A kedd asszonya
Dátum: Május 01, szombat, 07:01:15
Téma: Életünk napjaink


Bizonyára már Ti is voltatok úgy, hogy valamihez nagyon nem volt kedvetek, vagy nem is akartatok megcsinálni.

Mivel az emberi természet már csak olyan, úgy gondolom, hogy nem volt ez másként a régmúlt korokban sem.Voltak azonban olyan napok, amikor kimondottan tilos, tiltott dolog volt bizonyos házimunkákat elvégezni. Országszerte tilalmas volt pl. a szombati kenyérsütés, vagy éppen a pénteki sütés, mosás. A varrás, fonás sem volt szabad pénteken, de még kedden sem. Ezek a népi hagyományokon alapuló szokások, nem csak kizárólag a ház körüli munkákat szabályozták, hanem kiterjedtek a falusi élet egyéb területeire is. A mezőgazdasági munkáknak, a vásárba indulásnak, de még az állatbefogásnak is voltak jó, vagy rossz napjai.
Bizony az a legény is ki lett csúfolva, aki nem tartotta be az udvarlási napokat, amelyekre legalkalmasabbnak a keddet, csütörtököt hitték.
Ezeknek a rendszabályoknak egy része gyakorlati hasznával megszabta a munkanapok ritmusát, de bizonyos részük csak a hagyomány által fenntartott kötöttség volt. A rendszabályok be nem tartójának bűnhődéséről annyi mendemonda járta, hogy a már fiatalon a konyhában, a ház körül tüsténkedő leány még asszony korában is emlékezett rájuk, és ha komolyan nem is hitt bennük, megszokásból, a történetekben hallott -nem ritkán borzalmas kimenetelű- büntetésektől viszolyogva, alkalmazkodott a tilalmakhoz.
A hét napjainak ilyenforma besorolására már babiloni adatok is napvilágra kerültek.Valószínű, hogy a napok jellemzése, a hold változásaival függött össze.
A tilalmak gyakran kaptak vallásos magyarázatot. Szombat este pld. azért nem szabad varrni, mert akkor Szűz Mária szemét szurkálnák, Jézus halálának napján pénteken pedig a sütés volt tiltott.
A munkatilalmakat megszegő asszonyokra vonatkozó hitek közül a kedd asszonya nőalak egész Európában, de még a Közel-Keleten is ismert. A magyar változat szerint a kedden fonó asszony rokkájára ráül, éjjel belöki az utcaajtót.
Jó lenne tudni, hogy élnek-e még ezek a haygományok hazánkban! Szívesen vennék minden erre vonatkozó hozzászólást!

( A következő részben a tér fogalmával kapcsolatos népi tudatról fogok írni.)







Az írás tulajdonosa: Fullextra.hu
http://www.fullextra.hu

Az írás webcíme:
http://www.fullextra.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=128