Folytassa, Svejk!
Dátum: április 17, hétfő, 09:23:28
Téma: Könyvismertetők


Ezúttal Oroszországban...


Hol van már a tavalyi hó? - válaszolta Otylka.- Régóta barátnők vagyunk, hisz tudod, hogy nem hagylak cserben! Látod, az én uram hivatalnok a kapitányságon, azok nem olyan agyafúrtak, mint a tanárok meg a költők, és ő sem vett észre semmit, pedig ő is azzal fenyegetett, hogy megöl, ha már volt valakim.

Diskurálj vele csak nyugodtan, de vigyázz, hogy egy pillanatra se vedd el a kedvét. Az esküvő előtt gyere el, és majd megmondom, hogyan kell ezt nyélbe ütni."

Aztán a tanár szenteste a karácsonyfánál megkérte Andelka kezét, és nagyböjtkor megvolt a lagzi. Előtte a menyasszony a barátnőjéhez ment tanácsért.

-"Mondd meg a szolgálólánynak, javasolta az, hogy húzzon le egy kis hámot az ürühúsról, adja oda neked, te meg este dobd be az ágyba. Remélem, van elég eszed, és a többit nem kell elmagyaráznom. Hiszen költő a férjed!"

Este az ifiasszony úgy is tett. Azt mondta a szolgálólány: "Nagyságos asszony, ebben a papírban van az a kis bőr, amit kért." Az meg átvette, és az ágyba dobta.

A tanár meg egész éjszaka boldog volt, és szavalt. Reggel felé aludt csak el. Amikor felébredt, megnézte az órát. Nyolc óra volt, de a hálószobát félhomály borította, mert a függönyöket leeresztették. A férfi egyszer csak azt érzi, hogy valami a vádlijára tapadt. Lehántotta, az ablaknál vizsgálgatta, aztán odament az ágyhoz, és bemutatta a feleségének.

"Andelka, édes napsugaram, mondd meg nekem, mi ez? Hogy került az ágyba?"

Az megpróbált elpirulni és elpityeredett.

"Mondtam neked, hogy óvatos legyél, szóltam, hogy hagyjál, kértelek, hogy ne legyél brutális és nyers, hogy ne sírjak a fájdalomtól, de te nem törődtél vele. Ha egyszer valami megreped és leszakad, akkor az kipotyog, ha nincs, ami tartsa. Érted?"

A férfi nagyon boldog volt, de azért újra megvizsgálta azt a valamit. Aztán sóbálvánnyá dermedt.

"Értem, ezt mind meg tudom érteni. De a szentekre, hogy lehetett benned, hogy került oda a kladnói vágóhíd pecsétje?"


Cseh bélyeg a derék katonához

Ha ismerős a hangulat, a hangnem, a stílus, akkor nem téved az olvasó.

Bár Paral nem Hrabal, és a Casablancának és az Elfújta a szél-nek is megszületett a folytatása, hogyne folytatta volna Svejk, a derék katona történetét Hasek barátja, Karel Vanek. Tulajdonképpen mindent lehetne folytatni, még a Befejezetlen mondat- ot is. Csak van, amit érdemes, és van, amit nem.

És fogadjuk el, hogy jobb egy megszokott író varázsát továbbélni, mint azt a sikeresen posztmodern íróét, aki ugyan sikeresen emelte be a grammatív hermeneutikai kánonba a diszkurzív korpuszt és hatszáz oldalon nem történik semmi. Vagy ezer.

Teljesen mindegy.

Jaroslav Hasek regényhőse az egész világot meghódította.

Bohemia főhőse ő. A regény a 20. századi cseh sors enciklopédiája, vagy még annál is több.

Európai.

Vanek regénytrilógiájának harmadik részében Svejk hadifogságba kerül, Oroszországban, vetélkedik a román és magyar foglyokkal az őket látogató vöröskeresztes hölgyek adományaiért, átvészeli fogolytársai tömeges pravoszláv hitre térítését, háziszolga lesz, s kalandjai legalább olyan mulatságosak, mint a tábori lelkész mellett voltak, ha arra gondolunk, hogy a rá bízott, kitisztítandó szarvasbőrnadrágból hogyan sikerült majdnem tökéletes kocsonyát főznie.

"- Ezeknek itt Oroszországban nagy szerencséjük van a hallal. Nem kell halászniuk, nem kell göngyölniük, nem kell füstölniük sem, mint, ahogy Kutina úrnak kellett Karlínban, ezeknek itt nyáron semmi dolguk a hallal, egyszerűen csak hagyják télen befagyni a folyót. Aztán meg kicsákányoznak annyit, amennyi jólesik, belerakják az üstbe, hogy felengedjen a jég, és már kész is a halkocsonya. Ezek itt szeretnek bennünket- folytatta, látva, hogy az öreg grófnő is hallgatja-, és a legjobbat adják nekünk. Na és mi van a császár urunkkal, még nem halt meg?- érdeklődött Svejk befejezvén kiselőadását az orosz folyók halállományáról.

-Az augusztinus kolostorban imádkozik a katonákért, magukért, felelte gyors elégedettséggel Taxil grófnő, meghatották Svejk, a derék katona egyszerű és őszinte kérdései."

Szeretni fogják ezt a könyvet...

(Karel Vanek: Svejk orosz földön, Lazi Kiadó, Szeged, 2004)

Kerekes Tamás






Az írás tulajdonosa: Fullextra.hu
http://www.fullextra.hu

Az írás webcíme:
http://www.fullextra.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=1928