Küzdőtér |
|
|
|
Re: A második Messiás (Pontok: 1) - Tithonos Ideje: Március 02, péntek, 20:03:44 | „Ennek a lenyűgöző, ám rejtélyes reneszánsz géniusznak, és a torinói lepel meghamisításában játszott szerepének tanulmányozása mélyült azután egy sokkal alaposabb és szélesebb körű, az őt titkon ösztönző "eretnekség" feltárására irányuló kutatómunkává.”
Ezek teljesen értelmetlen állítások. Leonardo egyáltalán nem rejtélyes, évszázadok óta mindazt tudjuk, amely művészetével és világnézetével összefügg. Bármelyik közkönyvtárban elérhető a valóban hozzáértők szakmunkái. Manapság ma olyanok hozakodnak elő a leonardói művészet „dekódolásával”, akik egy tisztességes ecsetvonást sem tudnának „ejteni” egy vászonra, akik semmiféle műveltséggel, tudással vagy iskolázottsággal nem rendelkeznek. Elég Burckhardt írásait megnéznünk, hogy az ilyesfajta elméletek nevetségesnek tűnjenek fel előttünk. Érdekes, hogy pont Burckhardt óta szokták rejtélyesnek nevezni, de a rejtélyesség csak Leonardo saját egyéniségének rejtegetésére vonatkozik.
„ Meg kellett tudnunk, miben vett részt, mit tudott és miben hitt, és miért alkalmazott bizonyos rejtett kódokat és szimbólumokat az utókorra hagyott munkáiban.”
Semmiféle rejtett kódokat nem használt, minden műve egyértelműen jegyzetelt. Tessék elolvasni vagy megnézni bármelyik Leonardo-tanulmányt, minden jegyzetekkel lát el a Mester.
”Eleinte furcsának tűnt a számunkra, hogy egyszeriben a titkos társaságok és eretnek nézetek szövevényes, gyakran kétes világába csöppentünk. Hiszen a közhiedelem szerint Leonardo ateista és racionalista tudós volt.”
A két mondat semmiféle ok-okozati összefüggésben nem áll egymással. Hogy racionalista tudós volt Leonardo, az önmagában is olyan képtelenség, mely a témában közepesen jártas embert is. Teljesen légből kapott állítás, hogy Leonardo ateista lett volna. Ha valaki egyszer veszi a fáradtságot, és beletekint Leonardo művészetébe, pontosan ennek ellenkezőjéről fog meggyőződni. Egy olyan korban, melyben nem volt tanácsos különféle hitértelmezésekről fecsegni, egy vallásos géniusz szempontjából amúgy is felesleges lett volna (lásd Shakespeare), elég csak egy halvány művészeti empátiával bírni, hogy valaki tudja, Leonardo miféle gondolkodású volt.
A további elméletek keresztekről, alkímiáról pontosan azon emberekre kíván hatni, akik messze elkerülték a könyvtárakat, akiket hidegen hagy a művészet, akiknek semmiféle kötődésük nincs a kultúrához, a művészethez, a művészetbölcselethez, teológiához, de büszkék, a Daniken-szerű ostobaságokon szerzett könnyű álműveltségükre.
Szomorú, hogy az emberek mindenfajta előképzettség és tudás nélkül – ami még szomorúbb – utánjárás nélkül bedőlnek ezeknek a teljesen zavaros és buta elméleteknek.
Az ilyesfajta írások kifejezetten politikai célzattal bírnak – semmi közük a művészethez, kultúrához, avatatlanul összemosnak mindent apellálva a félműveltségre – hitükben és gondolkodásukban akarnak megingatni embereket, részei annak az antiklerikális hadjáratnak, mely az emberi ostobaságot és irigységet használja fegyverként.
|
] |
|
|
|
|
|