A Palota Koronája
Dátum: Október 11, kedd, 18:45:49
Téma: mango


Agra nagyjából 200 kilométerre fekszik Új-Delhitől, Utter Prades államban, a Junna folyó mentén.


Van egy lélegzetelállító épület Indiában, Agra városában.
A szeretet és az igaz szerelem márványcsipkébe, ezüstbe, aranyba, drágakövekbe álmodott, örökös jelképe. Csoda.
Agra nagyjából 200 kilométerre fekszik Új-Delhitől, Utter Prades államban, a Junna folyó mentén. Delhiből repülőn juthatunk a kisvároskába, ahol ez a műremek áll.
Sahdzsahán indiai mogul imádott felesége, 36 éves korában, 1631-ben, a tizennegyedik gyermeke születése közben meghalt. A „Mumtáz Mahal” – vagyis a „Palota Fénye” büszke nevet viselte ez az asszony, aki Ardzsomend Banu-ként született egykor, de férje forró szeretete jeléül adományozta meg ezzel a szépen csengő névvel. Az uralkodó fájdalma leírhatatlan volt. Közép-ázsiai szokás szerint Mumtáz Mahal hamvai fölé pazar sírpalotát építtetett a gyötrelembe csaknem beleőrülő férfi. A Tadzs Mahal (Palota Koronája) a mogul dinasztia művészetének egyik legszebb építészeti emléke. Páratlan szépségű. „Varázslatos hatásának titka a tökéletes harmónia mellett a tündöklően fehér márványborítás. Nappal szinte lebeg az ég és föld között, magába oldja a környezet visszaverődő fényeit, hajnalban a derengő ködbe kékül, a holdfény hidegségében szikrázóan világít, a lemenő nap vörös fényében izzik. Minden napszakban más és más, de mindig lélegzetelállító.” – írja egy, az épületet méltató könyv. Turisták ezreit vonzza nap mint nap, - mintha az Ezeregyéjszaka elevenedne itt meg. Különböző fényviszonyok között valóban változik az épület jellege. A lágyan ívelő nagy kupolát négy kisebb veszi körül, lefelé haladva fülkék tagolják a fehér márvány homlokzatát.
„A Tadzs Mahalt 22 éven át 20 ezren építették. Tervezője valószínűleg maga Sahdzsahán volt, de francia, és olasz mesterek keze nyomát fedezhetjük fel az épület teljes homlokzatát borító márványlapokon. Színes féldrágakövek és más, színes márványból összeillesztett, figurális vagy ornamentális rajzú berakások díszítik a felületet. A kalligrafikus elemeknél fekete márványt használtak. A díszítés mértéktartó, az anyagok megőrzik természetes szépségüket. Itt-ott a márványlapok áttört, rácsos szerkezetű ablakokként engedik be a napfényt, játékos árnyékokat vetve a belső falakra és a kövezetre. Az aranykorlátokat, a gyönggyel kivarrt halotti leplet hamar ellopták, sőt a falakból is ki-kikaparták a féldrágaköveket, nemesfém berakásokat. A hatalmas parkba a mennyország bejáratát jelképező, valamikor ezüst (ma már csak réz-) kapun lépünk be. A díszítő több száz ezüstszegecsnek is nyoma veszett. A park közepén, mesterséges teraszon áll az oktogonális alaprajzú palota, amelyet négy, minaretszerű torony foglal egybe. A sarokpavilonok kis kupolái között uralkodói hangsúlyt kap a középső, kecses ívű, nagy hagymakupola. Ez a gyöngy alakú kupola a nőiesség és a Paradicsom szimbóluma az iszlám művészetben. A kupola jelképezi az eget, az épületegyüttes alaprajza a Földet. A homlokzatot csúcsíves fülkék tagolják. Ennek láttán aligha hiszünk a legendának, miszerint Sahdzsahán fekete márvány síremléket akart építtetni. Fia, Aurangzeb 1658-ban elfoglalta a trónt, és apját haláláig az agrai erődben tartotta házi őrizetben, - ám onnan csodálatos kilátás nyílt a Tadzs Mahalra, s az előtte elterülő tó vizében lebegő harmonikus tükörképére, így élete végéig láthatta az általa emeltetett emlékművet.”
Annak idején e csodapalota termeiben költők és zenészek idézték fel az elhunyt asszony szépségét és elárvult férje csillapíthatatlan fájdalmát.
Ma az odalátogató turista csak a néma csendet és áhítatot érzékelheti, - és elámul ekkora szeretet, szerelem, imádat és rajongás láttán, mely hófehér márványba kövülten és örök időkre megtartja Mumtáz Mahal nevét.






Az írás tulajdonosa: Fullextra.hu
http://www.fullextra.hu

Az írás webcíme:
http://www.fullextra.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=1482