[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 288
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 288


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
A létező szocializmus
piroman

Az erős és jókezű mester sok helyen maszekolhatott, gazdag zöldségesek, lángossütők, befolyásos tanács- és pártvezetők víkendházainál. A kapcsolatok...


Ült a kocsmában és szemlélődött.
A retró filing megragadta a figyelmét és mosolyt csalt az arcára.
A kerthelyiségben az asztal betonból volt, ami egy téves elképzelésre alapozódott, mármint hogy a beton örök. Hát nem.
Betonkorrózió. Viszonylag új fogalom, valamikor a nyolcvanas években honosodott meg. A vasbeton mégiscsak porlad és rozsdásodik, nincs 150 éve, ahogy az Ybl-ön tanulta, aki oda járt.
Persze, amikor kiöntötték ezt az asztalt, kéznél volt a beton, mert akkor építették a HÉV-et, a szocializmust, meg ezt a kocsmát. Egyszerre. Beton is volt a közelben, meg volt rum is, meg sör is. Így ment ez.

Figyelme tovább siklott a fémvázas, viharvert székekre.Az általánosan (és különböző mértékben) lekopott festékrétegek között felfedezte a HÉV-zöldet is. Nem csodálkozott, szinte várta az újabb bizonyítékot.

Közben valami keser-édes emlékkeverék ébredt benne.
Kopott farmer, kockás ing, alföldi papucs, koncertek, haverok, sör és Rock'n'roll... Néha egy-egy húzósabb rendőri pofonnal.
Eh, nem volt az annyira vészes.
A Trabiba befért az egész bagázs, és igazi kaland volt eljutni a Balatonhoz, úgy kétévente. A vállalati üdülők meg abból készültek, amit termelt az adott gyár, vagy amit összehozott a “szocialista kapcsolat”. A Faipari KTSZ fából, a Téglagyár téglából, a Sörgyár meg mindenből.
Akárcsak itt a kerthelyiségben.

A kerítés ügyesen összehegesztett negyed- és félcolos csövekből állt, már-már művészi értékkel konstruálva. A mester kreativitását bizonyára segítette egypár feles, meg az, hogy a vasdarabok szinte egyenhosszúak voltak. Na, ja. A táskák is egyenhosszúak voltak. És ha az üzemben megkérdezte valaki, hogy Kovács szaki, min buzgólkodik olyan szokatlan intenzitással, akkor csak az volt a válasz: 4M-es meló. “Mindent Megelőző Maszek Meló”. Ő ezt tudta szerezni.
Nem lopta, szerezte.
A Faipari KTSZ-től fát, a Téglagyártól téglát, a Sörgyártól... Hehe. Így ment ez.

Kért még egy felest és egy korsót a trécselésbe merült pultoscsajtól, majd rágyújtott és tovább morfondírozott Kovács szakin.

Az erős és jókezű mester sok helyen maszekolhatott, gazdag zöldségesek, lángossütők, befolyásos tanács- és pártvezetők víkendházainál. A kapcsolatok is jól jöttek a gyerek beiskolázásánál, a kockalada és a telefon soron kívüli igénylésénél. Az életszínvonal emelkedett, de drágult az élet is. Jött a nagy, kétszintes, sátortetős ház... No, ehhez már némi fóliázást is be kellett vállalnia, de jól ment.
Olyan időtlennek és öröknek tűnt a rendszer és annak ezernyi kiskapuja.

És most?

Mi van veled, Kovács szaki?

A hajsza és az ital megtette a magáét. Vérnyomás, cukor, ízület, műtét. Az üzemet privatizálták, eladták, ellopták, bezárták.
Szerencsére a kapcsolatok elegendőek voltak még egy lényegében jogos rokkantnyugdíjhoz.
(A párttitkár már egy másik párt titkára volt, a tanácselnököt meg polgármester úrnak hívták.)

A maszek és a fólia kitartott még egy darabig, de kopott az ember, kopott a szerszám.
Aztán meg a virágok már Hollandiából jöttek, a barkácsáruházakban meg komplett kerítéselemeket kezdtek árulni.
Mondani se kell, hogy gyatrákat, de olcsón.

A kölykök szétrebbentek, ám az élet mégis drága maradt. (A fene ette ezt a nagy házat! Kong az ürességtől, kifűteni meg egy vagyon! Amúgy is csak lent használjuk, mert ott a nagy TV, a fenti hálóban nem is aludtunk már öt éve...)

Bizony, így megy ez.

Bámulta még egy kicsit a kocsma kerítését és az asztalt.

Lehet, hogy idefelé jövet éppen Kovács szaki háza mellett sétált el.
A víz és a fagy kissé kikezdte már a kocsifelhajtót, és a cifra kerítés is rozsdásodott.

Felhajtotta az utolsó korty sörét és kissé szégyenkezve vette észre, hogy a korsót végig a söralátét mellett tartotta.
A lefutott páracseppek kör alakban szívódtak a betonba.
Ideje: Augusztus 16, csütörtök, 17:57:45 - Administrator

 
 Nyomtatható változat Nyomtatható változat  Küldd el levélben! Küldd el levélben!
"A létező szocializmus" | Belépés/Regisztráció | 18 hozzászólás | Search Discussion
Minden hozzászólás a beküldő tulajdona. Nem feltétlenül értünk egyet velük, és nem vállalhatunk felelősséget a hozzászólások tartalmáért.

Névtelenül nem lehet hozzászólni, kérjük regisztrálj

Re: A létező szocializmus (Pontok: 1)
- lena1 Ideje: Augusztus 16, csütörtök, 18:34:07
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Tudod kedves Péter, abban a régi világban más volt minden, az emberek emberien viselkedtek egymással. Voltak gyárak tsz-ek, volt munka, volt becsület és még szeretet is.
Ma már csak álmodni merjük a múltat, de remélem egyszer mindenki felébred a jelen valóságára.



Re: A létező szocializmus (Pontok: 1)
- zoria Ideje: Augusztus 16, csütörtök, 18:40:52
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Jó volt visszagondolni, hogy mennyivel nyugodtabb volt az élet. Egy kérdésre tudom a választ, miért tette a söralátét mellé a korsót. Mert nem akarta, hogy elázzon az adóbevallása.



Re: A létező szocializmus (Pontok: 1)
- Samway Ideje: Augusztus 18, szombat, 21:30:57
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Valahogy ez Péter így volt és a mienk volt a fusizás, a maszekolás...sör és rock and roll...most pedig miénk a " Tündérmese"



Re: A létező szocializmus (Pontok: 1)
- naiva Ideje: Augusztus 19, vasárnap, 20:04:02
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Többször is írhatnál prózát piro, élmény volt olvasni! Emlékeket ébresztett bennem az írásod, nosztalgiát. Egyre kevesebb marad meg a múltból, vagy tönkremegy, vagy tönkretesszük... No, és már mi sem működünk úgy, mint anno... Tetszik, ahogy a jelen és a múlt együtt jelenik meg, a maga realitásában. Nagyon jó írás! Zsuzsi



Re: A létező szocializmus (Pontok: 1)
- a_leb Ideje: Augusztus 21, kedd, 19:07:57
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Túl azon, hogy kiváló, bennem nagyon személyes élmény-ként szólalt meg, Piro. Zsuzsival egyetértek, de... verselj :-)).

aLéb



Re: A létező szocializmus (Pontok: 1)
- stando (stando.agi@gmail.com) Ideje: Augusztus 27, hétfő, 08:01:24
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Szeretek a te szemeddel látni, Piro. :) Most is időutaztattál. Köszönöm! :)



Re: A létező szocializmus (Pontok: 1)
- fényesi Ideje: Augusztus 27, hétfő, 21:58:06
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Láttam, hallottam! Jó volt!! üdv. fTJ



Re: A létező szocializmus (Pontok: 1)
- piroman Ideje: Augusztus 31, péntek, 13:02:33
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Hűha! Látom, hogy kissé provokatívra sikerült a dolog, pedig ez nem egy politikai állásfoglalás. Egyszerű próza ez, talán egy csipetnyi szociólógiai pamflettel - árnyalt együttérzéssel - de nem társadalmokritikai értekezés. Az ún.: létező szocializmus legvidámabb barakkjában nőttem fel, átéltem valamennyi előnyét és hátrányát. (Az előnyeire később döbbentem rá, a hátrányai adva voltak.) Lelkes híve voltam a rendszerváltásnak, némi apró szerepem még nekem is volt benne. Viszont. Én már az a nemzedék vagyok, akinek már sokadszor mondták, hogy még egy kis munka, szűkölködés és eljő a Kánaán (ilyen-olyan), hogy kissé szkeptikus vagyok Kánaán-ügyileg. Ezért, hogy a kép teljes legyen: fogok még egy-két "létező" cikket írni. Köszönöm a figyelmet és a véleményeket!



Re: A létező szocializmus (Pontok: 1)
- Malan Ideje: Szeptember 09, vasárnap, 14:36:54
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Nagyon tetszett Piro, valahogy nagyon megfogtad a dolog hangulatát. Egészen benne voltam. Üdvözöllek! -András



Re: A létező szocializmus (Pontok: 1)
- ho (yourwell.com) Ideje: Szeptember 22, szombat, 09:25:57
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
mindig az embertől függ aki a korban él, mire viszi
ma a vagyonkezelővel kell jóba lenni és maszekol hatsz megélsz. jó írás de örvényt mutat



PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.34 Seconds