[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 50
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 50


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
1900 körüli iskolai tankönyvek I. rész
Lacoba

El tudod képzelni, hogy egy olyan történelem tankönyv van a kezedben, amelyben még nincs I.-II. Világháború, még nincs kommunizmus, szocializmus?


A láda titkai 5.

1900 körüli iskolai tankönyvek I. rész



Még egészen pici gyerek voltam, de a betűk már akkor is nagyon érdekeltek. Odaadó örömmel nézegettem az újságokat, leveleket, könyveket, és sokszor sikerült kicsikarnom, hogy a ránézésre nekem is tetsző dolgokat valaki a felnőttek közül felolvassa. Sok betűt megjegyezve aztán még óvodás koromban összeraktam szavakat, és el kell mondanom; eget verő érzés volt. Fantasztikus, olyan mint mikor valami hatalmas öröm éri az embert. Mindent igyekeztem felderíteni, amihez csak lehetőség volt. Különösképpen megleptek a régi, gyönyörűséges iniciálés írások, melyekre először nagymamám padlásról selejtezésre szánt, korhadásban megfáradt, szúette, kopott, barna, néhány festett díszét még viselő ládában leltem. Mondanom sem kell, hogy – hatalmas sírások közepette – sikerült a legtöbb benne lelt kacatot megmentenem. Milyen kár, hogy aztán már nem tudtam irányítani útjukat, és ma már nincsenek.

Ez a vonzalom azóta is tart, bár voltak olyan időszakok, amikor távol kerültem a régi írásoktól, de mindig fel-fellángolt a dolog, hiszen a környéken tudták ez irányú rajongásomat. Sok régi írást, periratot, levelet, könyvet, tűzoltó és más jegyzőkönyveket, korabeli újságot, egyházi írásokat lapoztam már át a sok-sok év alatt csupán magam szórakoztatására. Szinte mindegyiket felhasználtam valamilyen irodalmi alkotásban, hol nyelvezetként, hol az adott történet halhatatlanná tétele miatt. Remélem, egyszer majd nyomtatásban is sikerül ezeket formába önteni, sokak kedvére.

* * *

Karácsony előtt csörög a telefon.
- Szia Laci!
- Szia!

- Figyelj már! Összegyűjtöttem egy hatalmas doboz cuccot neked.
- Milyen cuccot Túman?
- Hát ilyen régi papírokat. Tudod, amiről már beszéltünk is a forrástakarításkor.
- Ja, azok nagyon jók! Mikor mehetek érte?
- Ne gyere! Mindjárt megyek arra. Úgyis vinni akartam nektek Karácsonyra egy kis kecsketejet, meg van egy kis sajtom is.
- Gyere akkor! Várlak.
- Jó! Aviszont'!


Megjött az újabb csomag. Becipeljük. Anya nem örül neki, de a kecsketej és a kecskesajt kiengeszteli. Én pedig titkon már alig várom, hogy túl legyünk a mindennapi kérdéseken. Szerencsére Túman-barátomnak is sietős. Az elköszönés után majd szét vet az izgalom. Rohanok vissza a dolgozószobám kövezetére doboztalanított értékekhez. Eszelősen habzsolom: Tolnai világlapja, Budapesti Napló, Értesítő könyvecske, Kerékpár forgalomban tartási engedély, zagyvai fasiszta per iratai, levelek, képeslapok és tankönyvek.




Sejthető a következmény. Napokig nem alszom csak 1-2 órát.



Tankönyvek 1898-ból, és az 1900-as évek elejéről. Hihetetlen. Nagyon gazdagnak érzem magam. Magyarország történelme. Kedves Olvasó! El tudod képzelni, hogy egy olyan történelem tankönyv van a kezedben, amelyben még nincs I.-II. Világháború, még nincs kommunizmus, szocializmus? Vagy olyan tankönyv, amelyben prakitus háziasszonyi teendők vannak, varrás, főzés stb. Ma már nem is létező országokra lelsz a Földrajz lapozgatásakor. Aztán megakad a szemem egy tankönyvön. Nézzétek csak a képen:



Remélem nem untatlak benneteket, ha ezek közül a tankönyvekből egy néhány részes írást hozok nektek, ide a Magazinba. És talán az sem tűnik elfogultságnak, ha elsőként éppen ebből a MAGYAR IRÁLYTAN ÉS OLVASÓKÖNYV-ből szemezgetek.

És akkor itt van mindjárt a neve. Nem nyomdahiba. Irálytan. Megdöbbentő. Még nincs 100 éve sem, amikor még így nevezték az Írás tantárgyat. Gondoltad volna? Én sem – bár ezt ne higgyétek el nekem, hiszen én már edzett vagyok ezen a területen, mert már ismertem ezt a kifejezést abból a falumban (illetve az azóta letarolt falurészünkön Inászón) 1900-ban megjelent első Magyar Oktatásügy újságból. Félelmetesen hangzik a változás, szinte ajakejtően. Gondoljunk bele, hogy csak 100 év telt el, és ha ma valakinek azt mondanánk: „Egy kicsit többet kéne fordítanod az Irálytanra” - hogy nézne ránk.

Tudjátok, ezért vagyok ezeknek a régi írásoknak a szerelmese. Aztán lapozzunk csak bele – sejtve, hogy még nem igazán vannak benne dolgok Ady-ról, József Attiláról és még a többi korabeli nagyságról sem.

Bevezetés. A nyelv vagy másképp a beszéd gondolataink szóban vagy írásban való kifejezése. A mi nemzeti nyelvünk a magyar nyelv. Amely nyelven először tanulunk meg beszélni anyánktól, az a mi anyanyelvünk... A magyar nyelvet nem mindig beszélték úgy, mint ma. Pl. a honfoglaló magyarokat ma már csak nehezen értenők meg, viszont a mai beszéd is 1000 év alatt meglehetősen meg fog változni...”

Felemelő. Egyszerű, fülbemászó, előre és múltba mutató. Én már – ha eddig nem így lettem volna vele – itt beleszerettem a könyvecskébe. Értjük még az akkor használatos „értenők” feltételes módot, de most még csak 100 év telt el, és majd 1000 múlva? Érdekes kérdés.

A számozott 4. oldal (a második tényleges). Azonnal padlót fogok:

„Beszéd. (akkoriban még írásjel dukált a címek végén is)

A palóc. (Fáy András)

A törpe palóc egy dombra állott fel. „Oh, beh kicsinynek látszol”, kiáltanának társai. Magasabbra méne. „Most még kisebb vagy”, mondának azok... „


Nem is akarom elhinni; a palócföldre készült tankkönyvben, egy palóc írással vezették rá a gyermeket, hiszen ő még ezidáig nem is hallott mást. Hogyan is értené, ha nem azzal kezdenék, illetve azzal folytatnák tanítását, hogy egyébként miként ejtjük hangtanilag. Zseniális felismerés. Csak gratulálni lehet a távolból a tankönyvalkotóknak.

Következik a hangtan, feladatok, gyakorlatok, igék, főnevek, ragozás, szóképzés... Minden kitárgyalva III. osztályban. Csak érdekesség a főnevek megkülönböztetésében: érzéki főnevek (köznevek, anyagnevek, tulajdonnevek), gondolati főnév (pl. veszteség, szándék stb.). Külön kuriózum: Igeragozás: Jelentő mód, Elbeszélő mód (várék, kérék, váránk, kérénk...) Múlt idő, Óhajtó mód (ma feltételes mód). Felszólító mód...

Nem győzöm csak az érdekességeket magamba szívni, amikor a tankönyv második részéhez érek:


II.STILISZTIKA

Elképzelhetetlen, hogy ez következett. Hogyan fejezik ki magukat az akkori legnagyobbak szépséges írásaikban, verseikben. Bársony István, Jókai Mór, Petőfi Sándor, Arany János, Zichy Mihály, Hermann Ottó, Gárdonyi Géza, Mikszáth Kálmán, Benedek Elek, Mikes Kelemen, D. Apor Péter, Kemény Zsigmond, Bajza József, Móricz Zsigmond, Pázmány Péter, Kölcsey Ferenc, Vörösmarty Mihály, Reviczky Gyula, Tompa Mihály. Tanpéldák ezek azért, hogy a stílusra térjen át az oktatás menete (és még mindig a III. leányosztályban vagyunk, ezt ne feledjük).

„Egy szép olvasmány vagy érdekes könyv elolvasása után azt szeretnők tudni, hogyan kell ilyet írni. Vajon melyik iskolai tankönyvből lehet ezt megtanulni?”

Most aztán tényleg nem hiszem el, hogy nem álmodom az egészet, pedig az órára nézve már az sem lenne csoda. A varázslat folytatódik, hogyan fogalmazzunk, érzékleteink, értelmünk közvetítése a leírt mondatainkban, hogy ne csak mi értsük, amit leírtunk, hanem az is aki majd olvassa... Ezt olvasni egy 1910-es tankönyvben, hatalmas gondolatokat indít el bennem, s gondolom benned is Kedves Olvasó. Talán lehet, hogy nem is volt véletlen nagy íróink, költőink zsenialitása, vagy az arra érzékeny és tehetséges emberek kiemelkedése. Minden bizonnyal volt összefüggés, még a kis, hétköznapi embernél is. Mondjuk az értő olvasás terén, amivel manapság nem igazán dicsekedhetünk.

Aztán a már kicsit elfeledett írók, költők remekei Borovszky Samu, dr. Gáspár Ferenc, Istvánffy Gyuláné, Sztáray Irma grófnő, Pesti Gábor, Cox György, Salamon Ferenc, Baksay Sándor, Gyulai Pál, Apponyi Albert gróf, Ábrányi Emil. Majd népdalok.

Párbeszéd oktatás, illendő megszólítás, korra, nemre (nemességi szintre), palóc kiejtés, mellette az akkori irodalmi kiejtés. „Hú! Most már értem, hogy gyerekkoromban miért ment eleinte nehezen.” Nekem már nem oktatták azt, amit 1900 körül még alaptantervben. Nyelvjárások, közmondások, szólások...

És ismét megdöbbenek a következő fejezeteken: A prózai stílus. Az írásmű stílusa. Az irodalmi nyelv. Világos előadás. Szabatos előadás. Jó magyarság. A hangulatos előadás. Alakzatok (vers). A jó hangzás. Az írásmű szerkezete. Vázlatok. Az írásművek tartalma. Az elbeszélés. Vázlatok kidolgozása. A nyelvújításról. Az értekező előadás. Szónoki próza. Próza és vers. A rím és elhelyezése. Időmértékes verselés.

Nem tévedsz. Igen egy tankönyv elemzése, amit most itt a Fullextra Magazinban olvashatsz. És még nincs vége, mert a jogi és köziratok, levelek, levelezés, levéltitok, okiratok zárják, azok szerkesztése, írása, értelmezése, formája a sort.

Őszintén megvallom; minden várakozásomat felülmúlta egy tankönyv. Egy III. osztályos leányoknak írott 1910-ben készült tankönyv, az Athenaeum Irodalmi és Nyomdai R.-T. Kiadásában.

Remélem érdekesnek találtátok ti is, és megfelelően elgondolkodtatónak. Most a második évezred nyolcadik esztendejében.

(Folytatása következik)





Ideje: Február 02, szombat, 07:43:10 - Administrator

 
 Nyomtatható változat Nyomtatható változat  Küldd el levélben! Küldd el levélben!
"1900 körüli iskolai tankönyvek I. rész" | Belépés/Regisztráció | 30 hozzászólás | Search Discussion
Minden hozzászólás a beküldő tulajdona. Nem feltétlenül értünk egyet velük, és nem vállalhatunk felelősséget a hozzászólások tartalmáért.

Névtelenül nem lehet hozzászólni, kérjük regisztrálj

Re: 1900 körüli iskolai tankönyvek I. rész (Pontok: 1)
- winner Ideje: Február 02, szombat, 15:05:25
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Tavaly tavasszal jártam a nyíregyházi skanzenben. Van ott egy múlt század eleji falusi iskola.. Maga a skanzen is megfogott de ez a kis falusi iskola maga volt a csoda, a puritán egyszerűségével céltudatos, de mindenben a tudást szolgáló bútorzatában. A tanterem a tanári szoba. Van jó pár fénykép, szívesen elküldöm.
Egy másik gondolat: van egy szintén az 1900-as évek elejéből származó budapesti útikönyvem. Furcsa érzés a képeket nézegetve látni a váltózást.

Kedves Lacobá! Nagy élvezettel olvastam az írásodat.



Re: 1900 körüli iskolai tankönyvek I. rész (Pontok: 1)
- AngyaliAndi Ideje: Február 02, szombat, 15:17:56
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Nagyon jó volt olvasni róla, annyira szeretném egyszer megfogni is. Csak egy kis történelmet tapintani...:))))) Nagyon köszönöm, hogy írsz róla. Puszi: Andi



Re: 1900 körüli iskolai tankönyvek I. rész (Pontok: 1)
- Angeli Ideje: Február 02, szombat, 19:12:52
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Csodálatos kincs birtokában vagy Lacobá! Fantasztikus, hogy mit tanítottak akkoriban, és mekkora hasznát vettük volna mi is, ha így tanulhattunk volna írni, olvasni, értelmezni. Várom a következő fejezetet.



Re: 1900 körüli iskolai tankönyvek I. rész (Pontok: 1)
- Anna1955 Ideje: Február 02, szombat, 20:01:22
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Drága Lacobá!

Több mint elgondolkodtató. Szinte hihetetlen.
Persze okoskodhatnánk, hogy könnyű volt az akkori tankönyvíróknak, hisz a tananyag részletesebb lehetett ezen a területen, mert az akkori nebulónak valószínű, nem kellett hetente többször is különórákra járni, nem volt akkora az az ismeretanyag, amit manapság, csak ahhoz kell elsajátítani, hogy egyáltalán élni tanuljon meg a gyerek, ebben a káoszban ami körülveszi.
Akkor még volt idő foglalkozni a széppel, a művészetekkel, irodalommal, zenével...
Igen, a mai tananyag ezt a területet szűkíti a reál tantárgyak javára, mert úgy gondolják - akiknek feladatuk lenne, hogy a jövő nemzedékét oktassák -, hogy az államnak több haszna van egy jól képzett mérnökből, mint egy költőből vagy festőből.
Nehéz kérdéseket juttattál eszembe Lacobá.
Várom a folytatást.



Re: 1900 körüli iskolai tankönyvek I. rész (Pontok: 1)
- zsuka49 Ideje: Február 03, vasárnap, 03:26:51
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Nagyon érdekes volt, örömemmel pillantottam be a régi tankönyvek közé Laci!:))
Nem volt az a fene nagy fejlett technika, mégis sok-sok nagy ember került ki az iskolapadok közül. Ha belegondolok mennyi hírességet adott ez a kis ország már a világnak....:)
Zsuzsi



Re: 1900 körüli iskolai tankönyvek I. rész (Pontok: 1)
- Eroica Ideje: Február 03, vasárnap, 08:25:32
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Kedves Lacobá!

Rendkívül jó helyre kerültek ezek az értékek. Köszönjük, hogy megosztod velünk az újabb ismereteidet, így részesei lehetünk az élménynek is. Érzem a régi könyvek szagát is.( Ezeknek nem illatuk van!)

Kérded, hogy érdekesnek találjuk-e?
Aki elovassa, az biztosan kíváncsian várja a folytatást, mint ahogyan én is....



Re: 1900 körüli iskolai tankönyvek I. rész (Pontok: 1)
- naiva Ideje: Február 03, vasárnap, 16:24:48
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Kedves Lacóbá, mennyire irigyellek! Hatalmas élmény lehet ezeket a régi könyveket átböngészni, látni elsárgult lapjaikat, érezni poros illatukat... Megszállottja vagyok a régi tárgyaknak,régi leveleknek, dokumentumoknak. Múzeumokban képes vagyok hosszú percekig állni egy-egy több száz éves, vagy még idősebb tárgy előtt. Olyankor elképzelem eredeti környezetükben őket, nekem nagyon sokat "mesélnek" ezek a régiségek. Amit Te a kezedben tartasz, igazi kincs! Megértem izgalmadat és elragadtatásodat - ami átsüt az írásodon is - átragadt rám. Nagyon érdekes, várom a folytatást!



Re: 1900 körüli iskolai tankönyvek I. rész (Pontok: 1)
- fenyecske Ideje: Február 04, hétfő, 16:51:08
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Lacóbá, én nagyon köszönöm! Engem is vonzanak a régi könyvek, iratok. Így, hogy nagyszerű írásodhoz még képeket is kaptunk, egyszerűen fantasztikus élmény volt olvasni :)



Re: 1900 körüli iskolai tankönyvek I. rész (Pontok: 1)
- boblogan Ideje: Február 04, hétfő, 23:43:35
(Adatok | Üzenet küldése)
Csatlakozom a régi iratok kedvelőihez. :)

Most újra elővettem távoli rokonok Fogalmazás füzeteit, amikhez nemrég jutottam hozzá. Nem tudom pontosan, mikor íródtak, de kb. a 30-as években. Az egyik borítóján ez olvasható: "HANGYA SZÖVETKEZETI IRKA". Lejjebb pedig: "Hiszek egy Istenben, hiszek egy hazában, Hiszek egy isteni örök igazságban! Hiszek Magyarország feltámadásában! Amen!". A hátsó borítón egy szintén hazafias témájú vers és a szorzótábla látható. Az egyik füzetben egy ötödik osztályos fiú, a másikban egy negyedikes lány fogalmazásai találhatók. Nagyon érdekes, hogy abban az időben mik voltak azok a témák, amikről írtak a gyerekek. Találtam olyan szavakat is, amelyeket még nem hallottam. Itt van például a "pá(r)szárító". A füzetben "r" nélkül van, és a tanár sem javította ki, de a neten most "r"-rel találtam rá.

Aztán van egy későbbi kiadású A6-os formátumú könyvecském, korabeli - mára szépen megsárgult - újságpapírba csomagolva. Egy sakk-könyv, ami apai nagyapámé volt, és amiből megtanultam sakkozni. 1982-ben halt meg nagyapám, utána (9-10 éves koromban) kutakodtam régi könyvek, újságok, füzetek között, ott találtam rá többek között erre a számomra fontos könyvre is...

Egyetlen ma is élő nagyszülőm, anyai nagyanyám sokat mesélt gyerekkoráról, és az akkori idők történelméről (az igazságról, nem a későbbi tankönyvek ilyen-olyan irányban torzított hazugságairól...). Ő kért meg, hogy keressek meg a neten egy verset, amit kislányként egy iskolai fellépésen előadott, de egy-két sorára már nem emlékszik pontosan. Megtaláltam, és elkezdtem neki felolvasni. Ő folyamatosan mondta velem, csak egy-két helyen kellett kisegíteni. A vers 133 közepesen hosszú sorból áll. Kb. 70 év távlatából mondta el nagyanyám szinte hiba nélkül. És nem csak egy verset tud fejből, hanem sokat. Én 34 évesen a töredékét sem. Mondanom sem kell, azóta ez a vers az egyik kedvencem. A címe: Mi a haza? És nagy örömmel láttam, hogy a költő a te cikked felsorolásában is szerepel: Ábrányi Emil.

Várom

A hozzászólás folytatása...



Re: 1900 körüli iskolai tankönyvek I. rész (Pontok: 1)
- prayer Ideje: Február 05, kedd, 20:01:01
(Adatok | Üzenet küldése)
Igen, lacoba! Nagyszerű dolog kutakodni a múlt levelei, könyvei között. Gyermekként én is szerettem apám titkos, ősrégi ponyváit bújni. Mára csak kevés van meg belőlük. Azok is hasonló korúak.



Re: 1900 körüli iskolai tankönyvek I. rész (Pontok: 1)
- piroman Ideje: Február 18, hétfő, 14:29:16
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Nahát! Beképzelt korunkban azt hisszük valamiért, hogy száz évvel ezelőtt bizonyára fejletlen volt (vagy legalábbis sokkal fejletlenebb volt) az oktatás, mint manapság. Nekem úgy tűnik az ismertetésed alapján, hogy rosszúl gondoljuk. Harmadik osztályban szónoki stílus? Hivatalos levél fogalmazása? Verstan? Döbbenetes... Manapság funkcionális analfabétákat termel az iskola és még büszke is rá... Várom a fojtatást!



Re: 1900 körüli iskolai tankönyvek I. rész (Pontok: 1)
- Paris (hulkamania@tvn.hu) Ideje: Február 19, kedd, 19:24:21
(Adatok | Üzenet küldése)
Hát igazán gazdag vagy! Nem semmi gyűjtemény... Bevallom, e mellett az én régiség gyűjteményem eltörpül. (pedig én is éreztem bizsergést mikor ajándékba kaptam egy római kori gyűrűt és hasonlókat) Szép valóban... jaj de örülnék én is ilyeneknek... :-)



PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.39 Seconds