Rejtő Jenő – Az ellopott futár
Dátum: Május 13, szombat, 11:27:02
Téma: Könyvismertetők


Becses neve?Olyan sajnos nem volt neki, csak becstelen – felmentő ítélet esetén kaphatott volna 30 év szigorított fegyházbüntetést. Hát ez volt Szivar a jassz, Prücsök védangyala.


Prücsök először mosolygott, majd erőteljesen kért, végül bömbölt, mint egy bőgőmasina. Szivar a komor jassz – immár ezredszer – elhatározta, hogy semmilyen módon nem fog még egyszer ennek a kis taknyosnak kedvére tenni, végzett vele, punktum. Azért az első bálozói ruhát, még ez egyszer utoljára ellopja neki nagy duzzogva, de többé nem érdekli, és az elhatározásától határozottan megnyugodott. Becses neve? Olyan sajnos nem volt neki, csak becstelen – felmentő ítélet esetén kaphatott volna 30 év szigorított fegyházbüntetést. Hát ez volt Szivar a jassz, Prücsök védangyala. De még ő is félt, Babette anyótól, aki halas kofa volt, és számtalan kemény tárgyával rémes sebeket tudott okozni a jassz fején, ő volt az, aki befogadta a kislányt. Érthetetlen módon, a 16 éves csitri füttyentett, és a kikötő sokat megélt népsége a lábai előtt hevert. Talán saját romlott életükben, megbúvó ártatlan lényüket látták benne, ki tudja?
Prücsök, a valaha jobb környékről idevetődő veszedelem, az igaztalanul elítélt apja ügyét akarja tisztázni, amihez az afrikai kikötőváros „szelíd” lakóit hívja segítségül. Vagy pontosabban, valami homályos oknál fogva ezek, nem tudtak ellenállni az ifjú hölgynek, na meg folyton be nem álló szájából ömlő, szóözönnek. Önzetlenül adnak neki, vagy lopnak el bármit, ami az ügyben hasznára lehet, még három halott is kénytelen miatta a temetésére várni, mivel a halottaskocsi, amiben szállítják, most őnagyságának kell, nemzetközi bonyodalmakat lerendezni, amit természetesen szintúgy ő okozott.
Az események sodrában Vérfürdő Bill is színre lép, halálos fenyegetésekkel – némiképp hiányos helyesírás-tudással – rettegésbe tartva a környéket, bár mindenki azt sejtette, hogy Bill jobban tart a Prücsök nevezetű úri hölgytől, mint fordítva, akinek arra is van ideje, hogy halálosan szerelmes legyen a gyarmati hadsereg egy jóképű századosába, a férfi totális szerencsétlenségére és elképedésére. Ismeretségük napjától egészségi állapota rohamosan romlik, ruházata épségével egyetemben, míg végül lelkileg is teljesen összetörve, becsületétől megfosztva Babette anyó kunyhójában várja a csendes összeomlást. Persze a kis szeleburdi intézkedik, mentőakciók sorát szervezi, és alapos ápolásnak veti alá a katonát, amit talán túl fog élni.
Szivar ismét megfogadja, hogy ennyi és punktum, és aztán elindul a diplomáciai akciót végrehajtani Prücsök utasítására.

A lány igen kreatív, ha kell, szóban, a híres kémnő Mata Hary álruháját ölti magára, és hirtelen átváltozva Zöld Kacajjá a még híresebb kémnővé vedlik át. Mindezt egy halottasház bonctermében, egy halotti lepel alól kiráncigálva teszi, amiért szívesen pofoznák fel, mivel ezt a héten sokadszorra ismétli el. Ha Szivar nem osztana ki néhány pofont a tisztelt publikum tagjai között, biztosan meg is tennék, de így a testedzés után marad ismét a futás, ezúttal is a csitri miatt kellett szednie az irháját. A jassz itt végzett vele, és punktum. Nem lesz ő közröhej tárgya.
A végére még a kőszívű – valaha apja legjobb barátja – vizsgálóbíró szíve is meglágyul iránta, és elzarándokolva a kikötő szabad szellemű népéhez, a vérmes úri társasággal karöltve, megoldja Prücsök édesapja bebörtönzésének rejtélyét, kiszabadítva őt ezáltal a fogságából.
A végére kiderül, ki is valójában Bill, és miért fenyegette a békés várost, és ahogy egy jó meséhez illik kellemes megnyugvással végződnek az események minden főhős számára. Kivétel talán az intézmény, ahová a város nyugalma és persze saját érdekében tanulni küldik a leányzót. Mert a makulátlan hírű tanintézet körül a rendőrség számos gyanús alakra lesz figyelmes. Prücsököt meglátogatja több régi barátja, akiktől sok érdekes ajándékot kap, mint például egy csodás ékszert, ami miatt a rendőrség nem sokkal később megszállja az épületet, mert mint kiderült, a nemrégiben rejtélyes módon elrabolt ékszerek közül egy darab volt. A rendőrség kérdésére azt a választ találta adni, hogy a szertárban találta. A fizika tanárnő, azóta sem tudta a gyanú árnyékát lemosni magáról, de Prücsök természetesen semmiről sem tudott…







Az írás tulajdonosa: Fullextra.hu
http://www.fullextra.hu

Az írás webcíme:
http://www.fullextra.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=1978