[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 395
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 395


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Erdős Olga: A római lány
LunaPiena

Jó regény az, amelyik olvasásakor az ember azonosulni tud a főszereplővel. Alberto Moravia címbeli írása jó regény.


A züllöttségében is erkölcsös és jólelkű lány vívódása, útkeresése, szerelem és boldog családi élet utáni vágya, az, ahogy a testiséget különválasztja a lelkiektől, kicsit sorszerűen választott szakmája mind-mind szerethetővé és átérezhetővé teszik Adriana figuráját.
A lánynak szerény álmai vannak, egy rendes otthont szeretne, férjet, gyerekeket. Tökéletesen kielégítené a családanya szerep, mégis, tudat alatt sejti, az ő sorsa más.

Adriana egy korán elhunyt vasutas apa és egy sorsa miatti elkeseredésében csak a pénzt istenítő varrónő anya szegény körülmények között élő, aktmodellből prostituálttá avanzsálódott lánya. Gondolkodásmódjában, érzéseiben, ösztöneiben azonban a körülményei ellenére is tiszta maradt, és épp egy olyan élet után sóvárog, amit szerelme, Giacomo, a jó családból való, 19 éves, politikai ellenálláshoz csatlakozott, később árulóvá vált, szeretni képtelen diák viszolyogva elutasít.
A szerelmi alá-fölérendeltség, a kapcsolatok véget értével ránk köszönő cinizmus mindig aktuálissá teszi Moravia regényét, és az olvasó önkéntelenül is szembeállítja, és párhuzamot von saját kapcsolatai, gondolatai, vonzásai, illetve taszításai és a főhősnőé között.

Az író tehetségét dicséri, hogy a történet kezdetétől fogva természetesnek vesszük a lány életében felbukkanó szereplőket:
Ginót az első szerelmet, akiről később kiderül, hogy házasságszédelgő.
Gisellát, a szintén aktmodellkedő barátnőt, aki végül is az általa már jól ismert prostitúció útjára vezeti Adrianát.
Astaritát, a politikai rendőrség magas beosztású tagját, az első férfit, aki fizet Adriana szolgáltatásaiért, és aki reménytelenül szerelmes a lányba.
Giacomót (Minót), akibe viszont Adriana szerelmes ugyanilyen reménytelenül.
Vagy éppen Sognozót, a mindenre elszánt agresszív bűnözőt, aki akarva-akaratlanul a főhősnő életének részévé válik.

Moravia regényeiben tükröt tart a XX. századi társadalomnak, különösen igaz ez A római lány (La romana) esetében. A történet időszerűségét mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a XXI. sz. elején is aktuális erkölcsi tanulságot egy ismer reklámszlogennel lehetne summázni: „ne ítélj elsőre”.

Még életében gyakran Moravia szemére vetették, hogy túl nyersen jelentkezik írásaiban a szexualitás (egyes regényeit a Vatikán tiltólistára tette). Pedig csak (ál)szemérem nélkül ír erről a témáról is, az élet lételemének tartja. Nem dicsőíti, sokkal inkább egyfajta hideg tárgyilagossággal, már-már kegyetlen őszinteséggel ábrázolja a testiséget.

Az 1947-ben megjelent regényéből kiderül, hogy Moravia tökéletes emberismerő, hihetetlen érzékkel lát bele a női lélek rejtelmeibe. A tíz évvel később napvilágot látott Egy asszony meg a lánya (La ciociara) című könyv Rosetta ábrázolásában, illetve az 1960-as Az unalom (La noia) Cecíliájában is fellelhető a testi szerelemért minden erkölcsöt felrúgó fiatalnő alakja, de a legárnyaltabban A római lány Adrianájaként találkozunk vele, és már csak ezért is érdemes elolvasni.




(2006-07-24)
Ideje: Július 24, hétfő, 14:44:01 - fullextra

 
 Nyomtatható változat Nyomtatható változat  Küldd el levélben! Küldd el levélben!
Vissza Rovathoz

Könyvismertetők

"Erdős Olga: A római lány" | Belépés/Regisztráció | 14 hozzászólás | Search Discussion
Minden hozzászólás a beküldő tulajdona. Nem feltétlenül értünk egyet velük, és nem vállalhatunk felelősséget a hozzászólások tartalmáért.

Névtelenül nem lehet hozzászólni, kérjük regisztrálj

Re: Erdős Olga: A római lány (Pontok: 1)
- Angeli Ideje: Július 24, hétfő, 14:56:17
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Megveszem, és elolvasom. Nagyon jó kis ismertető. Köszi Luna!



Re: Erdős Olga: A római lány (Pontok: 1)
- csizi Ideje: Július 25, kedd, 08:10:53
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Szia, ez az, amikor egy festőhöz jár akt modellt állni, és a festő beleszeret? Tudod, én még fiatal vagyok, de ha lehet így kifejeznem magamat fiatalabb koromban olvastam. Nekem nagyon tetszettek Moravia könyvei. Ezért veled együtt tudom ajánlani mindenkinek, bár én ilyen jól nem tudom bemutatni. :))



Re: Erdős Olga: A római lány (Pontok: 1)
- Haltion Ideje: Július 25, kedd, 08:46:06
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Az un. romlott nő karaktere nekem mindig rendkívül érdekes volt, egy kis szendeséggel karöltve meg még kívánatos is:)



Re: Erdős Olga: A római lány (Pontok: 1)
- hyspan Ideje: Július 25, kedd, 14:33:32
(Adatok | Üzenet küldése)
"a testi szerelemért minden erkölcsöt felrúgó fiatalnő alakja,"

Bocs, Luna, de azt hiszem ez itt egy túlzó legyszerűsítés. Nem ez a jellemző az említett regények szereplőire, ahogy azt máshol jól meg is fogalmaztad, csak - úgymond - "boldogok szeretnének lenni ők is, saját céljaik, értékeik szerint...
Mindhárom említett regény kiváló olvasmány!



Re: Erdős Olga: A római lány (Pontok: 1)
- hyspan Ideje: Július 25, kedd, 14:34:16
(Adatok | Üzenet küldése)
"a testi szerelemért minden erkölcsöt felrúgó fiatalnő alakja,"

Bocs, Luna, de azt hiszem ez itt egy túlzó legyszerűsítés. Nem ez a jellemző az említett regények szereplőire, ahogy azt máshol jól meg is fogalmaztad, csak - úgymond - "boldogok szeretnének lenni ők is, saját céljaik, értékeik szerint...
Mindhárom említett regény kiváló olvasmány!



Re: Erdős Olga: A római lány (Pontok: 1)
- Netelka (sarhelyi@invitel.hu) Ideje: Július 26, szerda, 06:56:00
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Nagyon rég olvastam, és mára csak az emlék maradt belőle, hogy élmény volt. Hát, hiába, szelektál az agy - újra kézbe kéne vennem :)



Re: Erdős Olga: A római lány (Pontok: 1)
- hori (hori@mailpont.hu) Ideje: Augusztus 01, kedd, 22:20:41
(Adatok | Üzenet küldése)
Szeretem ezt az írót, régebben olvastam tőle, ezt is. De igazi kedvencem a 1934 volt. Csúcs!!



PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.42 Seconds