[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 208
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 208


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Ákombákom


...és tette mindezt valami egészen utánozhatatlan szellemességgel és virtuozitással, nem mellékesen teljes erővel és igaz hittel.





Sokszor, sok alkalommal írtam már, milyen nagy élvezettel forgatom – okulásomra – Kosztolányi bármely művét. Nem csak a verseire gondolok most, amik annyira közel állnak hozzám, hanem azt a Kosztolányit szeretném most kicsit „megmutatni”, aki a húszas években vezető alakja lett a mind nagyobb teret kapó nyelvművelő mozgalomnak.
Azt a Kosztolányit, aki írta a Pesti Hírlap nyelvvédő cikkeit; szerkesztette A Pesti Hírlap Nyelvőre című, egykor nagyon népszerű és ma is haszonnal forgatható könyvecskét; azt a Kosztolányit, aki a Nyugat hasábjain vitatkozott nyelvészekkel a szép magyar nyelv érdekében, - és tette mindezt valami egészen utánozhatatlan szellemességgel és virtuozitással, nem mellékesen teljes erővel és igaz hittel.
Mennyit kellene tőle tanulnom – rémülök meg minden egyes elolvasott fricskája után…Mennyi ötletesség, finom irónia és bölcsesség rejlik egy-egy ilyen „orra-koppintós” krokijában…
Most kettőt hadd idézzek tőle, mely a Nyelv és lélek című kötetében jelent meg, – élvezetes lesz, ebben biztos vagyok. Nagyon sokat tanulhatunk is belőle, és egyáltalán nem tanulság nélkül való elolvasnunk e két írást!

Írás az írásról

Ha valaki elcsépelt, érdektelen, ködös dolgokat közöl gyarlóan, zavarosan, élvezhetetlenül, azzal vigasztalja magát, hogy ’mély’. Mi legyünk szerények. Mindazt, ami lüktet bennünk, hozzuk lelkünk fényes felületére, hogy érzéki és megragadható legyen, mint az élet, a bonyolultat fejezzük ki lehetőleg egyszerűen, a homályost lehetőleg világosan, s hadd higgyék, hogy csak szellemesek vagyunk.”

(Pesti Hírlap, 1933. július 23.)


Bírálat és irodalom

Egy viruló, egészséges fiatalembernek szívesen a szemébe mondom, hogy kissé sápadt, s a fogazata elhanyagolt. Hasonlóan vagyok egy remekművel is. Kipécézem legkisebb hibáit, és szenvedélyesen dühöngve szidom órák hosszat. Ha ezt egy avatatlan hallja, azt hiheti, hogy az egészet elvetem és ócsárolom.
Mit míveljek azonban, amikor egy fércművet raknak elém, s szerzője azzal a kétségbeesett rimánkodással kérdezősködik felőle, mint kedves halálos betegjeiről a rokonok, akik már tudják az igazságot, csak félnek tőle, s minthogy képtelenek még az önáltatásra is, tőlem várják, hogy hamis vigasztalással áltassam őket?
Az ilyen munkát csak dicsérni lehet és szabad. A haldoklóknak mindig azt mondom, hogy kitűnő színben vannak, s hozzátartozóiknak, ha kell, meg is esküszöm erre.”

(Pesti Hírlap, 1933. október 1.)


…egy Kosztolányi megengedhette magának az a csipetnyi ciánt, ami a sorokban rejlik. Nem rosszindulatból íródott, csupán „kihegyezte” mondandóját…Megtehette. Ő megtehette.
Én nem vagyok ennyire bátor – és cseppnyi jogom sincs hozzá! – hogy „fércművet” bármikor, bárhol, bárkinek is dicsérjek, avagy szidjak. Inkább mélyen, nagyon mélyen és konokan hallgatok.
De Kosztolányi sorain mindenképpen érdemes elmerengni, - nekünk, író embereknek.


*

Ideje: Október 07, kedd, 16:26:02 - mango

 
 Nyomtatható változat Nyomtatható változat  Küldd el levélben! Küldd el levélben!
Vissza Rovathoz

mango

"Ákombákom" | Belépés/Regisztráció | 12 hozzászólás | Search Discussion
Minden hozzászólás a beküldő tulajdona. Nem feltétlenül értünk egyet velük, és nem vállalhatunk felelősséget a hozzászólások tartalmáért.

Névtelenül nem lehet hozzászólni, kérjük regisztrálj

Re: Ákombákom (Pontok: 1)
- Netelka (sarhelyi@invitel.hu) Ideje: Október 08, szerda, 15:23:49
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Köszönjük ezt az írást, Anikó :) Tipikus példája a tisztán, homálytól mentesen megfogalmazott igazságoknak. Kosztolányi tudott valamit, aki pedig ezt meglátja és hozzásegít, hogy többünkhöz eljusson, annak csak hálásak lehetünk.
Mert valóban, ma nem túl "trendi" egyszerűen szép szavakkal írni - ma igazából az kell, aki borzasztó elvont, végtelenül homályos, és ha lehet, némiképp obszcén, vagy valamilyen formában megbotránkoztató. Aztán lehet itt mutogatni a médiára, és mindazokra, akik a közízlést formálják ma Mo.-on, de lássuk be, mindenkinek módja van választani - jót s jól írni, vagy engedve a pillanatnyi trendeknek, "lemenni alfába", és közben elhinni magunkról, hogy iszonyú mélyek vagyunk. Miközben "fecseg a felszín".
Még egyszer köszi, Anikó :)



Re: Ákombákom (Pontok: 1)
- Jega (sibbe@freemail.hu) Ideje: Október 08, szerda, 21:06:31
(Adatok | Üzenet küldése)
Tudod, nagyon nehéz a fenti sorokhoz bármit is hozzá tenni, annyira benne van minden. Egyet értek Neti-vel, Ö tudott valamit, amit ma sokan elfelejtenek. Jó volt olvasni s elmerengeni a sorokon.



Re: Ákombákom (Pontok: 1)
- parakalo Ideje: Október 13, hétfő, 16:03:20
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
A cím alapján másra számítottam, mert rögtön Zelk Zoltán vidám kis versére asszociáltam.
Azt gondolom, hogy vannak emberek, akiknek a bírálatát el lehet fogadni, sőt érdemes elfogadni, mert építő szándékú.
Jó írás, köszönöm, hogy olvashattam.



Re: Ákombákom (Pontok: 1)
- szekelyng Ideje: Október 14, kedd, 14:40:06
(Adatok | Üzenet küldése)
Kedves Anikó(?)

elnézést ha tévednék a nevében...
Csak most láttam írását! Nagyon egyetértek vele egyébként, de nem is ezért írok most.
Nem tudom, ismeri-e Kosztolányi "Egy ég alatt" c. esszékötetét, amelyben kortársairól ír - gyakorlatilag kritikákat. Nos hát ebben van, több mellett egy zseniális írás Ady Endréről. Keresse meg, kérem!
Valami olyan szinten rántja le a leplet Ady modorosságáról, és nem kevésszer zavaros költői képeiről, hogy mikor először olvastam, teljesen ledöbbentem rajta...

megj: nem csoda, hogy Kosztolányi megzenésítésem van vagy 5-6 legalább, Ady meg 30 év alatt csak 1 lett... :-)

Érdekes dolog ez is, ki ki szeret, kedvel.

sok szeretettel üdvözlöm:
Székely-Nagy Gábor

ha van kedve böngészni:
www.szng.mindenkilapja.hu ill.
http://szmho.com

A Netivel szerzőtársak vagyunk - és barátok, talán tudja...



Re: Ákombákom (Pontok: 1)
- csitesz Ideje: Október 15, szerda, 07:37:33
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Kedves mango! Tanulságos összefoglaló volt. Köszi. Kosztolányi szintjéről leereszkedve saját szintemre, nekem eddig is sokat segítettek a kritikák abban, hogy előre lépjek. puszi Józsi



Re: Ákombákom (Pontok: 1)
- Eroica Ideje: Október 15, szerda, 11:11:58
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Drága Anikó! Olvaslak, és igazat adok. Nem vagyok jó ítész. Az adott hangulatom is befolyásolja saját tetszési indexemet.Lehet, hogy a "nagyok" is így voltak vele - néha.



PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.36 Seconds