[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 50
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 50


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Akinek igaza van, valamit rosszul csinál
csega

"A bukásból tanulunk, nem a sikerből!" (Bram Stoker, a Drakula c. könyv szerzője).


Aki vérmesen meg akarja nyerni a vitát, az nem figyel másra, csak az elhangzott érvekre, és csak azon gondolkodik, hogyan vághat vissza. Kimarad egy fontos elem: a vitapartner.

Tegyük fel, hogy a vita nem vérre megy, mint mondjuk egy parlamenti szavazás előtt, ahol a cél a másik földbetiprása, és szavazatok szerzése; tegyük fel, hogy a vitapartnerem a barátom, rokonom, vagy csak régi ismerősöm, de alapvetően kedveljük egymást. Tegyük fel azt is, meg vagyok győződve arról, hogy nekem van igazam. Ebben az esetben mi a célom a vitával? Hallani akarom a másiktól, hogy meghunyászkodik, és igazat ad? Ha magabiztos vagyok, nincs semmi szükségem rá. Meg akarom akadályozni, hogy valami ostobaságot tegyen? Ha rá akarom erőltetni a véleményemet, akkor – emberi természetünknél fogva – ki fog alakulni benne a dac, és pont az ellenkezőjét érem el. Felül akarom írni a véleményét? Ha olyan biztos vagyok az igazamban, valószínűsíthető, hogy ő is az lesz a sajátjában; és egy idő után olyan érveket fog halmozni, amikben már ő sem hisz, és a beszélgetés közepébe fogja hajigálni őket, remélve, hogy hátha az egyik beválik, és elakad a szavam. Ha ez nem történik meg, lehet, hogy csak rámondja, hogy nyertem, de belül úgysem gonodolja komolyan. Akármelyikünk is nyeri meg a vitát, valójában csak egy csatát nyer, nem többet; attól, hogy a vitapartnerünk éppenséggel nem tudott jól visszavágni nekünk, még egyáltalán nem biztos, hogy nekünk van igazunk.

Most vegyük azt a helyzetet, hogy én biztos vagyok a saját igazamban, mégis azt mondom, hogy a másik fél nyert. Egyrészt jól fog esni neki. Lehet, hogy pusztán a "győzelem" miatt; de lehet, hogy azért, mert már régóta próbált valamit közölni, de senki nem figyelt rá igazán, senki nem is próbálta megérteni őt. Másrészt elkezdünk teljesen más szemmel nézni a vitapartnerre, és felmerülnek bizonyos kérdések: Mi van, ha mégis neki van igaza? Ha végiggondoljuk, amit mondott, legalább megadjuk magunknak az esélyt, hogy rájöjjünk a saját tévedésünkre. Ekkor már tanultunk valami nagyon fontosat. Ha nyilvánvalóan mégis a mi álláspontunk a valós, akkor miért gondolja a másik, hogy neki van igaza? Ebben az esetben sokat tanulhatunk a vitapartnerünkről. Előfordulhat, hogy van valami az adott témában, amivel kapcsolatban az illető régóta tévedésben él, és emiatt az ő fejében teljesen logikus, amit állít. Ha ez a helyzet, úgysem lenne elég az aktuális vitát megnyerni, annál mélyebbre kellene nyúlni, és arról beszélgetni vele. Lehet az is, hogy szándékosan hazudik. Ilyenkor jobb kiismerni a másikat, a céljait; hiszen ha most győzedelmeskedünk is, a következő alkalommal másik fronton újabb támadást várhatunk. Lehet, hogy nem akar hazudni az illető, csak valami olyan sérelem érte a múltban, amivel csak így képes együtt élni, vagy palástolni szeretné azt. Nem biztos, hogy ilyenkor érdemes őt tovább faggatni; de legalább megtudhatjuk, hogy nem azért mond nekünk ellent, mert velünk lenne valami problémája. Mindenesetre a vita, az összetűzés, az ellentét könnyedén átalakulhat egy "kutatássá", egy diskurzussá, amiben a vitapartner partnerré válik, és aminek a keretén belül jobban megismerhetjük őt, és betekintést nyerhetünk az ő helyzetébe, világába.

A földön több mint hétmilliárd párhuzamos világ létezik, mégis sokan úgy akarják leélni az életüket, hogy senki máséra nem kíváncsiak.
Ideje: Október 30, hétfő, 06:13:20 - Administrator

 
 Nyomtatható változat Nyomtatható változat  Küldd el levélben! Küldd el levélben!
"Akinek igaza van, valamit rosszul csinál" | Belépés/Regisztráció | 3 hozzászólás | Search Discussion
Minden hozzászólás a beküldő tulajdona. Nem feltétlenül értünk egyet velük, és nem vállalhatunk felelősséget a hozzászólások tartalmáért.

Névtelenül nem lehet hozzászólni, kérjük regisztrálj

Re: Akinek igaza van, valamit rosszul csinál (Pontok: 1)
- Anna1955 (anna.lorinczi.l@gmail.com) Ideje: November 01, szerda, 06:02:17
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Elgondolkodtató.
Én úgy érzem, a kulturált vita elősegíti a fejlődést.
Sajnos manapság nehéz olyan közeget találni, ahol a vita valóban a vélemények megosztásáról, a különböző "párhuzamos világok " megismerésére hajazna.
A gyűlöletkeltés hatása az is, hogy eláraszt mindent a mocsok, a szavak mocska, amit majd a csend fog követni.
Jó lenne, ha nem így lenne.



Re: Akinek igaza van, valamit rosszul csinál (Pontok: 1)
- zseva Ideje: November 01, szerda, 09:38:54
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Már a címe is sokatmondó, velős tartalommal megtöltve. Megfontolandó. És mindig az a "de". Mi van akkor, ha nem is azért kerül fel egy valós alapokon nyugvó írás, hogy a cikk írója vitatkozni szeretne bárkivel is, egyszerűen besokall, vélt vagy valós igazát akarja közszemlére tenni, nem nyughat, mert korábbi próbálkozásai sorra kudarcot vallottak és egy végső csapást akar mérni valakire, aki olyannyira belegázolt a lelkébe..írásában már eleve elzárkózik minden további kérdés feltevéstől, hiszen, ha lett is volna kérdése az olvasónak, mégsem tette meg, ítéletet mond. Leostobázza az olvasóit, mert úgy véli elkéstek minden kérdésfeltevéssel. A saját szemszögéből igaza van és ott van megint a "de"... Elhamarkodott lenne bármit is ezek után írni egy ilyen "vérmes" cikke alá, mert csak olaj lenne a tűzre. Pedig mi vitatkozni szeretők vagyunk, csak az a nem mindegy ezt hogyan tesszük, hogy ne fájjon annyira... Üdv. Éva :-)



Re: Akinek igaza van, valamit rosszul csinál (Pontok: 1)
- a_leb Ideje: Január 16, kedd, 07:30:30
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Ránézek erre a képre és a szövegre, és Jar Jar Binks jut eszembe a Csillagok Háborúja kitudjahányadik részéből... :-))



PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.38 Seconds