[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 140
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 140


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Reflexió a jó modorról és annak hiányáról ©
stelltesor

...a jólneveltség nem társadalmi osztálykülönbségbeli, nem ideológiai problémabeli jellegzetesség, hanem elsősorban az emberi személyiség fontos megnyilvánulási formája...


Egy, nagy kép alatti, eddig szokatlan cikkre lettem figyelmes a 2007. november 22-i Il Resto del Carlino „Alessandra Borghese tekintete” c. rovatában, amelyben a szerző kifogásolja a jó modor hiányát, s kritikus szavakkal illeti a modortalanság mindennapos megnyilvánulásait.
Ezt 24 éve tapasztalom Itáliában, de eddig senki – vagy jóformán senki – nem cikkezett erről. Én igen, beküldtem nem egyszer napilapoknak ezzel kapcsolatos észrevételeimet, de nem jelentették meg. Érthető, egy jött-ment – még ha olasz állampolgár is –, akkor még extracomunitarianak bélyegzett, hogyan is meri kritizálni új hazájának állampolgárait?! Most, több mint két évtizednyi neveletlenség, modortalanság tapasztalata után végre egy nálam tíz évvel fiatalabb olasz, publicista nő, Alessandra Borghese tollából örömmel olvashattam e témájú cikket: no lám, végre született olaszoknak is feltűnik végre az elbugrisodás magas foka és széles elterjedtsége! Pedig nem lehet arra hivatkozni, mint nálunk, hogy a vörös terror proli diktatúrájának hatása, bár kommunisták itt is voltak és vannak szép számmal, még olyanok is, akik még most is a marxi-lenini ideológia dédelgetői. Most nagyon szívesen hivatkozom erre és egyéb más ezzel kapcsolatos írásra, mert nemcsak az olaszokra vagy más népek modortalanjaira, hanem hazánk fiaira és lányaira is, ugyanúgy vonatkozik és megszívlelendő.
Mit is kifogásol az olasz cikkíró? Mindez nekem, sajnos, nem újdonság sem otthonról, sem innen: vonaton utazván haza Milánóból Rómába a neveletlenség tipikus megnyilvánulásait konstatálta és nehezményezte: udvariatlanok, kevesen adják át a helyüket, kevesen engedik előre az embereket, tolakodás a másik félrelökésével, a nehéz helyzetben lévő, segítségre szoruló utasoknak, legyenek azok nők vagy férfiak (idősebbek vagy fiatalok), a világ minden kincséért sem segítenének elhelyezni a poggyászát a csomagtartóra, vagy onnan leemelni. Reménytelen, elképzelhetetlen az udvariasság. Ellenben a harsogó mobiltelefonos beszélgetések, amelyekre a kutya sem kíváncsi, de mégis kénytelen az ember elszenvedni, legyen az magán- vagy hivatalos társalgás, az annál jobban dívik az egész utazási időtartam alatt. Az illemhelyek – amelyek valamikor példaképül szolgáltak a magyarországi vonatokénak állapotával szemben – most már valóban használhatatlanok, mert rettenetes disznóólat hagynak maguk után egyes utasok. Óhatatlanul megfogalmazódik benne a kérdés: mi is az a neveltség? Szerinte a jólneveltség elsősorban az emberi lét szépségének szükséges kiegészítője kell, hogy legyen. Neki a jólneveltség jóérzést jelent, amit elkötelezetten kell gyakorolni a saját életünk minden egyes napján, minden egyes pillanatában, már értelmi nyiladozásunk pillanatától kezdve. Jól tudjuk, hogy nem könnyű jól neveltnek lenni: szükséges ehhez érzékenység, alázatosság, türelem, kedvesség és különösen állandó figyelem. Mindig a lehető legjobban neveltnek mutatkozni kötelesség, de azon kívül kellemes is mind saját magunkkal, mind másokkal szemben, amely még az egyedülálló személyiség tanúbizonysága is, amely elősegíti a szakmai és társadalmi érvényesülést, hírnevet. E cikkében arra is emlékeztet, hogy ezzel kapcsolatban egy jegyzett Tv-újságíró irónikusan azt válaszolta neki, hogy „menjen és mondja ezt egy szerelőszalagnál dolgozó munkásnak...” Ezzel az ironikus válasszal a cikkíró még ma sem ért egyet, mert szerinte a jólneveltség nem társadalmi osztálykülönbségbeli, nem ideológiai problémabeli jellegzetesség, hanem elsősorban az emberi személyiség fontos megnyilvánulási formája. Neveletlen emberekhez járni, olyanokhoz akik nem részesültek jó nevelésben, akik nem is erőltették meg magukat, hogy ezen hiányosságukat pótolják, bizony nagyon kellemetlen, zavaró és nemegyszer visszataszító. Amellett, hogy nem tudnak viselkedni, ezek a modortalan emberek még kisebbségi érzéssel is rendelkeznek, amely esetlenné és félreértésre hajlamossá teszi őket.
A jó modor a jólneveltség gyakorlati értelmezése, a modortalanság e neveletlenségé. S meg kell különböztetni az előzékenységtől, a kedvességtől vagy szívességtől, amelyek a jó modor kiegészítői, de nem szabad pótmegnyilvánulásoknak tekinteni ezeket. A magatartásmód a legapróbb részletében, a köszönéstől a hangtónusig, a barátságos mosolyig azonnal és fellebbezhetetlenül minősítik az embert.
A cikkíró jogosan kérdezi, hogy valóban bele kell törődnünk a modortalanság megnyilvánulásaiba? Honnan ered ez a szélesen elterjedt egocentrizmus, amely ily nagyon degradálta a jó erkölcsi szokásokat? Rákérdez a számtalan vulgárisságra, amiben részünk van nap mint nap, s bizony nem nyugszik bele, hogy ezt is beletörődéssel tűrjük. Mindezen negatív, emberi magatartás okának a széltében-hosszában elterjedt faragatlanságot és az általános közönyösséget jelöli meg, amelyek elengedhetetlenül táplálják a keresztény értékek, a felebaráti szeretet, a megértés, a türelmesség szükségességét, mint ezek negatívumoknak az ellenszerét.
Igen, de mégis hogyan juthatott el a mai ember idáig? ....
Folytatás (és forrás): Eredeti teljes és fényképes cikk >>

© B. Tamás-Tarr Melinda
Ideje: December 01, szombat, 08:13:36 - fullextra

 
 Nyomtatható változat Nyomtatható változat  Küldd el levélben! Küldd el levélben!
Vissza Rovathoz

Életünk napjaink

"Reflexió a jó modorról és annak hiányáról ©" | Belépés/Regisztráció | 8 hozzászólás | Search Discussion
Minden hozzászólás a beküldő tulajdona. Nem feltétlenül értünk egyet velük, és nem vállalhatunk felelősséget a hozzászólások tartalmáért.

Névtelenül nem lehet hozzászólni, kérjük regisztrálj

Re: Reflexió a jó modorról és annak hiányáról © (Pontok: 1)
- stelltesor Ideje: December 01, szombat, 09:47:39
(Adatok | Üzenet küldése)
Bocsánat, a link címét ékezettel írtam, ezért nem működik.
Helyesen: http://www.osservatorioletterario.net/jolneveltsegrol.pdf
Reflexió a jó modorról és annak hiányáról >> [www.osservatorioletterario.net]




Re: Reflexió a jó modorról és annak hiányáról © (Pontok: 1)
- boblogan Ideje: December 02, vasárnap, 04:02:33
(Adatok | Üzenet küldése)
Nos, kedves Melinda, kérlek, nézd el nekem, de én továbbra is tegezni foglak. Én a tegeződés-magázódás kérdését más színben látom, mint te. Nem bocsátkozom hosszú fejtegetésbe, röviden a lényeg: én, ha tegezek valakit, akkor is tudom a szó legmélyebb és legnemesebb értelmében tisztelni (ahogy téged is). Ha viszont valaki a tiszteleten túl valamiért számomra még kedves is (pl. írásai alapján), akkor a magázódás számomra bizonyos gátat jelent, csak tegező formában tudom igazán kifejezni mondandóm érzelmi hátterét. Lehet, hogy te jobban örülnél annak, ha azt írnám neked: "Nagyra tartom Önt!", nekem viszont százszor jobban esik a "Nagyra tartalak téged!" formát használni, és ez utóbbi részemről ugyanolyan tiszteletet takar, mint a magázó változat, de van benne egy bizonyos többlet, valamiféle szimpátia kifejeződése is.

Ugyanakkor én is - aki szeretek tegeződni - "kiakadtam", amikor az addig magázódó mobiltelefon-társaság egyszer csak átváltott tegezésre. Egyik nap még azt írták nem fogadott hívás esetén, hogy "Önnek új hangüzenete érkezett. Hívja a ... számot az üzenet meghallgatásához!", aztán másnap már se szó se beszéd megváltoztatták: "Új hangüzeneted érkezett. Hívd a ... számot ...!". Mi van, kispajtás?! Nem emlékszem, hogy mikor ittunk pertut, haver! Ez ugyanis egy teljesen más helyzet. A cég letegez boldog-boldogtalant, korra, nemre, egyebekre való tekintet nélkül, úgy, hogy semmit sem tud az illetőről. Nem olvasott tőle semmit, semmilyen mértékű ismerete nincs róla. Simán letegezi pl. a köztársasági elnököt, a miniszterelnököt, a parlament elnökét, az egyházi vezetőket, a Nobel-, Kossuth- és egyéb díjasokat, a "Nemzet színészeit", stb. Persze vannak köztük, akik nem is érdemelnek tiszteletet :))), de azért néhányan talán igen... :) Tulajdonképpen írni kellene az érintett cég vezetőjének egy (akár nyílt) levelet, valahogy így: "Szeva haver, hogy ityeg? Arra gondoltam, ha már ilyen jó cimbik lettünk, hogy összejöhetnénk valamikor egy jó kis kocsmázásra. Mivel te kezdeményezted a pajtási kapcsolatot,

A hozzászólás folytatása...



Re: Reflexió a jó modorról és annak hiányáról © (Pontok: 1)
- Eroica Ideje: December 02, vasárnap, 18:41:36
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Sok boldog névnapot kívánok Neked kedves Melinda! Bocs, hogy itt, de épp olvastalak.



Re: Reflexió a jó modorról és annak hiányáról © (Pontok: 1)
- kisssp Ideje: December 07, péntek, 13:19:39
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Igazán tetszett az írásod! Bizony sok beszélgetésre, talán vitára is adna okot. A jóneveltség, a jómodor napjaink fontos kérdése, amikor az emberi kapcsolatokat gyakran előtérbe helyezzük.
Szerintem nagy szerepe van a társadalmi elhelyezkedésnek. Mégis, jó néhány tapasztalatom volt az ellenkezőjéről is. Nagyon alacsony képzettségű, alacsony sorban élő embereknél tapasztaltam a választékos modort, udvarias magatartást, és volt olyan, hogy művelt, több diplomás emberek, a kocsijuk ablakán szórták ki a csokipapírt. Amikor rákérdeztünk, hogy miért, nem értették a felvetést...
Üdv.: Péter



PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.46 Seconds