Category: Cikk
Review Title: Kedves Janka (levél)


Kedves Janka!

"Mitől szép egy vers? Mitől jó egy vers? Forma vagy tartalom az
előbbvaló, esetleg mindkettő egyszerre?"

Ha szépséget tágabb nem hétköznapi értelemben határozzuk meg, akkor kimondható, hogy ami szép az jó is és fordítva is igaz.

Az egység a legfontosabb a versben, a tartalom és forma egysége.

E tárgyban hihetetlenül sokat lehet tanulni József Attila költészetéből.
Nagyon érdekesek és elgondolkoztatóak azok a kritikák, amit a kortársak egyikéről másikáról írt.

A jó versről írja :

legyen egyéni hangú,
tükrözzön valamiféle sajátos szemléletet,
legyen plasztikus,
fontos az erős kompozíciós képesség
(lásd a sablonok újszerű ábrázolása),
a képek legyenek tiszták, a vers testével szervesen összefüggőek,
erény a szűkszavúság,
a rímelése ne legyen félszeg,
az ellágyulás általába a forma rovására megy,
a fontos a darabosság és páthosz helyes aránya,
a vers absztrakt formája legyen egész, kerek,
nélkülözhetetlen a művészi öntudat vagyis a tudatosság!

Hozzátenném még a tartalom meghatározró erejét azaz a költő egyéniségét, vagyis a gondolatiságot, ami perdöntő az ügyben.

Kedvencem Arthur Rimbaud, akit a magyar költők közül igen sokan fordítottak. Többek között Babits, József Attila, Kosztolányi, Radnóti.
Nagyon különböző emberek voltak mindannyian, de nagy költők.
Irodalmunk egyik másodvonalbelinek tekintett költője Rónay György is sok Rimbaud verset fordított, talán ő a legtöbbet.

Mégis, az a döbbenetes, hogy e sokszínű tolmácsolás ellenére is egy egységes egész, egy hús vér ember, egy költő géniusz magasodik föl a sorok mögül.
Ebből következik, hogy a forma, a zeneiség, a rímtechnika csak másodlagos szerepet, bár nagyon fontos szerepet játszik a versben!

Artúr

Utóirat:

Talán az írás felelősége nem elég tudatos bennünk. Tegyünk önvizsgálatot, hasznunkra válik.
This review comes from Fullextra.hu
http://www.fullextra.hu

The URL for this review is:
http://www.fullextra.hu/modules.php?name=M_A_I&op=show&rid=346