[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 337
Tag: 2
Rejtve: 0
Összesen: 339

Jelen:
Tagi infók Almasy Küldhetsz neki privát üzenetet Almasy Almasy
Tagi infók ender Küldhetsz neki privát üzenetet ender ender


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Néhány szó Torockóról
andrass

Erdély varázslat és misztikum. Erdély a múltam, az őseim, föld, melynek tartozom, melyhez tartozom. Vonzás, valami elemi mágnesesség.


Erdélyt, a szót, úgy ejtem, nehogy megsértse hegyes szemfogam. Nyelvem hegyére ültetem és onnan engedem el, puha reptét pedig gondviselő tekintettel követem. Elengedem és édes íz marad a számban, Kányádi szavaival élve a „keserű édessé ízesül”. Erdély bűvös szó számomra, ahogy Áprily írja a Tetőn című versében. Erdély varázslat és misztikum. Erdély a múltam, az őseim, föld, melynek tartozom, melyhez tartozom. Vonzás, valami elemi mágnesesség. Szerelem, fojtó átokszótól kisért, folyton áldásra áhítozó. Kísértés és az eszmélet pengeéle. Szentimentalizmus és dühöngő racionalitás. Erdély, számomra egyik legkedvesbb ékköve: Torockó. Torockó jelkép számomra.
Ahogy a kis falu elfekszik a Székelykő lábánál, megmutatkozik a kontraszt az emberi kicsinység és a természet hatalmassága között. Ugyanakkor a falu története példát és irányt mutat a jelenkornak és a jövő nemzedékeinek kitartásból és akaraterőből. A hajdan volt virágzó bányaváros, ma a nyugalom és béke szigete. A helybéliek felismerték, hogy micsoda természeti, kulturális gazdagság van a birtokukban és ehhez társul még az az emberi nagyság, ami a torockói emberek jellemzője. Jókai Mór az Egy az Isten című regényében, mely regényben Torockó, az akkor (1848-49) még a vasércbányászatból és vasmegmunkálásból élő település a fő helyszín, egyáltalán nem túlzott és ez bizony nagyon szokatlan dolog, hiszen a 19. századi romantika stílusában íródott művekben az tulajdonképpen alapvető sajátosság. Torockó a borrévi szoros és a kőközi szoros között fekszik, a Gyulafehérvár-Nagyenyed-Borrév-Jára-völgy, a hajdan rendkívül fontos kereskedelmi útvonal mentén. A falu fölött farkasszemet néz két nagy hegy a Székelykő és az Ordaskő. A Székelykő sziklafolyóin felmászva annak tetejéről hatalmas távolság látható be, a falucska összezsugorodik és az ember a szépség sodrában állva nehezen jut szóhoz.
A fehérre meszelt házak, a rendkívül gazdag múzeum, a magángyűjtemények, az unitárius templom, a Forrás-borozó, a Kriza János művelődési ház, a piacsor, a falu közepén a hatalmas itató mind-mind meseszerű. A falu közelében található a Tordai-hasadék, az Aranyos-völgye, Nagyenyed, Torda, Jára-völgye, olyan mérvű természeti és műemlék-gazdagsággal, ami pusztán pontokba szedve is igen terjedelmes lenne. Szó, alig-alig képes visszaadni, azt az érzést, ami hatalmába kerít, minden egyes alkalommal, amikor Torockón hajtom álomra a fejem és amikor ott ébredek fel. Igen ez szentimentalizmus, de a racionalitás cölöpjei tartják és a varázslat ereje nem kopik és vágyom, akarom, szeretem ezt a varázslatot.


Csíki András (andrass)
Ideje: Február 28, szombat, 19:36:24 - mango

 
 Nyomtatható változat Nyomtatható változat  Küldd el levélben! Küldd el levélben!
Vissza Rovathoz

Életünk napjaink

"Néhány szó Torockóról" | Belépés/Regisztráció | 0 hozzászólás
Minden hozzászólás a beküldő tulajdona. Nem feltétlenül értünk egyet velük, és nem vállalhatunk felelősséget a hozzászólások tartalmáért.

Névtelenül nem lehet hozzászólni, kérjük regisztrálj

PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.39 Seconds