[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 410
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 410


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
A német romantika: Franz Schubert
blue

Nincs semmilyen összeköttetése, rendszeres kereseti forrása, szűkös albérletben lakik.


Megesik, hogy néha a gyerekeinkkel együtt tanulunk újra olyan (talán már) feledésbe merült dolgokat, amiket nagyon jó feleleveníteni...
A fiammal együtt készülődtünk a másnapi énekórára, és örömmel vettem észre magamon, hogy talán én jobban élvezem ezt a közös felkészülést, - mint maga a gyerkőc.
Nagyon szeretem a zenét.
A komolyzenét is.
A lecke a srácnak éppen Franz Schubertről szólt.
Jobban utánaolvastam az otthon fellelhető zenei témájú könyvekben, lexikonokban, és még az interneten is. Talán más is szívesen fújja le a port a régebben elsajátított, és mára esetleg passzívvá vált tudásáról - velem együtt.
Egy komolyzenei sorozatot tervezek írni, - talán más is örömét leli benne.

*

Franz Shubert 1797-ben született Lichtentalban, Bécs egyik külvárosában, 12 gyermekként. Édesapja szegény sorsú tanító, aki maga is zenekedvelő ember.

A gyermek Schubert 5 évet tölti a bécsi "Konviktus"-ban, mint karénekes, majd néhány évig apja mellett segédtanító. Úgy dönt 21 éves korában, hogy szakít a tanítói pályával, és a saját műveinek jövedelméből próbál megélni. Ez a törekvése nem bizonyul túl egyszerűnek, mert példátlan nyomorúság vár rá. Nincs semmilyen összeköttetése, rendszeres kereseti forrása, szűkös albérletben lakik. A műveinek kiadásából szerzett garasok a létminimumra sem elegendőek, ezért alkalmanként zenei leckeórákat ad, így jut el két ízben is Magyarországra, Esterházy János gróf zselizi kastélyába, mint házi zeneoktató.

Barátai révén bekerül néhány bécsi arisztokra családba, ahol elhangzik egy-két dala, esetleg kamaraműve. A zongoraszólamot mindig maga játszotta. Legnagyobb zenekari műveit: h-moll, C-dúr szimfóniák, C-dúr vonósötös élő előadásban egyszer sem hallotta. Neve a korában nagyon ismeretlen volt, Ghoethet levélben kétszer is felkereste, de az válaszra se méltatta. Szerzői estje is csak egy volt, 1828-ban, halálának évében. Nyomorúságos életének csupán utolsó évei mondhatók boldognak, amikor barátai körében - írók, költők, festők, muzsikusok között - a felolvasással, muzsikálással, irodalmi vitákkal egybekötött társas összejöveteleken eljátszhatta műveit, bemutathatta dalait.

Eszményképe Beethoven volt, de félszegsége miatt vele sem tudott találkozni, pedig egy városban laktak. Schubert zenei szellemóriás volt. Szimfóniákat, zongoradarabokat, egyháziműveket és különböző összeállítású kamarazenét komponált, de ezeket csak halála után fedezték fel.

1828-ban halt meg Bécsben. Teljes kiforrott, gazdag életművet hagyott az utókorra. Végakarata szerint Beethoven sírjának közelében temették el. Sírján a következő felírat olvasható: "A halál itt egy nagyon gazdag tehetséget, de még nagyobb reménységet temetett el"

Életének minden tragikuma ellenére példátlanul gazdag életművet alkotott. Schubert egyénisége inkább passzív volt, mint lázadó. Nem lázadt fel a kor ellen, hanem azonosult vele, és alkotott. Műveiben a jobb világ utáni vágyakozásnak adott hangot. Ezek a vágyak, az intim, személyes érzésvilág nem kívánkozott a régi, nagy zeni formák közé. Schubert művészetének középpontjába a dal állt, mely a legalkalmasabb műfaj az egyéni vágyak és érzelmek tolmácsolására.

Életében főként dalait kedvelték. A romantikus dal műfájának legnagyobb mestere, több, mint 600 dalt komponált, termékenysége Mozartra emlékeztető. A dalaira jellemző a gazdag dallamosság, német népdal hatása. Népszerűségének titka talán az egyszerű, őszinte hangban rejlik. Az osztrák falvakban több dalát népdalként éneklik. Témájuk zöme tipikusan romantikus, barangoló, vándorló, álmodozó, csüggedt, merengő, indulatgazdag, tündérvilágú és a szí igazi örömeit kifejező zenék. Bármivel tudott azonosulni, és meg is zenésítette.
Megzenésítette: Goethe, Heine, Schiller, Shakespeara számtalan költeményét.
Gyönyörűen. Schubert "zenei csemege" az ínyenceknek.



Megjegyzés: forrás: zenetörténet
Ideje: április 23, hétfő, 23:04:47 - fullextra

 
 Nyomtatható változat Nyomtatható változat  Küldd el levélben! Küldd el levélben!
Vissza Rovathoz

Film Színház Zene

"A német romantika: Franz Schubert" | Belépés/Regisztráció | 10 hozzászólás | Search Discussion
Minden hozzászólás a beküldő tulajdona. Nem feltétlenül értünk egyet velük, és nem vállalhatunk felelősséget a hozzászólások tartalmáért.

Névtelenül nem lehet hozzászólni, kérjük regisztrálj

Re: A német romantika: Franz Schubert (Pontok: 1)
- Eroica (ezüsttollacska@ t-online.hu) Ideje: április 24, kedd, 08:42:20
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Köszi Gabyblue! Tragikus sors, de gyönyörű dalait az értő zeneművelők és a közönség megőrzik. Köszönöm, hogy írtál róla.



Re: A német romantika: Franz Schubert (Pontok: 1)
- kisssp Ideje: április 24, kedd, 10:53:13
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Jó volt olvasni az írásod. Én is nagyon szeretem a komoly zenét. Schubertet különösen.
Várom a továbbiakat!
Szeretettel: Péter



Re: A német romantika: Franz Schubert (Pontok: 1)
- Tithonos Ideje: április 24, kedd, 14:21:57
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Hiánypótló írásodat nagy örömmel és igaz érdeklődéssel olvastam... Köszönet érte!



Re: A német romantika: Franz Schubert (Pontok: 1)
- meva Ideje: április 24, kedd, 15:53:17
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Kedves Gaby-blue! Nagy örömmel olvastam írásodat. Folytasd, ahogy ígérted! Szeretettel: Éva



Re: A német romantika: Franz Schubert (Pontok: 1)
- zsuzsuzsu Ideje: április 24, kedd, 16:31:12
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Nagyon megörültem Gabykám a cikkednek, hisz egyik "kedvencem"-ről irtál, s érdekes volt igy végigtekinteni az életén.

Feltettem már egy Schubert dalt a Milyen zenét hallgatsz most III-ba, Neked, elsösorban ...

Megpróbálok egy másikat is

Szeretettel:
Zsuzsi :)))





PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.37 Seconds