[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 333
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 333


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
„…lámpafény aranylik a kalácson”


"Megköszönöm a Jóistennek, hogy megint megértem egy karácsonyt. És elszámolok. Mert nem tudom, itt leszek-e jövőre..."



Vajon lehet-e még újat írni Szenteste előtt úgy, hogy a panelmondatokat és a pátosz útvesztőit ügyesen kikerülve méltón emlékezzünk meg az ünnepről…?
Aligha…Vagy csak keveseknek - kiváltságosoknak - sikerül...
Én nem hiszem, hogy szabad bármit is írnom, - inkább Szabó Magda gyönyörű szavait hozom ide. Igen, a debreceni-budai Szabó Magdáét, mert minden mondata olyan, mintha én írtam volna úgy egy-két hete, és mintha én kérdezném, faggatnám a mindenség nagy-nagy kérdéseit, vagy inkább csak az egyetlen, roppant nagy lét-kérdését - amire ma este még csakis én, egyedül én tudom a választ....Vagy talán rajtam kívül még egyvalaki...
A gyönyörű - és kicsit fájó - sorok mögé Kosztolányi Dezső egy versét illesztem. Csendesen, áhítattal.
Ennél szebben, halkabban és méltóbban nem lehet ma szólni.
Hát elhallgatok.

*

„Jablonczay Lenke - az édesanyám - Isten és a nevelés csodája volt. Stilmungusz Mária Margit, tisztelendő főnöknő csinált belőle embert. S én, amikor hivatalos minőségemben meglátogatom a debreceni Szent Anna-templomot, akkor a donátorok helyén ülök a nagy szentkép alatt, és úgy veszek részt a katolikus szertartáson, mintha a sajátom volna.
De karácsonykor egyedül vagyok. A férjem meghalt. És én rajta kívül mást nem akartam. Én nem tudom folytatni a csodát. Csodát csak Isten adhat. Olyan férjem volt, hogy harminchat évet úgy kell megőriznem a múltból, mint harminchat gyöngyszemet. Tisztán. És egy emléket úgy kell ápolni, mintha élne, és nekem is úgy kell élnem. Emberként is, nőként is. Ez ilyen egyszerű.
Szenteste nincsenek vendégeim. Ez az ünnep az enyém, a halottaimé és a Jóistené. Állok, mint ahogyan édesapám állt egykor, kezében a Bibliával. Elolvasom Krisztus születését, és eléneklem az ilyenkor szokásos dalokat. Az ajándékokat nem nézem meg, odateszem az asztalra. Közben égnek a gyertyák és érkeznek sorra a halottaim. Visszatérnek a szívembe a gyermekkori karácsonyok, a fiatal lány és a fiatalasszony karácsonyai. Minden halott, akiket szerettem és akiknek hálával tartozom ezekért a karácsonyokért. Én mást nem tudok a halottaknak adni. Elkészítem a sírt, ahogy illik. Ez olyan vidéki bennem. Hogy meg ne szóljanak. Nem szólnának meg az én halottaim. Anyám azt mondaná: megfázol kislányom, nagyon hideg van. Nem szeretem, ha ilyen sötétben egyedül jársz. Apám azt mondaná: gondolod, e nélkül nem hiszem el, hogy szeretsz? A kisvárosi ember más. Debrecen, hiába nagyváros, mégsem főváros. És én tartom a régi szokást... Végül megnézem, mit kaptam a szeretteimtől. Ekkor már saját ajándékaimat odaadtam. Megköszönöm a Jóistennek, hogy megint megértem egy karácsonyt. És elszámolok. Mert nem tudom, itt leszek-e jövőre. És kérem az Urat, bocsássa meg nekem, amit véteni fogok. Nem tudom, mit rontok el, miben fogok hibázni. Hosszú egy esztendő. És tudom jól, nagyon-nagy indulatot adott a Teremtő nekem. Azért adta, hogy regényeimben jól ábrázoljak. Ezért kérem Őt, bocsássa meg nekem mindezt előre. És majd találkozom vele, amikor megyek a templomba.
Az újév is nagyon csendes. Nálunk, reformátusoknál az újév előtti nap bűnbánati nap. Számba veszem, hogy mit vétettem. Újév első napján úrvacsorát veszek. Visszanézek az elmúlt esztendőre, bocsánatot kérek azoktól, akiket megbántottam. A szilveszter éjszaka az valaminek a záró szakasza. Az újév nálunk, a családban is mindig csendes volt. Apám azt mondta: Dáridóval nem végzünk, pohárral a kezünkben nem kezdünk esztendőt. Miközben kint harsog a világ, én számadást készítek. Másnap elmegyek a templomba. Emlékezem, és megvallom a bűneimet. Sosem szégyelltem megvallani, ha vétettem. Nem szeretek én terhekkel járni. És a terheket Isten leveszi rólam. Hazafelé már olyan vagyok, mint egy pillangó, akkor még a hóban is táncolni tudnék, akkor könnyű minden.
A férjem angyalt látott, mielőtt meghalt. Ezt mondta: Olyan különös volt, az ajtó mellett, ott állt az ágynál. Komoly volt, és szépen nézett rám. Kérdeztem: mit akart tőled? Így válaszolt: Mintha szólt volna, hogy mehetek, hogy nem kell tovább szenvednem.
Az Úr angyalt küld mellénk. Hogyan is lehetnénk meg Isten segítő kegyelme nélkül?”

(Szabó Magda)

*

Kosztolányi Dezső - Karácsony

Ezüst esőben száll le a karácsony,
a kályha zúg, a hóesés sűrű;
a lámpafény aranylik a kalácson,
a kocka pörg, gőzöl a tejsűrű.

Kik messze voltak, most mind összejönnek
a percet édes szóval ütni el,
amíg a tél a megfagyott mezőket
karcolja éles, kék jégkörmivel.

Fenyőszagú a lég és a sarokba
ezüst tükörből bókol a rakott fa,
a jó barát boros korsóihoz von,

És zsong az ének áhítatba zöngve…
Csak a havas pusztán a néma csöndbe
sír föl az égbe egy-egy kósza mozdony.

*

Békés, boldog és áldott karácsonyt kívánok minden Olvasónak!



Ideje: December 23, kedd, 17:51:59 - mango

 
 Nyomtatható változat Nyomtatható változat  Küldd el levélben! Küldd el levélben!
"„…lámpafény aranylik a kalácson”" | Belépés/Regisztráció | 18 hozzászólás | Search Discussion
Minden hozzászólás a beküldő tulajdona. Nem feltétlenül értünk egyet velük, és nem vállalhatunk felelősséget a hozzászólások tartalmáért.

Névtelenül nem lehet hozzászólni, kérjük regisztrálj

Re: „…lámpafény aranylik a kalácson” (Pontok: 1)
- Eroica Ideje: December 23, kedd, 18:08:49
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Gyönyörű a fotó, Anikó és köszönjük a szép, klasszikus karácsonyi üdvözletet. Szeretettel kívánok boldogságot Neked is!



Re: „…lámpafény aranylik a kalácson” (Pontok: 1)
- Anna1955 Ideje: December 23, kedd, 19:39:24
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Köszönöm ezt a csodálatos köszöntőt. Nagyon boldog ünnepeket kívánok...Szeretettel Anna...:))))



Re: „…lámpafény aranylik a kalácson” (Pontok: 1)
- Jega (sibbe@freemail.hu) Ideje: December 24, szerda, 17:00:06
(Adatok | Üzenet küldése)
Békés, Boldog, Szeretetteljes Karácsonyi ünnepeket kívánok!



Re: „…lámpafény aranylik a kalácson” (Pontok: 1)
- kisssp Ideje: December 25, csütörtök, 15:15:19
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Nagyon szép válogatás!
Boldog ünnepeket!



Re: „…lámpafény aranylik a kalácson” (Pontok: 1)
- Lacoba Ideje: December 25, csütörtök, 16:29:19
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Nekem is ilyen a Karácsonyom Anikó. Kicsit öröm, és jó erős szívfacsarás... Mindig. A néhány nap előtte és utána sem könnyű.



Re: „…lámpafény aranylik a kalácson” (Pontok: 1)
- naiva Ideje: December 25, csütörtök, 18:20:35
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Gyönyörű sorokat, gondolatokat osztottál meg velünk Anikó! Köszönet érte! Legyen nagyon nyugodt, boldog a Karácsonyod!



Re: „…lámpafény aranylik a kalácson” (Pontok: 1)
- LEKA Ideje: December 25, csütörtök, 19:33:27
(Adatok | Üzenet küldése)
Valóban szép gondolatok:))
Áldott Karácsonyt kívánok neked is!



Re: „…lámpafény aranylik a kalácson” (Pontok: 1)
- zsuzsuzsu Ideje: December 26, péntek, 07:35:57
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Még karácsony estéjén olvastalak, drága Anikó... Mintha a szívemből szóltál volna, nem is tudtam akkor szavakat találni. Gyönyörű összeállítás, ismét megtaláltad a legszebb idézeteket, és tudod, hogy mennyire szeretem szavaid egyszerűségét, egyben erejét...
Puszillak és köszönöm ezt az írást is...
Zsuzsi



Re: „…lámpafény aranylik a kalácson” (Pontok: 1)
- lnpeters (papsz62@citromail.hu) Ideje: Január 04, vasárnap, 10:56:33
(Adatok | Üzenet küldése)
Drága Anikó!

Sajnos csak karácsony után olvastam ezt a gyönyörű írásodat! Így is nagyon erős a hatása, így el lehet érzékenyülni tőle. Köszönöm!

Szeretettel:

Laci



PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.36 Seconds