[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 249
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 249


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Képzeletbeli riport Ady Endrével
kirsmona

Visszagondolok az estélyre, ahol Ady Endre karjaiban táncoltam. Akkor beszéltük meg, hogy ma itt találkozunk...


Egyik este elalvás előtt eszembe jut egy évszám. 1877. november 22-én született a nagy magyar költőnk, kinek sajnos elég rövid életet szőttek a Párkák.
Az álom lassan elringat, majd felkap s elrepít egy régi világba. Már nem az ágyamban vagyok, hanem egy századeleji kávéházban.
A hatalmas ablakon kinézve fiákereket, s nyugodtan sétáló embereket látok. Itt senki sem rohan. Ülök egy tömzsi, karmazsinvörös, puha fotelben, s beszívom a jellegzetes illatot: a kávé és a szivarfüst keverékét.
Visszagondolok az estélyre, ahol Ady Endre karjaiban táncoltam. Akkor beszéltük meg, hogy ma itt találkozunk. Kicsit megkésve, de végre belép. Tehát mégis eljött!- örvendezek magamban.
A nők leplezetlenül bámulják, a férfiak összesúgnak mögötte. Leül velem szemben és mélybarna szemeit az enyémbe mélyeszti. Hosszan hallgatunk. Kezem-lábam reszketni kezd.
Álmomban hirtelen beugrik valami, s magamra ripakodok: -Oké, szedd össze magad! Neked itt most interjút kell csinálni! - Megrázom magam. Szükségem van minden színészi képességemre, hogy palástoljam a zavaromat. Mégiscsak Ady Endre ül itt most velem! Nagy levegőt veszek és belefogok:

Tizenegy ujjal születtél. Lekötötték a fölöslegesnek minősített kicsi ujjacskát, így az lassan leszáradt. Mit gondolsz erről?
Egyértelműen „táltosok átkos sarja” vagyok. Ehhez nincs mit hozzátenni vagy elvenni belőle.

Csodás verseket írsz, s a nőket kergeted. Hogyan marad időd másra is?
Elég nehezen. Ráadásul bor nélkül nem mindig jön az ihlet, ezért még iszogatnom is kell. Azzal is eltelik az idő. - nevet rám.

Nagy szerelem volt köztetek Diósiné Brüll Adéllal, akinek becenevét te adományoztad. Miért?
Így érdekesebb. Különlegesebb. Mint ahogy ő is az. Valódi dáma a társaságban, s dühödt fúria vagy kecses macska a hálószobában...

Ő a házasságban él, mégis egymásba szerettetek annak idején.
Igen, a szerelem ellen nincs mit tenni. Így történt. Vállalom ezt.

Mesélnél egy kicsit részletesebben a megismerkedésetekről?
26 éves voltam. Nagyváradi újságíró. A Royal Kávéházban gyűlt össze a társaság, s ekkor mutattak be bennünket egymásnak. Szerelem volt első látásra. Készen álltam a változásra, így kapóra jött az ismeretség és az utazás lehetősége. Hamarosan meg is látogattam őt Párizsban.

Nagyon sok verset írtál hozzá. Melyik a legkedvesebb a szívednek?
Természetesen mindegyik. Nehéz lenne választani. De ha mégis kellene, akkor talán az egyik korait és az utolsók egyikét említeném. A fehér csönd-et azért, mert ebből érezhető, hogy már a kezdet kezdetén is váltották egymást kapcsolatunkban a jó és rossz időszakok. Az Áldásadás a vonaton címűt pedig azért, mert ebben megáldom őt mindenért, amit adni tudott. Az érzelmek ugyanúgy lenyugszanak, ahogy a Nap is lemegy. Ez a természet rendje. A gyorsan futó vonat képével szimbolizálom a szakítás elkerülhetetlenségét: azt, ahogy a szerelmünk a végzet felé rohant. Tényleg szerettem őt, mégis mindenki csak a kegyetlen szavaimra emlékszik Az elbocsátó szép üzenet-ből.

Mi változott meg benned, mire Csinszkát megismerted?
Teljesen más a két szerelem. Léda mellett még bírtam a „héjanászt”, mert fiatal voltam. Zsukával (Dénes Zsófia) az édesanyja miatt kudarcba fulladt a házasság terve, de ekkor elhatároztam, hogy tényleg keresek feleségnek valót, aki szép és okos. Csinszka mellett már lenyugodtam. Hagytam, hogy ő megtervezze az életünket, hagytam, hogy élvezze a költőfeleség szerepét, s hagytam, hogy anyáskodjon fölöttem.

Csinszka előtt viszont még volt pár nő az életedben. Például az általad Aranynak becézett fiatal nő. Sokan mondták: a rabja lettél. E fiatal lány által mi olvasók szép versekkel gazdagodtunk, például a S a vállad, a vállad cíművel. Merész, újfajta hang volt ez még tőled is.
Hááát igen. Elsodort a szenvedély. Ráadásul féltékeny voltam, és öregnek éreztem magam Arany mellett. Rövid ideig tartott csak ez a szerelem. Nem voltunk egymáshoz valók.

El tudod képzelni, hogy iskolákban a gyerekeknek próbálnak magyarázni a verseidről, miközben még a felnőttek se értik mindig pontosan a szimbólumaidat...
Áhh, menj már! Dehogy. Amúgy se nekik írtam ezeket. Nem gyerekeknek való sorok ezek.

És a betegségeid? Kérdezhetlek erről?
Nos, igen. Már majdnem leterített a kór, de az utolsó előtti pillanatban kaptam egy szérumot, ami meggyógyított. Meg is fogadtam, hogy végleg lemondok a nagy szenvedélyemről.
A nőkről?
Nem, az italról.

A rám szánt idődet megköszönve lassan búcsúznom kell. Megyek és megírom a cikket...
Várj csak, ne siess úgy. Igyál velem egy fröccsöt! - fogja meg a karom a meleg kezével. - És mesélj az újságról!
Elmagyarázom neki, hogy a KULTÚRPROJEKT egy internetes újság. Összeráncolja a homlokát.
Mi a manó?! Nem nyomtatásban, hanem valami fura gépen keresztül jelennek meg a szavak? És úgy olvassák, hogy papír nem is kell hozzá?! Biztos, hogy nem csak a bor ártott meg neked?
Nevetek, s tényleg indulni készülök. Vár a számítógép, a mobiltelefon...De vajon érnek-e ezek annyit, mint Ady figyelő, meleg tekintete? Halkan kérdezem csak:

Na és Csinszka? Vele mi lesz?
Ne gondoljunk most őrá. Olyan szép ez az este...

Lassan egymás felé hajolunk, mikor egy nagy szél felkap. Az ágyamban ébredek. Annyira valós volt minden, hogy a szememet kinyitva először nem ismerem fel a lakást. Aztán sóhajtok egyet. Az, hogy ADY ENDRE velem beszélget, nekem udvarol sajnos csak álom volt...De milyen szép álom!
Ideje: November 24, szombat, 13:05:49 - Administrator

 
 Nyomtatható változat Nyomtatható változat  Küldd el levélben! Küldd el levélben!
"Képzeletbeli riport Ady Endrével" | Belépés/Regisztráció | 2 hozzászólás | Search Discussion
Minden hozzászólás a beküldő tulajdona. Nem feltétlenül értünk egyet velük, és nem vállalhatunk felelősséget a hozzászólások tartalmáért.

Névtelenül nem lehet hozzászólni, kérjük regisztrálj

Re: Képzeletbeli riport Ady Endrével (Pontok: 1)
- Anna1955 (anna.lorinczi.l@gmail.com) Ideje: November 25, vasárnap, 17:05:00
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Nagyon jó az ötlet, és tetszett az egész írás. Szeretettel olvastalak: Anna :)))



Re: Képzeletbeli riport Ady Endrével (Pontok: 1)
- Navarrista Ideje: November 26, hétfő, 21:50:54
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Klassz iromány!, emlékszem nekünk is le kellett interjúztatnunk ady bácsit annak idején, csak sajnos a tanárocska vagy olyat szólított, aki nem csinálta meg vagy összebénázta, így sosem tudtam remekelni vele : D Köszi a nosztalgiát, : ))) üdv, csaba



PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.37 Seconds