[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 215
Tag: 1
Rejtve: 1
Összesen: 217

Jelen:
Tagi infók Almasy Küldhetsz neki privát üzenetet Almasy Almasy


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Húsvét
Lacoba

A Húsvét a keresztény világ egyik legnagyobb ünnepe. Jézus feltámadását ünneplik mindenhol a templomokban...


Húsvét

Az írás olvasásához – háttérzene-javaslatom ezen a linken található:
katt ide
J. S. Bach: Jöjj, mondjunk hálaszót!
Bibliai gondolatok (Händel Messiás oratóriuma elé)
G. F. Händel: Messiás (keresztmetszet)

A Húsvét a keresztény világ egyik legnagyobb ünnepe. Jézus feltámadását ünneplik mindenhol a templomokban, a családokban. Jézus - ki magát Isten fiának vallotta - már születése előtt megíratott. Eljövetelét mindenki tudta, és vallotta, melyet az egyszerű emberek megváltásként vártak. A hatalmukat féltő papok, hadurak, a hatalom urai is hittek érkezésében. Annak időpontját is jól behatárolták a korabeli csillagászok, hiszen különleges égi, kozmikus jelenséghez kötötték. A hatalom ezért már megszületése előtt mindent megtett, hogy ne jöhessen el a megváltó. Semmi sem volt szent, sok-sok fiúgyermek halt meg ártatlanul az adott idő környékén születettek közül. Jézus, Isten fia megmenekült. Melegséget, szeretet hozott, tanította, gyógyította a szenvedőket. Egyre nagyobb híre járt Júdeában. Egyre többen hittek hatalmas tudásában és tanításaiban, melyek mindegyike a szeretetről, a megbékélésről, az isteni megbocsátásról szólt - nemcsak barátaink, de ellenségeink felé is. Azzal vádolták forradalmat akar indítani volna a tanításaival és hogy ő akart lenni a király. Ezért csúfságból tövis koronát tettek a fejére, kezét, lábát odaszegezték a kereszthez és a feje fölé odatűztek egy papírt, amin ez állt: I.N.R.I. - Iesus Nazarensis, Rex Iudeae. Magyarul: Názáreti Jézus, Judea királya. Szegény, meg is halt néhány órán belül, a családja eltemette, zsidó szokás szerint egy barlangot ásva a domboldalba az Olajfák Hegyén és egy nagy, nehéz kővel takarták be a sírt. Lévén, hogy másnap szombat volt és olyankor a tízparancsolat szerint pihenni kell, a családja és a tanítványai csak vasárnap mentek ki megint a sírhoz. De mit találtak ott...!? Üres volt a gödör! Egy angyal állt mellette és azt mondta a gyászolóknak: "Nincs már itt, mert feltámadt!"
Mit adhat ma a Húsvét, nekünk embereknek?
Sokan vallják, hogy a ma ember nem szereti az ünnepeket. Azt hiszem meg lehet érteni álláspontjukat, hiszen hacsak rákattintunk valahová, belehallgatunk a rádióadásba, bekukkantunk a TV-műsorba, újságoshoz, üzletbe, fodrászhoz, stb. már hetekkel az adott ünnep előtt a csapból is ez folyik. A baj ott van van, hogy csak ez folyik. A húsvéti vasár, az ilyen ajándék, az olyan képeslap, az ezt főzök-sütök, ilyen gálaruha, olyan pacsuli, locsolóvers (mű-mű-mű)...
Rákattintottam az ünnep legnagyobbnak vélt honlapjára. Ott is ezeket találtam, illetve ezek linkjeit. Hatalmas, monumentális méretben. Semmit az ünnep eredetéről, semmit az ezzel kapcsolatos történelemről, semmit a hatalmas művészek alkotásai, akiket valamiképpen megihletett az, ami ebből a legnagyobb lapból kimaradt: az ünnep embersége. Egyetlen kivételt jelentette nekem, hogy ott találtam Babits Mihály: Húsvét előtt című versét, és még egy hasonló témájú verslinket. Az összes többi az üzletről, a pénzről szólt. Nem is csodálom, hogy sokan nem szeretik az ünnepeket. Én azért is kezdtem az egész írást másként. Remélem megbocsátható nekem, hogy zenét ajánlottan nektek az olvasáshoz. Igazi, ideillő zenét. És ugyan tavaly már részletesen kitárgyaltam több vonatkozásban is témakört itt a Fullextrán, most mégis a Húsvét ünnepkörének komolyabb vonatkozásaiból folytatom a tavalyi részletes Húsvét-ismertetőt.

A Húsvét dátuma
A Húsvét dátuma évről évre változik. Egy baráti társaságban – nem is oly régen - mesterséges vitát generáltam ezzel kapcsolatban. Szerettem volna megtudni ki ismeri ennek hátterét, s ki áll ki mellette. Ezért elnézést is kérek, és büszke vagyok rád csizi komám. Akkor vajon hogyan is van ez? Mikor is van a mozgóünnepnek nevezett Húsvét?
A nyugati kereszténység húsvétja mindig március 22. és április 25. közé esik (beleértve a határokat is). A következő nap, húsvét hétfő legtöbb keresztény hagyományú államban hivatalos ünnep. A húsvét és a hozzá kapcsolódó ünnepek a mozgó ünnepek közé tartoznak (ötven napra Pünkösd), azaz nem esnek a julián naptár szerinti év ugyanazon napjára minden évben. A Nap mozgása mellett a Hold mozgásától is függ a dátum némileg a héber naptárhoz hasonló módon. A húsvét helyes időpontja gyakran vita tárgya volt.
Az első niceai zsinat 325-ben határozott úgy, hogy az egyház tagjai a húsvétot ugyanazon a vasárnapon ünnepeljék, éspedig legyen a keresztény húsvét időpontja a tavaszi napéjegyenlőség utáni első holdtöltét követő vasárnap. Sajnos ennek meghatározására nem jelöltek ki módszert, így például az alexandriai és a római pátriárka alá tartozó egyházrész másképpen számította a húsvét időpontját. Később a VI. században Dionysius Exiguus alkotott egy olyan eljárást, amely azóta is az alapját képezi a húsvét időpontja kiszámításának.
Amennyiben csillagászati értelemben vesszük a „tavaszi napéjegyenlőséget követő első holdtölte utáni vasárnap” formulát, természetesen nem feltétlenül kapjuk meg a húsvétot. A Katolikus Egyház 1581-ben kánonban rögzítette azt az számítási módot, mely meghatározza ennek naptári helyét. Mostanra az ortodox egyházakon kívül minden keresztény egyház ehhez az eljáráshoz tartja magát. Az Ortodox Egyház dátumszámítási módszere maradt a gregorián naptárreform előtti julián eljárás.
A szíriai Aleppóban ülésezett 1997-ben az Egyházak Világtanácsa. Azon javasolták, hogy a hagyományos, képletekre és táblázatokra alapuló számítás helyett csillagászati megfigyelések alapján határozzák meg a keresztény húsvét időpontját, ezzel megszüntethető lenne a keleti és nyugati egyház közötti eltérés is, hiszen a megfigyelés (illetve a közvetlen csillagászati meghatározás) mindegyik egyházrész számára objektív módon rögzítené az ünnepnap dátumát. A reformjavaslat szerint a bevezetés 2001-ben lett volna, de lényegében egyik tag sem fogadta el még ezt a számítási módot.
Ezért a március 21. utáni első teliholdat követő első vasárnap Húsvétvasárnap. Hiszen ekkor a zsidó Peszach ünnep első napján tartóztatták le Jézust. Az pedig mindig a napéjegyenlőséghez kötött volt. Az Utolsó Vacsora alkalmával Jézus és a tanítványai a Peszach előestéjén szokásos Széder estet ünnepelték meg, megtörve az élesztő nélkül sütött kenyeret (maceszt) és megitták az előírt több pohár bort. (Leonardo da Vinci: 1498-as freskórészlete)



A Húsvét neve
Nagyon sok nyelven ma is úgy hívják a húsvétot, hogy Paszcha (görög, orosz), Pascua (spanyol), Páscoa (portugál), Pasqua (olasz), Paque (francia), Pĺsk (svéd), Pĺske (norvég), Paste (román).
Több európai nyelven a teuton (norsze) Őstra istennő ünnepének a neve ragadt a húsvétra: Oster(német), Easter(angol). Az istennőt szimbolizálta a tojás és a nyuszi, ez utóbbit Németországban kezdték el újra húsvéti szimbólumként használni az 1800-as években és onnan terjedt el ma már a világon mindenhol.
De a világ minden táján ünnepelnek, és előtte is ünnepeltek valamilyen tavaszünnepet a nem keresztények is. Mióta a világ világ, az emberek örvendeztek és megünnepelték a tavaszt, a természet felújulását. A leguniverzálisabb szimbólum a tojás, mivel az a termékenységet, új életet juttatja eszünkbe. Ezért a Húsvéthoz kapcsolódó szokások, hagyományok is összekeveredtek az évszázadok során, de ez így van jól, hiszen valójában így mindenki magáénak érezheti ezt a szép ünnepet.
Nem állt szándékomban ismételni a már korábban leírtakat, azt megtalálhatja a kedves olvasó. Nem követtem ma a Húsvét és Jézus életének stációit teljes részletességgel, hanem inkább azt szeretném kiemelni, hogy mindenki valamiképpen másként él ezekben a napokban. Valami másként van, valami emberi is kerül a szürkeségbe ismét. Hívőknél ugyanúgy, mint a nem hívőknél, igaz embereknél ugyanúgy, mint a megtévedteknél. Ez Jézus üzenete: a szeretet. Keressük, ha nincs a közelünkben, merjünk mosolyogni, álljunk oda elfeledett rokonaink, ismerőseink elé, és tudjunk megbocsátani, tudjunk újrakezdeni, tudjunk szeretni! Legyünk őszinték, hogy velünk is őszinték lehessenek!

Ezzel Kívánok Mindenkinek Kellemes Húsvétot!


Ideje: április 07, szombat, 14:27:41 - fullextra

 
 Nyomtatható változat Nyomtatható változat  Küldd el levélben! Küldd el levélben!
Vissza Rovathoz

Dolgozat

"Húsvét" | Belépés/Regisztráció | 32 hozzászólás | Search Discussion
Minden hozzászólás a beküldő tulajdona. Nem feltétlenül értünk egyet velük, és nem vállalhatunk felelősséget a hozzászólások tartalmáért.

Névtelenül nem lehet hozzászólni, kérjük regisztrálj

Re: Húsvét (Pontok: 1)
- Tithonos Ideje: április 07, szombat, 14:38:50
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Nagy örömmel olvastam az írásod. Hiánypotló, és különösen informatív.
Érdekes és lebilincselő olvasmány.

Talán egyetlen gondolattal nem értek egyet.
Azt írod, hogy a húsvét a keresztény világ egyik legnagyobb ünnepe. Nos, a hit szemszögéből a legnagyobb. A teológia is már régen eldöntötte. És mi is, hiszen a feltámadás még a születés ünnepét is elhomályosítja.
Persze, ez nem versengés az ünnepek közt.



Re: Húsvét (Pontok: 1)
- mango Ideje: április 07, szombat, 14:57:31
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
"Ez Jézus üzenete: a szeretet. Keressük, ha nincs a közelünkben, merjünk mosolyogni, álljunk oda elfeledett rokonaink, ismerőseink elé, és tudjunk megbocsátani, tudjunk újrakezdeni, tudjunk szeretni! Legyünk őszinték, hogy velünk is őszinték lehessenek! " - írod, Lacó bá, és én nagyon boldogan értek Veled egyet...

Tudjunk szeretni.
Igaz szívvel, őszintén, tisztán, teljes odaadással.

Talán ez a legfontosabb a világon!

Áldott Ünnepet kívánok...



Re: Húsvét (Pontok: 1)
- Audrey Ideje: április 07, szombat, 21:28:22
(Adatok | Üzenet küldése)
Érdekes volt, bár ismerem a témát. Egy dolgot azonban még mindig képtelen vagyok megérteni: hogyan számolják ki, hogy mikor van Húsvét. Hiába írtad le, nem értem... Na mindegy. :-)))



Re: Húsvét (Pontok: 1)
- Anna1955 Ideje: április 07, szombat, 22:41:06
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Nagyon érdekes és jó írás Laci... Gratulálok...:))))



Re: Húsvét (Pontok: 1)
- hori Ideje: április 08, vasárnap, 00:43:03
(Adatok | Üzenet küldése)
Örülök az írásnak, remek összefoglaló volt, kellően tájékoztatott. Egyúttal kellemes ünnepet kívánok! Géza


  • Re: Húsvét - Lacoba Ideje: április 08, vasárnap, 08:23:57

Re: Húsvét (Pontok: 1)
- zsuzsuzsu Ideje: április 08, vasárnap, 01:45:30
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Kedves Lacoba!

Ismét nem tagadtad meg magad! Nagyon értékes, körültekintö volt cikked, örömmel olvastam!
Mint mindig...
Zsuzsi


  • Re: Húsvét - Lacoba Ideje: április 08, vasárnap, 08:25:27

Re: Húsvét (Pontok: 1)
- zsuka49 Ideje: április 08, vasárnap, 08:46:07
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Tudom, hogy rád mindig számíthatok abban, hogy megemlékszel az aktuális ünnepekről Lacikám!! Köszönöm: Zsuzsi


  • Re: Húsvét - Lacoba Ideje: április 08, vasárnap, 08:48:01

Re: Húsvét (Pontok: 1)
- edami Ideje: április 08, vasárnap, 13:36:48
(Adatok | Üzenet küldése)
Jezust egyforman gyalaztak a a romaiak es a zsidok is. "Mind, amin kin s utes ert, Magam hoztam read: Uram e szenvedesert lelekemben eg a vad. Feddo szot erdemelve itt allok en szegeny, s kerlke lelked kegyelme sugarozzek felem" - szol a 341 enek. INRI. Iesus Nasarenus Rex Iudaeorum latin. Fordítás:, Názáreti Jézus a zsidók királya.
Koszonom ezt a cikket, jo volt hallgatni es olvasni

Szeretettel:edami


  • Re: Húsvét - Lacoba Ideje: április 08, vasárnap, 14:37:44

Re: Húsvét (Pontok: 1)
- aranytk Ideje: április 08, vasárnap, 14:32:21
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Kedves Laco bá, köszönet ezért az írásért. Az ünnep keletkezésének ismertetésén túl, legnagyobb értéket tolmácsoltad, a legősibb üzenetet!
Szeretetben, békességben töltött Ünnepet kívánok Neked, családodnak, és pesze mindannyiunknak!


  • Re: Húsvét - Lacoba Ideje: április 08, vasárnap, 14:38:41

Re: Húsvét (Pontok: 1)
- lena1 Ideje: április 08, vasárnap, 17:50:58
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Köszönöm Laci bá, hogy ezzel az írással
jobban rávilágítottál az ünnep eredetére.
Olyan dolgokat is megtudtam általad, amiről idáig még nem volt tudomásom.
Sok szeretettel. Lena


  • Re: Húsvét - Lacoba Ideje: április 08, vasárnap, 21:37:41

Re: Húsvét (Pontok: 1)
- blue Ideje: április 09, hétfő, 16:00:01
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
A freskót még nem láttam élőben, de innen és gyerkőcöm tankönyvéből nézve is gyönyörű. Köszönöm, hogy olvashattam a Húsvétról bővebben, nagyon jó cikk. Kellemes Ünnepeket!

szeretettel: gaby



Re: Húsvét (Pontok: 1)
- wanderer75 Ideje: április 12, csütörtök, 13:52:17
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Úgy látom kimaradtam itt egy jó kis vitából ... Nem szeretem a húsvétot, mivel annyira szomorú ünnep. Annyira sajnálom Jézust, hogy nem tudom elfogadni azt, ami Vele történt, és ezért nem jön be nekem a vallás se. De a történelem-hamisítást se szeretném szó nélkül hagyni ... Gondolom azért írnak olyan könyveket, melyekben bizonygatják, hogy Jézus nem volt zsidó, hogy könnyebben lehessen antiszemitának lenni ...


  • Re: Húsvét - Lacoba Ideje: április 12, csütörtök, 18:51:06

Re: Húsvét (Pontok: 1)
- zsuzsuzsu Ideje: április 12, csütörtök, 17:49:14
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Szabad kétszer hozzászólni? :)))
Most vettem észre a zenebetéteket, Lacoba!
Alaposan meg is lepödtem, az elsöt ugyanis, Bachot már kisgyerekkorom óta ismerem és éneklem, más szöveggel. Nem is tudtam, hogy Bach.

Haendel: Messiás egyik kedvencem. Ki ne ismerné? Gyönyörü! - Méltó, méltó a Bárány, - óh, hányszor énekeltük! Hallelujah kórus! - az ember jókedvre derül.
Egy áriát tanultam ebböl a müböl, de itt nem találom. Majd keresd meg, ha gondolod: " Er weidet seine Haerde" - szoprán ária. Ézsaiást idéz: A Jó Pásztorról prófétál, aki karjába veszik az elfáradottakat. Majd Máté evangéliummal köti össze: Jöjjetek énhozzám mindannyian, akik megfáradtatok...

Nagyon szép az egész irás, a zene pedig külön.
Húsvét után is, mindig!
Köszönöm:
Zsuzsi


  • Re: Húsvét - Lacoba Ideje: április 12, csütörtök, 18:31:20

Re: Húsvét (Pontok: 1)
- Csilike Ideje: április 13, péntek, 23:19:13
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Olvastam, es valoban hianypotlo. Nekem meg aztan foleg:) Sajnos az en csaladomban kihalt a tradicio, a regi szokas, egyes egyedul a karacsony a regi meg... A Husvetrol korulbelul annyit tudok, hogy Jezus feltamadasat unnepeljuk vele. Szeretnem viszont tudni, hogy a locsolkodas, a piros tojas hagyomanya honnan ered, es hogyan is volt regen, mi mit szimbolizalt, stb. Ha olvasod a hozzaszolasom, es idod engedi valaszolj nekem. Elore is koszonom, oszinte tisztelettel; Csilla



Re: Húsvét (Pontok: 1)
- Zsigaiklara Ideje: április 17, csütörtök, 00:22:05
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Köszönöm! Kiegészíthettem tudásomat:))
Klára



Re: Húsvét (Pontok: 1)
- pet1978 Ideje: Március 23, kedd, 12:00:17
(Adatok | Üzenet küldése)
Én is a Húsvét Dátumára szeretném felhívni a figyelmeteket. A felvetett kérdés már régóta megoldatlan problémát jelent a keresztények közt. A Húsvét közös ünneplése megerősítené a keresztények Egység iránti elköteleződését, mely Jézus főpapi imájának legfőbb mondanivalója. Kérlek terjesszétek az alábbi hírt. Ez egy lehetőség kifejezni a keresztények Egysége iránti vágyunkat is. Jézus többször kérte már a Húsvét Dátumának egyeztetését a Szentlélek emlékeztető Szavai által.
A szavazás a www.onedate.org/hu
honlapon lehetséges. Megfelelő számú aláírás esetén a felekezeti vezetőket szeretnénk megkeresni petíciónkkal.
Tisztában vagyunk vele, hogy az Egység többet jelent mint pusztán a dátum egyezőségét. Mégis hinni akarjuk, hogy ez az apró jel nagy változások elindítója lehet, ha sikerül a Közös Dátum megalkotása. Ez minden keresztény egyetemes felelőssége is egyben.

Áldott nagyböjti készülődést kívánok minden kedves olvasónak!

Szeretettel: Péter



PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.37 Seconds