[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 202
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 202


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
A Mirka című film elemzése
Welentze

...az idegengyűlölet, az etnikai erőszak, milyen veszélyes, menyire sok, és súlyos emberi, társadalmi következményeket von maga után.


Ma, 2001. augusztus 22-én megnéztem egy magam választotta filmet, s arról jegyzetet készítek. A Népszabadság péntekenkénti mellékleteként megjelenő TV magazin szerdai repertoárjában a HBO csatornán rábukkantam egy 20 órakor kezdődő testhezálló filmre, a Mirkára, mely francia-spanyol-olasz koprodukció. Az újság romantikus filmnek titulálta, de álláspontom szerint hanyagságból tévesen, mert ez a produkció számomra minden kétséget kizáróan a filmdrámák közé kategorizálható. Tetszett a főszereplők kiosztása is: Barbara Bobulova, Gérard Depardieu, Franko Nero. A film rendezője számomra ismeretlen: Rachid Benhajd.

Különlegeset alkotott, nagyszerűt, amire érdemes odafigyelni. Benhadj filmje egyértelmű felhívás és rámutatás az egész emberiség számára: az idegengyűlölet, az etnikai erőszak, milyen veszélyes, menyire sok, és súlyos emberi és társadalmi következményeket von maga után. Nincs jelentősége, hogy a bemutatott történet mikor és melyik országban játszódik, mert ilyen esetek bármikor és bárhol, sajnos számtalanszor megtörténtek, és előfordulhatnak. Nincs gyógyír a háborúkban elszenvedett kegyetlenségek halottjainak, mártírjainak, a nemi erőszakok áldozatainak, az öngyilkosságaikra, melyet megaláztatásukból, szégyenérzetükből és további sorsuk kilátástalanságából követtek el, vagy a megszületett fattyúk lemészárolására. A maradandó faji gyűlölködés miatt, az életben hagyott, más etnikumi gyermekek életének rendezésére sincs megnyugtató, végleges megoldás. A film lényege örök érvényű, mert fent leírtak megelőzését szolgálja. A film cselekményén keresztül mindvégig érvényesül a drámai rendezői elv: hová fajul az etnikai gyűlölködés.

A film gyönyörű panorámájú, az Alpokhoz hasonlatos havas hegycsúcsok és fenyőerdők övezte, völgy hajlatában megbúvó, sebes folyású patakocskával átszelt, kis határfalu tanyáján játszódik, ahol Kalsan nagymama él együtt 22 éves unokájával – a háborúban árván maradt - Elenával, akit a tíz évvel ezelőtti háborúban megerőszakoltak az idegen katonák. A megszületett szerencsétlen kis fattyat Kalsan – a faluban egyöntetűen meghozott közös határozat ellenére – nem ölte meg, sajnálatból, illetve gyávaságból. A tragédia mégis bekövetkezik, tovább gyűrűzik. Az életben maradt, tíz éves kisfiú a határon átkelve Kalsanék tanyájára téved, a helybéli gyermekek üldözése, fenyegetése elől. A nagymama befogadja pásztornak a fiút, mert Mirkában felismeri dédunokáját, a nála lévő fácándíszítésű szövetdarabról, melyet annak idején saját kezűleg hímzett. Megszereti a gyermeket, de felismerését titkolni kényszerül, mivel a falu lakossága bigott, idegengyűlölő maradt. Éppen most is rituális farsangi mulatságra emlékeztető, /idegen/ bábuégetést rendeznek. A kisfiú fekete, göndör haját Kalsan lekopaszítja, mintha ez segítene Mirkának abban, hogy másságát, etnikumi hovatartozását a falu előtt eltitkolja. A gyermek a fanatikus idegengyűlölők céltáblája lesz és halálát kívánják. Elena is felismeri gyermekét a hímzésről. A közösség előtt nyíltan elismerik a fattyat, ezért bosszút állnak rajtuk: először csak a tejet nem veszik át tőlük, később Elenát lemeztelenítve megerőszakolják, majd a menekülő kisfiú nyomába erednek és felgyújtják búvóhelyét. Elena, az erdőben madarakat begyűjtő különc életet élő Bagolyembernek csúfolt férfit hívja segítségül rémült kisfia megkeresésére. Bagolyember elvezeti őt az erdőben mélyen meghúzódó, régi, romos váromladékhoz, ahová annak idején a megölt fattyú, újszülött gyermekeket gyilkolták le és temették el, ahová tilos volt járni a falubélieknek. Elena itt, az ódon falak közt lel rá Mirkára és vallja be a dacoskodó kisfiúnak, hogy ő az édesanyja, akit az országhatáron átlépve keresett. Boldogság, sugárzó arcok, simogatás, szeretet, béke, feloldódás, önfeledt ölelés a vár lépcsősorán a búcsúzó kép. Ezt az örömteli jelenetet lírai hangvételű, gyönyörű szoprán dalbetéttel festik alá. Egyébként a film zenéje a drámaibb jeleneteknél felcsendülő komor és bús, mély gordonkaszóló.

A filmnek és történetnek itt vége van, s nekem úgy tűnik, befejezetlenül. A rendező ránk bízza a folytatást.
Szerintetek megoldható-e az egymásra talált – a háború áldozatainak, idegengyűlölet közepette - való, további együttélése ?

IGEN? NEM ?
Várom válaszaitokat!

Véleményem szerint komoly, társadalmi problémává terjeszti ki az emberi sorsokban rejlő tragédiát, és ettől elgondolkodtató és megszívlelendő e film.

Az én nézetem: Ne akarjunk több háborút, éljenek a különböző fajtájú népek egymással békében.

2001. augusztus 23.

W. Kovács Krisztina
Ideje: November 23, hétfő, 09:33:42 - mango

 
 Nyomtatható változat Nyomtatható változat  Küldd el levélben! Küldd el levélben!
"A Mirka című film elemzése" | Belépés/Regisztráció | 0 hozzászólás
Minden hozzászólás a beküldő tulajdona. Nem feltétlenül értünk egyet velük, és nem vállalhatunk felelősséget a hozzászólások tartalmáért.

Névtelenül nem lehet hozzászólni, kérjük regisztrálj

PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.26 Seconds