[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 152
Tag: 2
Rejtve: 0
Összesen: 154

Jelen:


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Az OM (AUM) az Upanisadokban
Paulus

Titkos tanítások.


Káthaka Upanisad
 
Az ifjú a halál országában
(részletek)
 
 
"...Törvényszegésen s törvényen, tetteken és nem-tetteken,
a múlton és jövendőn túl, ember, mit látsz? nevezd nevén!
 
Azt a helyet, mit minden Véda hirdet,
amerre minden vezeklés irányul,
melyet áhítva brahmanok tanulnak,
egy szóval tudom megnevezni néked:
                       ÓM
 
Mert ez a szó maga Brahmá, a legszentebb szó mind között,
s a legszentebb szót ismerve, ki mit kíván, övé leszen.
 
Ez a legbiztosabb támasz, a legfőbb támasz mind fölött,
aki megőrzi, megtartja: Brahmá egében boldogul.
 
Ismerője nem születik, nem is hal,
nem származik sehonnan, el se múlik,
ős, születetlen, állandó öröklét,
nem pusztul a testtel, a pusztulóval.
 
Gyilkos úgy véli, hogy gyilkolt; a megölt azt gondolja, holt;
a valóságot nem tudják, mert az nem öl s nem hal soha.
 
Kisebb a kicsinél, nagyobb a nagynál,
az élők bensejében rejtekezve.
Nincs gondja, ki az alkotó kegyéből
látja a Lényeg fenséges csodáját.
 
Ülve a messzeségben jár, fekve eljut mindenhova,
örök tevékeny istenség, rajtam kívül ki ösmeri?
 
A testekben test-nélküli, változókban nem-változó,
s a jelenlétet ismerve, a bölcs nem érez bánatot.
 
A lényeg föl nem fogható szavakból,
sem értelemmel, sem sok tanulással.
Kit ő választ ki, az a fölfogója,
előtte a Lényeg magát kitárja.
 
Gonoszság, nyugtalan lélek, kevélység, áhitat-hiány,
se puszta értelem nem jut a sosem-sejtett Lényegig.
 
 
4
 
 
A test nyílásait az ős Teremtő
kifelé fúrta, hát mind kifelé néz;
de volt olyan bölcs, ki befelé fordult,
az öröklétet odabenn keresve.
 
Külső örömöt hajszolnak a balgák
s a halál feszes pányvájába buknak.
A bölcsek tudják, hol a halhatatlan
s nem keresnek szilárdat a lápon.
 
Alakot, érintést, hangot, valahány ízt és illatot
őáltala ösmérünk föl, rajta kívül mi volna más?
                                  Igen, ez az!
 
Az álmot és ébrenlétet megkülönböztetjük vele;
a Lényeget a bölcs érti, s nem bánkódik többé soha.
 
Tiszta mézként eszik mindent e Lényeg, az ő lelke is,
ura múltnak s jövendőnek, ezért nem retteg semmitől.
                                   Igen, ez az!
 
A hőnél előbb született, víznél előbb keletkezett,
a dolgok mélyén rejtőzik, a lényekben formákat ölt.
                                   Igen, ez az!
 
Tűzifában rejlő, élőt vezérlő,
mint méhben magzat megbúvó, a Lényeg,
a korán kelők által reggelente
áldozással magasztalt tűz a Lényeg.
                                   Igen, ez az!
 
Homály, honnét a Nap felkél és ahová lenyugoszik,
az istenek mind rajta állnak, senki se léphet rajta túl.
                                   Igen, ez az!
 
Ami itt van, az van ott is; ami ott van, az itten is;
halálból kerül halálba, ki itt különbséget gyanít.
 
Hüvelyknyi nagyságú Lélek a Lényeg közepén lakik,
ura múltnak s jövendőnek, ugyanaz ma, mint holnap is.
                                    Igen, ez az!
 
Ahogy a hegyi bő zápor vize, ha öntik, ugyanaz marad,
éppilyen a bölcsnek lelke, ki az igazat ismeri.
 
 
5
 
 
Aki a nem-születőnek, nem-tévedő elméjűnek
tizenegy kapujú várán úrrá lesz: boldog és szabad.
 
Úszó hattyú és égen lebegő Nap:
oltáron áldozó, s vendég, betérő:
benn él az emberben s a levegőben,
születik vízből, tehénből, hegyekből.
 
A lehet kileheltetve, s beszíva a lélekzetet,
középen törpeként ő ül, minden isten őt tiszteli.
 
Ha ez, mely az élő testben tartózkodik, megszabadul
s távozik az élő testből: vajon utána mi marad?
                                    Igen, ez az!
 
Nem a lehelés-lélekzés, mi a halandót élteti:
mi a lélekzést indítja, ád mindnyájának életet.
 
Imé előtted feltárom brahmant, az örök titkosat,
s azt is, mi lesz a Lényegből, ha megérkezik a halál.
 
Anyaméhbe jut száz meg száz, hogy újra testet öltsenek,
mások fába költözködnek, tetteik s eszméik szerint.
 
Szüntelen, gondosan virraszt a lélek alvás közben is
s a vágyakat s az álmokat alakokba öltözteti.
 
Ő a legtisztább, ő Brahmá, halhatatlannak mondható,
minden teremtményt ő tart fenn, rajta nem léphet senki túl.
                                            Igen, ez az!
 
Miként a tűz egy, mégis a világot
áthatva hasonul az egy alakhoz:
minden lény benső lényege egyetlen,
minden alakban kívűle maradva.
 
Miként a szél egy, mégis a világot
áthatva hasonul az egy alakhoz:
minden lény benső lényege egyetlen,
minden alakban kívűle maradva.
 
Mint a Nap, szeme az egész világnak,
s nem hágy rajt foltot külső szem hibája:
minden lény benső lényege egyetlen,
nem szennyezi külvilág szenvedése.
 
Minden lény benső lényege: az egy Úr,
ki egyetlen formáját sokszorozza.
A bölcsek ráismernek bensejükben,
örökre boldogok, míg társaik nem." -
 
"Ez az: megfejthetetlen szó, minden üdvösség teteje,
de hogyan ismerhetem meg? fénylik-e, vagy visszfénye van?"
 
"Nem fénylik ott a Nap, Hold, csillagok sem,
nem vakít villám, mégúgysem a tűzláng.
Ő maga ég, az ő visszfénye minden.
Hevét a Mindenség őtőle kapja."
 
 
Vekerdi József és Weöres Sándor fordítása
 
 
Megj.: Óm szó eredeti jelentése: 'igen'



Ísa-upanisad

Az Úr titkos tanítása


Om

Teljes az Ott, és teljes ez Itt.
Teljesből teljes felemelkedik.
Teljes a teljesből elszakad.
Teljességben mégis megmarad.
Béke! Béke! Béke!

1.Az Úr ruháját hordja minden, mi sereglik itt a Földön,
Engedd meg néki, hogy legyen, másnak java ne gyötörjön.
2.Száz évet élhetsz nyugodtan, ha így teszed meg dolgodat,
Másik választásod nincsen, a sors reád így nem tapad.
3.Az ördögök világait vakság és sötétség fedi,
Elhullva ide kerülnek önnön lelkük gyilkosai.
4.A mozdulatlan Egy az észt meghaladja,
az istenek sem tudják utolérni őt,
csendben állva ér utol minden futót,
Szélurunk a vizet őbenne tartja.
5.Ő mozdulva mozdulatlan, távolban van Ő és közelben,
Ő mindenben benne rejlik, kívül van mégis mindenen.
6.Ki az összes létezőket önnön lelkében szemléli,
minden lényben a Lelket látva többé nincs oka félni.
7.Mert ki minden létezőben önnön lelkére rátalál,
Az Egységet ismerőhöz hogy érhetne fel gond, homály?
8.Ő körbe kiterjed, testetlen, tiszta,
világos, sebzetlen, bűn sosem éri.
Látó bölcs, magától való mindenható,
a dolgok rendjét örökre kiszabta.
9.Vakságba, sötétségbe buknak a nemtudásnak hódolók,
de ennél is nagyobb sötétbe a tudást csak kóstolók.
10.Mondták: máshová visz a tudás, máshová a nemtudás.
Ezt hallottuk az ősöktől, így maradt ránk a tanítás.
11.Ki tudás és nemtudás kettősségét egyaránt tudó,
az nemtudón halált legyűrő, tudón örökkévaló.
12.Vakságba, sötétségbe buknak a nemlétnek hódolók,
de ennél is nagyobb sötétbe a létet csak kóstolók.
13.Mondták: máshová vezet a lét, és a nemlét megint más.
Ezt hallottuk az ősöktől, így maradt ránk a tanítás.
14.Aki lét és nemlét kettősségét egyaránt tudó,
az nemlétezőn halált legyűrő, létezőn örökkévaló.
15.Aranykoronggal igazi arcod eltakarod,
tárd fel hát előttünk, ó Gyarapító!
Az igazak útján járóknak megmutasd!

Gyarapító, Ősbölcs, Rekesztő,
Nap, Teremtőúrnak fia!
16.Legszebb alakodban látlak meg én,
a Napban az Ember, az vagyok Én!

Sóhaj az örök szélbe szállj,
itteni test véges porba omolj!

OM
17.Emlékezz művem, emlékezz a tettre!
Emlékezz művem, emlékezz a tettre!
18.Tűz, segíts meg minket jó utakkal,
Ösvények Tudója, vigyél sikerre!
Téríts le bűn ferde útjairól,
néked szentelődünk a legszebb szavakkal!

OM

Teljes az Ott, és teljes ez Itt.
Teljesből teljes felemelkedik.
Teljes a teljestől elszakad.
Teljesen mégis megmarad.
Béke! Béke! Béke!




Fordította: Tenigl-Takács László

*

A főszerkesztő, Kovács Anikó hozzáfűzése a könnyebb megértéshez:
Az upanisad szó az upa-ni-sad, "vki mellé leülni" igével kapcsolatos és eredetileg a. m. "bizalmas ülés", a tanítvány letelepedése a tanító mellé meghitt eszmecsere céljából, aztán ilyen bizalmas ülésen közölt "titkos tan". Egyértékese - már az upanisadokban - rahaszja, "titok, misztérium". Upanisad-tanokat ugyanis nem volt szabad akárkivel közölni, csak legidősebb fiúval vagy meghitt tanítvánnyal, s a tanító az upanisadokban gyakran csak ismételt unszolásra közli bölcsességét. A "titkos tan" értelemnek megfelelően már a legrégibb upanisadokban is igen heterogén dolgok vannak, mert minden tan, amely nem való a nagy tömegnek, "misztérium": mély értelmű filozófiai tan épp úgy, mint fantasztikus szimbolika, allegoria, varázslati cél szolgálatában álló formula stb. Szó sincs róla, hogy minden egyes upanisad-fejezet mély bölcsességet revelálna: egy upanisad sincs, amely elejétől végig egy platóni dialogus színvonalán állana. Ezt nem szabad szem elől téveszteni, mikor az upanisadok filozófiájáról vagy rendszeréről van szó. Upanisad-filozófia van, de csak abban az értelemben, hogy az upanisadok mindenféle egyéb misztériumok mellett bölcseleti tanokat is tartalmaznak. "Rendszer" csak egészen korlátolt értelemben van bennük, mert az upanisadok nem egyetlen mester vagy iskola, hanem különböző korú szerzők s hozzá iskolázatlan gondolkozók, költő-filozófusok gondolatait tartalmazzák, amelyek tele vannak a legkeményebb ellentmondásokkal. De ha következetes és egységes felfogásról még szó sincsen, mindenesetre vannak bizonyos közös alaptanok, amelyek bizonyos egységet hoznak bele az upanisadok változatos tartalmába.
Forrás: http://www.freeweb.hu/tarrdaniel/documents/Hinduizmus/indfilozofia.htm
Ideje: Február 09, péntek, 08:24:57 - fullextra

 
 Nyomtatható változat Nyomtatható változat  Küldd el levélben! Küldd el levélben!
Vissza Rovathoz

Dolgozat

"Az OM (AUM) az Upanisadokban" | Belépés/Regisztráció | 4 hozzászólás | Search Discussion
Minden hozzászólás a beküldő tulajdona. Nem feltétlenül értünk egyet velük, és nem vállalhatunk felelősséget a hozzászólások tartalmáért.

Névtelenül nem lehet hozzászólni, kérjük regisztrálj

Re: Az OM (AUM) az Upanisadokban (Pontok: 1)
- stevew Ideje: Február 09, péntek, 10:49:43
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
"Kezedben legyen a titkos tan íja,
tedd rá hegyes nyilát az elmélyedésnek,
feszítsd meg azt a szellem erejével,
ezzel találj a mulandótlan célba."

Katha Upanisad, II. tanítás, II. szakasz, 3. vers


Paulus, jó belélegezni e mulandótlan sorok ősi levegőjét.

A témával (az OM-mal kapcsolatban) egyébként van egy könyvem, csak sajnos nem magyarul, hanem szerbül. Jó részét értem, ám sokkal könnyebb lenne magyarul belemélyedni. Lama Anagarika Govinda írta (a nevével ellentétben német szerző, 1898-ban született Németországban, és évtizedeket töltött Tibetben), s eredeti címe: "Foundations Of Tibetan Mysticism". Ennek első részében foglalkozik az OM szótaggal, igen alaposan.
Ha valaki tudná, hogy megjelent-e magyarul ez a könyv, és értesítene, annak hálás lennék!



Re: Az OM (AUM) az Upanisadokban (Pontok: 1)
- Paulus (pogonyi.pal@chello.hu) Ideje: Február 09, péntek, 11:07:28
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Kedves Anikó! Köszönöm a cikkhez írt megjegyzésedet.



PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.37 Seconds