[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 358
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 358


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
A haidák
Netelka

"...A törvényeket mi is megszegjük, és az esetek jó részében ki sem derül. Megmarad a csónakunk és halászhatunk tovább a zavarosban..."



Olvasom Schäffer Erzsébet "Egyszer volt" c. könyvét - ott leltem erre a rövidke történetre. S ez keltett bennem néhány gondolatot.
"A haidák, egy indián törzs, halásznép. Abból élnek, amit a víz ad. Ezért az életük feltétele, hogy az eszközeik, a varsájuk, a csónakjuk rendben legyen. Van is egy törvényük, ha valakinek tönkremegy a szerszáma, a közösség azonnal segít, csinálnak új csónakot, varsát, amit kell. A haidák közt, ha főbenjáró bűnt követ el valaki, az a büntetése, hogy összetörik a csónakját, a varsáját, minden halászó szerszámát. Ez a törvény. Ám ebben a pillanatban életbe lép a másik törvény, mely szerint akinek tönkremegy az eszköze, annak segíteni kell, hiszen éhen hal. A többiek fel is sorakoznak, megcsinálják, viszik az új csónakot. A bűnös haida ezen úgy megilletődik, hogy köszönetképpen ajándékokat kezd készíteni a törzsbelieknek. Azok meg meglepődnek, elfogadják az ajándékot, dicsérni kezdik, milyen figyelmes ember a földijük. És ők is készítenek neki ajándékot. És halásznak tovább."

Eddig az idézet. Hát, nem szép ez? Hol van ettől a mi civilizált világunk? A törvényeket mi is megszegjük, és az esetek jó részében ki sem derül. Megmarad a csónakunk és halászhatunk tovább a zavarosban. Ha mégis úgy alakul, hogy elveszik tőlünk a szerszámot, profilt váltunk, hisz’ mi mindenben olyan jók vagyunk. Vagy ha mégsem, s ott állunk munka nélkül, elárvultan – ugyan, ki fog nekünk segíteni? Hiszen haida egy sincs a közelben. Ha mégis ránk talál valaki, először is egyből gyanakodni kezdünk: vajon mit akar ez tőlem? Mert hogy önzetlenül nem akar segíteni, az biztos. Ha hagyjuk magunkat, akkor pedig ott az elkötelezettség érzése: hogy fogom én ezt meghálálni? Arról nem beszélve, hogy mindenki más is gyanakszik és a hátunk mögött kibeszél. Minket is, akik megbuktunk s most más hátán próbálunk visszakapaszkodni, s azt is, aki segít: nyilván valami hátsó szándéka van, hiszen mégsem egy haida, hogy csak úgy önszántából, minden ellenszolgáltatás nélkül nekiálljon csónakot készíteni nekünk.
Hogy miért írtam le mindezt? Mert elirigyeltem a haidáktól a természetességüket. Hogy képesek a dolgokat úgy látni, ahogy azok vannak. Nem néznek mögé, nem kombinálnak, nem tételeznek fel – csak elfogadják, befogadják a dolgokat. Nem tudom, mi képesek vagyunk-e erre. Sőt, azt sem tudom, én magam képes vagyok-e rá. Félek, hogy nem. Majd talán a következő életemben, ahol ha lehet, haidaként fogok újjászületni.

Ideje: Augusztus 15, szerda, 00:44:11 - fullextra

 
 Nyomtatható változat Nyomtatható változat  Küldd el levélben! Küldd el levélben!
Vissza Rovathoz

Anomáliák térben és időben

"A haidák" | Belépés/Regisztráció | 24 hozzászólás | Search Discussion
Minden hozzászólás a beküldő tulajdona. Nem feltétlenül értünk egyet velük, és nem vállalhatunk felelősséget a hozzászólások tartalmáért.

Névtelenül nem lehet hozzászólni, kérjük regisztrálj

Re: A haidák (Pontok: 1)
- Angeli Ideje: Augusztus 15, szerda, 11:26:47
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Jaj de jó! Olyan szép lenne az élet így, nem? Ilyen egyszerűen. Ők biztosan nem stresszelnek, és nem szívinfarktusban halnak meg... És valószínűleg a legnagyobb bűn, amit elkövetnek, hogy csúnyát mondanak egymásra.



Re: A haidák (Pontok: 1)
- tokio170 Ideje: Augusztus 15, szerda, 12:47:14
(Adatok | Üzenet küldése)
Szerintem itt nálunk fordítva működik legtöbbször a "haidaizmus": Ha jó vagy, akkor törik össze eszközeid, hogy beállj a sorba, ahol is "szívesen" segítenek a többiek, hogy hasonlóvá válj, mint ők, és ne rontsd a boltjukat. Így azonban azonos oldalra kerülsz azokkal, akik kíméletlenül, lelkiismeret furdalás nélkül behajtják, ami - az ő ideológiájuk szerint - jár nekik. Kiváló gondolatok Neti!



Re: A haidák (Pontok: 1)
- piroman Ideje: Augusztus 15, szerda, 14:03:13
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Szimpatikus népség. Az ő érdekükben remélem, hogy nincs a környékükön "stratégiailag fontos" nyersanyag, vagy terület, mert nagyon gyorsan eltünnek, ha belecsöppennek a valóságba. Még ha túl is élik...



Re: A haidák (Pontok: 1)
- lena1 Ideje: Augusztus 15, szerda, 17:44:09
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Drága Neti, a haidák törvényét Én is szívesn elfogadnám, de egyet megtanultam ebben a mostani életben, minden tekintetben, mindenhol, csak magamra számíthatok.
A következő életemben haidaként szeretnék Én is megszületni. Köszönöm, hogy megismerhettem általad őket.
Puszi. Lena



Re: A haidák (Pontok: 1)
- Eroica Ideje: Augusztus 15, szerda, 21:00:02
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Haj, De szeretnék haida lenni! Nem is hallottam eddig róluk.Köszi!



Re: A haidák (Pontok: 1)
- Audrey Ideje: Augusztus 15, szerda, 21:38:15
(Adatok | Üzenet küldése)
Szerintem, ha él köztünk Haida, mert minden bizonnyal él, azt az emberek hülyének tartják, mert sajnos a világunk nem az önzetlenségre épül. Én ismerek egy haidát, azt hiszem...



Re: A haidák (Pontok: 1)
- veva (hajoka@tenger.hu) Ideje: Augusztus 15, szerda, 23:27:45
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Sajnos nekem csak ez az egy életem van, tehát biztosan nem fogok közéjük születni. ;) Viszont ha él egy ilyen nép, akkor azt kellene gondolnom, hogy ők állnak a legközelebb ahhoz, hogy gyakorolják az isteni szeretetet! :)



Re: A haidák (Pontok: 1)
- Anna1955 Ideje: Augusztus 16, csütörtök, 22:10:42
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Szinte hihetetlen, hogy van egy hely, ahol létezik az önzetlenség...:))) Nagyon tetszett Netelka..:)))



Re: A haidák (Pontok: 1)
- naiva Ideje: Augusztus 16, csütörtök, 22:43:25
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
A haida beleszületik ebbe az életformába, neki ez a természetes... Mi, ebben a mi közegünkben nem hiszem, hogy ezt eltanulhatnánk. Sajnos. Pedig én hiszem, hogy minden ember vágya, hogy "jó" legyen, hogy "jót" tegyen.../ De lehet, hogy naív vagyok:) / Örülök, hogy megismertetted velünk ezt a törzset, még nem hallottam róluk...



Re: A haidák (Pontok: 1)
- hori Ideje: Augusztus 17, péntek, 11:06:29
(Adatok | Üzenet küldése)
Büntetés vagy átnevelés? Bonyolult a mi világunk, ezért is vagyunk mások. Aztán meg belénk nevelődött, hogy mindennek ára van... (Azért én találkoznék egy igazán jó emberrel.)



Re: A haidák (Pontok: 1)
- stelltesor Ideje: Augusztus 17, péntek, 14:15:12
(Adatok | Üzenet küldése)
Nagy kár, hogy nem ilyen emberekből áll a világ zöme!



Re: A haidák (Pontok: 1)
- mickey48 Ideje: Augusztus 17, péntek, 15:40:59
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Kedves Erika - csodaszép ez az írásod, a gyökerektől kezdve egészen a következtetésekig...igazi , szép, őszinte gondolatok...



PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.41 Seconds