[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 289
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 289


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Beszélgetős: A tea
parakalo

A kínai bölcs, Tien Ji-heng szerint "A teaivás elfeledteti a világ zaját."


Miért írok a teázásról? Mert ma rossz a kedvem és egy kicsit mással akarok foglalkozni önmagamon kívül. Mindezek mellett a teázáshoz szép emlékeim, kellemes érzeteim társulnak. És itt van egy újabb indok: A kínai bölcs, Tien Ji-heng szavai: "A teaivás elfeledteti a világ zaját."
Egyre inkább örülök annak, hogy Magyarországon is elterjedni látszik a teafogyasztás közösségi volta. Szóval mind több teázó nyílik a belvárosban. Szeretem ezeket a helyeket. Több szempontból is tökéletesnek találom őket. Kellemes, meghitt, sőt egyben akár romantikus is. A teázó tökéletes találkahely. Többnyire kellemes a zene, varázslatosak az illatok, jól lehet beszélgetni, megismerni, figyelni a másikat. A szűrt fényben pedig a pillant is emlékezetessé, romantikussá válik. Mivel szinte rajongója vagyok a teának és teázóknak, egyre jobban kezdett érdekelni, hogy honnan is ered, honnan származik a tea, a teázás kultúrája. Ezért rákerestem az interneten, és utánaolvastam.
A tea hasznosításának felfedezése hosszan nyúlik vissza a múltba. Az úgynevezett vadtea származási helyének India és Kína nevezhető. A teát körülbelül 500 éve ismeri az emberiség. Kínában és Japánban még mondák is születtek első használatáról.
Az egyik ilyen monda szerint Sen-Nang kínai császár egészségügyi megfontolásból rendeletben írta elő, hogy minden vizet fel kell forralni fogyasztás előtt. Egy napon azonban a forrásban lévő vízbe a szél pár tealevelet sodort. Az pedig barnára színezte a vizet. A császár megkóstolta a főzetet és nagyon jó ízűnek találta azt.
Kínában az idők folyamán a kultúra részévé vált a teaivás. Nem csak kellemes italként fogyasztották, de gyógyászati célból is használták. Alkalmazták idegi problémákra, fáradtság elűzésére, emésztési problémák megoldására.
Eleinte többféle módon is fogyasztották. Keverték gyömbérrel, citrommal, narancshéjjal, sóval, sőt rizzsel is adott esetben. Tejjel vagy vöröshagymával elkészítve még a mai napig is fogyasztják Tibetben és Mongóliában. Az angolok csak ezek után, 1650 körül kezdtek el teázni. A teát ma is elsősorban Japánban, Kínában, Indiában, Sri Lankán, Tajvanon, Nepálban, Ausztráliában és Kenyában termesztik. (A teakereskedelemben Sri Lanka és Tajvan régi neve, Ceylon és Formosa használatos.)
A teaivók "mindenféle kórságtól mentesek és rendkívül magas kort érnek meg" - lelkendezett 1641-ben Nikolas Tulp holland orvos, az Observationes Medicae írója. Csakhogy a teának ócsárlói is akadtak. Egy német orvos azt állította, sietteti a 40 évnél idősebbek halálát. Angliában III. György király orvosa felhívta a figyelmet, hogy a tea őrületbe kergetheti az embert (ám azt nem említette, vajon ez az ital okozta-e György király nyilvánvaló elmebaját).
A tealevél egy trópusi-szubtrópusi örökzöld cserjén terem, melyet a tudósok Camellia sinensis néven emlegetnek. A világszerte fogyasztott 3000 különböző teaféleség mind erről az egy növényről és annak keresztezett változatairól származik.

Alapvetően 4 teaféle ismeretes:
- Fehér tea. A fehérteákat csak enyhén fermentálják, amihez a nap segítségét veszik igénybe. Alacsony teintartalmuk miatt bármikor fogyaszthatók. Kitűnő esti tea.
- Zöld tea. Egy része többszöri kiáztatásra is alkalmas. Mikor a tea nagy része elfogyott, a tealevél visszamarad, melyet ismét le tudunk önteni, így néhány perc elteltével újabb csészényi teaitalt nyerünk. Egyes kiemelkedő minőségű fajtákat 4-szer. 5-ször is ki lehet áztatni.
- Oolong tea. Az oolong vagy sárgateák "félig", általában 40-60%-ban erjesztettek. Az erjesztést egy hirtelen hőkezeléssel, pirítással szakítják meg, ezért az oolong teák általában kellemesen pirítottak, kissé fanyarkás ízűek.
- Fekete tea. A fekete- vagy más néven vörösteák 100%-osan fermentáltak. Ízük általában telt, markáns, erőteljes.

Néhány ismertebb teakeverék fantázianeve, melyet mi is fogyaszthatunk a teázókban:
- Pina Colada: Ananász-kókusz ízű tea. összetevők: hibiszkusz, alma, csipkehús, ananász, szárított kókuszdarabok, természetazonos aroma.
- Wild Cherry: Vadmeggy ízű gyümölcstea. összetevők: hibiszkusz, csipkehús, alma darabok, meggy, szőlő, természetazonos aroma
- Pillangókisasszony: Zöld tea, napraforgóvirággal és őszibarackdarabokkal. Kellemes illatú és aromájú tea.
- Áfonyás álom: Zöld tea, áfonya, búzavirág, napraforgóvirág
- Erdei vadgyümölcs: Bodzabogyóval, hibiszkusszal, feketeszemű mazsolával, rózsavirággal, fekete ribizlivel és feketeáfonyával. Az igazi gyümölcstea kedvelőinek.
- Vérnarancs: Almadarabokkal, hibiszkusszal, csipkebogyóhéjjal, narancshéjjal, keleti pórsáfránnyal. A narancsligetek illatát idéző kellemes aromájú tea.
- Almás-fahéjas gyümölcstea: Alma darabokkal, hibiszkusszal, csipkebogyóhéjjal, narancshéjjal, mazsolával, fahéj darabokkal, mandulával.
- A mate tea a nagy teacsalád egyik fontos és népszerű tagja, amelyet elsősorban Argentínában, Paraguayban, Uruguayban és Brazília déli részén fogyasztanak. Egy örökzöld pálmafajta leveleiből és ágaiból készítik. A fiatal leveleket vagy ágacskákat kétévenként, február és október között szedik le, majd gyorsan előszárítják, hogy elkerüljék az oxidálódást és a fermentálódást. Ezután a leveleket faparázson megpirítják.

Hazánkban a fekete tea a legismertebb. De manapság kezd veszíteni eddigi egyeduralmából. Ennek oka például a zöld tea kellemes íze, szervezetünkre gyakorolt pozitív hatása.

Az öt órai tea:
Honnan is ered ez a közismert elnevezés? Mikor is alakult ki? Mit rejt magában?
Az angolok 1657- ben már fogyasztottak teát. Megtehették ezt egy bizonyos Thomas Garraway nevű úr kávézójában. Ide azonban hölgyek nem ülhettek be. Viszont 1706- ban nyílt meg Londonban az a teaház, ahol már hölgyeket is szívesen láttak a vendégek sorai közt. Ez azért számított nagy szónak akkoriban, mert a hölgyek még ekkor is ki voltak tiltva a kávéházakból.
A XIX. században vált általánossá a délutáni uzsonnával egybekötött teázás. Ez eleinte négy óra tájt volt és csak később tolódott öt órára. Az ötlet állítólag egy bizonyos Bedford hercegnőtől származott, aki 1840- ben bevezette az afternoon tea a munkahelyeken, otthonokban is szünetet. Ez fontos rítust jelentett.
A királyi udvarban a mai napig lezajlik a hagyományos ötórai tea, ahogyan számtalan angol családban is.
Zárásképpen pedig mindenkinek ajánlom:
Legyetek egy napra a királyi udvar részesei. Egy kellemes délutáni sétát követően üljetek be egy meleg teázóba. Rángassátok el párotokat, kedveseteket néhány meghitt pillanatra. Ígérem, egyikőtök sem fogja megbánni.

Források:
http://www.terebess.hu
http://www.ahimsa.hu
http://freeweb.deltha.hu
http://www.barangoloteahaz.hu
http://www.cerbona.hu
Ideje: Október 17, szerda, 06:10:35 - fullextra

 
 Nyomtatható változat Nyomtatható változat  Küldd el levélben! Küldd el levélben!
Vissza Rovathoz

Életünk napjaink

"A tea" | Belépés/Regisztráció | 11 hozzászólás | Search Discussion
Minden hozzászólás a beküldő tulajdona. Nem feltétlenül értünk egyet velük, és nem vállalhatunk felelősséget a hozzászólások tartalmáért.

Névtelenül nem lehet hozzászólni, kérjük regisztrálj

Re: A tea (Pontok: 1)
- wanderer75 Ideje: Október 17, szerda, 11:04:13
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Nagyon élvezetesen írtál a teáról:)) Bizony még nem tettem le róla, hogy nyitok egyszer egy kis teázót!


  • Re: A tea - parakalo Ideje: Október 17, szerda, 21:46:26

Re: A tea (Pontok: 1)
- parakalo Ideje: Október 17, szerda, 22:10:16
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Az üzenőfalon már megtettem, de most itt is elmondom, hogy köszönettel "tartozom" Netelkának a kiegészítésért.
Egyszerűen megfeledkeztem a forrás megjelöléséről. Köszi a pótlást.



Re: A tea (Pontok: 1)
- Eroica Ideje: Október 18, csütörtök, 08:57:51
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Nórikám! Mi nagy teaivók vagyunk, köszi a sok-sok információt.


  • Re: A tea - parakalo Ideje: Október 18, csütörtök, 19:59:04

Re: A tea (Pontok: 1)
- naiva Ideje: Október 19, péntek, 21:51:48
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Nórikám, egyszer elmegyünk teázni egy klassz teaházba, ahol párnákon kell ülni és rengeteg finom teából lehet választani!:) Jó kis írást hoztál!:)


  • Re: A tea - parakalo Ideje: Október 20, szombat, 05:58:23

Re: A tea (Pontok: 1)
- hori Ideje: Október 28, vasárnap, 12:11:41
(Adatok | Üzenet küldése)
Mindig is ittam a teát. De főleg a hagyományosat: kínait, indiait, ceylonit, vietnámit és lehetőleg nem a filtereset. Én kerülöm a mai ízesítéssel ellátottakat (adalékanyag miatt, a lányom bőre sem bírja ezeket). Esetleg még a hárs és csipkebogyó. Néha-néha tejjel vagy coitrommal.
Amikor tanultam, jobban használt, mint a KV.
Pécsett van egy eldugott utcában egy teázó, pincehelyiséggel is ellátva. Igen jó hely!
Jót írtál! :))



Re: A tea (Pontok: 1)
- Csilike Ideje: Október 28, vasárnap, 14:23:24
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
wanderer teazojaban fullextras osszejovetelek. Almaim netovabbja. Imadnam:) Imadom a teakat es orommel olvastam a beszamolod. Sok mindent megtudtam rola. Udv: Csilla



Re: A tea (Pontok: 1)
- z_barbara Ideje: Február 23, szombat, 22:49:01
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Tetszik, ahogy a teákról írsz. Én is úgy vélem, egy csendes kis Teázóban a párjával jól érezheti magát az ember. A fahéjas China tea tejszinhabbal a kedvencem!



Re: A tea (Pontok: 1)
- paletta Ideje: Szeptember 23, kedd, 17:48:28
(Adatok | Üzenet küldése)
....:):):):)te az én emberem vagy:):)...a TEA...TEA... a mindenem!!!!!!:):):)....imádom a teát minden formában ,hangulatában...ezt a remek kis összefoglalót el is mentem magamnak:)...örülök,hogy írtál a teáról:)...üdv...paletta



PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.30 Seconds