálya nem olyan, hogy csak úgy ukk-mukk-fukk abba lehet hagyni egy időre, aztán meg újrakezedeni. Akinek nem tetszik, annak el lehet hagyni az országot - marasztalt valaki, akinek a nevét itt elővigyázatosságból töröltem. 

  Mit csináljak?  Mert a kivárásra épülő taktika nem jött be, ezt ki lehet mondani. A józan ész hovatovább a külföld mellett szól.  Hogy ki a felesleges, azt persze a jövő mondja meg. A jövendő járványok, a baleseti, sürgősségi ellátás hiányosságai, az alapellátás megoldatlansága. Ez az, amit mindenki a saját bőrén fog tapasztalni. Nem kellene most maradásra bírni bennünket?

Az illetékes fölényesen legyint, azt mondja, jelentéktelen a távozók száma. Ott van ugyebár az egész hercehurca (nincs ott, mert segítenek a svédek), meg a hazaszeretet. Az tényleg ott van, de mindenkinek? Ha egyik oldalon a mézesmadzag, a másikon a korbács, biztos, hogy nem fog tömegével elszelelni a magyar egészségügyi dolgozó?

Én nem vennék erre mérget. Márcsak azért sem, mert hovatovább nincs egy hely, aholy elég gyorsan és szakszerűen kimosnák a gyomromat.

 



Utoljára változtatva 07-29-2007 @ 10:36 pm


Hozzászólás írása
Hozzászólás írása
További
További
Blogozó profil
Blogozó profil
Üzenet küldés
Üzenet küldés

Posted Comments

Hozzászóló: agnes
(Ideje: 07-29-2007 @ 08:16 pm)

Comment: Teljesen igazad van. Én még most is szivesen mennék Svédországba ápolónőnek, csak tudnám merre kell elindulni, mert a nyelvtudás hibádzik. OKJ -s végzettséggel /EU-ban kompatibilis/ még lehetne néhány évem.


Hozzászóló: Audrey
(Ideje: 07-29-2007 @ 08:28 pm)

Comment: Hát szomorú, hogy a legjobb orvosaink elhagyni kényszerülnek az országot. És mi lesz velünk, itthon maradottakkal, ha kórházba kerülünk? Isten mentsen meg bennünket... Én inkább be sem megyek a kórházba. Inkább otthon halok meg. :-(((


Hozzászóló: Netelka
(Ideje: 07-29-2007 @ 08:49 pm)

Comment: Én marasztalnálak... Ahogy mindenki mást is, aki értem/értünk dolgozik, tisztességgel, még tisztességtelen bérért is. Szégyen, ami most megy, és csak kitartást tudok neked is kívánni.


Hozzászóló: Anna1955
(Ideje: 07-29-2007 @ 09:03 pm)

Comment: Megdöbbentő állapotok uralkodnak az egészségügyben, és kedves Emericus, ezt nem csak fogjuk érezni, hanem mi szószerint halandók, már javában érezzük. Ha olyan sok az orvos, ahogy azt a sok nagyon okos előadja, miért kell órákat várni egy vizitre, miért kell hónapokat várni egy sürgős ultrahangra vagy ct-re, miért állapítják meg az elavult gépekkel, hogy a delikvensnek kutya baja, aztán tíz hónap mulva meghalt tüdőrákban....miért nem tudnak időbn diagnosztizálni egy olyan rákot, amely még teljesen kezdeti stádiumban lenne, ha nem vándorolnának a leletek több hetet, ha a tulterhelt orvosnak elég ideje lenne....és sorolhatnám a rengeteg példát, arra, hogy milyen módszerekkel szabadul meg az ország a nyugdíjasok nagy részétől. Már az is eszembe jutott, hogy lehet, hogy ez a cél? Hiszen ha a lelkiismeretes magyar orvos nem lesz, akkor jön majd az arab, a szomáliai stb és félre ne értsetek, nem faji eredetű a véleményem, csak a tapasztalatom beszél belőlem....és mind ez kinek lesz jó? Hát nekünk betegeknek biztos, hogy nem. Nem tudom mi a megoldás, de remélem még időben észhez térnek azok, akiket azért fizetünk, hogy GONDOLKODJANAK máe végre.... Bocsika a kifakadásért, de blogod nagyon érzékenyen érintett... Szeretettel Anna...:)))


Hozzászóló: Bogika
(Ideje: 07-29-2007 @ 10:49 pm)

Comment: Biztos megéri az országnak, hogy kidobálja az ablakon azt a pénzt, amit az orvosok képzésére költött.


Hozzászóló: Csilike
(Ideje: 07-29-2007 @ 11:38 pm)

Comment: Imre. Ez is egy jofele ajanlat, s latom megfontoltad, es dontottel. En csak remelni tudom hogy jol. Sajnos otthon nem azt kapod, amit 22 ev utan igenis megerdemelnel... A szivem szakad meg minden leirt sorod utan. Veled vagyok, tenyleg Veled. Szeretettel: Csilla


Hozzászóló: parakalo
(Ideje: 07-30-2007 @ 07:01 pm)

Comment: Igaz! Igaz! Igaz! Nekünk már az egyetemen is azt mondták az oktatók, hogy gyerekek aki teheti az menyjen külföldre, ne maradjon itt. De mi van, ha én nem akarok elmenni? Mert, hogy nem akarok. Mi van, ha én itt akarok boldogulni? Mert itt akarok. Hát az, hogy nehezen találok egy bizonytalan állást és ha nem csak megélni szeretnék, hanem egyről - a kettőre is jutni, akkor keresek valami másodállást is. És imádkozom, hogy ne építsenek le, mert akkor összeomlik az általam felállított kártyavár. Azt gondolom, hogy komoly dilemma előtt állsz. Ha tényleg gondolkodol azon, hogy a határokon túl boldogulj, akkor egy próbát megér. Én a legjobbakat kívánom neked!


Hozzászóló: Angeli
(Ideje: 07-30-2007 @ 07:58 pm)

Comment: Kedves Imre! Szomorú, de ha én ilyen lehetőséget kapnék, szedném a sátorfámat, és úgy húznék Svédországba, hogy hátra sem néznék. Ot talán megbecsülnék a munkát, amit végzünk. Bár az igazi nagy, veszélyes kaland itthon maradni... :-)


Journal ©

PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.31 Seconds