[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 201
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 201


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Tanuld meg ezt a versemet! - avagy...
Lacoba

(Tanuld meg ezt a versemet! - avagy a szülinapi Full-tali margójára)
Hihetetlen. Megdöbbentő, hogy milyen kicsi a világ.




Nem felkérésre írok a Fullextra születésnapi összejöveteléről. Egy más irányú véletlen úgy hozta, hogy mégis írnom kell. Hiszen, olyan kicsi a világ...

13-a szombat. Hajnalban indulok Pestre. Muszáj korán mennünk. No nem a Full-tali miatt, hanem bizony piacoznom kell, hogy összejöjjön a benzinre. Persze még az asszonyt is leteszem a pénteken már megfőzött finomságokkal a lányomnál. Piacoztam... Bejött a benzin ára...

14.55– menetrendszerű pontossággal – most elsőre – odatalálok a Fullextra Szépségszalonba. Tali lesz. Már a kapuban Sam-Józsival futok össze. Nagy dolog ez. Mióta legyőztem a hatalmas betegséget, először tudok Talira jönni... Igen, eleinte még a felülés, majd a felállás, majd a járás... Hm... Kemény...

Gyönyörű helyre érkezem. Egy kicsit betegeskedik az ember, s tessék: máris egy eszméletlen kis fészket hoz össze a Full (no persze Anna jóvoltából). Nincs időm betelni a látvánnyal. Hatalmas ölelések. Nagyon örülök minden érintésnek, s érzem nekem is mindenki örül... Anna köszöntője után felolvassa egyik versem, ezzel is fokozva az érzést hogy a találkozásunk (már gyógyultan) is egy nagy ünnep.
És beindult a gépezet...
Szép versek szóltak, csillogtak a szemek, zengett a gitár AbelAndi és csapata jóvoltából... Büszkén mondhatom, hogy sokat fejlődött ez a csapat. Nem csupán az összetartozásban, de a verselésben, és a felolvasásban is... Lelket gyönyörködtető volt hallgatni a színességet, amit ez a kis közösség alkotott saját (ki tudja mit hoz a jövő?) szórakoztatására. Jó volt látni az arcokat, amikor három kiválasztott verset másoktól olvastam fel.
Aztán, sajnos korán kellett eljönnöm (hijj', családi elfoglaltság), de még a szünet után felvághattuk a szülinapi tortát. Finom volt (hála kisebbik Andinak).

Jó volt ismét a kis csapatot átölelni, s megpihenni a szeretet kis szegletén. Köszönöm, hogy vagytok...

***

Ám! Történt valami más is ezen a talin. Fényesi Tóth János barátom Faludy Györgyre emlékezett a „Tanuld meg ezt a versemet!” olvasta fel.
Hihetetlen. Megdöbbentő, hogy milyen kicsi a világ.
Úgy két éve történt, hogy Szabó János barátom egy cikkel jelentkezett a Zagyvaforrás újságunkban: A munkatáborok zagyvai foglyai címmel.

Magyarországon a II. világháborút követő időszakban közel száz munkatábor működött. A politikai munkatáborokba azok kerültek (a legtöbbször ítélet nélkül), akiket a népi demokrácia ellenségeinek kiáltottak ki. Dolgoztak a besúgók, pillanatok alatt lettek kulákok, klerikális reakciósok, népellenségek a legkiemelkedőbb személyiségek hazánknak. Kis és nagyemberek kerültek a „Magyar Gulág”-ra – Recskre is. Lakóhelyemtől Zagyvarónától csupán negyven kilométerre, működött az egyik ilyen leghírhedtebb intézmény, a Recski munkatábor a falu melletti Csákány-kő hegy kőbányájának közelében. Ez a tábor 1950-53-ig működött. Sajnos falunkból is ott található egy név az emléktáblán (képünk)
Ő Földi József, s csak névrokonom. És itt kezdődik a csoda, ugyanis Józsi bátyám Svéd Sándor művész úrral, Erdei
Sándor és Faludi György költőkkel került egy barakkba, sőt ágyszomszédok voltak. Bizony őket sem kímélte a hatalom. Tudásukat a kőtörésre ítélte. Semmijük nem volt. Egy árva ceruza vagy papír hatalmas érték lett volna, de nem volt, illetve nem akkor volt és ott, amikor lejegyezhették volna a híres költők verseiket, ezért a rabtársakat kérték fel, hogy: Tanuld meg ezt a versemet!
Így ír erről Faludy jegyzetében:
„...számos rabtársam tanulta meg azokat a verseket, melyeket jobbaknak, vagy a legjobbaknak tartottam. A megtanulás indoka nemcsak a kölcsönös, törhetetlen szeretet volt, melyet akkor és azóta is egymás iránt érzünk és nemcsak a magyar nép sajátsága, a költészet iránti, merem remélni múlhatatlan lelkesedés. Sőt még nem is az, hogy ezekből a versekből – akármilyen is legyen irodalmi értékük – erőt tudtak meríteni. Hanem elsősorban az a tény, hogy költeményeimet meg kívánták menteni az utókor számára. Az akkori helyzetben, gyönge fizikumommal rendkívül valószínűtlennek tűnt, hogy túlélem Recsket. A túlélést, számos társammal együtt, nemcsak annak köszönhetem, hogy Sztálin későn ugyan, de a számunkra legkedvezőbb pillanatban patkolt el, hanem elsősorban annak, hogy Nagy Imre lett a miniszterelnök, aki a büntetőtábort feloszlatta.
Így az itt közölt versek jelentős részét számos rabtársam tanulta meg betéve. Sajnos, nem tudtam valamennyivel emlékezetüket megterhelni és így történt, hogy amikor 27 évvel Recsk után összegyűjtött verseim kiadására végre sor került, két verset nem voltam képes többé visszaidézni. Az egyik a G betűvel kezdődő költemény, melyről nem tudom, mi is volt, a másik a T betűvel kezdődő (Tizenöt éve, sírgödrödnél Szárszón); ezt a recski fogdán írtam 1952 decemberében, Attila temetésének tizenötödik évfordulóján. A többi viszont, nem kis mértékben Nagy Imre és barátaim segítségével, fennmaradt. Amikor a recski tábort feloszlatták, engem az utolsó csoporttal engedtek ki. Így költeményeim egy része előttem érkezett a szabadba. Egyik fogolytársam, Gábori György szabadulása után mindjárt felment feleségemhez és elmondta néki a Zsuzsának a Tömlöcből című versem első három szakaszát. „Tovább nem tudom” – mondta. – „De holnap szabadul Egri Gyurka, az is feljön hozzád és elmondja néked a következő öt szakaszt.”


Kicsi a világ. Józsi bátyám is sok-sok sort, versszakot mentett át a leírhatóság pillanatáig. Egy brigád-bulin a következő részletet mondta el, melyet édesapám is megjegyzett, pedig nem is tudta kitől és miből való a részlet:
...
„E földre én is készületlen
jöttem. Behúnyom a szemem.
Azt látom, ahogy megszülettem
védtelenül és meztelen,

mint most. Mért jöttem a világra?
Mi volt a célja? Ne keresd!
Ez itt a fény nagy uszodája,
hová beugrattak fejest.”


A részlet Faludy György: Éhség című versének utolsó két szakasza, melyet 1951 telén „írt” Recsken. Ez volt Földi József egyik pesztuma a sok-sok megjegyzett, betanult versszak közül.

Ezért is volt kiváltképpen szívszorító nekem ezt a című verset hallanom Faludytól. Józsi bátyám maga is írogatott, de csak a családban ismertek kisebb versikéi, novellái. Kár, hogy nem maradtak fenn Józsi bátyám feljegyzései.

Ideje: Október 23, kedd, 09:32:59 - Administrator

 
 Nyomtatható változat Nyomtatható változat  Küldd el levélben! Küldd el levélben!
"Tanuld meg ezt a versemet! - avagy..." | Belépés/Regisztráció | 17 hozzászólás | Search Discussion
Minden hozzászólás a beküldő tulajdona. Nem feltétlenül értünk egyet velük, és nem vállalhatunk felelősséget a hozzászólások tartalmáért.

Névtelenül nem lehet hozzászólni, kérjük regisztrálj

Re: Tanuld meg ezt a versemet! - avagy... (Pontok: 1)
- Anna1955 Ideje: Október 23, kedd, 12:33:52
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Nagyon nagy öröm volt egy találkozón találkozni veled drága Lacóbá. János előadása pedig olyan volt, hogy megállt a lélegzet is bennünk. Ezek a találkozók mind-mind maradandó élmény, és jólesett olvasnom is erről. Történeted is egy olyan esemény, melynek megismerése gazdagabbá tett.Szeretettel ölellek: Anna :)))



Re: Tanuld meg ezt a versemet! - avagy... (Pontok: 1)
- a_leb Ideje: Október 23, kedd, 15:21:57
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Lacóbá, el nem tudom mondani, mennyire örültem, hogy végre személyesen, jó kedvben, egészségben láthattalak. Ugyanekkora öröm és megtiszteltetés volt, hogy egy versemet kiválasztottad, és elmondtad.
A történeted mélyen megérintett, megható, és kiválóan hozta a történelmi és emberi vonatkozásait, hűségét ennek a kornak. Nagyon örülök, hogy olvashattalak!
aLéb



Re: Tanuld meg ezt a versemet! - avagy... (Pontok: 1)
- AngyaliAndi Ideje: Október 23, kedd, 19:48:08
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Nagyon örültem, hogy újra láthattalak, mindenkit újra láthattam!:))))))))))))))))))))



Re: Tanuld meg ezt a versemet! - avagy... (Pontok: 1)
- fényesi Ideje: Október 23, kedd, 22:10:04
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Megrendítő így utólag a vers hátterét megtudni. Köszönöm Lacoba! fTJ



Re: Tanuld meg ezt a versemet! - avagy... (Pontok: 1)
- fényesi Ideje: Október 23, kedd, 22:10:42
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
...véletlenek pedig nincsenek.



Re: Tanuld meg ezt a versemet! - avagy... (Pontok: 1)
- Nanti Ideje: Október 24, szerda, 06:42:18
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
De jó nektek, örülök, hogy jól telt.



Re: Tanuld meg ezt a versemet! - avagy... (Pontok: 1)
- andrass Ideje: Október 24, szerda, 19:18:49
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Az egyik csodálatos Faludy-vers! És a betanult versek (Pokolbéli víg napjaim) a halál kapujában.

Jó lehetett ilyen közelről beleszagolni a történelembe.

András



Re: Tanuld meg ezt a versemet! - avagy... (Pontok: 1)
- LEKA Ideje: Október 25, csütörtök, 23:35:25
(Adatok | Üzenet küldése)
Most is adtál valamiit, ami egyfajta kuriózum...és tanító jellegű is...
Soraid magukkal ragadtak - öröm volt olvasni - és persze találkozni veled. Az ölelés nekem is jólesett:)))



Re: Tanuld meg ezt a versemet! - avagy... (Pontok: 1)
- sodrelap Ideje: November 14, szerda, 20:46:07
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Nem felkérésre született az írásod, mégis örülhetünk, hogy világra hoztad! Köszönjük, mert tanulhatunk belőle, netán még bölcsebbek is lehetünk általa!

Üdvözöl : Erdős Pál Attila



PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.36 Seconds