[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 102
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 102


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
A tíz legszebb magyar regény 1.
Tithonos

Mikszáth minden archaizmusa modernné érett abban az emberi közvetlenségében, mellyel az általános írói attitűd fölé tudott nőni.




Mikszáth Kálmán művészete mára iskolai tananyaggá szürkült, pedig írásművészete szinte alig vesztett sok évtizeddel ezelőtti hatásából.
Legmagyarabb íróink közé tartozott, aki elfordult minden nyugatias műveltségtől, s maradt az, aminek született: igazi felvidéki magyar „bujdosónak”, ahogy Prohászka Lajos nevezte a magyar karaktert.
Mert Mikszáth elzárkózott mindattól, ami a nyugat-európai irodalom egyik legkellemetlenebb hordaléka volt, a liberális világlátás, az egyoldalú naturalizmus, a tézisregény kétes tanítása.
Mikszáth minden archaizmusa modernné érett abban az emberi közvetlenségében, mellyel az általános írói attitűd fölé tudott nőni.
Egyszerre őrzi lelkében a szláv érzelgősséget, de még ez is oly könnyen vegyül el magyarságának folyamában, hogy szinte csak annyi marad meg belőle, mint a felcsapó hullámok felett a pára.
A törvényszerű magyar komorságban ő szólal meg először a humor hangján, s ez a humor a legérettebb derű, mely Mikszáthot megmenti az alkotói süllyedéstől. Mert az általános írói magatartás nehezen tér le az egyszer megérzett siker útjáról, s még akkor sem ereszti el a gyeplőt, ha általános emberi értékekkel szemben igazságtalanná vált.
Mikszáth egyik titka, hogy a magyar finitizmus mögött nem történelmi linearitást lát, hanem a faj pszichéjét, mely sokkal mélyebb történelmi valóság, mint a fogalmi ketrecbe zárt világnézet.
Bujdosása és elzárkózása valójában a magyarságért érzett felelősség és aggódás volt, s minden írói útja csak a magyar témákban tudott célt találni. De magyarságlátása szinte mindig egyetemes tudott maradni, legyen az szerelem, házasság, gentrylét, arisztokratizmus, vagy misztériummá épített pletyka.
Legfontosabb és legszebb regénye a Fekete város, mely az utolsó nagy és összefoglaló alkotása, s egyben testamentuma is.
Mikszáth ebben a regényben a polgár gyalázatos és öntörvényű akarnokságát mutatta meg, mely nem mentes a szennyes kishitűségtől és a silány bosszútól sem. Lőcse az emberi nem egy archetípusává válik, míg Görgey egy másikká. Lőcse a sejtelmes és kisszerű gonosz, míg Görgey a túlzott szabadságélményéből eltorzult magányos várúr.
Görgey személyiségének megteremtése az egyik legnagyobb írói bravúr. A már-már nevetségesen hiszékeny főúr, aki egy régi világ eszményeibe beletorzul, miképpen válik nevetséges figurából először zsarnokká, majd szánandó emberi gyengeséggé. Mikszáth itt a gyengeséget gyengédséggé is képes áthangszerelni, míg a lőcsei polgár bárdolatlansága mögött kitűnően mutatja meg a mindig torzóvá formátlanodó magyar polgár szükségszerű elhanyatlásait.
Ősi magyar igazságot mond ki Mikszáth Görgey alakjának megrajzolásakor, mely mindez akár kelet-európai igazság is lehet.
Az úr, aki még nem vesztette el a paraszttal való kapcsolatát, a keleti társadalmi berendezkedés egyik lehetséges formája, míg a másik a paraszt. Mindkettő az egy vér két szélső formája, mely között nincs átmenet.
A polgár az idegen test a keleti magyar ideálban. Idegenségét a lőcsei vezetés tökéletesen megtestesíti. Mert nemcsak német mivoltában, hanem felemás pszichéjében is renegát.
A betolakodó és élősködő, aki szakít a régi törvényekkel, s új törvényeket hoz. Ereje a különállásban van.
Hogy mit is akar kifejezni vele az író?
Talán Mikszáth azt az örök igazságot hagyta az utókornak, hogy minden, ami idegen, az nem szelídíti vagy javítja a régi Magyarországot, hanem elpusztítja.
Mikszáth leírásai és ábrázolása telve vannak romantikus formákkal vagy mértéktartó realizmussal. Írásai sokkal inkább történetek, melyek életbölcsességtől, valami különös őszies aranyderűtől telítettek. E történetek nem téziseket akarnak kifejteni és bizonygatni, hanem az élet örök igazságait akarják újra és újra elbeszélni.
A Fekete város már címében is utal az életellenes állapot baljós sejtelmére, tragikus végkifejletére.
S hiába „fehéredik” ki a történet végére, ez a fehérség már egy új romlottság álcája.


Ideje: Augusztus 01, szerda, 14:48:30 - fullextra

 
 Nyomtatható változat Nyomtatható változat  Küldd el levélben! Küldd el levélben!
Vissza Rovathoz

All Fullextra

"A tíz legszebb magyar regény 1." | Belépés/Regisztráció | 9 hozzászólás | Search Discussion
Minden hozzászólás a beküldő tulajdona. Nem feltétlenül értünk egyet velük, és nem vállalhatunk felelősséget a hozzászólások tartalmáért.

Névtelenül nem lehet hozzászólni, kérjük regisztrálj

Re: A tíz legszebb magyar regény 1. (Pontok: 1)
- mango Ideje: Augusztus 01, szerda, 17:30:10
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Kétségtelen Mikszáth írói nagysága.
Csak a legmélyebb tisztelet hangján lehet szólni róla, - bár én olyan régen olvastam már Mikszáthot...Elő is fogom venni újra: hihetetlen, mennyire tudod, hogy kell kedvet csinálni írásoddal ehhez...

Köszönöm :)



Re: A tíz legszebb magyar regény 1. (Pontok: 1)
- Angeli Ideje: Augusztus 02, csütörtök, 09:31:53
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Csak egyet tudok érteni Anikóval, igazi kedvcsináló a dolgozatod. Tényleg... én is milyen régen olvastam Mikszáth-ot!



Re: A tíz legszebb magyar regény 1. (Pontok: 1)
- csitesz Ideje: Augusztus 02, csütörtök, 20:23:56
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
A már megismert, nagyszerű irodalmi tájékozottságod, és egyéni látásmódod alapján írtál Mikszáthról. Javasolnám, hogy a jövőre érettségiző gimnazisták ebből az általad leírt írásból is készüljenek. üdv. Józsi



Re: A tíz legszebb magyar regény 1. (Pontok: 1)
- csitesz Ideje: Augusztus 02, csütörtök, 20:31:50
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Egy nagyon értékes írást küldtél Mikszáthról. Köszi, hogy olvashattam. üdv. Józsi



Re: A tíz legszebb magyar regény 1. (Pontok: 1)
- Emericus (imike@labor.hu) Ideje: Augusztus 03, péntek, 22:10:22
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Tényleg ragyogó az elemzés, köszönet érte. A Fekete város pedig szerintem is Mikszáth legnagyobb regénye.



Re: A tíz legszebb magyar regény 1. (Pontok: 1)
- Julianna (julianna41@citromail.hu) Ideje: Augusztus 05, vasárnap, 14:12:49
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Számomra nagyon hasznos cikk Mikszátról. "Fekete város" által ismertem meg őt és akkor szerettem meg a műveit. Köszönöm, hogy olvashattam itt a nagy magyar íróról.



Re: A tíz legszebb magyar regény 1. (Pontok: 1)
- stelltesor Ideje: Augusztus 05, vasárnap, 23:13:06
(Adatok | Üzenet küldése)
Ehhez hadd tegyek hozzá csak egy idézetet magától Mikszáth Kálmántól:
«Egy írót kitüntetni nem lehet sem diadalkapuval, sem koszorúkkal, úgy mint azzal, ha őt műveiben megismerik:
ez a legnagyobb jutalma.» Mily igaz!
Jó volt soraid által feleleveníteni egyik legmagyarabb írónk írásművészetét, alakját. Köszönöm Neked.








PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.40 Seconds