[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

FULLEXTRA.HU OLDAL
A FACEBOOKON IS!




Könyvet szeretnél?




Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Versműhely



Pályázati lehetőségek



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: cedrus
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9076

Most jelen:
Látogató: 13
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 13


Támogatónk


Fullextra Szépségszalon
CÍMVÁLTOZÁS!
2016.jan.11-től
Bp.XVIII. Üllői út. 365.


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

Ajánlott weblapok
· 1: Fényfa
· 2: Harmatcsepp .. a lélek útján ...
· 3: Dezső Ilona Anna honlapja
· 4: SOmannák
· 5: Kaláka
· 6: Olvasás lap.hu
· 7: Barátok Verslista honlaja
· 8: Egy lélek csillan
· 9: Máté László honlapja
· 10: Haász Irén weblapja
· 11: A Hegy - NeMo blogja
· 12: kortársirodalom.lap.hu
· 13: Végh Sándor személyes honlapja
· 14: Hegedűs Csaba honlapja
· 15: Wendler Mária portál
· 16: Zsefy Zsanett
· 17: S. Farkas Zsuzsanna honlapja
· 18: Ararát
· 19: Gligorics Teru Versei
· 20: haiku.lap.hu

cheap cigarettes sorry.
Rendben van-e a gyerek...


Diszlekszia, diszgráfia, diszkalkúlia, hiperaktivitás.
Mit is jelentenek ezek a fogalmak?


...kívánatos lenne, hogy ne csak a szakemberek, hanem az "egyszerű, mezei szülők" is tisztában legyenek e fogalmak jelentéstartalmával.
Hiszen az ő gyermekeikről van szó.

Divattéma: csak így, egyszerűen, fonetikusan írva a: diszlekszia, diszgráfia, diszkalkúlia, hiperaktivitás.
Mit is jelentenek ezek a fogalmak?

A pedagógusok nagyjából tisztában vannak vele, a pedagógusoknak egy szűkebb köre, azok, akik pedagógiai pszichológusok, azon belül is fejlesztőpedagógusok, valamint a logopédusok és a gyógypedagógusok pedig pontosan tudják.
Viszont kívánatos lenne, hogy ne csak ők értsék ezeket a fogalmakat, hanem az "egyszerű, mezei szülők" is tisztában legyenek e fogalmak jelentéstartalmával.
Hiszen az ő gyermekeikről van szó.

Sok a félreértés ebben a témában. Nem is csoda. Az ezekkel a gondokkal foglalkozó cikkek nagy többsége nem magyarázza meg a fent említett fogalmakat.
Ezt a hiányt kísérelem meg most pótolni, mégpedig konyhanyelven, azaz, érthető formában.

Diszlekszia: olvasási akadályozottság, rosszabb esetben olvasási képtelenség. Ami azt jelenti, hogy nem állnak össze a betűk szavakká a gyermek agyában, enyhébb esetben a betűk formáját nem tudja megjegyezni, vagy csak egyes betűket nem tud egymástól megkülönböztetni. Azért nem, mert az ezt a funkciót ellátó agyterület nem fejlődött ki. Azért nem, mert:
1. valamilyen méhen belüli trauma (nem sorolom fel az összes lehetőséget) ezt megakadályozta, vagy:
2. azért nem, mert egy bizonyos, meghatározott, csecsemőkori mozgásforma kimaradt a gyermek fejlődése során.
Hogy ez hogy jön ide, majd arra visszetérek.

Diszgráfia: írási akadályozottság, vagy képtelenség. Ami azt jelenti, hogy a gyemek, az agyában megjelenő, pontosan ismert betű-képet nem képes transzponálni (átültetni) a betű leírásához szükséges kézmozdulatra. Okai, mint fent.

Diszkalkúlia: számolási akadályozottság, vagy képtelenség. Ami azt jelenti, hogy a gyermek képtelen felfogni a számosságot, mint absztrakciót. Számára semmi értelme a számosságnak, nincs tartalma. Okai, mint fent.

Hiperaktivitás: olyan fokú figyelemhiány, ami a gyermeket képtelenné teszi 2-3 mp.-nél hosszabb ideig való figyelemre, emiatt mindig az új ingerek felé fordul, feledve az előzőt. Ebből adódik látszólag céltalan örök-mozgása, ide-oda cikázása, és még sok egyéb.

Ezek a "jelenségek" részképesség-kiesések, vagy - fejletlenségek, vagy - hiányok. Okai a méhen belüli életben, a csecsemőkorban, és a korai kisgyermekkorban keresendők.
És akkor most némi magyarázat.

Sokat, de nem eleget hallani, olvasni újabban a részképességekről, és a korai fejlesztésről.
Részképességeknek nevezi a pedagógiai pszichológia mindazokat a képességeket, melyek a gyermek fejlődése során, a méhen belüli élettől kezdve, egészen 7-8 éves korig folyamatosan alakulnak, fejlődnek, és a tanulás sikeres voltának feltételei.
Vannak az agyban olyan idegi kapcsolatrendszerek, amelyek, ha nem jönnek létre a saját, a fejlődés folyamán a legalkalmasabb idejükben, később már alig, vagy egyáltalán nem alakíthatók ki. Vannak ezek között olyanok, amiknek a megszületett gyermek 1-2 hónapos korában, másoknak féléves korában, megint másoknak 2 éves kor körül illik kialakulni. Ha ez nem történik meg, bizonyos tanulási folyamatok nem fognak működni.
Ezt úgy kell elképzelni, mintha egy épülő házba csak imitt-amott építenék ki a villanyvezetékeket, vagy a vízvezetékrendszert, majd, amikor a házat használni kívánják a majdani lakók, természetesen imitt-amott nem égne a villany, nem folyna, vagy a falban folyna el a víz, és zárlatok is keletkeznének.
Ami nagyon érdekes, és elsőre igencsak meglepő lehet, az az, hogy hogyan, mi által jönnek létre ezek a bizonyos speciális hálózatok az agyban.
Pl. ha egy pár hónapos baba nem kerül elég sokszor, megfelelően sokszor instabil egyensúlyi helyzetbe, jó eséllyel diszkalkúliássá válik.
Alig hihető, ugye?
Pedig így van. És itt most nem arról van szó, hogy az egyensúly-érzéke nem alakul ki, természetesen az sem, de témánk szempontjából nem az a lényeges. Hanem az, hogy a gyakori bizonytalan egyensúlyi helyzet következtében az agyban létrejön egy kapcsolatrendszer, ami csecsemőkorban az egyensúlyérzéket fejleszti, a későbbi életkorban pedig a számolási képesség kialakulásában, a számosság felfogásának megértésében játszik döntő szerepet.
Kisgyermek korban kialakú nagyon fontos részképességek pl: a szem-kéz összehangolt működése, a különböző testrészek összehangolt működése, az érzékszervek egyidejű pontos működése (látás-hallás-tapintás), ennek koordinációja, a saját testtájak ismerete, az elöl-hátul-oldalt-lent-fent ismerete a saját testen, a szemnek egy bizonyos pontra való fikszálása, a látott színek-formák-méretek megkülönböztetése, a hallott hangok megkülönböztetése, a sorrendiségés az ismétlődések felismerése látványban és hallás alapján is, és még sorolhatnám, mert nagyon sok van.
Ezeknek a részképességeknek a megfelelő működéséhez azonban a csecsemőkori természetes mozgások, és mozgásformák elegendő ismétlődése, gyakorisága szükséges, mert azok során a mozgások során alakulnak ki azok a kapcsolatrendszerek az agyban, amik a tanulás sikerességéhez szükséges részképességek kialakulását és fejlődését lehetővé teszik.
Folyt. köv.





Ideje: Augusztus 13, szombat, 00:27:09 - Atlantiszi

 
 Nyomtatható változat Nyomtatható változat  Küldd el levélben! Küldd el levélben!
Vissza Rovathoz

Életünk napjaink

"Rendben van-e a gyerek..." | Belépés/Regisztráció | 14 hozzászólás | Search Discussion
Minden hozzászólás a beküldő tulajdona. Nem feltétlenül értünk egyet velük, és nem vállalhatunk felelősséget a hozzászólások tartalmáért.

Névtelenül nem lehet hozzászólni, kérjük regisztrálj

Re: Rendben van-e a gyerek... (Pontok: 1)
- Jodieline Ideje: Augusztus 13, szombat, 06:27:06
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Érdekes a cikked, és nagyon igaz.
A kisebbik fiam diskalkúliás, és valóban, pici korában egyszerűen kimaradt a kúszás, a mászás a mozgásfejlődésében. Hiába szerettem volna, hogy négy-kéz-láb "közlekedjen" a lakásban, egyszerűen képtelen volt rá. Nem volt pedig kövér kisbaba, hogy esetleg nem bírta volna el a saját súlyát. Ő másként oldotta meg: leült a fenekére, és a lábait szinte maga alá húzva, csúszott a fenekén. Akkor ezt még nem tudtam, hogy kóros, hogy bármilyen "betegségnek" az előhírnöke lenne. Ezt csak óvodás korában sejtettem - bár az ovónénik egy szót sem szóltak - ábrákat, számokat, betüket nem a megszokott helyről kezdte: a számokat pl. a mai napig nem fentről, hanem lentről kezdi írni. Az iskolában nagyon gyorsan megtanult olvasni, az osztályban a legjobb olvasó volt... az írásával sem volt semmi gond, az is jó volt... akkor még a számolás sem okozott gondot, csak amikor az első "logikai feladat" eljött, úgy 2., 3. osztály körül. Azóta különtanárral küszködünk. Minden tantárgy, ami nem függ a számoktól, ragyogóan megy, kíváló a nyelvérzéke... de a matek, a fizika, és a kémia... uhhhh.
Szóval, ha a kezdet kezdetén tudok ezekről, talán még lehetett volna fejleszteni... sajnos a szülők még most sem tudnak a témáról sokat, vannak, akik még nem is hallottak róla, vagy csak a szó ismerős, a háttere nem, pedig ez mindenkivel előfordulhat, és talán tényleg megelőzhető, vagy legalábbis csökkenthető a későbbi hatása.
Tetszett a témaválasztásod, Atlantiszi! :)



Re: Rendben van-e a gyerek... (Pontok: 1)
- csizi Ideje: Augusztus 13, szombat, 07:24:39
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
' A fiam nem tud olvasni. '

Ez egy önéleetrajzi regény, az apa tollából, és egy olasz valaki írta, sajna most korán reggel nem ugrik be. :(
Tanulságos.



Re: Rendben van-e a gyerek... (Pontok: 1)
- Anna1955 (angyaligirl@freemail.hu) Ideje: Augusztus 13, szombat, 17:31:41
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Sajnos nagyon kevés azon iskolák száma, ahol megfelelő módon foglalkoznak ezekkel a gyerekekkel. Az unokám születési sérülés következtében diszleksziás. Ez úgy derült ki, hogy amikor két- három éves volt, és elkezdett olyanokat rajzolni, mintha betűk lettek volna, kicsavart formába. Kérdeztük tőle mi az, és ő mindig mutatta, hogy melyik mesekönyv címét másolta le. Persze nem hasonlított rá. Mig egyszer véletlen ahol írta ezeket, amikor fölé álltam, vettem észre, hogy tükröződik az írás a szekrény ajtón és úgy tökéletesen olvasható. Majdnem elájultam. Visszanéztük az ákom bákom firkákat és mind tükörírással volt másolva. Elvittük szakemberhez, aki rögtön mondta ez diszlekszia. Így is lett, de szerncsére Ő olyan fejlesztő programban vesz részt, ahol különlegesen oktatják, ennek köszönhetően imád olvasni, tud is, kitűnő tanuló. Még az érdekesség, hogy ezzel egyidőben derült fény arra, hogy hatalmas mennyiségű egyszer hallott dolgot képes megjegyezni. Így elég nehéz volt az olvasást ellenőrizni, mivel ha egyszer hallotta, szószerint képes vissza mondani. Most állandóan ujságot és könyvet olvas, hogy gyakoroljon ismeretlen szövegeken. Atlantiszi, írásod nagyon aktuális, és jó hogy írtál róla. tetszett.



Re: Rendben van-e a gyerek... (Pontok: 1)
- Gyongyi Ideje: Augusztus 13, szombat, 21:16:57
(Adatok | Üzenet küldése)
Kedves Atlantiszi!
Nagy lelkesedéssel üdvözlöm az ötletedet.:)) Gratulálok, hogy bár szándékod szerint "konyhanyelven", laikusok számára közérthetően szeretted volna megosztani az információkat ( ez sikerült is), és ezzel együtt mégis kellően szakszerűen tetted ezt. Még én is kíváncsian várom a folytatást, aki nem vagyok laikus a témában.;)))
Szeretettel: Gyöngyi



Re: Rendben van-e a gyerek... (Pontok: 1)
- papaya Ideje: Augusztus 14, vasárnap, 20:45:06
(Adatok | Üzenet küldése)
Szia
Kedves Atlantiszi
Nagyon jó a téma szerintem is.
Nagyon "bele trafáltál" ismét a téma választásba.Szerintem is nagyobb publicitást érdemel amiről írtál ,mert sokan nincsenek tisztába ezekel a dolgokkal.
Sok szülő nem is tudja hogy a gyermeke ezek közül a betegségek közül valamelyikben szedved.A közép iskolában szembesülnek a dolog komolyságával mikor a gyemekük tanulmányi eredménye velemi oknál fogva romlik ,vagy azért mert nem tud olvasni ,vagy azért mert nem tud írni. A pedagógusok sincsenek ilyen esetekre felkészítve ,esetleg kellő tapasztalatuk sincs az ilyen esetek felismerésére.



Re: Rendben van-e a gyerek... (Pontok: 1)
- szimbolum Ideje: Augusztus 15, hétfő, 11:52:49
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Jó hogy ilyesmiről írsz! Mikor előszőr hallottam ezekről a fogalmakról, gyorsan utána néztem mit is jelentenek. Ettől függetlenül szívesen olvastalak , mert erről nem lehet eleget beszélni !



Re: Rendben van-e a gyerek... (Pontok: 1)
- boblogan (mertek@fw.hu) Ideje: Augusztus 15, hétfő, 18:53:10
(Adatok | Üzenet küldése)
Az agy felépítéséről és működéséről még keveset tudunk. Mindenesetre úgy gondolom, minél több különböző inger éri a fejlődő gyereket, annál jobb szellemi és mentális képességei lesznek. Fontos a mozgás, az érzékszervek széleskörű foglalkoztatása (látás: síkbeli és térbeli alakzatok, tárgyak, idegen emberek, állatok, azok mozgása, stb.; hallás: különböző beszédhangok, állathangok, zene, tárgyak, járművek hangjai, stb.; tapintás, ízek, illatok sokfélesége). Ingerszegény környezetben felnövő gyereknél szinte biztosan előfordul valamilyen fejlődési hátrány. Jó szolgálatot tesznek a készségfejlesztő- és logikai játékok. A lényeg: minél több, különböző élmény lehetőségét megadni a gyerekeknek. (Nem vagyok szakember, ezek csak saját gondolataim, a tévedés jogát fenntartom... :))



Re: Rendben van-e a gyerek... (Pontok: 1)
- mango Ideje: Augusztus 17, szerda, 17:59:07
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Nagyon szimpatikus nekem, hogy ennyire mélyen ásod magad ebbe a témába, és láthatóan a szíveden viseled a gyerekek sorsát...

Sok ilyen pedagógus kell. :)



PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.12 Seconds
pharmacy online