[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 301
Tag: 1
Rejtve: 0
Összesen: 302

Jelen:


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Szerelmi álmok
Eroica

Liszt Ferenc Doborjánban született 1811. október 22-ikén, Bayreuth-ban halt meg, 1886. július 31-ikén.




„ bár sajnos, nem beszélem a magyar nyelvet, bölcsőmtől síromig, szívemben és gondolkodásomban magyar maradok, s a magyar zenekultúra fejlesztésén kívánok dolgozni.” /Liszt Ferenc/

Különleges élményem volt tegnap, október 21-ikén. ( Liszt Ferenc Doborjánban született 1811. október 22-ikén, Bayreuth-ban halt meg, 1886. július 31-ikén.)

Városunk igazán szép eseménysorozattal ünnepli Liszt Ferenc születésének 200. évfordulóját. Önálló rendezvények, valamint több, a világhírű magyar zeneművészünk személyét, munkásságát fókuszba állító rendezvény közül kiemelt szerepet kapott Liszt Ferenc és Munkácsy Mihály köztudottan kedves barátsága.
Munkácsy Mihályt több szál köti Békéscsabához.
Ezúttal nem a Munkácsy Mihály Múzeum, hanem a csaknem mellette lévő Munkácsy Emlékház adott otthont a helyi Liszt év záró programjának.



A Munkácsy Emlékház Békéscsabán

A baráti találkozó vendégei Sz. Kürti Katalin művészettörténész, Gurmai Éva zenetudós, Várkonyi János festőművész, Rückné Kádár Judit egyetemi docens, Kolarovszki Sarolta énekművész és Rázga Áron zongoraművész voltak.

Előadások, beszélgetések hangzottak el Liszt Ferencről, a művész Munkácsyval való barátságáról, találkozásuk helyszínéről, a luxemburgi Colpachról kastélyról és annak mai helyzetéről, ugyanis– a valamikor a nagy rendezvényeknek otthont adó kastély – ma idősek otthona.




A colpachi kastély

Két olyan ember szellemét idézték fel, akik a legnagyobb európai művészek közül valók, akik egy időben éltek, ismerték és inspirálták egymást. Mindketten segítettek a szegedi nagy árvíz károsultjain. Munkácsy Mihály megfestette az idős Liszt Ferencet, Liszt pedig az egyik legszebb darabját (a Magyar rapszódiát) ajánlotta Munkácsynak. A mára – sajnos – megsötétült kép abban a teremben látható, ahol a tegnapi baráti beszélgetés folyt.

Liszt Ferenc és Munkácsy Mihály olyan korban éltek és alkottak, amikor nekünk, magyaroknak nagyon fontos volt, hogy nemzeti kultúránknak példaértékű, remekműveket alkotó egyéniségei legyenek. Olyan korban, amikor elvesztettük a politikai önállóságnak még a reményét is.

A 19. század második felében a magyarságot Liszt Ferenc és Munkácsy nevével azonosították az egész világon. Munkácsy és Liszt (Liszt mindig magyarnak vallotta magát, ez állt születési anyakönyvi kivonatában, s ezért használta „sz-szel „ a nevét.) Magyar emberek voltak, de európai művészek. Otthonosan mozogtak Európa különböző városaiban, bárhol szívesen látták és ünnepelték mindkettőjüket. Festő és zeneszerző nemzedékek tanultak tőlük, követték és tisztelték őket.

Liszt első nyilvános koncertjét 9 éves korában, Sopronban adta. Elhatározza, hogy zongorajátékával véghezviszi azt a hangszertechnikai áttörést, amit Paganini a hegedűvel.Zongorázásnak kialakítója, példaképe Chopin.

Önzetlen művész, jószívű ember volt, gazdagságát kemény munkával szerezte, tanítványaitól nem fogadott el pénzt, sőt sokszor nem is tudtak róla, hogy ki az ismeretlen jótevő. A luxemburgi kastély, Colpach a művészetek otthona lett, ahol Liszt maga köré gyűjtötte tehetséges kortársait, írókat, költőket, festőket, zenészeket, vetélytársakat.

A róla elnevezett budapesti Zeneakadémiát is ő alapította.



A Zeneakadémia Budapesten


A Munkácsy Emlékházban vetítéssel tették még színesebbé a programot a Liszt Ferenc nyomában kutató vendégek, előadók.
Kolarovszki Sarolta három Liszt-dalt adott elő Rázga Áron zongoraművész kíséretével. Közülük számomra óriási meglepetés volt a mindenki által ismert Szerelmi álmok előadása, - ami, mint kiderült, eredetileg dalként íródott és csak később hangszerelte át zongoraművé Liszt Ferenc. Saroltától azt is megtudtuk, hogy– tudomása szerint rajta kívül– a dalt egyetlen magyar énekes énekelte eddig, mégpedig Réti József.

Mivel a Békéscsabán elhangzott kuriózumról nem készítettem hangfelvételt, így hallgassátok a dalt Réti József előadásában – legalább olyan szeretettel, mint ahogyan én tettem:


http://www.youtube.com/watch?v=W6fLNqK1JUo




Liszt Ferenc szülőháza Doborjánban.

Ideje: Október 22, szombat, 18:34:29 - Administrator

 
 Nyomtatható változat Nyomtatható változat  Küldd el levélben! Küldd el levélben!
" Szerelmi álmok" | Belépés/Regisztráció | 4 hozzászólás | Search Discussion
Minden hozzászólás a beküldő tulajdona. Nem feltétlenül értünk egyet velük, és nem vállalhatunk felelősséget a hozzászólások tartalmáért.

Névtelenül nem lehet hozzászólni, kérjük regisztrálj

Re: Szerelmi álmok (Pontok: 1)
- csitesz Ideje: Október 23, vasárnap, 08:25:24
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Köszi a beszámolót. puszi Józsi



Re: Szerelmi álmok (Pontok: 1)
- naiva Ideje: Október 23, vasárnap, 17:46:14
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Remek program lehetett Erikám, köszönjük, hogy megosztottad velünk, születésének 200. évfordulóján! Puszi: Zsuzsi



PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.17 Seconds