Tudja-e... I.rész
Dátum: Március 30, csütörtök, 19:52:03
Téma: Dolgozat


Tudja-e, hogy... ...hogyan teszik az egész körtét a pálinkásüvegbe?


Tudja-e, hogy... ...ki és mikor találta fel a sakkot? Feltételezik, hogy az első sakkjátszmát a 6. században játszották Indiában. Az első teljes játszmaleírás 1020-ból maradt fenn, amit egy perzsa költő vetett papírra. Állítólag arab hajózó kereskedők honosították meg Amerikában, ahonnan 1000 körül Európába került.

Tudja-e, hogy... ...hogy mi az a rocska? A vödör palócföldön.

Tudja-e, hogy... ...hogyan teszik az egész körtét, szilvát, almát a pálinkásüvegbe? Sehogy, mert a gyümölcs nő bele az üvegbe. Amikor levirágzik és a termés még pici, üres üveget húznak rá, amit rögzítenek. Addig hagyják rajta, amíg a gyömölcs eléggé nagy lesz. Aztán az üveget csak le kell „szüretelni” a körtével együtt, s szesszel megtölteni. Vigyázzunk! A kígyónál nem teljesen így van.

Tudja-e, hogy... ...hogy Mátyás királyunk hogyan szerette a krumplit. Sehogyan, mert később kerül Európába Amerikából.

Tudja-e, hogy... …hogyan írjunk láthatatlan tintával? Használjunk tinta gyanánt tejet, ecetet vagy citromlevet. A kész levelet a címzett óvatosan kivasalja, s akkor előtűnnek a barnás vagy pirosas betűk.

Tudja-e, hogy... ...mivel kell bekenni az oltott mész, malter által kimart kezünket? Citromlével. Ugyanis közömbösíti a vegyületeket.

Tudja-e, hogy... ...kiről kapta a nevét a dália? Anders Dahl svéd botanikusról.

Tudja-e, hogy... ...melyik a leghosszabb hazánkban eredő foló? A Zagyva. A Szlovák határtól alig 1 kilométerre van a forrása.

Tudja-e, hogy... ...kiről nevezték el a pralinét? A világszerte közkedvelt édesség az egyik francia gróf és földesúr, César du Plessis-Praslin szakácsától származik. Pirított mandulát, cukrot, csokoládéöntetet használt ennek elkészítéséhez. Annak idején a finomságot praslinenak nevezték. Ebből lett a praliné.

Tudja-e, hogy... ...ki adta a börzének a nevét? Egy Németalföldi kereskedő, Mijnheer van der Burse, akinek brügge-i házában a 15. században élénk kereskedés folyt. Ott jött létre az első tőzsde – börze – is.

Tudja-e, hogy... ...mi az a vadóka? Vadalma. Elvadult, vagy magról kelt almafa, mely régebben még megtalálható volt a mezőn. Irtózatosan savanyú! A káposztasavanyításnál használták.

Tudja-e, hogy... ...az elefántok tudnak úszni? Az óriásira megnövő vastagbőrűek nemcsak úszni tudnak, de jól is érzik magukat a vízben. Biztosan kelnek át a megáradt és mély folyókon. A kis elefántok úszás közben a veszélyes mélységek fölött anyjuk ormányára támaszkodnak.

Tudja-e, hogy... ...hogy mi az a kalocsni? Egy cipőre húzható gumi lábbeli. Olyan mint egy gumicsizma, csak félcipőben. A múlt század közepén elterjedt volt. Sáros idoben ebben mentek el az útig.

Tudja-e, hogy... ...hogyan helyettesíti az újfajta szappan a centrifugát? Amerikai kutatók kifejlesztettek egy újfajta szappant, amely mosás után segít megszárítani a fehérneműt. Ehhez az szükséges, hogy a ruhaneműt ultraibolya sugarak elé tartsák. Ekkor a szappan hatására a ruhanemű felületi feszültsége megnövekszik, s a vízcseppek leperegnek. A fehérnemű pedig megszárad.

Tudja-e, hogy... ...hogy miből készítették a szappan ősét. Vadgesztenye reszelékéből. Még a múlt század közepén is ezért vásárolta fel az állam a gesztenyét.

Tudja-e, hogy... ...honnan ered a skót duda? Az ókori rómaiak találták fel, és Cézár vitte el Angliába.

Tudja-e, hogy... ...mi az a cvekedli. Galuska. Lisztből, vízből, tojásból készült tésztaféle. Nokedlinek is nevezik. Nem keverendő össze a haluskával, hiszen az reszelt krumplit is tartalmaz.


/Lesz még/





Az írás tulajdonosa: Fullextra.hu
http://www.fullextra.hu

Az írás webcíme:
http://www.fullextra.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=1901