[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 387
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 387


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Pánik


"a szívem őrült sebességgel kezdett verni, mint a váltólázas, egyszer izzadtam, majd vacogva fáztam, annyira, hogy a fogaim összekoccantak..."



Korunk emberének egyik legfélelmetesebb civilizációs betegsége a pánikbetegség. Többnyire nagyvárosban élő, fiatal, vagy kora középkorú, sok esetben stresszes munkát végző, nemegyszer felpörgetett életmódú emberek az áldozatai ennek az elme által generált, roppant nehéz betegségnek.

Mi is a pánikroham? Az emberek kilencven százaléka él át életében legalább egyszer pánikrohamot, csak akkor ő nem tudja, hogy min ment keresztül. A tünetei olyannyira hasonlítanak bizonyos betegségek tüneteire, hogy a pánikos eleinte meg van róla győződve, hogy szervi betegség támadta meg. A legismertebb jellemzői a rohamnak a szapora szívverés, hányinger, szédülés, légszomj, gyomorpanaszok, az az érzés, hogy nem vagyunk urai önmagunknak. A legtöbb esetben a pánikbeteg legfőbb vágya a roham idején, hogy elmeneküljön, elfusson a félelme elől egy olyan helyre, ahol biztonságban van, pedig a félelmét többnyire meg sem tudja nevezni. Nem ritka, hogy pánikbetegség együtt jelentkezik a depresszióval, agorafóbiával (nagy tértől való irreális félelem), tömegiszonnyal. A pánikbetegség nem hisztéria. Nagyon könnyen diagnosztizálható, és nagyon nehezen leküzdhető mentális zavar, mely terápiával vagy gyógyszeres kezeléssel, de legtöbbször a kettő kombinációjával gyógyítható. Nagyon fontos a család, a barátok megértése, támogatása, mert a szeretet erős hatással van a gyógyulás menetére. Az a pánikos, akit elhagynak, akire úgy néznek, mint egy őrültre, akit hisztériásnak könyvelnek el, aki nem találja a segítő kezet, sokkal nehezebben szabadul meg szörnyű betegségétől mint az, aki mellett ott állnak a szerettei.
Ma már tudjuk, hogy a betegség agyi anyagcserezavar, elsősorban a szerotonin nevű agyi „üzenetközvetítő" anyag hiányával függ össze a molekuláris receptorok túlérzékenysége mellett.

Kata (35) azt mondja, hogy ő nem pánikbeteg, csak voltak rohamai, melyek megkeserítették az életét egy évre.
- Úgy kezdődött, hogy egy átmulatott éjszaka után fáradtan mentem másnap dolgozni. Elég sokat kellett tömegközlekednem, mert nagyon messze laktam a munkahelyemtől. A metrón tört rám először az érzés, hogy nyomban összeesem, de nem a fáradtságtól, hanem egy megmagyarázhatatlanul erős szívdobogástól. Olyan gyorsan vert a szívem, mintha lefutottam volna a maratont, pedig csak álltam egy helyben, szinte meg sem mozdultam. Nem is nagyon tudtam volna a tömegben. Alig vártam, hogy leszálljak a metróról, és szabad levegőn folytathassam az utamat. Akkor azt gondoltam, hogy a fáradtság tehet a kellemetlen közjátékról, így nem foglalkoztam vele addig, mígnem megismétlődött… Akkor is a közlekedéssel kapcsolatban jött elő a problémám, de nem valamelyik járművön, hanem az aluljáróban, ahol persze tömeg volt. Ismét elfogott az ájulás érzése, úgy éreztem, mintha nem lennék ura a testemnek, mintha nem tudnám tartani magamat, mintha nem tőlem függne, hogy mi történik velem a következő percekben. Nagy nehezen vánszorogtam haza. Másnap már féltem. Rettegtem attól, hogy megint rám tör ez a semmihez sem hasonlítható, ijesztő érzés. Eltelt egy-két nap, és én egyre jobban féltem. Hamarosan bekövetkezett a legszörnyűbb rohamom, amire emlékszem. Otthon voltam, és nyugalmi állapotban a szívem őrült sebességgel kezdett verni, mint a váltólázas egyszer izzadtam, majd vacogva fáztam annyira, hogy a fogaim összekoccantak. Nem kaptam levegőt, fixa ideám lett, hogy meg fogok fulladni. A párom kihívta az ügyeletet, mert azt hittük, hogy halálomon vagyok, én biztos voltam benne, hogy szívrohamom van. Mire az ügyelet megérkezett a roham elmúlt. Semmit nem tudtak megállapítani. Az orvos teljes kivizsgálásra küldött, bár megemlítette, hogy talán ez csak egy pánikroham volt… Én nem hittem. Meg voltam győződve róla, hogy halálos beteg vagyok, vagy a szívem, vagy az agyam, vagy a tüdőm visz el, de rövidesen vége lesz az életemnek. Elkezdtem a kivizsgálásokat. Mikor minden kis részemet kivizsgálták, kiderült, hogy makk egészséges vagyok. Ekkor kezdtem el komolyan hinni abban, hogy pánikbeteg vagyok, bár kétségeim voltak afelől, hogy ez kiválthat ilyen erős, szervi betegséget idéző tüneteket. Elkezdtem az Interneten utánanézni ennek a betegségnek. Rájöttem, hogy szinte minden tünetet produkálok, amit egy pánikroham kiválthat. Lassan beláttam, hogy nincs szükségem több kivizsgálásra, nem kell CT, MRI ahhoz, hogy tudjam, nem testileg, hanem mentálisan vagyok beteg. Ehhez kellett nekem egy év. Pszichiáterhez mentem, aki megtanított relaxálni, és bízni önmagamban. Nekiláttam trenírozni magamat. Minden alkalommal, amikor a pánik rám akart törni, elmondtam magamnak, hogy „ez csak pánik, ebbe még senki nem halt bele, mindjárt vége, nem lesz semmi baj”. Ráadásul az összes félelmemet, hogy elájulok, rosszul leszek, megfulladok végigéltem már, és még egyszer sem ájultam el, vagy lettem rosszul, és egyszer sem fulladtam meg. Tehát, ezek nem is fognak bekövetkezni. Ezzel edzettem az elmémet, míg szépen lassan, de bementem a bevásárlóközpontokba, felültem a villamosra, és lementem az aluljáróba is újra, mert úgy éreztem, hogy csak bátorság kell hozzá, meg fogom csinálni! Még mindig előfordul, hogy a roham le akar teríteni. De már nem hagyom neki. Én vagyok az erősebb!

Vica (28) kevésbé szerencsés. Örül, ha eljut a munkahelyére, és haza anélkül, hogy bárki észrevenné, min megy keresztül.
- Igen, elmegyek dolgozni, de ha tehetném, csak itthon gubbasztanék, és egy lépést sem tennék az utcán. Még a munkahelyemen is berohanok néha a mosdóba, mert ott is rám tör a félelem, de szerencsére nem túl gyakran. Inkább azt mondhatom, hogy folyamatos rossz érzéssel élek, már négy éve, amióta először derült ki, hogy pánikbeteg vagyok. A rohamoktól való félelem állandósult, nem tudok úgy megenni egy ebédet, hogy utána ne gyötörjön hányinger, nem tudok szórakozni járni, nem tudok elmenni bevásárolni, postára, bankba, bárhová, ahol sorba kell állni, vagy emberek vannak. Eljutottam arra a pontra, hogy már egy embertől is kellemetlen érzéseim támadnak, félek, hogy előtte leszek rosszul. Ez egy állandó félelemérzés a szégyentől, a megszégyenüléstől, attól, hogy mások rájönnek a gyengeségemre, pláne, hogy a többség azt hisz, hogy a pánikbetegség csak hiszti. Amikor már egy éve nem javult az állapotom, elmentem pszichiáterhez, aki rövid terápia után úgy döntött, hogy antidepresszánst ír fel nekem, de annyira rosszul hatottak a gyógyszerek – többfélét is kipróbáltunk – hogy inkább lemondtam a szedésükről. Most szinte vegetálok, lassan mindenki elmarad mellőlem, mert nem tudok sehová menni velük, és folyton rosszkedvem van. Sajnos a pánikbetegség nagyon gyakran jár együtt a depresszióval, szinte testvérek, hisz a pánikos egy idő után már nem érzi magát értékes embernek. Most újra járok pszichiáterhez, terápiás kezelésen veszek részt, bízom benne, hogy kilábalok ebből a szörnyű helyzetből, de legalábbis javulni fog valamelyest az állapotom… Én már akkor is boldog lennék.


A pánikroham tünetei:

Ha az itt felsoroltak közül egyszerre legalább négy megvalósul, akkor valószínűsíthető a pánikroham.

1. fulladás vagy légszomj,
2. szédülés, ájulásérzés, bizonytalanság,
3. palpitatio vagy tachycardia, (sebes szívverés)
4. remegés, reszketés,
5. izzadás,
6. fuldoklás, torokszorulás,
7. hányinger, hasi feszülés, fájdalom,
8. testi elidegenedés érzése,
9. paresztéziák vagy zsibbadás,
10. kipirulás, hevülés vagy hidegrázás,
11. mellkasi fájdalom, nyomás, szorítás,
12. halálfélelem.
13. megőrüléstől, önkontroll elvesztésétől való félelem.


Dr. Stauder Adrienne
pszichiáter, pszichoterapeuta
SE Magatartástudományi Intézet

A pánikzavar igen gyakori pszichiátriai kórkép, gyakorisága 2-4 %. A fiatalok betegsége, 20-40 éves kor között alakul ki leggyakrabban.
Lényege a rohamokban jelentkező, intenzív szorongás, félelemérzés, mely hirtelen kezdődik, kb. 10 perc alatt eléri maximumát, és 25-30 percen belül magától oldódik. A pánikroham önmagában nem betegség, hanem szervezetünk vészreakciója, mely egy „támadj vagy menekülj” helyzetben nagyon hasznos, a légzés és a szívműködés fokozódása, a vércukor- és vérzsírszint megnövekedése révén hirtelen megnöveli a fizikai teljesítményt. Betegségről akkor beszélünk, ha ez a vészreakció rendszeresen és ártalmatlan helyzetekben (pl. tömegközlekedés) is beindul. Jellemző módon kialakul a rosszulléttől való félelem, és egy fokozott önmegfigyelés. A pánikbetegek számára a szorongás testi tünetei ijesztőek, gyakran tévesen értelmezik azokat: azt feltételezik, hogy azok valami nagy bajt, súlyos betegséget jeleznek, ami tovább fokozza a szorongást, és fenntartja az idegrendszer izgalmi állapotát. Megváltozik az agyi idegsejtek működése (pl. relatív szerotonin hiány alakul ki), ami fokozza az újabb pánikrohamok kialakulásának esélyét. Kialakul egy önrontó kör, amelyből többnyire csak szakszerű segítséggel lehet kilépni.
A pánikbetegséget összetett szabályozási zavarnak tekintve, a terápia során az egyensúly helyreállítása a cél. Mivel a tünetek kialakulásában több tényező együttesen játszik szerepet, a kezelés is többirányú. A gyógyszeres terápia csökkenti az idegsejtek reakciókészségét. A fokozott érzékenységet egyesek génjeikben hordozzák, a tünetek megjelenése azonban mindig környezeti hatásokhoz kapcsolódik. Jellemző módon az első rosszullét kialakulásának időszakában fokozott stresszhatás éri az egyént, megnő a szervezet alap feszültségszintje. Gyakran túlfáradás, fizikai kimerültség, vagy egy negatív életesemény, pl. párkapcsolati vagy munkahelyi probléma, rokon vagy közeli ismerős betegsége, halála vezet közvetlenül az első rosszulléthez, mely beindítja a pánikciklust.
A pszichoterápia segít a tünetek helyes értelmezésében, és különböző feszültségcsökkentő technikák elsajátításában, így a beteg ki tud lépni az önrontó körből, és visszanyerni testi és lelki egyensúlyát. Ha megérti, mi zajlik szervezetében, már kevésbé aggódik a pánikrohamok miatt, azok ritkulni is fognak. Fontos, hogy ne kerülje el azokat a helyzeteket, amelyekben szorong, hanem fokozatosan szoktassa magát ahhoz, hogy ha van is szorongás, az elviselhető, kellemetlen ugyan, de nem veszélyes, és magától megszűnik. Ebben segít a figyelemelterelés: saját magunkra és az esetleges tünetekre való összpontosítás helyett célszerű kifelé figyelni, a környezetet vagy más embereket alaposan megfigyelni, beszélgetni, rejtvényt fejteni, olvasni, vagy kellemes élményeket gondolatban felidézni. A terápia alapeleme még a relaxációtanulás. A rendszeres relaxáció segít az alap feszültségszint csökkentésében, illetve kritikus helyzetekben a szorongás csökkentésében. Javasolt még a rendszeres, de nem túlzottan megerőltető testmozgás is.
A pánikrohamok önmagukban nem veszélyesek, azonban a hosszantartó, kezeletlen pánikbetegség növeli más betegségek kialakulásának kockázatát. Gyakran társul hozzá depresszió, magas vérnyomás, vagy éppen alkoholfüggőség, túlzott gyógyszerhasználat.
Ideje: Január 09, szerda, 15:23:08 - Administrator

 
 Nyomtatható változat Nyomtatható változat  Küldd el levélben! Küldd el levélben!
Vissza Rovathoz

HAPCI

"Pánik" | Belépés/Regisztráció | 21 hozzászólás | Search Discussion
Minden hozzászólás a beküldő tulajdona. Nem feltétlenül értünk egyet velük, és nem vállalhatunk felelősséget a hozzászólások tartalmáért.

Névtelenül nem lehet hozzászólni, kérjük regisztrálj

Re: Pánik (Pontok: 1)
- szemilla (szemilla@citromail.hu) Ideje: Január 09, szerda, 17:42:22
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
szóval nem vagyok szívbeteg, csak simán pánikrohamaim vannak... a fenébe! még az is lehet, hogy elélek vagy húsz évet is!!!! te jó ég! és mennyi könyvet nem írok meg majd azalatt... én nem is tudom, hogy lehet ezt kibírni!!!


  • Re: Pánik - Angeli Ideje: Január 10, csütörtök, 07:43:13

Re: Pánik (Pontok: 1)
- zsuzsuzsu Ideje: Január 09, szerda, 21:14:56
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Nagyon jól összefogott, érdekes a cikked! Gondolom, annak kevésbé, aki ismeri, mit is jelent Ég és Föld között lenni, s talán nem is gondolja, hogy egy fizikális megbetegedés történt vele. Talán éppen ez a legnagyobb baj, azaz, hogy a beteg nem tudja, hogy mi történt vele.
Remélem, sokaknak segít irásod. Mert a felismerés már egy óriási dolog, akkor is, ha innen már csak nagyon erős akarattal lehet kijönni. De ki lehet.
Nagyon jól irsz!
Zsuzsi :-)))


  • Re: Pánik - Angeli Ideje: Január 10, csütörtök, 07:45:09

Re: Pánik (Pontok: 1)
- soman (soman@mailbox.hu) Ideje: Január 10, csütörtök, 06:58:23
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Ez igen! Cikk a javából! Jól körüljártad e témát, alaposan kielemezve minden nézőpontból. Gondolom, ez egy országos magazin lapjain jelent meg.
Azt tudom, pánikbeteg nem vagyok, de sajnos ezzel nem merült ki a lehetőségek széles tárháza. Már ami az egyéb testi-lelki problémákat illeti.
Gratulálok az írásodhoz Angelika!


  • Re: Pánik - Angeli Ideje: Január 10, csütörtök, 07:48:04

Re: Pánik (Pontok: 1)
- blue Ideje: Január 10, csütörtök, 07:45:09
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Nos, nekem van pánikrohamom, de csak a liftben jön rám, ott nagyon félek, ehhez viszont hozzátartozik egy klausztrofóbia, a pszichiáterem szerint a depi hozta ki. Ma már tudom kezelni. Nem megyek egyedül lifttel, ha mégis egyedül lennék, akkor inkább választom a lépcsőt, vagy számolok magamban, ez eltereli a figyelmem. A depire szedek csak gyógyszert, de a pánikrohamra nem. Nem szeretnék gyógyszerfüggő lenni...


  • Re: Pánik - Angeli Ideje: Január 10, csütörtök, 07:49:07
    • Re: Pánik - blue Ideje: Január 10, csütörtök, 08:33:59
      • Re: Pánik - Angeli Ideje: Január 10, csütörtök, 08:39:33

Re: Pánik (Pontok: 1)
- naiva Ideje: Január 10, csütörtök, 15:53:10
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Nagyon jó a cikked Angeli! Azt hiszem nagyon sok ember küzd ilyen problémákkal, csak van akinél enyhébb, van akinél súlyosabb formában jelentkezik, van akinél magától elmúlik, van akinek segítség kell hozzá. Valószínű nekem is ilyen pánik roghamom volt Aggteleken, a cseppkőbarlang Óriások termében. Egyszerűen lecövekeltem, és produkáltam az összes szervi tünetet, amiről írsz. Egyszerűen úgy éreztem vonz a mélység, és egy lépést nem tudok megtenni se előre, se hátra, majdnem egy sokmillió éves cseppkőbe kapaszkodtam...:( És bementem másodszor is... Ugyanaz történt, harmadszor nem megyek be:(


  • Re: Pánik - Angeli Ideje: Január 10, csütörtök, 16:27:55

Re: Pánik (Pontok: 1)
- lena1 Ideje: Január 10, csütörtök, 23:44:45
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Sokáig szenvedtem tőle, Angeli, amíg saját akaratomból, ki nem szabadítottam magam, ebből a kötelékből. Írásod, nagyon jó és hasznos. Puszi.Lena


  • Re: Pánik - Angeli Ideje: Január 11, péntek, 07:17:44

Re: Pánik (Pontok: 1)
- Rien25 Ideje: Január 11, péntek, 08:47:16
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Igen, ismerős sajnos. Édesapám is pánikbeteg. Teszem hozzá, neki a munkahelyi erősebb stressz válthatta ki. (fegyveres testület)
De aztán volt egy kolleganőm, aki csak 30 éves volt, neki is volt. Nem értettem. Hogyan lehet ez ilyen fiatal embernél? És ő ráadásul nyugisabb munkahelyen dolgozott.
Aztán közölték, hogy ez örökölhető. Nem lettem tőle boldog. De legyintettem. Nem vagyok pánikolós fajta. Csakhogy újabban én is szédülök a magasban. Korábban sosem volt tériszonyom. Lehet, hogy később ez is csak úgy kialakulhat? Nem akarom...


  • Re: Pánik - Angeli Ideje: Január 11, péntek, 09:09:22

Re: Pánik (Pontok: 1)
- Rien25 Ideje: Január 11, péntek, 09:46:04
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
A gyomorfekélytől megmentettem magam 15 évesen. Mindig izgulós, gyomorfájós voltam a stressztől a suliban. Aztán 2.-ikban jött ez a "sz*rok a világra" hozzáállás. Lett is két hármasom a biztonyítványban. NA és? Senki nem emlékszik rá. Jelesre érettségiztem és bizonyítványom is azt volt, és most itt állok egészséges gyomorral. Na, ez volt az oka, hogy nem voltam hajlandó kitűnő lenni. Annyi ideig etetett a nagymamám azzal, hogy anyum mindig kitűnő volt... aztán kiderült minden, amikor megtaláltam a gimis bizonyítványát, és kettese is volt... oké,oké, hogy idővel minden megszépül, de ennyire.... még jó, hogy utánanyomoztam :D Remélem, ha eljön az idő, a pánikot is tudom majd kezelni. Köszi Angeli az infót. Pusszancs neked.


  • Re: Pánik - Angeli Ideje: Január 11, péntek, 09:54:34

Re: Pánik (Pontok: 1)
- greenapple Ideje: Január 13, vasárnap, 09:27:12
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Kedves Angeli! Mint egy igazi doki leírod a pánik betegség diagnózisát és megadod a megfelelő gyógyszert hozzá. Grat az írásodhoz! Ha nem vagy doki - akkor is. Jó emberismerő vagy minden esetre... greenapple :))


  • Re: Pánik - Angeli Ideje: Január 13, vasárnap, 10:52:24

Re: Pánik (Pontok: 1)
- winner Ideje: Január 14, hétfő, 18:51:12
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Kedves Angi!

Nem vagyok pánikbeteg az biztos. Ennek ellenére vagy tán éppen ezért érdeklődve olvastam az erről szóló magas szintű írásodat.

Üdv. Laci



PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.35 Seconds